hambergermenu

معرفی همه امامزاده های بازار تهران

بازار تهران در منطقه ۱۲ این شهر واقع است که وجود امام زاده ها و بقاع در مجموعه ۱۰۰ هکتاری، باعث شده این منطقه به یکی از محوطه های تاریخی و مذهبی شهر تبدیل شود.

 

جاذبه های تاریخی، مذهبی، گردشگری و معماری خاص مساجد و مقبره ها باعث بازدید گردشگران و عموم مردم از بازار تهران شده است، این اماکن محلی برای عبادت کسبه و اهل بازار محسوب می شوند.

 

امامزاده زید(ع)

بقعه امامزاده زید(ع) در انتهای جنوبی بازار پارچه فروشها و یا بازار امیر و میان چهارسوق کوچک و انتهای بازار ارسیدوزها واقع است.

 

در رابطه با نسب آن بزرگوار، یک نظر این است که ایشان حسنی و از اولاد حسن المثنی و پسر عموی حضرت عبد العظیم (ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است؛ اما در شجره نامه آن حضرت آمده که وی از فرزندان یحیی بن زید بن علی بن الحسین است.

 

بنای صحن و ایوان و حجرات در زمان سلطنت ناصر الدین شاه احداث شده است و در داخل بقعه بر روی در خاتم که میان ایران و حرم قرار دارد، در تاریخ ۱۲۹۷ و ۱۳۰۹ خوانده می شود. مقبره های لطفعلی خان زند و فتحعلی شاه قاجار در آنجا قرار دارد.

 

امامزاده سیدولی(ع)

در نزدیکی بقعه امامزاده زید(ع) مزار دیگری به نام بقعه امامزاده سید ولی(ع) قرار دارد که در جنب بازار کفاشها و بازار پاچنار واقع شده است.

 

آن حضرت از نوادگان امام محمد تقی (ع) معرفی شده اند. اما در بنای بقعه ایشان هیچ گونه نوشته و یا کتیبه تاریخی وجود ندارد. بنای بقعه مربع شکل و هر ضلع آن تقریبا سه متر و نیم است و شاه نشین هایی به عمق دو متر یا دو متر و نیم بر وسعت حرم از چهار جانب می افزاید.

 

بقعه امامزاده سیدولی (ع) اخیرا بازسازی شده و در جوار آن خوابگاهی سه طبقه برای طلاب علوم دینی ساخته شده است.

 

در شمال و غرب بقعه مسجدی از دوره فتحعلی شاه قاجار به یادگار مانده است.

 

امامزاده سیداسماعیل (ع)

امام زاده اسماعیل در خیابان شهید مصطفی خمینی، نزدیک میدان سید اسماعیل قرار دارد و منسوب به اسماعیل از اعقاب امام علی النقی (ع) است.

 

یک سوی این بقعه به واسطه بازار سرپوشیده به خیابان اصلی بازار تهران راه می یابد.

 

این مکان تاریخی شامل میدان، آب انبار، مسجد- مدرسه فیلسوف الدوله و بازار سید اسماعیل است.

 

بنای فعلی امامزاده شامل صحن، ایران، رواق (ایوانی که در مرتبه دوم ساخته شود، پیشگاه)، بقعه و مسجد است. صحن امامزاده به شکل مستطیلی به ابعاد ۲۳ و ۳۵ متر است که محور طولی آن در امتداد شمالی- جنوبی قرار دارد و دارای سه ورودی است که ورودی شرقی مقابل سردر آب انبار ساخته شده و به معبر شمالی- جنوب شرقی امام زاده و خود امام زاده به میدان سید اسماعیل راه دارد.

 

دو ورودی دیگر اطراف صحن نیز یکی در شمال و دیگری در جنوب به معابر فرعی راه دارند. طبق کتیبه موجود، قدمت در چوبی بقعه به سال ۸۸۶ هجری قمری یعنی دوره آق قویونلو می رسد و ظاهرا قدیمی ترین سند بر جای مانده برای قدمت شهر تهران است.

 

کاشی های زرین فام مرقد، متعلق به قرون هفتم و هشتم هجری قمری و مناره های موجود در این بقعه از قرن سیزدهم هجری قمری باقی مانده است.

 

امام زاده یحیی (ع)

این امامزاده که در سال ۱۳۱۸ خورشیدی در محل بنای خشتی قدیم منهدم شده بود، در سال ۱۳۲۰ به همان سبک و هیأت اصلی ساخته شده است.

 

امام زاده پیر عطا(ع)

این زیارتگاه در ناحیه عودلاجان در محلهای معروف به محله کلیمیان منطقه ۱۲ واقع است که اثر قدیمی ندارد و از بناهای زمان فتحعلیشاه قاجار است.

 

امامزاده ابراهیم (ع)

محوطه داخلی این امامزاده ۳/۱۸ متر طول شرقی و غربی و 1/55 متر عرض دارد و به گفته مردم، مرقد امامزاده ابراهیم از اولاد امام هفتم شیعیان است که در کنار کوچه موسوم به کوچه تکیه گود زنبورک خانه (منطقه ۱۲) واقع شده است.

 

بقعه سر قبر آقا

این محل در اصل آرامگاه آقا سید زین العابدین حسینی، نخستین امام جمعه تهران در عهد ناصرالدین شاه و همچنین همسرش ضیاءالسلطنه، دختر ناصرالدین شاه است.

این آرامگاه در انتهای خیابان مصطفی خمینی (سیروس) قرار دارد و از دور با گنبد فیروزه فامش مشخص است.

 

بقعه هفت دختران

بقعه هفت دختران در محله سرچشمه نزدیک تکیه رضاقلی خان اواسط خیابان مصطفی خمینی منطقه ۱۲ واقع شده است.

 

امامزاده سید ناصر الدین (ع)

این بنا شامل بر بقعه هشت ضلعی قدیمی است که تصور می رود از آثار قرن نهم هجری باشد و طبق کتیبه های موجود در سالهای آخر سلطنت ناصرالدین شاه رواق صحن و آینه کاری و کاشی کاری های آن انجام شده است.

 

امامزاده اسحاق ابن موسی(ع)

مردم، این بقعه را به نام قدمگاه چهارده معصوم می خوانند این امامزاده در خیابان ناصر خسرو کوچه خدابنده لو واقع شده است.

 

مطالب پیشنهادی گردشگری

عکس شهر رمعکس فلورانسعکس سیدنی استرالیا
عکس ونیزعکس ونکوور کاناداعکس شهر سن سباستین
عکس سویل اسپانیاعکس ریو دو ژانیرو برزیلعکس مونیخ آلمان
عکس پاریسعکس لندنعکس تفلیس گرجستان
عکس استانبول ترکیهعکس شهر میلان ایتالیاعکس پکن چین

 

منبع : مجله تعطیلات نو ، رعنا باقری نیا

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی