hambergermenu

همه آنچه درباره یک تور مسافرتی باید بدانید !

پیشگیری بهتر از درمان است“. تعجب نکنید نمی خواهیم به شما راه پیشگیری از یک بیماری را آموزش بدهیم یا پیامی بهداشتی را یادآوری کنیم.

 

می خواهیم به شما بگوییم چطور با رعایت نکاتی ساده، راه برای جلوگیری از تضییع حقتان در یک مسافرت و تور گردشی را ببندید و خودتان را گرفتار پیچ و خم های اداری شکایت و دادرسی نکنید و احتمالا از دست دادن سرمایه تان را در امری ناخواسته شاهد نباشید.

بهترین درمان آگاهی است

بسیار پیش آمده است که فردی با خرید یک تور و مواجه با سرویس هایی خلاف واقع از آنچه به او وعده داده شده است به موضوعی شبیه به یک بیماری مبتلا می شود و باید با مراجعه به مرکز یا نهادی راه درمان بیماری خود را در پیش بگیرد.

 

بهترین راه برای مبتلا نشدن به این نوع بیماریها که مهمترین آسیب آن اقتصادی و روانی است، شناخت جرم و یا همان بیماری در کمین نسشته است.

 

کیانوش تکلود مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در تعریف جرم های حوزه گردشگری گفت: عدم انعقاد قرارداد با مسافران و عدم تطبیق وعده های داده شده از سوی برخی آژانس ها با سرویسی که مسافران دریافت می کننده در محل اصلی وقوع جرم در حوزه گردشگری و در امر سفر است.

 

او تاکید کرد: برخی از آژانس های مسافرتی به دلیل ضعف آگاهی مسافرین برای فروش تور های خود قراردادی دو طرفه را منعقد نمی کنند و همین امر آغاز ماجرا برای شکایت و دادرسی است. به اعتقاد تکلو بعضی از آژانس های مسافرتی از بروشورهای تبلیغاتی بسته های مسافرتی خود که مخاطبان ممکن است آنها را از هر طریقی به دست آورده باشند، به عنوان برگه نهایی برای مسافرین استفاده می کنند و با وجودی که مکلفند جزییات محصولات معرفی شده خود را در قراردادی حقوقی با مسافر متقاضی به امضا برسانند به دلیل ضعف آگاهی مسافران از این مهم سر باز می زنند.

 

دریافت نکردن سرویس واقعی دیگر محل مورد شکایت برای مسافران زیان دیده است که معمولا در این مورد در صورت کامل نبودن مستندات برگزار کننده تور، حق به مشتری داده میشود.

 

مسائلی مانند تغییر ستاره هتل ها، برگزار نشدن گشتها و حاضر نشدن راهنما در تور، عدم کیفیت مناسب مورد درخواست مسافران درباره پروازها از جمله مواردی است که معمولا مسافران با آنها روبه رو می شوند.

 

درباره چنین مواردی تکلو تاکید کرد: برگشت مابه التفاوت قیمت تورها به مسافری که درخواست هایش نادیده گرفته شده، جریمه آژانس متخلف است.

 

به گفته او کمیته فنی رسیدگی به شکایات با حضور نمایندهای از انجمن دفاتر خدمات مسافرتی نماینده حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و مسئول رسیدگی به شکایات این اداره با ریاست معاونت گردشگری درباره تخلف صورت گرفته با توجه به مستندات رای می دهند که معمولا این آرا شامل برگشت مابه التفاوت پول تور به مسافر، تذکر و درج در پرونده، یک تا سه ماه تعلیق و در صورت تکرار تخلف، لغو مجوز آژانس را در پی دارد.

 

درباره تخلفات غیر قلوئی به اسم آژانس مسافرتی موارد به اداره اماکن و درباره فعالیت یک آژانس در حوزه اقامت کشورهای خارجی، دلالی انسان و خروج غیر قانونی افراد و یا شکایت آژانس ها از یکدیگر نیز موارد به قوه قضاییه ارجاع داده می شود.

آنچه باید دانست

برای خرید یک تور قبل از هر چیز باید از مجاز بودن آژانس برگزارکننده مطمئن شوید.

 

برای این کار کافیست به بخش معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرکزی و یا ادارات آن در استان ها مراجعه حضوری یا غیر حضوری از طریق تلفن و یا وب سایت آنها داشته باشید.

 

توجه داشته باشید داشتن مجوز بند ب به معنی مانعی در برابر تخلف محسوب نمی شود، در گام دوم مطالبه قرارداد حقوقی مکتوب از آژانس هاست که حتما باید به جزییات درج شده در آن و حقوق خود در تور توجه داشته باشید و حتی آن را با بروشورها و آگهی های تبلیغاتی أن تور مقایسه کنید.

 

در مرحله بعد باید برای برگزاری جلسه معارفه پیش از تور و آشنایی با راهنما و برگزارکنندگان تور در مبدا و پیش از سفر اصرار کنید و آن را به عنوان حق از آژانس برگزارکننده مطالبه کنید.

 

اگر متقاضی تور به اروپا و یکی از کشورهای عضو پیمان شینگن هستید، لازم است بدانید مجوز برگزاری تور به این مقاصد جدا از مجور بند ب فقط از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تعدادی از آژانس های معتبر و کهنه کار داده شده است و هر آژانی امکان برگزاری این تورها را ندارد آژانس های برگزارکننده تور به اروپا و کشورهای عضو پیمان شینگن هر ۶ ماه مکلفند تا مجوز خود را تمدید کنند؛ بنابراین مراجعه به چنین آژانس هایی تا حد کافی به شما اطمینان خاطر می دهد.

 

هرگونه سئوال و ابهام پیش آمده خود درباره مجری تورها را حتما از طریق کارشناسان گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جستجو کنید و به انبوه تبلیغات رنگارنگ و روزانه درج شده در روزنامه ها اکتفا نکنید

 

مطالب پیشنهادی گردشگری

عکس شهر رمعکس فلورانسعکس سیدنی استرالیا
عکس ونیزعکس ونکوور کاناداعکس شهر سن سباستین
عکس سویل اسپانیاعکس ریو دو ژانیرو برزیلعکس مونیخ آلمان
عکس پاریسعکس لندنعکس تفلیس گرجستان
عکس استانبول ترکیهعکس شهر میلان ایتالیاعکس پکن چین

 

منبع : مجله تعطیلات نو – مینا قاسمی

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی