hambergermenu

آگاهی از برند (Brand Awareness) چیست ؟ بررسی شاخص ها و راه های افزایش

آگاهی از برند یک اصطلاح بازاریابی است که به میزان آشنایی مخاطبان با محصول، خدمات و کسب و کار شما اشاره می‌کند. هر چقدر که آگاهی برند بیشتر باشد، محصول طرفداران بیشتری داشته و در مفهوم ساده می‌توان گفت در میان مشتریان محبوب است. افزایش آگاهی از برند و همچنین شناخت شاخص‌های آگاهی از برند به کسب و کارها کمک می‌کند، تا متوجه میزان محبوبیت کسب و کار خود شده و در جهت بیشتر شدن ارزش برند تلاش کنند.

 

اگر می‌خواهید در مورد تأثیر آگاهی از برند در کسب و کار اطلاعات کاملتری به دست آورید، باید از افراد متخصص و حرفه‌ای در این زمینه مشاوره دریافت کنید. مجموعه برند اکسین یکی از بهترین‌های حال حاضر است که در زمینه اهمیت آگاهی از برند و قصد خرید می‌تواند به تمامی کسب و کارها کمک کند.

 

آگاهی از برند یکی از مولفه های برندینگ موفق

 

آگاهی از برند چیست؟

در صورتی که یک کسب و کار به سطح عالی از آگاهی دست پیدا کند، جزء اولین برندها و حداقل جزء محصولاتی است که مشتری در زمان نیاز به آن توجه می‌کند. اما اگر برای شما سوال است که آگاهی از برند چیست؟ باید بگوییم آگاهی از برند به میزان آشنایی مصرف کننده از یک محصول یا خدمات خاص اشاره می‌کند. اگر بخواهیم تعریف آگاهی از برند را به طور دقیق بگوییم، به این مفهوم است که، به گونه‌ای محصول خود را در سبک زندگی مصرف کننده قرار بدهید، تا آنها را مجبور به تبدیل شدن به مشتری وفادار کنید. زیرا در صورت شناخت صحیح آگاهی از برند امکان رشد و تغییر مداوم را به دست می‌آورید.

 

استراتژی‌ها و انواع آگاهی از برند

تا اینجا دریافتیم که آگاهی از برند به این مفهوم است که مشتریان تا چه میزان برند شما را می‌شناسند و احتمال دارد که مجدد آن را در لیست خرید خود قرار بدهند. هر چقدر میزان آگاهی آنها از برند شما بیشتر باشد، احتمال وفاداری به برند و افزایش فروش شما هم بیشتر می‌شود.

 

انواع آگاهی از برند در دو سطح کلی سنجیده می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم:

 

1. یادآوری برند (Brand Recall)

یادآوری برند یک مفهوم بسیار ساده است و به نام‌هایی اشاره دارد که در ذهن مخاطبان عادی ماندگار می‌شود به عنوان مثال هرگاه از یک فرد عادی بپرسید که کدام برندها در حوزه الکترونیک مطرح هستند عموماً با نام‌هایی مانند: ال جی، سامسونگ و سونی مواجه می‌شوید. این به معنای یادآوری برند است که در حوزه‌های تخصصی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

2. شناخت برند (Brand Recognition)

در مرحله شناخت برند، صاحبین کسب و کار به دنبال المان‌هایی هستند که در طراحی خود به کار ببرند، تا مخاطب با دیدن آن به سرعت به یاد برند اصلی بیفتد. المان‌ها می‌تواند در هر بخش از محصول مانند ویژگی‌های ظاهری یا ویژگی‌های کلامی گنجانده شود. استفاده از رنگ‌های خاص، لوگوی جذاب، بسته‌بندی مناسب و نام تجاری خلاق موجب می‌شود تا قدرت برند افزایش پیدا کند.

 

این دو مورد از مهمترین مولفه‌ های آگاهی از برند است که توجه کردن به آن تأثیر زیادی بر رشد روزافزون کسب و کار دارد.

 

فعالیت در شبکه های اجتماعی یکی از راه های افزایش آگاهی از برند

 

راه‌های افزایش آگاهی از برند

پس از اینکه با مؤلفه‌های آگاهی از برند به طور کامل آشنا شدید، ممکن است به دنبال یافتن راه حل‌هایی به جهت افزایش آگاهی از برند باشید که طبیعتاً برای هر کسب و کاری نیاز است که یک استراتژی خاص پیاده سازی شود. در واقع در هنگام راه‌اندازی کمپین آگاهی از برند نیاز به افراد متخصص است که پیشنهادهای مناسب برای هر حوزه ارائه دهد.

 

در این بخش به بررسی برخی از راه‌های افزایش آگاهی از برند می‌پردازیم:

 

1. ثبات در پیام تبلیغاتی

ثابت بودن در پیام تبلیغاتی برای سال‌های طولانی نشان می‌دهد که صداقت برند و محصول شما تا چه میزان است. به عنوان مثال گوگل در انتخاب رنگ‌های لوگو سال‌هاست ثابت قدم مانده است.

 

2. فعالیت مداوم در رسانه‌های اجتماعی

یکی از مهمترین کارها تبلیغات آگاهی از برند در رسانه‌های اجتماعی است که باید به شکل هدفمند و به صورت مداوم انجام شود. از مهم‌ترین فضاهای سوشال شامل اینستاگرام، یوتیوب، تیک تاک، توییتر و لینکدین است که می‌توانید محتواهای جذاب خود را در آن به اشتراک بگذارید.

 

3. کار کردن بر روی وب سایت و سئو آن

داشتن وب سایت به عنوان اعتبار هر کسب و کار به شمار می‌رود که بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو یک راهکار ساده، جهت افزایش آگاهی از برند است.

 

4. بازاریابی رویداد

فرقی نمی‌کند که برند کوچک باشد یا بزرگ یکی از راه حل‌های آگاهی از برند و قصد خرید آن شرکت در رویدادها است. چرا که با خلق ارتباطات کاری ارزشمند و امکان ایجاد پیوند قوی‌تر با مشتری می‌توانید کانال‌های ارتباطی خود را افزایش بدهید.

 

اهمیت آگاهی از برند

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در بازاریابی آگاهی از برند است که سبب ارزش ویژه برند می‌شود. در واقع اهمیت آگاهی از برند و معرفی هرچه بیشتر آن در تمامی فضاهای مجازی و واقعی بسیار زیاد است که در ادامه به چند مورد آن می‌پردازیم:

 

1. افزایش فروش

تأثیر آگاهی از برند در کسب و کار بسیار زیاد است و مهم‌ترین آن افزایش فروش و بیشتر شدن مشتریان است. در واقع مشتری راحت‌تر می‌تواند برندهای از قبل شناخته شده را انتخاب کند.

 

2. برقراری ارتباط احساسی

معمولا برند نام آشنا اعتماد بیشتری را در مشتری به وجود می‌آورد و احتمال بازگشت مشتری برای خرید مجدد افزایش می‌یابد. چرا که افزایش آگاهی از برند به خودی خود احساس قوی بین برند و مشتری ایجاد می‌کند.

 

3. جذب مشتری از طریق بازاریابی ارجاعی

افرادی که از لحاظ احساسی با یک برند درگیر شوند با خیال آسوده و اطمینان کامل آن را به اعضای خانواده، دوستان و همکاران خود پیشنهاد می‌دهند.

 

آگاهی از برند (Brand Awareness) چیست ؟ بررسی شاخص ها و راه های افزایش

 

شاخص‌های آگاهی از برند

شاخص آگاهی از برند یک مولفه برای شناسایی مشتریان وفادار به برند است. گاهی اوقات عدد شاخص‌های آگاهی از برند به معنای حجم فروش نیست، اما نشان دهنده به دست آوردن سهم بازار است. از آنجایی که سنجش آگاهی از برند مسئله بسیار مهمی برای عملکرد کسب و کار در ادامه مسیر است و در زمان راه اندازی کمپین آگاهی از برند باید مد نظر قرار بگیرد، در ادامه به چند روش اندازه‌گیری آگاهی از برند می‌پردازیم:

 

1. ابزار گوگل آنالیتیکس

این ابزار میزان ترافیک مستقیم، ترافیک ارجاعی و ترافیک ارگانیک و غیر ارگانیک سایت را به طور کامل مشخص می‌کند. در واقع تعیین می‌کند که هر کدام از کاربران از چه روشی وارد سایت شده و به دنبال کدام کلمات بوده‌اند.

 

2. تعامل در شبکه‌های اجتماعی

همان قدر که فعالیت کردن در فضای مجازی اهمیت دارد، اندازه‌گیری تعامل با کاربران مانند نظرات، لایک‌ها و اشتراک گذاری و بسیاری از کارهای دیگر هم مهم است و باید به دفعات مورد بررسی قرار بگیرد.

 

3. بررسی کلمات کلیدی حوزه کسب و کار

موتورهای جستجو مانند گوگل از کلمات کلیدی برای پاسخ به کاربر استفاده می‌کنند، هر چقدر که جستجوی برند شما در بین کلمات کلیدی قرار بگیرد، نشان دهنده حجم محبوبیت و علاقه‌مندی مشتریان است.

 

بهترین کمپین آگاهی از برند با برند اکسین

 

بهترین کمپین آگاهی از برند با برند اکسین

یکی از راه حل‌های کلی برای معروفیت برند و معرفی صحیح آن اجرای انواع کمپین آگاهی از برند است که سبب ارزش برند شما می‌شود. فرقی نمی‌کند که یک برند بسیار قدرتمند شروع کرده یا از پله‌های پایین شروع به حرکت کرده است، در هر صورت در طی دوره‌های زمانی مشخص برای به دست آوردن بیشتر بازار، نیاز به برگزاری کمپین تبلیغاتی دارد. مجموعه برند اکسین یکی از معتبرترین مراکز فعال در این حوزه است که توانسته است با به وجود آوردن مزیت رقابتی برای هر کسب و کار وفاداری به برند را در بین مشتریان افزایش دهد.

 

ممکن است پیاده سازی آگاهی از برند در ابتدای مسیر هزینه بر و زمانبر باشد؛ اما دقت کردن بر روی این موضوع و کمک گرفتن از نیروهای متخصص موجب می‌شود تا رفته رفته نسبت به رقبا جایگاه بهتری به دست آورید. چرا که با بررسی همه جانبه، بهترین روش‌ها برای هر کسب و کار اجرا می‌شود.

 

دسته بندی :

سینا منصوری

فعال در حوزه سئو و علاقمند به مجله اینترنتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *