hambergermenu

عبرت های ناب واقعه عاشورا

عبرت های ناب واقعه عاشورا میتواند در هر زمان و مکان از زندگی رهگشا و رهنمای ما انسان ها برای رهایی از به دام افتادن در دام باطل باشد. در زیر چند نمونه از این عبرت ها را بررسی میکنیم:

۱. نمونه ای از شیطنت باطل برای در هم آمیختن با حق:

عمر سعد برای تحریک مردم به قتل امام حسین (علیه السلام) می گفت:
«یا خیل الله ارګبی و بالجنه أبشری»
اب سواران الهى! سوار شوید و بهشت بر شما بشارت باد!
چنین است که حق با باطل آمیخته می شود و سبب اشتباه و گمراهی می گردد و آنگاه بصیرتی که انسان مؤمن در اثر تفکر و تدبر در خود ایجاد کرده است چراغ راه او خواهد بود.

٢. نمونه ای از بصیرت ناب:

هنگامی که شمر برای جدا ساختن ابوالفضل (علیه السلام) و برادرانش از حضرت سید الشهدا (علیه السلام) فریاد زد:
خواهر زادگان من عباد الله، جعفر، عباس کجایید؟

 قمر بنی هاشم (علیه السلام) و برادرانش ساکت و با کمال ادب چشم به اشاره یار داشتند تا چه حکم فرماید. تا آنکه اباعبدالله (علیه السلام) فرمود: جوابش را  بدهید، اگر چه فاسق است. آنگاه، بعد از اجازه امام (علیه السلام) از خیمه بیرون آمدند و هنگامی که شمر آنها را به گرفتن امان نامه بشارت داد، عباس (علیه السلام) بر شمر نهیب زد و فرمود:

“خدا تو و امانت را لعنت کند! آیا ما را امان می دهی و فرزند رسول خدا را امانی نباشد؟ آیا به ما فرمان می دهی که برادرمان و سرورمان حسین پسر فاطمه را رها کنیم و در اطاعت ملعونین و ملعون زاده ها قرار بگیریم؟”

٣. بصیرت بخشی قیام حسینی:


امام حسین (علیه السلام) با بصیرت کامل خویش به مسلمانان همه اعصار نشان داد که هر گاه دستی یا حادثه ای قطار جامعه اسلامی را از خط سیر کمال خارج کرد، تکلیف چیست؟

اگر جامعه اسلامی منحرف شد و این انحراف به جایی رسید که ترس انحراف کل اسلام و معارف اسلام بود، تکلیف چیست؟

آنگاه که حکومت و علما و گویندگان دین فاسد می شوند و قرآن و حقایق را تحریف کرده، خوب ها را بد، بدها را  خوب، منکر را معروف و معروف را منکر می کنند، تکلیف آن است که جامعه اسلامی به خط صحیحش بازگردانده شود.

امام حسین (علیه السلام) قیام کرد تا آن واجب بزرگ – یعنی تجدید بنای نظام اسلامی و ایستادگی در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی – را انجام دهد.
در آن برهه از زمان این امر تنها از طریق قیام، که خودش یک مصداق بزرگ امر به معروف و نهی از منکر است، امکان پذیر بود.

 

 

نویسنده : مسلم شوبکلائی

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *