hambergermenu

دیابتی ها چه نوع رژیم غذایی را رعایت کنند که به بیماری قلبی دچار نشوند؟

 

بهترین رژیم غذایی برای دیابتی ها

برخی از بیمارانی که به مطب دکتر متخصص قلب مراجعه می کنند از بیماری های زمینه ای مانند دیابت رنج می برند.در واقع دیابت می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش دهد.

 

البته خوشبختانه با ایجاد چند تغییر در رژیم غذایی می توان سلامتی قلب را در هنگام ابتلا به دیابت تضمین کرد. در این مقاله قصد داریم به مناسب ترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی اشاره کنیم.

 

فراموش نکنید که رژیم غذایی خوب که سرشار از فیبرها و چربی های سالم باشد، نه تنها به سلامت قلب کمک می کند بلکه برای کنترل سطح قند خون شما نیز بسیار موثر است.

 

بهترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی چیست؟

اگر دیابت دارید، توصیه می شود از یک الگوی غذایی سالم بر اساس مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات و حبوبات فراوان و کم نمک پیروی کنید تا از اضافه وزن و بیماری های قلبی جلوگیری کنید.

 

کاهش حجم وعده های غذایی نیز می تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند و مدیریت بهتر گلوکز خون را امکان پذیر سازد.

 

البته تغذیه سالم برای افراد مبتلا به دیابت با بقیه افراد تفاوتی ندارد. به طور کلی همه افراد باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند تا از ابتلا به چاقی، فشار خون، دیابت و بیماری های قلبی جلوگیری نمایند.

 

برخی از بیمارانی که جهت ارزیابی مشکلات قلبی به مطب دکتر حکمت بهترین متخصص قلب در اصفهان مراجعه می کنند ممکن است از بیماری دیابت نیز رنج ببرند. اگر دیابت دارید و همزمان از مشکلات قلبی رنج می برید توصیه می شود حتما به صورت منظم برای چکاپ و آنژیوگرافی قلب به یک متخصص قلب مراجعه کنید.

 

نکات مهم غذایی برای مدیریت بیماری دیابت و جلوگیری از بیماری های قلبی

 

نکات مهم غذایی برای مدیریت بیماری دیابت و جلوگیری از بیماری های قلبی

  1. 1. فیبر بیشتری بخورید

پزشکان افراد دیابتی را تشویق به خوردن وعده های غذایی سرشار از فیبر می کنند. چرا که مصرف فیبرهای غذایی شامل میوه ها ، سبزیجات ، غلات سبوس دار و حبوبات ، برای جلوگیری از افزایش قند خون موثر است.

 

علاوه بر این خوردن وعده های غذایی حاوی فیبر برای حفظ سلامت قلب نیز بسیار مهم است. زیرا می تواند به بهبود سطح کلسترول خون کمک کند.

 

  1. 2. چربی های سالم را انتخاب کنید

به گفته دکتر مصطفی حکمت مصرف چربی های سالم نظیر چربی های غیر اشباع شده که در مواد غذایی نظیر آجیل، غذاهای دریایی و روغن سبزیجاتی مثل زیتون و آووکادو یافت می شود، به کاهش کلسترول خون کمک می کند. همچنین باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

 

بنابراین توصیه می شود در رژیم غذایی خود، چربی های سالم را با چربی های ناسالم که به طور مثال در مواد غذایی فرآوری شده وجود دارد جایگزین کنید.

 

چربی های سالم برای به حداقل رساندن افزایش قند خون نیز مفید است. زیرا به خوبی با کربوهیدرات ها جفت شده و باعث می شود تا شما آنها را آهسته تر هضم کنید.

 

  1. 3. چربی های امگا 3 را در رژیم غذایی خود بگنجانید

وجود امگا 3 در رژیم غذایی دیابتی ها بسیار مفید است زیرا به کاهش کلسترول و تری گلیسرید کمک می کند. اسیدهای چرب امگا 3 نوعی چربی غیر اشباع شده هستند که در مواد غذایی نظیر ماهی ها و روغن های سویا و کانولا یافت می شوند.

 

رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 با کاهش التهاب در بدن از سلامت قلب شما نیز حمایت می کند. دکتر حکمت متخصص قلب در اصفهان از بیماران خود می خواهد که به مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 توجه بیشتری داشته باشند.

 

زیرا نه تنها در پایین آوردن فشارخون و کاهش لخته شدن خون موثر است بلکه بخصوص مرگ ناگهانی ناشی از حمله قلبی را کاهش می دهد.

 

بهترین مواد غذایی برای رژیم افراد دیابتی

 

مطالب پیشنهادی : باید ها و نباید های رژیم غذایی برای بیماران قلبی

 

  1. 4. لبنیات کم چرب و گوشت بدون چربی را انتخاب کنید

لبنیات و گوشت می توانند بخشی از یک رژیم غذایی مناسب برای دیابت و قلب باشند، اما به شرطی که با دقت انتخاب شوند. این مواد غذایی معمولا دارای چربی اشباع شده ای هستند که منجر به افزایش خطر بیماری قلبی می شود. برای این منظور شما باید محصولات لبنی و گوشتی کم چرب و بدون چربی را انتخاب کنید.

 

خوردن گوشت کم چرب مانند مرغ، ماهی و بوقلمون می تواند مصرف چربی اشباع شده را به حداقل برساند و در عین حال سایر مواد مغذی لازم را برای بدن شما تامین کند.

 

  1. 5. سعی کنید بیشتر در خانه غذا بپزید

بسیاری از غذا های رستورانی و غذا های دارای کالری، حاوی میزان زیادی سدیم و چربی های اشباع شده هستند. بنابراین افراد دیابتی باید سعی کنند مصرف غذاهای رستورانی و بیرون‌ بر را محدود کنند.

 

در عوض، سعی کنید خودتان در خانه آشپزی کنید تا با کنترل و آگاهی، مواد غذایی سالم را در رژیم غذایی تان بگنجانید. برای تقویت طعم سالم، از گیاهان و ادویه ها، پیاز، سیر و سبزیجات معطر و ارگانیک استفاده کنید.

 

  1. 6. با روغن کمتر غذا بپزید

یک دلیل دیگر برای سالم تر بودن آشپزی خانگی این است که می توان میزان مصرف روغن در غذا و همینطور سرخ کردن مواد غذایی را کنترل کرد.

 

سوابق بیماران نشان می دهد اکثر افرادی که برای آنژیوگرافی در اصفهان یا شهرهای دیگر مراجعه کرده اند متاسفانه در رژیم غذایی خود غذاهای سرخ کردنی زیادی مصرف می کنند.

 

همواره برای بیماران دیابتی و قلبی توصیه می شود روش ‌های پختی را انتخاب کنند که روغن کمتری مصرف می‌ شود. کباب کردن مواد غذایی یا استفاده از سرخ کن های بدون روغن، بهترین راه برای کاهش مصرف روغن های ناسالم در رژیم غذایی هستند.

 

دیابتی ها چه دستوراتی را در رژیم غذایی باید رعایت کنند؟

 

نکته! : در کنار تغذیه سالم ، فعالیت بدنی هم بسیار مهم است. تا جایی که ممکن است به طرق مختلف فعال باشید. سعی کنید در اکثر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشید.

 

دستورالعمل های اساسی تغذیه برای دیابتی ها

اگر دیابت دارید، یک برنامه غذایی سالم و ساده را دنبال کنید که شامل موارد زیر است:

 

  • کربوهیدرات و دیابت

 

  • محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید.

 

  • از گیاهان و ادویه ها برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

 

  • یک وعده کوچک کربوهیدرات با فیبر بالا در هر وعده غذایی بگنجانید.

 

  • تا حد امکان از خوردن شیرینی، کیک، بیسکویت و دسرها خودداری کنید.

 

  • هنگام آشپزی یا سر سفره، نمک اضافه نکنید و به طور کلی مصرف غذاهای پر نمک را کاهش دهید.

 

  • از مصرف نوشیدنی های شیرین نظیر نوشابه، آب های طعم دار و نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید.

 

  • گوشت های بدون چربی و جایگزین هایی مانند مرغ و بوقلمون بدون پوست، ماهی، حبوبات (لوبیا، عدس) و دانه های آجیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

  • سبزیجات را جزء اصلی وعده غذایی خود قرار دهید. سعی کنید حداقل نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات غیر نشاسته ای یا سالاد در زمان ناهار و شام پر کنید.

 

  • ممکن است لازم باشد حجم وعده های غذایی و میان وعده های خود را کاهش دهید، زیرا خوردن بیش از حد می تواند منجر به افزایش وزن شود و کنترل دیابت را سخت تر کند.

 

مهم ترین نکات برای غذا دیابتی ها

 

کربوهیدرات ها در بدن هضم می شوند تا گلوکز در خون تشکیل شود و این همان چیزی است که بدن شما برای انرژی استفاده می کند. بنابراین مقدار کربوهیدرات در رژیم غذایی شما بیشترین تأثیر را بر سطح گلوکز خونتان دارد.

 

با خوردن وعده های غذایی کوچک و منظم و پخش وعده های غذایی کربوهیدراتی به طور مساوی در طول روز، می توانید سطح انرژی را بدون افزایش شدید سطح گلوکز خون حفظ کنید. همچنین اگر انسولین یا داروهای دیابت مصرف می کنید، ممکن است نیاز به خوردن میان وعده بین وعده های غذایی خود داشته باشید.

 

  • مصرف قند و دیابت

افراد مبتلا به دیابت که از رژیم غذایی سالم پیروی می کنند، می توانند مقدار کمی قند را در رژیم غذایی خود بگنجانند. به عنوان مثال، یک قاشق چای خوری عسل با فرنی ساده، میوه های کنسرو شده در آب طبیعی و برخی از انواع غلات صبحانه پر فیبر با میوه های خشک بهترین انتخاب هستند.

 

  • مصرف چربی و دیابت

همه چربی ها دارای انرژی بالایی هستند. خوردن بیش از حد چربی می تواند منجر به افزایش وزن شود، که ممکن است مدیریت سطح گلوکز خون را دشوارتر کند و باعث افزایش چربی خون (کلسترول و تری گلیسیرید) و حتی بیماری های قلبی شود. به گفته متخصص قلب در اصفهان حتی نوع چربی که می خورید نیز بسیار مهم است.

 

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی هستند. بنابراین سعی کنید چربی های اشباع کمتری مصرف کنید و چربی های غیراشباع سالم را جایگزین کنید.

 

دستورالعمل های اساسی تغذیه برای دیابتی ها

 

جمع بندی

رژیم غذایی یک عامل مهم برای کنترل دیابت و بیماری عروق کرونر قلب است. چاقی، فشار خون بالا، دیابت کنترل نشده و رژیم غذایی سرشار از چربی های ناسالم می تواند سلامتی شما را به حد زیادی به خطر بیاندازد.

 

در عوض مصرف رژیم غذایی با چربی اشباع شده کم، فیبر بالا و سبزیجات و میوه ها می تواند ضمن کنترل سطح قند خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

بهترین وعده غذایی برای افراد دیابتی باید دارای فیبر بالا، کربوهیدرات های با شاخص گلیسمی پایین (GI) و دارای حداقل چربی های اشباع شده یا شکر اضافه شده و نمک باشند.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی