تبلیغاتی

نقد فیلم خفه گی [اثری متفاوت در سینما]

نقد فیلم خفه گی  : با بخش نقد فیلم از مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید .

 

خفه گی ساخته فریدون جیرانی اثر متفاوت و جذاب در سینمای ایران است.

 

جذابیتش باعث کشش مخاطب شده و تا پایان آن را همراهی میکند اما فاقد محتوا کافی برای ارایه است.

 

فضای تیره و تاریک بسیار خوبی داشته و از عناصر طبیعی به درستی استفاده کرده است.

 

بازی بازیگران اصلی قابل قبول نیست و گاهی نقش مکمل ها در فیلم پررنگتر میشود.

 

مطلب پیشنهادی
لیست کامل فیلم های 2020 + جزئیات کامل

 

موسیقی و پایان بندی بسیار خوبی دارد اما نکات ریزی باعث شده یک اثر کامل نباشد.

 

قصه دار بودن و قصه گویی در فیلم های سینمایی کاملا دو موضوع متفاوت است .

 

هرکدام برای خود نمونه هایی دارند و همچنین میتوانند در سبک ها و ژانر های مختلفی قرار گیرند.

 

فیلم میتواند همانند برادرم خسرو احسان بیگلری قصه داشته باشد اما قصه گویی یا همان داستان سرایی نکند و یا مانند مادر قلب اتمی علی احمدزاده در عین قصه دار بودن، قصه گویی خود را تا پایان ادامه دهد.

 

فیلم خفه گی فریدون جیرانی هم در دسته فیلم های قصه گو سینمای ایران قرار میگیرد.

 

فیلمی جدید در سینمای ایران 

فیلم روایتی جدید، جذاب و متفاوت است در سینمای ایران به آن نیاز بود.

 

خوشبختانه یا متاسفانه ژانر های سینمایی آنقدر زیر دسته و شاخه های متفاوت دارند که به سختی میتوان یک فیلم را مطلقا در یک ژانر به خصوص دسته بندی کرد.

 

فیلم خفه گی از لحاظ ساختاری یک فیلم نو آر است.

 

نوآر پیشتر یک اصطلاح سینمایی بود تا ژانر فیلم اما همین دسته بندی ها و زیر شاخه ها و وفور فیلم هایی با این سبک باعث شده کاملا نوآر را بخشی از ژانر های سینمایی بدانیم.

 

در راستای همسو شدن فیلم خفه گی با فیلم های نوآر شاهد یک تصویر سیاه و سفید با نورپردازی های ویژه هستیم که فضای بسیار خوبی را در تمام مدت فیلم ایجاد کرده است.

 

اولین سکانس های فیلم در تیمارستان گرفته تا آخرین سکانس ها، جاده و برف.

 

اینکه صرفا یک فیلم با فیلتر های تصویر ی سیاه و سفید شود تا اینکه سیاه و سفید فیلمبرداری شود کاملا متفاوت است و به خوبی در فیلم خفه گی شاهد آن هستیم.

 

فیلمی که سیاه و سفید به درستی فیلمبرداری شده است.

 

محیط و پس زمینه فیلم 

نورپردازی و سایه زنی های درست، استفاده از عناصر طبیعی برف و باران و همچنین قطعی برق همه دست به دست هم دادند تا فضای فیلم به خوبی سرد و تیره وتاریک در بیاید.

 

در ساخت فیلم هایی به جز فیلم های رئال، سینمای ایران در ابتدای راه است .

 

کاملا طبیعی است که در ابتدای مسیر ضعف ها و مشکلاتی باید در فیلم دیده شود و آن هم میتوان از کمبود تجربه کار در این فضا باشد.

 

وقتی میتوان از اثر ی در این حالت تقدیر کرد که بتواند عناصر فیلم را کنترل کرده و ضعف های احتمالی را به حداقل برساند.

 

خفه گی کمی بیش از حد سعی در فضاساز ی و درگیر کردن مخاطب در محیط دارد و حتی در ابتدایی ترین سکانس ها کمی عجله میکند.

 

برای مثال اولین سکانسی که فیلم با آن آغاز شده کاملا یک سکانس بیربط به این نوع فیلم و روایت داستان است.

 

زودتر فهمیدن و یا نفهمیدن اینکه چرا و چگونه صحرا مشرقی با باز ی الناز شاکردوست، در آپارتمانی لنگ میزند هیج کمکی به داستان نکرده و صرفا یک ایده برداری از سایر فیلم های این سبک است که کمی جناییتر و رازآلودتر هستند.

 

ابتدا فیلم را باید از لحاظ فنی تحسین کرد.

 

طراحی صحنه، ارتباط بازیگران و دوربین و تمامی عناصر و اشیا محیط، میزانسن بسیار عالی را برای فیلم رقم میزنند.

 

از لحاظ فرم سبکی فیلم، باید گفت که همانند میزانسن، بسیار عالی بوده و شاهد قاببندیها و حرکات درست دوربین، نورو صدا در فیلم هستیم و حتی موسیقی متن فیلم یکی از متفاوت ترینها در نوع ارتباط با داستان در بین فیلم های سینمای ایران است.

 

موسیقی که هنگام برقرار ی یک رابطه عاشقانه پخش شده دقیقا همان است که درپایان رابطه نواخته شده و یک حرکت بسیار تراژیک و جذابی برای فیلم است.

 

در قسمت قبلی اشاره شد که ارتباط بازیگران با صحنه و محیط بسیار خوب است اما در واقع چیز ی که شاید همه بر روی آن توافق داشته باشند، بازی بد بازیگران نقش اصلی فیلم است.

 

بازیگران اصلی فیلم 

نوید محمدزاده در نقش مسعود سازگار باز ی کرده که قطعا جز بهترین بازی کارنامه هنر ی او نیست الناز شاکردوست در فیلم بسیار تظاهر به درونگرایی میکند و اصلا باز ی قابل قبول و درخور فضای فیلم را ایفا نکرده و باید گفت که بزرگترین ایراد فیلم، باز ی بد بازیگران و یا حتی انتخاب آنها است.

 

بر عکس بازیگران اصلی، نقش های فرعی کم و بیش قابل قبول و راضی کننده تر شخصیت های اصلی ظاهر میشوند.

 

فیلم صرفا در انتخاب بازیگران و یا باز ی گرفتن از آن ها مشکل ندارد و ایرادانی به فیلنامه آن هم وارد است.

 

برای مثال در رابطه با همین نقش بازیگران مکمل باید گفت که نقش (ماهایا پتروسیان) زهره به عنوان دوست و همسایه صحرا مشرقی (الناز شاکردوست) بسیار درگیر قصه اصلی شده و بهتر بود همانند بازیگران مکملی چون پردیس احمدیه، غلامحسین لطفی و پولاد کیمیایی، بیشاز این در فیلم تاثیر نگذارد.

 

یکی دیگر نکات ضعف فیلم که میتوان به آن اشاره کرد شکستن فضای بی زمان مکان است که خود فریدون جیرانی در مصاحبهای این مسئله را عنوان کرده بود.

 

در واقع عناصر فیلم کلاسیک هستند و خبری از مکان و یا زمان خاصی در فیلم نیست و روی این روند اصرار دارد اما با چند دیالوگ رفتن از ایران، خیابان پونک و چند ابزار (گوشی هوشمند، تلگرام ) که قابل تغییر بودند.

 

فضای فیلم آن طور که انتظار میرفت نمیشود.

 

در ادامه ممکن است قسمت هایی از فیلم لو برود.

 

به طور کلی موافق این قضیه نیستم که اگر فیلم بر اساس نقش یک زن یا مرد و حتی یک شغل، روایت شود باید بگوییم منظورش تمامی افراد شاغل در آن کار یا نمادی از مردان و زنان بخشی از جغرافیا است.

 

در فیلم خفه گی هم شاید عدهای بخواهند نسبت به آن گارد گرفته و بگویند فیلم کاملا ضد زن است و آن ها را انسان هایی وابسته به مرد و پول نشان داده است اما قطعا همچنین اتهاماتی به فیلم وارد نیست.

 

فیلم داستانی از چند جنایت را روایت میکند که یکی پس از دیگر ی روی هم تاثیر میگذارند.

 

داستان فیلم جذاب بوده و تا آخرین لحظه برای شما داستانسرایی میکند و در نهایت با یک جمله تاثیرگذار به فیلم خاتمه میبخشند.

 

جمله ای همانند “این یک داستان واقعی است” اما کمی تکان دهندهتر و هیجانانگیز تر.

 

“با پیدا شدن جنازه ی زنی در آسانسور، یک جنایت فاش شد” جمله ای است که نشان از یک اتفاق واقعی در جریان فیلم است و با موسیقی بسیار مناسب خود یک پایان بندی خوب را برای فیلم ارمغان می آورد.

 

از جذابیت داستان گفته شد و ادامه آن باید ذکر شود که جذابیت به تنهایی کافی نیست و در اصل کششی است که باعث میشود مخاطب وارد سالن سینما شده و تا پایان آن را دنبال کند اما مشکلی که در فیلم دیده میشود کم بودن محتوای قابل ارایه است.

 

این محتوا در داستان در حداقل ترین حالت خود بوده و در طول مدت هم شاهد کندپیش رفتن داستان هستیم که همین قضیه باعث شده مدت زمان فیلم کمی بیشتر از حد معمول سایر فیلم های سینما ایران باشد.

 

همچنین می توانید نیم نگاهی به بیوگرافی بازیگران خارجی داشته باشید .

 

مطلب پیشنهادی
بیوگرافی اسکارلت جوهانسون

 

مطلب پیشنهادی
بیوگرافی آل پاچینو ، اسطوره ی فراموش نشدنی سینمای جهان

 

مطلب پیشنهادی
بیوگرافی آکشی کومار ( بازیگر بالیوود ) - آقای خونسرد!

 

مطلب پیشنهادی
بیوگرافی آنجلینا جولی

 

مطلب پیشنهادی
بیوگرافی امیلیا کلارک

 

مطلب پیشنهادی
بیوگرافی بندیکت کامبربچ

 

مطلب پیشنهادی
بیوگرافی جرج کلونی + بررسی برترین فیلم ها

 

مطلب پیشنهادی
بیوگرافی تام هنکس ، حاشیه ها و عکس های شخصی tom hanks

 

مطلب پیشنهادی
بیوگرافی دنزل واشنگتن (Denzel Washington) + بررسی آثار

 

 

منبع نقد : مجله سوگنو 

وبگردی