با یک حرکت کارمندها را به سفیر برند خود تبدیل کنید!
چکیده : در این بخش به بررسی اینترنال برندینگ و برندسازی داخلی میپردازیم. همچنین اهمیت این موضوع در رشد برند و تاثیر آن در تبدیل کارمندان به سفیر برند را بررسی میکنیم.
یکی از چالش های مهم صاحبان کسب وکارها، پیدا کردن سفیر برند معروف برای معرفی و تبلیغ کسب و کار خود به دیگران است؛ اما با توجه به هزینه بالای استخدام سفیر و سختی های پیدا کردن فرد مناسب برای این کار، اغلب افراد در انتخاب سفیر برند دچار مشکل می شوند.
درست است که افراد معروف و قابل اعتماد مردم، بهترین انتخاب برای معرفی برندها هستند؛ اما چرا از کارکنان شرکت خود برای این کار استفاده نکنید؟ قطعا کارمندان داخلی، اطلاعات و تعهد بیشتری نسبت به برند شما دارند و نظرات آن ها برای مردم قابل احترام است.
البته شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که چگونه کارمندان می توانند سفیر برند مناسبی باشند؟ در پاخ باید بگوییم که اگر به اینترنال برندینگ کسب و کار خود توجه کنید، تبدیل کارمند به سفیر برند آسان تر اتفاق می افتد.
ما در وبسایت برنداکسین به شما در اجرای اینترنال برندینگ اصولی کمک می کنیم؛ اما در ادامه می توانید اطلاعات کاملی درباره اینترنال برندینگ و نحوه اجرای آن به دست بیاورید.
اینترنال برندینگ چیست؟
همانطور که شما با برندسازی خارجی، ارتباط عاطفی خاصی با مشتریان برقرار می کنید و ارزش ها و هویت برند خود را با آن ها در میان می گذارید، باید همین کار را هم با افراد درون سازمانی خود انجام دهید.
برندسازی داخلی نوعی استراتژی و فرایند خاصی است که ماموریت ها، هدف ها و ارزش های کارمندان را با ارزش های شرکت همسو می کند؛ به این صورت که تمامی افراد با فرهنگ های مختلف، برای رسیدن به هدف خاصی تلاش می کنند.
همچنین کارمندان دقیقا می دانند که باید چه کاری انجام دهند و نقش آن ها در رسیدن به هدف چیست. از طرفی برندسازی داخلی سبب متعهد کردن کارمندان و علاقه قلبی آن ها می شود؛ از همین رو احتمال نگهداری نیروی کار متعهد برای مدت طولانی در کسب و کار شما افزایش پیدا می کند.
در حال حاضر بسیاری از شرکت ها توجه کمتری به اینترنال برندینگ انجام می دهند؛ از همین رو کارمندان هم اشتیاق خاصی برای تبلیغ برند آن ها پیدا نمی کنند. در صورتی که اگر برندسازی داخلی قوی ایجاد شود، کارمندان هم به فکر انتقال تجربه خود به مشتریان می افتند.
اهمیت برندسازی داخلی
اعتقاد برخی از افراد بر این است که چرا باید تمرکز خود را روی برندسازی داخلی قرار دهیم؛ در حالی که تمام کارمندان وظیفه دارند که به وظایف و تعهدات خود عمل کنند. درست است که کارمندان باید به وظایف خود عمل کنند؛ اما زمانی که برندسازی داخلی ایجاد می شود، انجام وظایف به همراه اشتیاق، علاقه و تعهد بیشتر اتفاق می افتد.
از طرفی کارمندان حس می کنند که نقش مهمی در شرکت دارند و همین موضوع سبب بیشتر کار کردن آن ها می شود. از طرفی زمانی که نیروی کار از برند شما تعریف کند، مشتریان بیشتری هم بر کسب و کار شما جذب می شوند و درآمد بیشتری را به دست می آورید.
تاثیر اینترنال برندینگ بر انگیزش و بهره وری کارکنان سبب می شود که هر کدام از آن ها به سفیر برند قوی تبدیل شوند و کسب و کار شما را به دیگران تبلیغ کنند. اگر برندسازی داخلی قوی ایجاد نشود، کارمندان ناهماهنگ کار می کنند و روحیه بسیار ضعیفی پیدا می کنند.
همچنین بدون اینترنال برندینگ، برندسازی خارجی هم ارتقا پیدا نمی کند و انتقادهای زیادی به شرکت وارد می شود. از طرفی اگر کارمندان از کسب و کار شما مطمئن نباشند، نمی توانند با اطمینان کامل محصولات شما را بفروشند. با توجه به اهمیت اینترنال برندینگ، شما به کمک مشاوران برنداکسین می توانید برای تقویت برندسازی داخلی خود اقدام کنید و محیط سالم و متعهدی برای کار کردن کارمندان ایجاد کنید.
چگونه اینترنال برندینگ موفقی داشته باشیم؟
اگر به نمونه هایی از اینترنال برندینگ موفق در برندهای خارجی مانند اپل دقت کنید، تمامی کارمندان با تعهد و اشتیاق زیادی به وظایف خود عمل می کنند و مانند سفیر برند، شرکت خود را به دیگران معرفی می کنند. اما برای این که اینترنال برندینگ موفقی در کسب و کار خود داشته باشید، لازم است که به نکات زیر توجه کنید:
- ارزش های شرکت خود را تعیین کنید: برای برندسازی داخلی و طراحی برند بوک، باید ارزش ها و باورهای شرکت خود را تعیین کنید.
- بیانیه ماموریت ایجاد کنید: هدف شرکت خود را تعیین کنید تا کارمندان بتوانند به وظایف خود عمل کنند.
- داستان برند خود را به اشتراک بگذارید: داستان برند خود را در بین کارمندان ارائه دهید و مطمئن شوید که کارمندان آن را درک کرده اند.
- تمامی کارمندان را درگیر کنید: تمامی افراد شرکت شما باید در رسیدن به هدف درگیر شوند؛ از همین رو می توانید بازخوردهای دیگر کارمندان و نظرات آن ها را برای بهبود روابط داخلی بپرسید.
- برندسازی داخلی را به صورت مداوم پیگیری کنید: برای آن که اینترنال برندینگ قوی ایجاد کنید، باید در تمامی عملیات روزانه شرکت خود به دنبال خلق محیط کار مثبت و مشوق برای کارمندان باشید.
- برندسازی داخلی و خارجی را هماهنگ کنید: تمامی اقدامات در برندسازی داخلی، باید با برندینگ خارجی هماهنگ باشند؛ از همین رو باید به کارمندان خود، آموزش های لازم برای معرفی شرکت را بدهید. همچنین با طراحی لحن صدا، فونت، رنگ و موارد دیگر، ارزش های شرکت خود را در رسانه های اجتماعی ارائه دهید. از طرفی می توانید با ارائه تخفیف به کارمندان، آن ها را به سفیر برند تبدیل کنید.
- شناخت کاملی از کارمندان خود داشته باشید: برای شناسایی کارمندان خود وقت بگذارید تا آن ها متوجه ارزش خود در شرکت شوند. مثلا می توانید پاداش های ماهانه برای آن ها در نظر بگیرید یا چالش های ماهانه برای آن ها قرار دهید.
- سفیران برند را در بین کارمندان خود انتخاب کنید:کارمندان مشتاق و هماهنگ با ارزش های شرکت را جستجو کنید و مهارت های ارتباطی را به آن ها آموزش دهید. سپس سفیران را در محیط ها و پلتفرم های مختلف قرار دهید تا برند شما را تبلیغ کنند.
البته توجه کنید که روش های مختلفی برای طراحی اینترنال برندینگ وجود دارد؛ از همین رو اگر راه های ذکر شده نتیجه مثبتی را نداشتند، حتما با کمک مشاوران متخصص در وبسایت برنداکسین، روش های دیگری را برای اجرای اینترنال برندینگ قوی انتخاب کنید.
نتیجه گیری
برندسازی داخلی یکی از مهمترین اقدامات برای تمامی کسب و کارها است؛ اما توجه داشته باشید که اینترنال برندینگ بدون چالش نیست. اغلب شرکت ها تا زمان اجرای برندسازی داخلی و تبدیل کارمندان به سفیران برندها، با برخی از موانع روبه رو می شوند.
مثلا ممکن است که کارمندان در برابر تغییرات مقاومت کنند و بازخوردهای منفی ارائه دهند. از طرفی برخی از کارمندان نمی توانند ارتباط کارآمدی با مخاطبان خود داشته باشند و آن ها را از دست می دهند.
بر همین اساس اگر می خواهید از این موانع به راحتی عبور کنید، از مشاوره برندینگ کمک بگیرید. البته در صورتی که به دنبال مرکز مشاوره برتر و تخصصی در این زمینه هستید، وبسایت برنداکسین به شما کمک می کند. برنداکسین یکی از مراکز مشاوره برتر در زمینه برندسازی است که به شما در تبدیل کارمندان به سفیران برند کمک می کند.
همچنین شما می توانید برای سفارش طراحی لوگو، انتخاب نام برند و طراحی سایت هم روی کمک وبسایت برنداکسین حساب کنید.