hambergermenu

سوالات متن درس دوم فلسفه یازدهم انسانی ❤️ [ گام به گام درس ۲ + جواب ]

جواب سوالات متن درس دوم فلسفه یازدهم انسانی را در ادامه برای شما عزیزان قرار دادیم.

 

دقیق و درست ترین جواب ها را در ادامه می توانید ببینید.

 

گام به گام سوالات متن درس دوم فلسفه دوازدهم انسانی در ادامه مطلب وجود دارد.

 

با بخش آموزش از مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

 

 

پاسخ سوالات متن درس دوم فلسفه یازدهم انسانی

بهترین جواب ها برای سوالات متن درس دوم فلسفه یازدهم انسانی :

 

 

۱) بخش اصلی و ریشه ای فلسفه درصدد بحث و بررسی چه چیزی است؟

پاسخ: این بخش از فلسفه درصدد بحث و بررسی اصل و حقیقت وجود و مسائل پیرامون آن است.

 

۲) در بررسی اصل و حقیقت وجود، مسائل پیرامون آن، فیلسوفان تلاش می کنند تا چه اموری را به دست آورند؟

پاسخ: فیلسوفان تلاش می‌کنند قوانین و احکامی را که مربوط به خود هستی و وجود است به‌ دست آورند؛ مثلا بدانند که آیا در هستی قانون علیت جاری است یا نه. البته از آنجا که معرفت به وجود، فرع بر امکان شناخت آن است، آنان می‌خواهند توانایی انسان در شناخت هستی را هم بررسی کنند و بدانند که بشر چگونه و با چه ابزاری می‌تواند به‌ شناخت هستی بپردازد؛ مثلاً می‌خواهند بدانند که آیا انسان می‌تواند قانون علیت را دریابد و به‌ وجود چنین قانونی در جهان مطمئن باشد.

 

۳) بخش اصلی و ریشه ای فلسفه به دو بخش تقسیم می شود، آنها را نام ببرید و تعریف کنید؟

پاسخ: ۱- هستی‌شناسی، که درباره قوانین و احکام کلی و عامّ حاکم بر هستی و وجود بحث می‌کند.
۲- معرفت‌شناسی، که توانایی انسان در شناخت هستی را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

 

۴) شاخه های دانش فلسفه، چگونه دانش هایی هستند؟ مثال بزنید؟

پاسخ: شاخه‌های دانش فلسفه، آن دسته از دانش‌های فلسفی هستند که قوانین بنیادی وجود شناسی و معرفت شناسی را به محدوده‌های خاص منتقل می‌سازند و قوانین بنیادی آن محدوده از وجود را بیان می‌کنند؛ به‌ طور مثال، اگر کسی در وجود شناسی پذیرفته باشد که «وجود بر دو قسم مادی و مجرد از ماده است» چنین کسی در انسان شناسی فلسفی خود می‌تواند بگوید که «انسان» نیز دارای دو بعُد مادی و مجرد است.

 

سوالات متن جای خالی درس دوم فلسفه یازدهم انسانی

۵) فلسفه های مضاف چگونه به وجود آمده اند و چرا به این نام خوانده می شوند؟

پاسخ: با تأمل فیلسوفانه در حوزه‌هایی مانند اخلاق، دین، تاریخ و طبیعت، شاخه‌هایی از فلسفه مانند فلسفۀ اخلاق، فلسفۀ دین، فلسفۀ تاریخ و فلسفۀ طبیعت شکل می‌گیرد. امروزه دامنه این فلسفه‌ها بسیار توسعه یافته و ناظر به بسیاری از پدیده‌ها یا رشته‌های علمی، شاخه‌هایی از فلسفه شکل گرفته‌اند، مانند فلسفه فرهنگ، فلسفه تکنولوژی و فلسفه حقوق.

– وجودشناسی و معرفت شناسی (ریشه فلسفه)
– فلسفه اخلاق و… (شاخه‌های فلسفه)
– علم اخلاق و… (دانش‌های خاص)

 

برخی این قبیل شاخه‌های فلسفه را «فلسفه‌های مضاف» می‌نامند؛ زیرا کلمه فلسفه به کلمه‌ای که نام آن دانش یا موضوع خاص است، اضافه شده است؛ مانند «فلسفه فیزیک» که به کلمه «فیزیک» اضافه شده است.

 

۶) مکتب اصالت فرد و جامعه را علوم اجتماعی توضیح دهید؟

پاسخ: گروهی از فیلسوفان پیرو اصالت فرد هستند و جامعه را مجموعه‌ای از افراد می‌دانند که کنار هم زندگی می‌کنند. گروهی دیگر از فیلسوفان معتقدند که افراد یک جامعه نقش و هویت مستقلی ندارند و افکار و اندیشه‌ها و تصمیم‌گیری‌های آنان تابع شرایط اجتماعی آنان است.

 

۷) در فلسفه علوم اجتماعی آنان که طرفدار اصالت فرد هستند به چه چیزهایی اعتقاد دارند؟

پاسخ: آنان که به اصالت فرد اعتقاد دارند، همواره منافع و مصلحت افراد را بر منافع جامعه مقدم دانسته و در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اقتصادی و نظایر آن، بیشتر به منافع و رشد فرد توجه دارند و در سیاست نیز معتقد به «لیبرالیسم» هستند که تأمین کننده آزادی‌های فردی است.

 

۸) در فلسفه علوم اجتماعی آنان که طرفدار اصالت جامعه هستند به چه چیزهایی اعتقاد دارند؟

پاسخ: آنان که برای جامعه اصالت قائلند، برنامه‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی آنان، سمت و سویی اجتماعی دارد و منافع جمع را در اولویت قرار می‌دهند و در سیاست نیز به «سوسیالیسم» اعتقاد دارند که تأمین کننده منافع جمعی است.

 

نمونه سوال های متن درس 2 فلسفه یازدهم

۹) در فلسفه علوم اجتماعی آنان که طرفدار اصالت فرد و اصالت جامعه هستند به چیزهایی اعتقاد دارند؟

پاسخ: اینان معتقدند که گرچه افراد تحت تأثیر عوامل اجتماعی قرار می‌گیرند، اما هیچ‌گاه قدرت اختیار و تصمیم‌گیری خود را از دست نمی‌دهند و توانایی تأثیرگذاری بر جامعه و حتی تغییر جامعه را دارند. همچنین معتقدند که جامعه صرفاً جمع افراد نیست، بلکه با گردهم آمدن افراد و زندگی طولانی آنان با یکدیگر، یک روح جمعی در جامعه شکل می‌گیرد که می‌تواند برافراد جامعه تأثیر بگذارد و آنها را تابعی از ویژگی‌ها و ساختار جامعه قرار دهد. این دیدگاه فلسفی قائل به اصالت فرد و جامعه، توأمان است.

 

۱۰) دیدگاه مکتب اصالت فردی در فلسفه علوم اجتماعی را توضیح دهید.

پاسخ: معتقدند جامعه از مجموعه ای از افراد تشکیل شده است و منافع و مصلحت افراد را بر منافع جامعه مقدم دانسته و در برنامه ریزی های فرهنگی ، اقتصادی و … بیشتر به منافع و رشد فرد توجه دارند و در سیاست معتقد به لیبرالیسم هستند.

۱۱) نام فلسفه ی مضاف هر یک از گزاره های زیر را بنویسید.
۱- انسان مدنی بالطبع است و ذاتا به زندگی اجتماعی گرایش دارد.
۲- زندگی را با امید به آینده بنا کن زیرا جهان طراح دقیقی دارد.
۳- اساس حکومت و سیاست را قدرت تشکیل می دهد.
۴- تاریخ انسان از قانونمندی خاصی پیروی می کند.
۵- برخی از فضائل اخلاقی ذات ارزشمند هستند.
۶- انسان دارای دو بعد مادی و مجرد است.
۷- دینداری یک امر ذاتی و فطری است.
۸- آیا اصالت با فرد است یا جامعه؟

پاسخ: ۱- فلسفه علوم اجتماعی
۲- فلسفه انسان شناسی
۳- فلسفه سیاست
۴- فلسفه تاریخ
۵- فلسفه اخلاق
۶- فلسفه انسان شناسی
۷- فلسفه دین
۸- فلسفه علوم اجتماعی

 

 

اهمیت درس فلسفه

موضوع علم فلسفه علیا (متافیزیک یا الهیات) در اصل (وجود) صرف و عوارض و حالات مختلف آن است و به جهان از منظر وجودی واحد و پیوسته می نگرد.

 

فلسفه علیا از این جهت که عام ترین و کامل ترین موضوع را دارد از علوم دیگر جامع تر است و به دلیل بهره گیری از روش استدلال و برهان از علوم دیگر یقینی تر می باشد.

 

در علم فلسفه به پرسش‌های کلی مربوط به عقل، مبدا پیدایش دنیا ، نظام خلقت ، ماهیت ها ، وجودیت، دانش، ارزش‌ها، ذهن و زبان پاسخ داده می شود.

 

چنین سوالاتی اغلب به عنوان مشکلاتی مطرح می‌شوند که باید مورد مطالعه قرار گیرند یا حل شوند.

 

هرچند قبل از سقراط متفکرانی دیگر وجود داشته اند اما کلمه فلسفه اولین بار توسط سقراط مورد استفاده قرار گرفت. در زمان او عده ای که خود را سوفیست (به معنای دانشمند) می نامیدند ادراک انسان را ملاک حقیقت و واقعیت می دانستند و مغالطه به کار می بردند.

 

سقراط برای احتراز از همردیف شدن با سوفیست ها نام (فیلوسوفیا) را که به معنای آن اشاره شد ، برای خود برگزید که بعد ها کم کم فلسفه به معنای علم به کار رفت و سفسطه ( مصدر به معنای سوفیست گری) بر مغالطه کاری اطلاق گردید.

 

شش روش مطالعه

خواندن بدون نوشتن خط کشیدن زیرنکات مهم حاشیه نویسی خلاصه نویسی کلید برداری خلاقیت و طرح شبکه ای مغز

1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا” قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا” به خاطر سپرد .

 

2- خط کشیدن زیر نکات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا” درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .

 

3- حاشیه نویسی :این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

 

4- خلاصه نویسی : در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .

 

5- کلید برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .

 

6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا” فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد.

 

رشته انسانی برای چه افرادی مناسب است؟

نکته اول این است که رشته انسانی زمینه‌های شغلی گسترده‌ای دارد و ممکن است ما این رشته را فقط با حقوق یا قضاوت یا شغل معلمی بشناسیم اما اصلا به این صورت نیست و در رشته انسانی تعداد زیادی از رشته‌های دیگر هم وجود دارد؛

 

اما اگر فردی هستید که از به عملیات‌های محاسباتی که در رشته ریاضی فیزیک است علاقه ندارید و یا با رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هم نمی‌توانید ارتباط برقرار کنید، می‌توان گفت که رشته انسانی ممکن است همان رشته‌ای باشد که به‌دنبال آن هستید. حتی در مقطع دبیرستان هم رشته‌های انسانی، تعدادی از دروس دردسر ساز برای دانش‌آموزان مانند فیزیک و شیمی را ندارد و از این حیث افرادی که به این دروس علاقه ندارند خیالشان راحت است. اما از طرف دیگر دروس تخصصی این رشته هم به چشم می‌خورد که باید با آنها دست و پنجه نرم کنید؛ اما در کل نگران نباشید با اندکی تمرین و تلاش به سادگی می‌توانید با دروس این رشته ارتباط برقرار کنید.

 

نکته بعدی هم شانس قبولی در رشته انسانی است که نسبت به رشته تجربی بالاتر است. با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد شرکت کنندگان کنکور در رشته انسانی حدود یک سوم رشته تجربی است، شانس قبولی در انسانی بالاتر از رشته تجربی است و همین می‌تواند یک نکته مثبت برای داوطلبان این رشته باشد.

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *