سوالات متن درس اول فلسفه یازدهم انسانی ❤️ [ گام به گام درس ۱ + جواب ]
سوالات متن درس چهارم فلسفه یازدهم انسانی ❤️ [ گام به گام درس ۴ + جواب ]
جواب سوالات متن درس چهارم فلسفه یازدهم انسانی را در ادامه برای شما عزیزان قرار دادیم.
دقیق و درست ترین جواب ها را در ادامه می توانید ببینید.
گام به گام سوالات متن درس چهارم فلسفه دوازدهم انسانی در ادامه مطلب وجود دارد.
با بخش آموزش از مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.
پاسخ سوالات متن درس چهارم فلسفه یازدهم انسانی
بهترین جواب ها برای سوالات متن درس چهارم فلسفه یازدهم انسانی :
۱) آیا آغاز اندیشه بشر مربوط به زمان و مکانی خاصی است؟ توضیح دهید؟
پاسخ: خیر – برای دانش فلسفه نمیتوان، از نظر زمانی آغازی تعیین کرد. همانطور که نمیتوان گفت فلسفه ابتدا در کدام سرزمین پدید آمده است. البته، این سخن دربارۀ همۀ دانشها صدق میکند.
بیتردید هر جا که تمدنی شکل گرفته کسانی هم بودهاند که درباره اساسیترین مسئلههای هستی و زندگی بشر میاندیشیده و سخن میگفتهاند، گرچه آثار مکتوبی از آنان به ما نرسیده باشد و ما اطّلاعی از آن اندیشهها و سخن ها نداشته باشیم.
۲) چرا نمی توانیم تاریخ دقیقی از آغاز فلسفه ارائه دهیم؟
پاسخ: برخی از تمدنها آن قدر قدیمیاند که در اثر گذر زمان و آمد و شد حوادث، آثار تمدنی آنها از بین رفته است. همین قدر میدانیم که تمدنهای قدیمتر و سادهتر، مقدمه و پلکان شکلگیری تمدنهای جدیدتر بودهاند و دستاوردهای آنها به تمدنهای جدیدتر منتقل شده است. با توجّه به این دلایل، اطلاعات امروز ما به هیچ وجه نمیتواند تاریخ دقیقی از آغاز فلسفه ارائه دهد؛ ما تنها میتوانیم براساس آثار باقی مانده، گزارشی اجمالی از دورترین اندیشههای فلسفی ارائه کنیم.
۳) نظر سهروردی را دربارهی حکیمان و فیلسوفان ایران باستان بیان کنید؟
پاسخ: سهروردی که از فیلسوفان بزرگ دورۀ اسلامی است، معتقد است که در دورۀ کیانیان انسانهای وارستهای بودهاند که هم به حکمت و فلسفه میاندیشیدند و هم دارای سلوک معنوی بودهاند. این حکیمان اندکی پیش از فیلسوفان دورۀ یونان باستان و برخی نیز همزمان و پس از آنان میزیستهاند.
۴) در کدم تمدن ها که پیش از تمدن یونان شکل گرفته اند، کم و بیش حکمت و فلسفه رواج داشته است؟
پاسخ: تمدنهای چین، هند، بینالنهرین و مصر
۵) در مورد از آثاری که حکایت از تفکر در مسائل بنیادین هستی داشته باشند را نام ببرید؟
پاسخ: اوپانیشادها که شامل متون متعدد هندو است و گاتاها که سرودههای زرتشت میباشد.
سوالات متن جای خالی درس چهارم فلسفه یازدهم انسانی
۶) چرا از سرزمین یونان به عنوان مهد تفکر فلسفی یاد می کنند؟
پاسخ: نخستین مجموعهها یا قطعههایی که به زبان فلسفی نگاشته شده یا جنبۀ فلسفی در آنها غلبه داشته، از یونان باستان به یادگار مانده است. به همین جهت از سرزمین یونان به عنوان مهد تفکر فلسفی یاد میکنند. در آنجا بود که دانش فلسفه شکل گرفت و تفسیر جهان با روش عقلانی رایج شد.
۷) زادگاه فلسفه یونان در کجا بود و مباحث فلسفی از چه زمانی پایه گذاری شدند؟
پاسخ: زادگاه فلسفه یونانی بخشی بود از سرزمین یونان باستان واقع در غرب آسیای صغیر (کشور ترکیه کنونی) که «ایونیا» نامیده میشد. در اینجا بود که در حدود شش قرن پیش از میلاد مباحث فلسفی پایهگذاری شد و اولین فیلسوفان یونان پا به عرصه وجود گذاشتند.
۸) در آغاز شکل گیری فلسفه، آنچه بیش از هر چیز ذهن اندیشمندان را به خود مشغول می داشت چه بود؟
پاسخ: دگرگونیهایی بود که پیوسته در جهان طبیعت رخ میداد. آنها کوشش میکردند تا به دیدگاهی دست یابند که بتوانند به درستی این دگرگونیها را از نظر عقلی، تحلیل کنند.
۹) مورخان فلسفه چه کسی از نخستین اندیشمند یونانی می دانند که اندیشه فلسفی مشخصی داشته است؟
پاسخ: تالس
۱۰) تالس چه چیزی را دقیقا پیش بینی کرده بود؟
پاسخ: وی در حدود سال ۵۸۰ قبل از میلاد دقیقاً پیشبینی کرد که در سال ۵۸۵ پیش از میلاد خورشیدگرفتگی رخ میدهد و این خورشیدگرفتگی در همان زمان رخ داد.
۱۱) از نظر تالس اولین عنصر و پایه و اساس سایر چیزها چیست؟
پاسخ: آب
۱۲) چرا تالس معتقد بود که همه چیز، در نهایت، از آب ساخته شده است؟
پاسخ: زیرا او میدید که آب در درجات بالا بخار میشود و در درجات بسیار پایین منجمد و سخت میگردد و وقتی به صورت باران میآید، گیاهان از زمین میرویند. پس اینها هم حتما شکل دیگری از آباند.
۱۳) فیثاغورس چگونه یک دستگاه عمیق فلسفی بنیان نهاد؟
پاسخ: او ریاضیات را به گونهای خاص با فلسفه و عرفان در هم آمیخت و یک دستگاه فلسفی عمیق بنیان نهاد.
۱۴) ارسطو درباره فیثاغورس و پیروان او چه می گوید؟
پاسخ: فیلسوفانی که به نام فیثاغوریان خوانده میشوند، نخستین کسانی بودهاند که خود را وقف ریاضیات کرده و باعث پیشرفت آن شدهاند. در نظر آنان، اصول ریاضی دربارۀ تمام موجودات صادق است و اعداد و اصول اعداد، همان عناصر اوّلی همه موجودات هستند.
نمونه سوال های متن درس 4 فلسفه یازدهم
۱۵) فیثاغورس چه کارهایی کرد؟
پاسخ: – پایه گذار ریاضی و هندسه
– اعداد و اصول اعداد عناصر اولی همه موجودات هستند.
– لفظ فلسفه را برای اولین بار به کار برد.
– نخستین بار واژه تئوری به معنای رایج و واژه کیهان را برای جهان به کار برد.
۱۶) شهرت هراکلیتوس در تاریخ فلسفه به دلیل دو اندیشه است، آنها را بیان کنید.
پاسخ: اولی وحدت اضداد است. دومی تغییر و تحول دائمی جهان است.
۱۷) عقیده هراکلیتوس درباره وحدت اضداد را با ذکر مثال توضیح دهید؟
پاسخ: اموری که با هم ضد هستند، میتوانند با یکدیگر جمع شوند؛ مثلاً دامنۀ کوه، هم سربالایی است و هم سرپایینی. دربارۀ یک لیوان که تا نصف آن آب است، هم میتوان گفت نیم لیوان خالی است و هم میتوان گفت نیم آن پر است و این دو جمله تضادی با یکدیگر ندارند. پس وجود این اضداد است که جهان را میسازد و گریزی از ستیز و تضاد نیست.
۱۸) عقیده هراکلیتوس درباره تغییر و تحول دائمی جهان را بیان کنید؟
پاسخ: او میگفت «همه چیز در سیلان و حرکت است.» هیچ چیز ثابتی درا ین جهان وجودن دارد. دگرگونی، قانون زندگی و قانون کائنات است، بر همه چیز فرمان میراند و نمیتوان از آن گریخت. باید قبول کنیم که «نمیتوان در یک رودخانه دو بار شنا کرد.»
۱۹) پارمنیدس فلسفه خود را چگونه عرضه کرد و کدام یک از مفاهیم اصلی فلسفه توجه کرد؟
پاسخ: او فلسفه خود را به صورت شعر عرضه کرده و با بیانی شاعرانه به توصیف عقاید خود پرداخته است. او برای نخستین بار به مفهوم «بودن» و «شدن» (وجود و حرکت) که از مفاهیم اصلی فلسفه هستند، توجه دقیق کرده و تفاوت آن دو را ذکر کرده است.
۲۰) دیدگاه پارمنیدس درباره هستی را بیان کنید؟
پاسخ: وی بر خلاف هراکلیتوس، میگفت که هستی، یک امر واحد ثابت است و حرکت و شدن ندارد. او میگفت در جهان واقع، نیستی راه ندارد و نمیتوان گفت «نیستی، هست»، زیرا این جمله تناقض آمیز است. ما با یک واقعیت بدون تغییر و جاودان و فناناپذیر روبهرو هستیم.
۲۱) به نظر پارمندیس چگونه می توان به یک واقعیت بدون تغییر و جاودان و فناپذیر رسید؟
پاسخ: از طریق حواس نمیتوان به این واقعیت رسید. تنها با تفکر عقلی است که این حقیقت را میتوان دریافت. به عبارت دیگر: حواس فقط همین مرتبه ظاهری جهان و هستی را نشان میدهد که نشان دهنده امور مختلف و متغیر است. امّا با عقل میتوان به آن لایه باطنی و حقیقی هستی رسید که بدون تغییر و جاودانه است.
۲۲) آرایه و نظریات گوناگون و غالبا متضاد اندیشمندان یونانی چه نتایجی در پی داشت؟
پاسخ: ۱- سبب شد تا نوعی تشویش و نگرانی بر مردم آن روزگار غالب شود.
۲- بی اعتمادی نسبت به دانش و اندیشه در ذهن مردم پراکنده گردید.
۲۳) چه چیزی منجر به ظهور سوفیست ها شد؟
پاسخ: آرا و نظریات گوناگون و غالبا متضادی که این اندیشمندان عرضه داشتند، سبب شد تا نوعی تشویش و نگرانی بر مردم آن روزگار غالب شود و بذر بیاعتمادی نسبت به دانش و اندیشه در ذهن ایشان پراکنده گردد. این آشفتگی فکری به ظهور دانشمندانی منجر گردید که منادی بیاعتباری علم وا ندیشه شدند. این گروه که خود را «سوفیست»، یعنی دانشمند میخواندند.
۲۴) به چه دلیل سوفیست ها اصل حقیقت و واقعیت را انکار کردند؟
پاسخ: به این دلیل که سخن اندیشمندان و جهان شناسان با یکدیگر متضاد است و آنها نتوانستهاند تفسیر درستی از جهان بهدست آورند، نظریات آنان را بیهوده دانستند و بهجای آموزش علوم به فن سخنوری روی آوردند و همانطور که گفته شد، به جای رسیدن به حقیقت، پیروزی بر رقیب را هدف قرار دادند و به آنجا رسیدند که اصل حقیقت و واقعیت را انکار کردند.
۲۵) دو مورد از آثار به جا مانده از تمدن های باستانی که حکایت از تفکر در مسائل بنیادین هستی داشته را نام ببرید.
پاسخ: اوپانیشادها (شامل متون متعدد هندو) و گاتاها (شامل سروده های زرتشت).
۲۶) چرا سوفیست ها نظریات اندیشمندان و جهان شناسان باستان را بیهوده می دانستند؟
پاسخ: به این دلیل که سخنان آن ها با یکدیگر متضاد است و آنان نتوانسته اند تفسیر درستی از جهان به دست آورند.
اهمیت درس فلسفه
موضوع علم فلسفه علیا (متافیزیک یا الهیات) در اصل (وجود) صرف و عوارض و حالات مختلف آن است و به جهان از منظر وجودی واحد و پیوسته می نگرد.
فلسفه علیا از این جهت که عام ترین و کامل ترین موضوع را دارد از علوم دیگر جامع تر است و به دلیل بهره گیری از روش استدلال و برهان از علوم دیگر یقینی تر می باشد.
در علم فلسفه به پرسشهای کلی مربوط به عقل، مبدا پیدایش دنیا ، نظام خلقت ، ماهیت ها ، وجودیت، دانش، ارزشها، ذهن و زبان پاسخ داده می شود.
چنین سوالاتی اغلب به عنوان مشکلاتی مطرح میشوند که باید مورد مطالعه قرار گیرند یا حل شوند.
هرچند قبل از سقراط متفکرانی دیگر وجود داشته اند اما کلمه فلسفه اولین بار توسط سقراط مورد استفاده قرار گرفت. در زمان او عده ای که خود را سوفیست (به معنای دانشمند) می نامیدند ادراک انسان را ملاک حقیقت و واقعیت می دانستند و مغالطه به کار می بردند.
سقراط برای احتراز از همردیف شدن با سوفیست ها نام (فیلوسوفیا) را که به معنای آن اشاره شد ، برای خود برگزید که بعد ها کم کم فلسفه به معنای علم به کار رفت و سفسطه ( مصدر به معنای سوفیست گری) بر مغالطه کاری اطلاق گردید.
شش روش مطالعه
خواندن بدون نوشتن خط کشیدن زیرنکات مهم حاشیه نویسی خلاصه نویسی کلید برداری خلاقیت و طرح شبکه ای مغز
1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا” قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا” به خاطر سپرد .
2- خط کشیدن زیر نکات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا” درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .
3- حاشیه نویسی :این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.
4- خلاصه نویسی : در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .
5- کلید برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .
6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا” فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد.
رشته انسانی برای چه افرادی مناسب است؟
نکته اول این است که رشته انسانی زمینههای شغلی گستردهای دارد و ممکن است ما این رشته را فقط با حقوق یا قضاوت یا شغل معلمی بشناسیم اما اصلا به این صورت نیست و در رشته انسانی تعداد زیادی از رشتههای دیگر هم وجود دارد؛
اما اگر فردی هستید که از به عملیاتهای محاسباتی که در رشته ریاضی فیزیک است علاقه ندارید و یا با رشتههای پزشکی و پیراپزشکی هم نمیتوانید ارتباط برقرار کنید، میتوان گفت که رشته انسانی ممکن است همان رشتهای باشد که بهدنبال آن هستید. حتی در مقطع دبیرستان هم رشتههای انسانی، تعدادی از دروس دردسر ساز برای دانشآموزان مانند فیزیک و شیمی را ندارد و از این حیث افرادی که به این دروس علاقه ندارند خیالشان راحت است. اما از طرف دیگر دروس تخصصی این رشته هم به چشم میخورد که باید با آنها دست و پنجه نرم کنید؛ اما در کل نگران نباشید با اندکی تمرین و تلاش به سادگی میتوانید با دروس این رشته ارتباط برقرار کنید.
نکته بعدی هم شانس قبولی در رشته انسانی است که نسبت به رشته تجربی بالاتر است. با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد شرکت کنندگان کنکور در رشته انسانی حدود یک سوم رشته تجربی است، شانس قبولی در انسانی بالاتر از رشته تجربی است و همین میتواند یک نکته مثبت برای داوطلبان این رشته باشد.
منبع : باحال مگ
دسته بندی :