سوالات متن درس اول فلسفه یازدهم انسانی ❤️ [ گام به گام درس ۱ + جواب ]
سوالات متن درس دهم فلسفه یازدهم انسانی ❤️ [ گام به گام درس ۱۰ + جواب ]
جواب سوالات متن درس دهم فلسفه یازدهم انسانی را در ادامه برای شما عزیزان قرار دادیم.
دقیق و درست ترین جواب ها را در ادامه می توانید ببینید.
گام به گام سوالات متن درس دهم فلسفه دوازدهم انسانی در ادامه مطلب وجود دارد.
با بخش آموزش از مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.
پاسخ سوالات متن درس دهم فلسفه یازدهم انسانی
بهترین جواب ها برای سوالات متن درس دهم فلسفه یازدهم انسانی :
۱) فیلسوفان مسلمان چگونه در توضیح در توضیح و تبیین حقیقت انسان قدم های بلندی برداشتند؟
پاسخ: فیلسوفان مسلمان که البته بیشتر آنان در سرزمین ما زندگی میکردند، با استفاده از آنچه از افلاطون و ارسطو و پیروان آن دو به دستشان رسیده بود و نیز با الهام از آموزههای دینی خود، در توضیح و تبیین حقیقت انسان قدمهای بلندی برداشتند و آثاری از خود باقی گذاشتند که شایستۀ قدردانی است.
۲) دیدگاه فیلسوفان مسلمان درباره حقیقت انسان را بنویسید.
پاسخ: این فیلسوفان، و بخصوص فارابی، ابنسینا، خواجه نصیر، سهروردی، میرداماد، ملاصدرا، سبزواری و نیز بسیاری از فیلسوفان مسلمان دورۀ معاصر تأکید میکنند که نمیتوان انسان را به یک موجود صرفاً زمینی و مادّی تقلیل داد و در همان حال برای وی ویژگیهایی متعالی و ارزشمند مانند آزادگی، کرامت انسانی، نوع دوستی و فضایلی از این قبیل قائل شد.
۳) دلایل فیلسوفان مسلمان که معتقدند انسان صرفا یک موجود مادی نیست و روح دارد را بنویسید. (سه دلیل)
پاسخ: ۱- آنان همچنین با تفکر و تعمق فکری، دینی را قبول کرده بودند که در کتاب آسمانی به روشنی و وضوح از حقیقتی به نام «روح» سخن گفته و آن را هدیهای الهی و غیرزمینی شمرده است.
۲- این کتاب آسمانی انسان را موجودی جاویدان، جانشین خدا در زمین و مسجود فرشتگان محسوب کرده که آسمانها و زمین را خداوند برای او آفریده و آماده ساخته است.
۳- آنان همچنین یا خود عارف بودند یا عارفانی را میشناختند که با قدم سلوک و پاکیِ نفس، به مرحلهای رسیده بودند که مراتب برتر و مجرد هستی را شهود میکردند و میدانستند که چنین شهودی در توان بدن مادی انسان نیست.
۴) قرآن کریم انسان را چگونه موجودی محسوب کرده است؟
پاسخ: این کتاب آسمانی انسان را موجودی جاویدان، جانشین خدا در زمین و مسجود فرشتگان محسوب کرده که آسمانها و زمین را خداوند برای او آفریده و آماده ساخته است.
سوالات متن جای خالی درس دهم فلسفه یازدهم انسانی
۵) فیلسوفان مسلمان در رابطه با شناخت انسان چه تلاشی می کنند؟
پاسخ: فیلسوفان مسلمان تلاش میکنند که حقیقت متعالی انسان را بشناسند و جایگاه برتر او در هستی را نشان دهند.
۶) از نظر ابن سینا خداوند چه زمانی روح انسانی را به آن عطا می کند؟
پاسخ: ابن سینا معتقد است که وقتی بدن انسان دوره جنینی را در رحم مادر گذراند و به مرحلهای رسید که صاحب همه اندامهای بدنی شد، خداوند روح انسانی را به آن عطا میکند.
۷) ویژگی های روح انسانی از نظر ابن سینا را بنویسید.
پاسخ: این روح، که جنبه غیرمادی دارد و از جنس موجودات مجرد است، استعداد کسب علم از طریق تفکر را دارد. این روح همچنین میتواند اموری از قبیل اخلاق، عشق، دوستی، نفرت، پرستش و معنویت را دریابد و آنها را در خود پدید آورد.
۸) سهروردی چگونه به حقایق دست یافت و تلاش کرد آنها را با چه زبانی بیان کند؟
پاسخ: شیخ شهابالدین سهروردی که یکی از فیلسوفان بزرگ جهان اسلام است و یک عارف و سالک الیالله نیز محسوب میشود، با بهرهمندی از الهامات و اشرافات معنوی خود بسیاری از حقایق را از طریق شهود درونی به دست میآورد و تلاش میکند آنها را به زبان فلسفه و استدلال بیان کند.
۹) نورالانوار از دیدگاه سهروردی کیست؟
پاسخ: خداوند که نور محض است و هیچ ظلمتی در او راه ندارد. «نورالانوار» است.
۱۰) از نظر سهروردی چرا سایر مراتب وجود ترکببی از نور و ظلمت اند؟
پاسخ: سایر مراتب وجود، نور هستی خود را از نورالانوار دریافت میکنند، اما چون نور کامل نیستند، ترکیبی از نور و ظلمتاند.
۱۱) مقصود سهروردی از مشرق و مغرب عالم را بنویسید.
پاسخ: او میگفت خدا یا همان نورالانوار، مَشرق عالم است و از خداست که انوار بعدی طلوع میکنند. آنجا که نور وجود به پایینترین حد خود میرسد، مغرب عالم قرار گرفته است.
۱۲) سهروردی نفس انسان را مربوط به کدام عالم می دانست؟
پاسخ: وی نفس انسانی را حقیقتی مربوط به مشرق عالم میداند که از مشرق وجود دور افتاده و مشتاق بازگشت به آنجاست.
۱۳) دیدگاه سهروردی درباره نفس انسان را بیان کنید.
پاسخ: او عقیده داشت که نفس انسان، همان جنبۀ نورانی وجود و جسم و بدن او، همان جنبۀ ظلمانی اوست. این نفس، اگر نورانیت بیشتری کسب کند، حقایق هستی را بهتر رؤیت میکند و میتواند با کسب شایستگی و لیاقت بیشتر، مسیر کمال را طی کند.
۱۴) از نظر مکتب حکمت متعالیه، حقیقت انسان را توضیح دهید.
پاسخ: از دیدگاه این مکتب، حقیقت انسان، همانگونه که بسیاری دیگر از فیلسوفان گفتهاند، حقیقتی دو بعُدی است: روح و بدن. امّا روح، براساس این مکتب، چیزی ضمیمه شده به بدن نیست، بلکه نتیجه رشد و تکامل خود جسم و بدن است.
۱۵) از نظر ملاصدرا، رابطه روح و بدن را با ذکر مثال توضیح دهید.
پاسخ: از نظر ملاصدرا، روح و بدن دو چیز مجزّا نیستند که کنار هم قرار گرفته باشند بلکه اینها وحدتی حقیقی دارند به گونهای که یکی (روح) باطنِ دیگری (بدن) است. بنابراین هر اتفاقی در روح بیفتد، در بدن ظاهر میشود و هر اتفاقی در بدن رخ دهد، بر روح تأثیر میگذارد؛ به طور مثال، بدن بیمار، روح را هم کسل و بیمار میکند و بدن شاداب به روح هم شادابی میبخشد. همچنین روح با نشاط، جسم را به فعالیت و کار میکشاند و روح افسرده، جسم را زمینگیر میکند.
۱۶) با توجه به دیدگاه حکمت متعالیه، ظرفیت و استعداد روح انسان چگونه است؟
پاسخ: از نظر حکمت متعالیه روح انسانی آخرین درجه تکاملی است که موجودات زنده میتوانند به آن برسند. ظرفیت روح انسان پایان ندارد و روح میتواند به هر مرتبه کمالی در جهانِ مخلوقات، دست یابد. مراحل تکاملی طبیعت، وقتی از گیاه و حیوان میگذرد و به انسان میرسد، ظرفیتی بینهایت پیدا میکند و به هیچ درجهای از کمال قانع نمیشود.
۱۷) از منظر حکمت متعالیه، انسان چگونه می تواند ظرفیت و استعداد بی نهایت خود را به فعلیت برساند؟
پاسخ: از منظر این مکتب فلسفی، اگرچه انسان ظرفیت و استعداد بینهایت دارد، امّا این استعداد، به معنای رسیدن حتمی وی به کمالات نیست. انسان باید با اختیار و ارادۀ خود این ظرفیت را به فعلیت برساند. یعنی باید مسیر تکاملی به سوی خدا را انتخاب نماید و با ایمان و عمل این مسیر را طی کند. البته او اختیار دارد که مسیرهای دیگری غیر از مسیر تکامل را برگزیند.
۱۸) چرا از نظر ملاصدرا در ابتدای زندگی معلوم نیست هر انسانی چه هویتی دارد؟
پاسخ: در ابتدای زندگی هر انسانی معلوم نیست وی چه هویتی خواهد داشت، شجاع خواهد بود یا ترسو؟ بخشنده خواهد بود یا بخیل؟ عالم خواهد بود یا نادان؟ همه اینها به صورت بالقوّه در وجود انسان هست و بالفعل شدن هر کدام از آنها، به گزینشها و شیوه زندگی افراد مربوط است.
۱۹) تعیین کنید کدام یک از عبارات زیر صحیح و کدام یک غلط است؟
۱- فیلسوفان مسلمان دوره معاصر تأکید می کنند که نمی توان انسان را به یک موجود صرفا زمینی و مادی تقلیل داد.
۲- ابن سینا نظر کانت درباره حقیقت انسان را پسندید و کوشید این دیدگاه را عمیق تر بیان کند.
۳- سهروردی به جای مفهوم «وجود، بیشتر از مفهوم «نور» استفاده می کرد.
۴- از نظر حکمت متعالیه روح انسانی آخرین درجه تکاملی است که موجودات زنده می توانند به آن برسند.
۵- ابن سینا نفس انسانی را حقیقتی مربوط به مشرق عالم می داند که از مشرق وجود دور افتاده و مشتاق بازگشت به آنجاست.
پاسخ: ۱- صحیح
۲- غلط
۳- صحیح
۴- صحیح
۵- غلط
نمونه سوال های متن درس 10 فلسفه یازدهم
۲۰) جاهای خالی را با استفاده از کلمات مناسب کامل کنید.
۱- کتاب آسمانی انسان را موجودی جاویدان، جانشین خدا در زمین و …………… محسوب کرده است.
۲- ابن سینا معتقد است که وقتی بدن انسان در دوره جنینی صاحب همه اندام های بدنی شد خداوند …………. را به آن عطا می کند.
۳- خداوند که نور محض است و هیچ ظلمتی در او راه ندارد، …………… است.
۴- سهروردی عقیده داشت که نفس انسان، همان ………… و جسم و بدن او، همان جنبه ظلمانی اوست.
۵- روح، براساس مکتب متعالیه، چیزی ضمیمه شده به بدن نیست، بلکه نتیجه ……….. است.
پاسخ: ۱- مسجود فرشتگان
۲- روح انسانی
۳- نورالانوار
۴- جنبه نورانی وجود
۵- رشد و تکامل خود جسم و بدن
اهمیت درس فلسفه
موضوع علم فلسفه علیا (متافیزیک یا الهیات) در اصل (وجود) صرف و عوارض و حالات مختلف آن است و به جهان از منظر وجودی واحد و پیوسته می نگرد.
فلسفه علیا از این جهت که عام ترین و کامل ترین موضوع را دارد از علوم دیگر جامع تر است و به دلیل بهره گیری از روش استدلال و برهان از علوم دیگر یقینی تر می باشد.
در علم فلسفه به پرسشهای کلی مربوط به عقل، مبدا پیدایش دنیا ، نظام خلقت ، ماهیت ها ، وجودیت، دانش، ارزشها، ذهن و زبان پاسخ داده می شود.
چنین سوالاتی اغلب به عنوان مشکلاتی مطرح میشوند که باید مورد مطالعه قرار گیرند یا حل شوند.
هرچند قبل از سقراط متفکرانی دیگر وجود داشته اند اما کلمه فلسفه اولین بار توسط سقراط مورد استفاده قرار گرفت. در زمان او عده ای که خود را سوفیست (به معنای دانشمند) می نامیدند ادراک انسان را ملاک حقیقت و واقعیت می دانستند و مغالطه به کار می بردند.
سقراط برای احتراز از همردیف شدن با سوفیست ها نام (فیلوسوفیا) را که به معنای آن اشاره شد ، برای خود برگزید که بعد ها کم کم فلسفه به معنای علم به کار رفت و سفسطه ( مصدر به معنای سوفیست گری) بر مغالطه کاری اطلاق گردید.
شش روش مطالعه
خواندن بدون نوشتن خط کشیدن زیرنکات مهم حاشیه نویسی خلاصه نویسی کلید برداری خلاقیت و طرح شبکه ای مغز
1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا” قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا” به خاطر سپرد .
2- خط کشیدن زیر نکات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا” درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .
3- حاشیه نویسی :این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.
4- خلاصه نویسی : در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .
5- کلید برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .
6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا” فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد.
رشته انسانی برای چه افرادی مناسب است؟
نکته اول این است که رشته انسانی زمینههای شغلی گستردهای دارد و ممکن است ما این رشته را فقط با حقوق یا قضاوت یا شغل معلمی بشناسیم اما اصلا به این صورت نیست و در رشته انسانی تعداد زیادی از رشتههای دیگر هم وجود دارد؛
اما اگر فردی هستید که از به عملیاتهای محاسباتی که در رشته ریاضی فیزیک است علاقه ندارید و یا با رشتههای پزشکی و پیراپزشکی هم نمیتوانید ارتباط برقرار کنید، میتوان گفت که رشته انسانی ممکن است همان رشتهای باشد که بهدنبال آن هستید. حتی در مقطع دبیرستان هم رشتههای انسانی، تعدادی از دروس دردسر ساز برای دانشآموزان مانند فیزیک و شیمی را ندارد و از این حیث افرادی که به این دروس علاقه ندارند خیالشان راحت است. اما از طرف دیگر دروس تخصصی این رشته هم به چشم میخورد که باید با آنها دست و پنجه نرم کنید؛ اما در کل نگران نباشید با اندکی تمرین و تلاش به سادگی میتوانید با دروس این رشته ارتباط برقرار کنید.
نکته بعدی هم شانس قبولی در رشته انسانی است که نسبت به رشته تجربی بالاتر است. با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد شرکت کنندگان کنکور در رشته انسانی حدود یک سوم رشته تجربی است، شانس قبولی در انسانی بالاتر از رشته تجربی است و همین میتواند یک نکته مثبت برای داوطلبان این رشته باشد.
منبع : باحال مگ
دسته بندی :