سوالات متن درس اول فلسفه یازدهم انسانی ❤️ [ گام به گام درس ۱ + جواب ]
سوالات متن درس هفتم فلسفه یازدهم انسانی ❤️ [ گام به گام درس ۷ + جواب ]
جواب سوالات متن درس هفتم فلسفه یازدهم انسانی را در ادامه برای شما عزیزان قرار دادیم.
دقیق و درست ترین جواب ها را در ادامه می توانید ببینید.
گام به گام سوالات متن درس هفتم فلسفه دوازدهم انسانی در ادامه مطلب وجود دارد.
با بخش آموزش از مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.
پاسخ سوالات متن درس هفتم فلسفه یازدهم انسانی
بهترین جواب ها برای سوالات متن درس هفتم فلسفه یازدهم انسانی :
۱) یکی از تلاش های فیلسوفان در زمینه ابزار شناخت چیست؟
پاسخ: در وجود انسان ابزارهایی برای شناخت وجود دارد. فیلسوفان تلاش میکنند این ابزارها را شناسایی کنند و قلمرو کاربرد آنها را معین نمایند.
۲) ما به کمک حواس پنجگانه با چه چیزهایی آشنا می شویم؟
پاسخ: ما به کمک حواس پنجگانه با عالم طبیعت آشنا میشویم و بسیاری از موجودات و ویژگیهای آنها را میشناسیم.
۳) آیا شناخت حسی قابل اطمینان است؟ توضیح دهید.
پاسخ: گرچه گاهی در شناخت حسی خطا رخ میدهد، امّا این شناخت به قدری برای ما معتبر است که بر پایه آن زندگی میکنیم و از اشیای طبیعی بهره میبریم و نیازهایمان را برطرف میسازیم.
۴) یکی از نشانه های ارزش و اعتبار شناخت حسی چیست؟
پاسخ: یکی از نشانههای ارزش و اعتبار شناخت حسی، توانایی حس در شناخت تفاوتها و تمایزهاست.
۵) شناخت تمایزها و تفاوت های اشیا چه امکانی را به انسان می دهد؟ مثال بزنید.
پاسخ: شناخت تمایزها و تفاوتهای اشیا این امکان را به انسان میدهد که به کمک عقل خود از اشیای متفاوت استفادههای مختلف بکند؛ مثلاً اگر در مقابل ما یک لیوان آب و یک ظرف غذا باشد، برای رفع تشنگی لیوان آب را برمیداریم و برای رفع گرسنگی به سراغ ظرف غذا میرویم. این عمل به ما میفهماند که ما در تشخیص لیوان آب و ظرف غذا اشتباه نکردهایم.
سوالات متن جای خالی درس هفتم فلسفه یازدهم انسانی
۶) ابزارهای شناخت نام ببرید و هر کدام چه کاربردی دارد؟
پاسخ: ۱- حس: این ابزار مشترک میان انسان و حیوان است.
۲- عقل: ابزار یا قوه تفکر در آدمی است.
۳- قلب: وحی الهی، برترین شهود – مخصوص پیامبران
۷) یکی از ابزارهای شناخت ما ….. است.
پاسخ: حس
۸) انسان با قوه عقل چه حقایقی را می تواند درک کند؟ توضیح دهید؟
پاسخ: انسان دارای قوّهای است که با آن تفکر و تعقل میکند. او با کمک این قوّه میتواند حقایقی را درک کند که توانایی درک آن از راه احساس ممکن نیست. این حقایق، هم میتواند امور محسوس و طبیعی را شامل شود و هم امور غیرمحسوس و غیرطبیعی را در بر میگیرد.
۹) شناخت تجربی را تعریف کنید.
پاسخ: عقل با کمک حواس و تحلیل عقلانی یافتههای حسی میتواند به بسیاری از اسرار و رموز طبیعت پیببرد و قوانین طبیعی را بشناسد. این نوع شناخت را که عقل با همکاری حس به دست میآورد، «شناخت تجربی» میگوییم.
۱۰) چه زمانی دانشمندان قاعده های عقلی شناخت تجربی را در نظر دارد؟
پاسخ: هنگام بررسی داده های حسی
۱۱) شناخت تجربی بر سه قاعده عقلی مهم استوار است، آنها را نام ببرید؟
پاسخ: ۱- پدیدهها خود به خود پدید نمیآیند، بلکه هر پدیدهای نیازمند علت است
۲- هر پدیده علتی ویژه دارد، و از هر چیزی، هر چیزی پدید نمیآید.
۳- طبیعت، همواره یکسان عمل میکند.
۱۲) ابن سینا در گسترش کدام اندیشه های ارسطو تاملات عمیقی کرد؟
پاسخ: وی در گسترش اندیشههای ارسطو درباره قانون علیت و ابعاد مختلف آن تأملات عمیقی کرد و توضیحاتی بیان نمود که همچنان قابل استفاده است.
۱۳) نظر ابن سینا در رابطه با قانون علیت را بیان کنید.
پاسخ: ابن سینا توضیح داد که قانون علیت از تجربه و آزمایش به دست نمیآید، بلکه برعکس، خودش پایه و اساس هر تجربهای است. این قانون، یکی از قواعد اوّلیه تعقل است که انسان در شناخت هر پدیدهای از آن استفاده میکند.
۱۴) نیروی عقل، توانایی شناسایی کدام حالات را دارد؟ مثال بزنید.
پاسخ: نیروی عقل، علاوه بر استفاده از حواس بیرونی، مانند چشم و گوش، میتواند حالات درونی نفس مانند شادی، درد، محبّت، دشمنی، عصبانیت و خوشحالی را شناسایی کند و درباره آنها نظر دهد. مثلاً انسان میتواند به کمک عقل خود، علل پیدایش شادی و افسردگی را کشف کند و درباره آنها توضیح دهد.
۱۵) شناخت عقلی را با ذکر مثال تعریف کنید؟
پاسخ: عقل قادر است بدون استفاده از یافتههای تجربی و صرفاً با تفکر و چینش استدلال، به حقایقی برسد و دانشهایی را پایهگذاری کند. به این قبیل دانشها «شناخت عقلی» میگوییم. بسیاری از دانستنیهای ریاضی از این قبیل هستند.
۱۶) دانستنی های دانش فلسفه چگونه به دست می آیند؟ مثال بزنید.
پاسخ: دانستنیهای این دانش از طریق حواس و تجربه به دست نمیآیند؛ بلکه فقط از طریق تعقل محض میتوان به آنها رسید. مثلاً ذات و صفات خداوند را نمیتوان با حس و تجربه درک کرد و شناخت آنها مستلزم بهرهگیری از قواعد شناخت عقلی است.
نمونه سوال های متن درس 7 فلسفه یازدهم
۱۷) قدرت و توانایی عقل، چه امکاناتی را به انسان می دهد؟
پاسخ: این قدرت و توانایی عقل، به انسان امکان میدهد تا یافتههایی سودمند درباره کلّ هستی، که امکان درک تجربی آن هیچگاه وجود ندارد، به دست بیاورد و این یافتههای عقلانی را اساس سایر دانشها قرار دهد و پایههای زندگی خود را بر آنها استوار سازد.
۱۸) معرفت شهودی را تعریف کنید.
پاسخ: «قلب» یا «دل» یکی دیگر از ابزارهای معرفت انسان است که میتواند بیواسطه به حقایقی برسد و معرفت کسب کند. معرفتی که از این طریق به دست میآید، «معرفت شهودی» نامیده میشود.
۱۹) معرفت شهودی چگونه حاصل می شود؟
پاسخ: این معرفت از طریق تقویت ایمان و تعالی بخشیدن به نفس و تهذیب آن و کمال طلبی همراه با عبادات خالصانه، به تدریج و گام به گام حاصل میشود.
۲۰) اینکه می گوییم، معرفت شهودی یک معرفت بی واسطه است، به چه معناست؟
پاسخ: معرفت شهودی یک معرفت بیواسطه است؛ یعنی بدون استفاده از تجربه و آزمایش و بدون استدلال عقلی در قلب تجلّی میکند.
۲۱) برای دریافت معرفت شهودی، چه اموری ضروری هستند؟
پاسخ: برای دریافت چنین معرفتی سیروسلوک و تهذیب نفس ضروری است.
۲۲) چرا معرف شهودی را به این نام نامیده اند؟
پاسخ: اینگونه شناخت را بدان جهت شهودی میگویند که قلب انسان حقیقت را چنان درمییابد که گویا با چشم میبیند.
۲۳) عارف و سالک الی الله ممکن است با معرفت شهودی، چه چیزهایی را مشاهده کند؟
پاسخ: عارف و سالک الیالله ممکن است بتواند در همین دنیا، آخرت را مشاهده کند. علاوه بر عالم طبیعت، سایر عوالم را مشاهده نماید و وجود فرشتگان را هم واقعا بیابد. این قبیل مشاهدات، از نوع شهود قلبی است و از راه چشم به دست نمیآید.
۲۴) منظور از معارف وحیانی چیست؟ توضیح دهید؟
پاسخ: یکی از شهودهای قلبی وحی الهی است. این شهود ویژۀ پیامبران است و خداوند از طریق وحی و به واسطۀ پیامبران، «معرف وحیانی» میگویند.
۲۵) شهود وحیانی چگونه صورت می گیرد؟
پاسخ: در شهود وحیانی، خداوند حقایق و معانی و حتی گاهی کلمات و عبارات خود را برقلب پیامبر نازل میکند و پیامبر آن معانی و کلمات و عبارات را دریافت میکند و هیچگونه دخل و تصرفی از طرف پیامبر در آن صورت نمیگیرد.
۲۶) ما چگونه می توانیم به بسیاری از حقایق آگاه شویم؟
پاسخ: قرآن کریم نمونهای از کلام الهی است که خداوند از طریق وحی بر قلب آخرین پیامبر خود نازل کرده است. ما با تأمل و تدبر در قرآن و به میزان توانایی و همّت خود میتوانیم از بسیاری حقایق آگاه شویم.
۲۷) دریافت کننده وحی ….. هستند. آنان آنچه را که از راه وحی دریافت کردهاند، به …… دیگر میرسانند.
پاسخ: پیامبران الهی – انسانهای
۲۸) چه تفاوت هایی میان معرفت وحیانی با شهود عارفانه وجود دارد.
پاسخ: ۱- معرفت وحیانی از جانب خدا نازل شده است / شهود عارفانه مشاهده قلبی خود عارف است.
۲- معرفت وحیانی ویژه پیامبران است / شهود عارفانه هم برای پیامبران و هم عارفان و سالکان الى الله است.
۳- در معرفت وحیانی امکان خطا وجود ندارد/ در شهود عارفانه ممکن است شخص دچار خطا شود.
۲۹) علت نامگذاری معرفت شهودی به این نام چیست؟ (چرا معرفتی که از طریق قلب حاصل می شود را معرفت شهودی نامیده اند؟)
پاسخ: این گونه شناخت را بدان جهت شهودی می گویند که قلب انسان حقیقت را چنان در می یابد که گویا با چشم می بیند. عارف و سالک الى الله ممکن است بتواند در همین دنیا آخرت را مشاهده کند، علاوه بر طبیعت سایر عوالم را مشاهده نماید و وجود فرشتگان را هم واقعا بیابد این قبیل مشاهدات از نوع شهود قلبی است و از راه چشم به دست نمی آید.
اهمیت درس فلسفه
موضوع علم فلسفه علیا (متافیزیک یا الهیات) در اصل (وجود) صرف و عوارض و حالات مختلف آن است و به جهان از منظر وجودی واحد و پیوسته می نگرد.
فلسفه علیا از این جهت که عام ترین و کامل ترین موضوع را دارد از علوم دیگر جامع تر است و به دلیل بهره گیری از روش استدلال و برهان از علوم دیگر یقینی تر می باشد.
در علم فلسفه به پرسشهای کلی مربوط به عقل، مبدا پیدایش دنیا ، نظام خلقت ، ماهیت ها ، وجودیت، دانش، ارزشها، ذهن و زبان پاسخ داده می شود.
چنین سوالاتی اغلب به عنوان مشکلاتی مطرح میشوند که باید مورد مطالعه قرار گیرند یا حل شوند.
هرچند قبل از سقراط متفکرانی دیگر وجود داشته اند اما کلمه فلسفه اولین بار توسط سقراط مورد استفاده قرار گرفت. در زمان او عده ای که خود را سوفیست (به معنای دانشمند) می نامیدند ادراک انسان را ملاک حقیقت و واقعیت می دانستند و مغالطه به کار می بردند.
سقراط برای احتراز از همردیف شدن با سوفیست ها نام (فیلوسوفیا) را که به معنای آن اشاره شد ، برای خود برگزید که بعد ها کم کم فلسفه به معنای علم به کار رفت و سفسطه ( مصدر به معنای سوفیست گری) بر مغالطه کاری اطلاق گردید.
شش روش مطالعه
خواندن بدون نوشتن خط کشیدن زیرنکات مهم حاشیه نویسی خلاصه نویسی کلید برداری خلاقیت و طرح شبکه ای مغز
1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا” قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا” به خاطر سپرد .
2- خط کشیدن زیر نکات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا” درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .
3- حاشیه نویسی :این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.
4- خلاصه نویسی : در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .
5- کلید برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .
6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا” فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد.
رشته انسانی برای چه افرادی مناسب است؟
نکته اول این است که رشته انسانی زمینههای شغلی گستردهای دارد و ممکن است ما این رشته را فقط با حقوق یا قضاوت یا شغل معلمی بشناسیم اما اصلا به این صورت نیست و در رشته انسانی تعداد زیادی از رشتههای دیگر هم وجود دارد؛
اما اگر فردی هستید که از به عملیاتهای محاسباتی که در رشته ریاضی فیزیک است علاقه ندارید و یا با رشتههای پزشکی و پیراپزشکی هم نمیتوانید ارتباط برقرار کنید، میتوان گفت که رشته انسانی ممکن است همان رشتهای باشد که بهدنبال آن هستید. حتی در مقطع دبیرستان هم رشتههای انسانی، تعدادی از دروس دردسر ساز برای دانشآموزان مانند فیزیک و شیمی را ندارد و از این حیث افرادی که به این دروس علاقه ندارند خیالشان راحت است. اما از طرف دیگر دروس تخصصی این رشته هم به چشم میخورد که باید با آنها دست و پنجه نرم کنید؛ اما در کل نگران نباشید با اندکی تمرین و تلاش به سادگی میتوانید با دروس این رشته ارتباط برقرار کنید.
نکته بعدی هم شانس قبولی در رشته انسانی است که نسبت به رشته تجربی بالاتر است. با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد شرکت کنندگان کنکور در رشته انسانی حدود یک سوم رشته تجربی است، شانس قبولی در انسانی بالاتر از رشته تجربی است و همین میتواند یک نکته مثبت برای داوطلبان این رشته باشد.
منبع : باحال مگ
دسته بندی :