اولین بازخوردهای مدیا از نسل جدید کنسول پلیاستیشن PS5

به تازگی اولین بازخوردهای رسانههای مختلف از کنسول پلیاستیشن ۵ منتشر شده است که در ادامه میتوانید نکات حائز اهمیت آنرا مطالعه نمایید.
ابتدا باید عنوان کرد از ۸۲۵ گیگابایت فضای SSD تنها ۶۶۷ گیگابایت قابل استفادهی کاربر خواهد بود.
این دستگاه در هنگام اجرای بازیها صدای بسیار کمی تولید میکند و بنظر میرسد سونی برخلاف نسل گذشته تلاشهای بیشتر و کارآمدتری برای کنترل حرارت پلیاستیشن کرده است به نحوی که این کنسول از اکسباکس سری اکس خنکتر است.
همانطور که پیشتر به مراتب بیان شده بود، ویژگیهای کنترلر دوالسنس مانند هپتیک فیدبک و ادپتیو ترگیرز در القای تجربه و حس بهتر بازی به کاربر بسیار عالی عمل میکند.
در رابطه با ویژگی پشتیبانی از بازیهای نسل پیشین یا Backward Compatibility، این کنسول در مجموع مشابه کنسول اکسباکس سری اکس عمل میکند.
بدین معنا که بازیهایی که محدودیتی برای فریم ریت ندارند با نرخ فریم ۶۰، اما عناوینی که بر روی نرخ فریم ۳۰ محدود شدهاند با همان صورت البته با ثبات بیشتر اجرا میشوند.
در تعداد محدودی از عناوین تست شده، کنسول PS5 میتواند در نرخ فریم ۶۰ ثبات بیشتری از سری اکس نشان دهد که البته ممکن است این اتفاق بدلیل نوع عملکرد بازیها در کنسولهای میاننسلی باشد؛ برای مثال بازی Sekiro: Shadows Die Twice بر روی پلیاستیشن ۴ پرو با رزولوشن 1800p بصورت چکربرد و در وان اکس با رزولوشن نیتیو اجرا میشد و به همین دلیل این بازی بر روی کنسولهای نسل نهم بر روی پلیاستیشن با ثبات بیشتری اجرا میشود.
این اتفاق در مورد Dark Souls III متفاوت است چراکه این بازی تنها بر روی کنسول میاننسلی پلیاستیشن بروزرسانی رفع محدودیت فریم ریت دریافت کرد و به همین دلیل این اثر بر روی PS5 با نرخ فریم ثابت ۶۰ و بر روی سری اکس با نرخ فریم ثابت ۳۰ اجرا میشود.
مواردی استثنا وجود دارد که برای مثال میتوان به بازی Assassin’s Creed: Unity (ورژن ابتدایی که نرخ فریم نامحدود دارد) اشاره کرد که پلیاستیشن ۵ در صحنههایی سینماتیک از بازی با افت فریم کمی مواجه میشود. در نهایت در صورت کلی عملکرد این کنسول در اجرای بازیهای نسل هشتم کاملاً مشابه سری اکس میباشد، بجز تعداد بسیار محدودی که سونی اعلام کرده است از بکوارد پشتیبانی نمیکند یا ممکن است دارای ایراداتی در نحوهی اجرای آنها باشد.
لازم بذکر است برخی از بازیهای انحصاری پلیاستیشن مانند Ghost of Tsushima و Days Gone اخیراً بروزرسانی جدیدی برای PS5 دریافت کردهاند که بر روی کنسول جدید بصورت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشوند.
در ادامه همانطور که آقای مارک سرنی در ابتدای سال بیان کرده بود، خریداران از ابتدای عرضه نمیتوانند میزان فضای SSD داخلی پلیاستیشن ۵ را افزایش دهند و باید در آینده منتظر تایید و ارائهی لیست کارتهای حافظه از سوی سونی باشند.
از مزایای نوع افزایش ظرفیت داخلی PS5 میتوان به این مسئله اشاره کرد که کاربر محدود به انتخاب یک نوع کارت حافظه نخواهد بود.
البته از ابتدای عرضه کاربران قابلیت استفاده از هارد اکسترنال از طریق درگاه یواسبی را دارند، اما بازیهای مخصوص پلیاستیشن ۵ را نمیتوانند به آن انتقال دهند و از این طریق فقط میتوانند به بازیهای PS4 بر روی پلیاستیشن ۵ دسترسی داشته باشند یا آنها را منتقل کنند.
رابط کاربری کنسول کاملاً تغییر کرده است که پیشتر از آن رونمایی شده بود.
ویژگیهای جدید و کاربردی مانند دنبال کردن مدت زمان بازی، Activities و Game Presets وجود دارد.
در حالت کلی افراد اینگونه توصیف کردهاند که رابط کاربری جدید دارای سرعت بیشتر و کاربردیتر میباشد. اگرچه پوشهبندی بازیها هنوز امکانپذیر نمیباشد.
در نهایت با توجه به بازخوردهای افراد و رسانههای مختلف از بررسی کنسول جدید پلیاستیشن، به نظر میرسد با دستگاهی بسیار توانمند با ویژگیها و بازیهای جذاب طرف هستیم.
البته اندازهی بزرگ آن ممکن است به مذاق بسیاری از افراد خوش نیاید اگرچه این طراحی برای کنترل حرارت و صدای کنسول بسیار کاربردی می باشد.
پیشنهادی
منبع : باحال مگ