hambergermenu

تفاوت بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال چیست؟

تفاوت بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال

دو مفهوم اساسی و مهم در فضای آنلاین که به کمک آن‌ها می‌توان در کار خود موفق شد، فروش دیجیتال و بازاریابی دیجیتال است. در ظاهر شاید هردو مشابه هم باشند و گاهی اوقات به جای یکدیگر به کار گرفته شوند، اما اهداف، فرآیند و ابزارهای هرکدام کاملا متفاوت با دیگری است.

 

عدم داشتن درک درست از این دو مفهوم، در مواردی بازدهی شما را کاهش داده و منجر به استراتژی‌های نادرست می‌شود. به‌طور کلی می‌توان گفت بازاریابی دیجیتال شامل تمام فعالیت‌هایی خواهد شد که برای جلب توجه افراد انجام می‌گیرد تا آن‌ها را به سمت خرید محصول موردنظر هدایت کنند.

 

درحالی‌که فروش دیجیتال با تمرکز بر تکنیک‌های خاص، باعث خرید نهایی شده و خریداران را به مشتریان واقعی تبدیل می‌کند.

 

در این مقاله قصد داریم تفاوت‌ های بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال را بررسی و ابزارها و اهداف هر کدام را شرح دهیم. شما می‌توانید پس از خواندن این مقاله با ترکیب این دو حوزه، به رشد و موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

 

با بخش دیجیتال مارکتینگ از مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

 

تفاوت بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال

 

تعریف دقیق بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال

بازاریابی دیجیتال درواقع همه فعالیت‌هایی است که به وسیله دستگاه‌های دیجیتال همانند موبایل، تبلت، اینترنت و وب برای محصولات مختلف بازاریابی انجام می‌گیرد و سعی در جذب افراد و ایجاد ارتباط با آن‌ها را دارد.

 

این فرآیند اغلب طولانی‌مدت بوده و گاهی باعث پایداری ارتباط بین مشتری و فروشنده می‌شود.

 

در حوزه بازاریابی دیجیتال اغلب از ویدیوها، مقالات، پادکست‌ها و موارد مشابه در اپلیکیشن‌های پرطرفدار همانند اینستاگرام، تلگرام و… برای جذب مخاطبان استفاده می‌کنند.

 

تفاوت‌های بین بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال بسیار زیاد بوده و حتی می‌توان گفت نقطه مقابل یکدیگر هستند. فروش دیجیتال فرآیندی است که با استفاده از آن فروشنده می‌تواند خدمات خود را به‌صورت آنلاین ارائه دهد و محصولاتش را به فروش برساند.

 

در این روش از تکنیک‌های قانع‌کننده و پیگیری مداوم استفاده شده و مشتریان به مشتریان واقعی تبدیل می‌شوند.

 

در این روش از تبلیغات هدفمند، چت‌بات‌ها، وب‌سایت‌ها و پیام‌رسان‌های محبوب نظیر واتساپ و تلگرام برای ایجاد تعامل با کاربران و فروش محصولات استفاده می‌کنند. این فرآیند در مدت‌زمان کوتاه‌تری انجام می‌گیرد و نتیجه‌محور است.

 

در نتیجه به‌طور کلی و خلاصه می‌توان گفت بازاریابی دیجیتال بر روی جذب و تعامل مشتری تمرکز دارد، در حالی که فروش دیجیتال بر روی تبدیل مشتری بالقوه به خریدار متمرکز است.

 

مثالی از دنیایی واقعی با بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال

برای درک مفهوم هریک و تفاوت های بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال، در ادامه مثالی از دنیای واقعی ارائه دادیم که در این روند به شما کمک می‌کند.

 

مثالی از بازاریابی دیجیتال

یک برند پوشاک ورزشی قصد دارد مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب و آن‌ها را علاقه‌مند کند.

 

جهت محقق شدن این امر باید از استراتژی‌ها و تکنیک‌های خاص در زمینه بازاریابی استفاده کند.

 

به‌عنوان مثال می‌تواند با تولید ویدیو‌های انگیزشی درمورد ارتباط مستقیم ورزش و سلامت بدن انسان، محصولات جدید خود را به کاربران، در شبکه‌های مختلف و مشهور اجتماعی و موتورهای جستجو معرفی کند. همچنین می‌تواند با همکاری و کمک گرفتن از افراد معروف در زمینه ورش، تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان بگذارد.

 

با استفاده از این راه‌حل، آگاهی مشتریان از برند افزایش پیدا کرده و با جلب اعتماد آن‌ها بیشتر به سمت برند معرفی‌شده جذب می‌شوند.

 

مثالی از فروش دیجیتال

صاحب یک فروشگاه لباس بچه‌گانه قصد دارد بازدیدکنندگان سایت خود را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد و آن‌ها را به خریداران واقعی تبدیل کند.

 

در این زمینه نیز باید از تکنیک‌های مختلف کمک گرفت که یکی از آن‌ها تخفیف‌های ویژه و دوره‌ای است. همچنین توصیه می‌شود طراحی سایت به گونه‌ای انجام گیرد که افراد به‌راحتی بتوانند محصول خود را پیدا و اقدام به خرید کنند.

 

پاسخگویی سریع و پشتیبانی از دیگر عوامل تاثیرگذار در جذب اعتماد مشتری محسوب می‌شود. افزون بر این موارد ارائه طرح‌هایی مطابق با مد روز افراد را به خرید ترغیب می‌کند.

 

ترکیب هردو استراتژی بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال در مرحله اول باعث جذب مشتری به سمت برند موردنظر شده و پس از آن فرآیند فروش آغاز می‌گردد.

 

بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال: چالش‌ها و فرصت‌ها

تفاوت های بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال و ترکیب ‌آن‌ها با یکدیگر، فرصت‌ها و چالش‌هایی را به‌همراه دارد.

 

از چالش‌های این دو حوزه می‌توان به تغییرات الگوریتم‌ها، رقابت شدید، جلب اعتماد در فروش دیجیتال اشاره کرد.

 

فرصت‌ها نیز شامل وجود تکنولوژی‌های نوین، بازارهای جدید و اتوماسیون فروش است. در ادامه به توضیح کوتاهی از هریک می‌پردازیم:

 

رقابت شدید

امروزه تعداد کسب‌و‌کارهای آنلاین به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و سبب شده تا جلب توجه مشتریان نسبت به گذشته، سخت و پیچیده‌تر باشد. این موضوع بر افزایش هزینه تبلیغات تاثیر بسزایی دارد.

 

تغییرات الگوریتم‌ها

پلتفرم‌های نظیر گوگل و اینستاگرام، دائم الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهند. همین امر باعث تغییر استراتژی‌های بازاریابی و فروش شده و همواره نیاز به انطباق مداوم با الگوریتم‌ها وجود دارد.

 

تکنولوژی‌های نوین: هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها از پیشرفت‌های تکنولوژی محسوب می‌شوند که در تحلیل رفتار مخاطبان به فروشندگان کمک کرده و تکنیک‌های موثرتری را برای آن‌ها پیاده می‌کنند.

 

بازارهای جدید

به کمک اینترنت می‌توان به کسب‌و‌کارهای جهانی دسترسی پیدا کرد و محصولات خود را به نقاط مختلف دنیا عرضه کرد.

 

ویدیو مارکتینگ

امروزه افراد به دیدن ویدیو‌های جذاب نسبت به متن‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند؛ چراکه ویدیوها پیام‌ خود را سریع‌تر به مخاطب منتقل می‌کند. استفاده از ویدیوهای تاثیرگذار در پلتفرم‌های اینستاگرام و همانند آن، باعث جلب اعتماد مشتری شده و نرخ فروش را افزایش می‌دهد.

 

اتوماسیون فروش

این گزینه نیز از عوامل تاثیرگذار در بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال است که به کمک چت‌بات‌ها و یا پیامک‌های خودکار، مدیریت مشتریان سریع‌تر انجام شده و نرخ هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

 

سخن پایانی تفاوت های بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال

تفاوت‌ های بازاریابی دیجیتال و فروش دیجیتال با وجود ارتباط نزدیکی که با یکدیگر دارند، بسیار زیاد است.

 

تمرکز بازاریابی دیجیتال بر جذب مشتریان و ایجاد تعامل و ارتباط با آن‌ها است؛ در حالی که فروش دیجیتال تبدیل مشتریان بالقوه به خریداران واقعی تمرکز دارد. به کار بردن هر دو حوزه در کسب‌و‌کارتان، شما را با چالش‌هایی نظیر رقابت شدید و تغییر الگوریتم‌ها مواجه می‌کند و در مقابل فرصت‌هایی نیز به شما ارائه می‌دهد.

 

کسب‌و‌کارهایی که بتوانند از ترکیب هر دو حوزه کمک بگیرند و استراتژی‌های و تکنیک‌های خلاقانه و موثری پیاده کنند، افزون بر جذب بیشتر مشتریان، نرخ فروش خود را نیز افزایش می‌دهند. به همین دلیل شناخت تفاوت‌ها و استفاده از ابزارهای کاربردی و مناسب برای هر بخش، مسیر رسیدن به موفقیت را برای شما هموار و ساده‌تر خواهد کرد.

 

دسته بندی :

هم اکنون دیگران می خوانند

محمد محمدی

علاقه مند به سئو ، تولید محتوا ، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کارهای آنلاین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *