hambergermenu

آشنایی با استراتژی‌های معاملاتی در فارکس

معامله در بازار فارکس به مطمئن‌ترین استراتژی معاملاتی نیاز دارد، چراکه در غیر این صورت، به از دست رفتن سرمایه منجر می‌شود. این روزها اکثر افراد به‌دنبال بهترین استراتژی ترید در بازار فارکس هستند، اما انتخاب یک استراتژی مناسب، کار ساده‌ای نیست و تریدرها باید به انواع روش‌های خریدوفروش جفت ارزها و نمادها آشنا باشند.حال اهمیت انتخاب مناسب‌ترین استراتژی معاملاتی فارکس ما را بر آن داشته است تا در این مقاله، به معرفی بهترین روش‌های معاملاتی اشاره کنیم و توصیه داریم که از هرکدام از روش‌ها، بک‌تست گرفته و در صورت ایده‌آل بودن، در بازار فارکس استفاده کنید.

 

آشنایی با استراتژی‌های معاملاتی در فارکس

 

بررسی استراتژی پرایس اکشن

برای استفاده از این روش معاملاتی، به آشنایی با بازار فارکس نیاز است. این سبک ازجمله ساده‌ترین روش‌های پیش‌بینی قیمت است و درواقع می‌توان این استراتژی را پرکاربردترین روش دانست. تریدرها برای شروع می‌توانند به یادگیری کندل‌شناسی بپردازند. همچنین شناخت الگوها و کندل‌های شمعی، الگوی مرد آویزان، الگوی کندل چکش، دوجی و هارامی و همچنین الگوهای تک‌کندلی، دو و سه کندلی فوق‌العاده دارای اهمیت است. البته در این استراتژی معاملاتی، درک مفاهیم عرضه و تقاضا، پین‌بار و انگلفینگ و نحوهٔ رسم حمایت و مقاومت نیز بسیار مهم است. به‌طورکلی برای ترید جفت ارزها و نمادها در بازار فارکس، به روش پرایس اکشن در نظر گرفتن مراحل زیر می‌تواند شما را به موفقیت برساند:

 

  • تشخیص روند؛

 

  • شناسایی سطوح حمایت و مقاومت

 

  • بررسی انواع الگوهای قیمتی و کندلی

 

  • مدیریت سرمایه و ریسک

 

  • مدیریت احساسات

 

بررسی استراتژی مارتینگل

این روش معاملاتی نیاز به سرمایه قابل توجه دارد و توصیهٔ اکید داریم که با بالانس پایین از این روش استفاده نکنید، چراکه خیلی زود به ازدست‌رفتن سرمایه منجر می‌شود. در این استراتژی، حمایت‌ها و مقاومت‌ها باید به‌درستی مشخص شوند. پس از تعیین این خطوط، در اولین واکنش قیمت به یکی از حمایت‌ها و مقاومت‌ها با حجم پایین، یک معامله buy یا sell باز می‌شود. حال اگر معامله در سود باشد، می‌توانید آن را ببندید، اما اگر حمایت یا مقاومت مدنظر شکسته شد، باید صبر کنید تا رسیدن قیمت به حمایت و مقاومت بعدی و دقیقاً در به محض رسیدن قیمت به حمایت و مقاومت‌ دیگر جفت ارز یک معامله با حجم دو برابر معامله قبلی باز می‌کنید. این اتفاق تا حداکثر چند حمایت و مقاومت می‌تواند انجام شود. واضح است که میانگین خریدوفروش‌های انجام‌شده در این روش، به سود خواهد نشست، اگرچه معاملات ابتدایی با ضرر بسته شود.

 

بررسی استراتژی پرایس اکشن

 

بررسی استراتژی واگرایی در فارکس

اگر جهت حرکتی قیمت یک جفت ارز مخالف جهت حرکت اندیکاتور rsi باشد، اصطلاحاً واگرایی رخ داده‌است. البته استفاده از این استراتژی معاملاتی فارکس همیشه جوابگو نیست و افرادی که به تنهایی از این روش بهره می‌برند، باید به تعیین حدضرر اقدام کنند. گفتنی است که این روش ترید دارای انواع مختلفی است که برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • واگرایی در قله

 

  • واگرایی در کف

 

  • واگرایی‌های پنهان

 

البته ناگفته نماند که به جز اندیکاتور rsi، می‌توان از اندیکاتورهای mfi، macd، cci و awesome نیز برای تشخیص واگرایی استفاده کرد که نیاز به بک‌تست گرفتن دارد.

 

بررسی استراتژی هجینگ

این روش معاملاتی فارکس در سه جفت ارز اجرا می‌شود. درواقع باید به‌صورت همزمان سه نماد را ترید کنید، اما شرایط معامله در این استراتژی نسبتاً پیچیده چگونه است؟ اجازه دهید با یک مثال این موضوع را شرح دهیم. سه جفت ارز EURCHE، CHFJPY و EURJPF را در نظر داشته باشید؛ درواقع نمادهایی را باید انتخاب کنید که هر ارز دوبار در آن‌ها تکرار شده‌است، بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نماد EUR دو بار در این سه جفت ارز آمده و این موضوع برای نماد CHF و JPY نیز تکرار شده‌است. حال نحوهٔ معامله در این استراتژی فارکس به این صورت است که در صورت فروش جفت ارز EURCHE یعنی EUR را فروخته و CHE را خریده‌اید، لذا برای حفظ سرمایه باید در دو جفت ارز دیگر EUR را خریداری و CHE را فروشنده باشید، لذا EURJPY را خریده و CHFJPY را می‌فروشیم. گفتنی است این استراتژی معاملاتی فارکس را می‌توانید در جفت ارزهای مشابه نیز انجام دهید.

 

بررسی استراتژی اندیکاتورها

در بازار فارکس اندیکاتورهای مختلفی وجود دارد که ساخته دست تریدرهاست. هرکدام از این اندیکاتورها به نحوی خریدوفروش جفت ارزها و نمادها را تعیین می‌کنند، اما به‌جرأت می‌توان گفت که کمتر اندیکاتوری وجود دارد که بدون خطا بوده و سود دائمی را برای معامله‌گران به همراه داشته باشد. در حال حاضر از اندیکاتورهای جدید که بعضاً مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • اندیکاتور VWAP

 

  • اندیکاتور حجم

 

  • اندیکاتورهای ADX، RSI و EMA به‌صورت ترکیبی

 

  • اندیکاتور سوپر ترند

 

  • اندیکاتور پارابولیک سار

 

  • اندیکاتور الیگیتور

 

گفتنی است که همهٔ معامله‌گران باید هرکدام از این استراتژی‌ها را تست کنند تا درصد موفقیت‌شان نسبت‌به نحوهٔ مدیریت سرمایه و احساسات تریدرها مشخص شود و سپس در صورت حاصل شدن نتایج موفق، این روند ادامه پیدا کند.

 

بررسی استراتژی الگوهای هارمونیک

در این روش ترید از بهترین استراتژی‌های فیبوناچی به‌کار گرفته می‌شود. درواقع اگر این روش معاملاتی فارکس کاملاً دقیق اجرا شود، سودآوری خاصی دارد. گفتنی است که شناخت کامل الگوهای هارمونیک و نحوهٔ استفادهٔ درست از هرکدام، امکان فیلدشدن معاملات را کاهش می‌دهد. از انواع الگوهای این نوع استراتژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • الگوی هارمونیک AB=CD

 

  • الگوی هارمونیک گارتلی

 

  • الگوی هارمونیک پروانه

 

  • الگوی هارمونیک خرچنگ

 

  • الگوی هارمونیک خفاش

 

  • الگوی هارمونیک سایفر

 

  • الگوی هارمونیک نن استار

 

البته ناگفته نماند که هرکدام از این استراتژی معاملاتی فارکس، نیازمند درک درست برای اجرای هر روش است که تنها در این صورت می‌توان به بهترین شکل ممکن از این نوع استراتژی‌ها در بازار فارکس استفاده کرد و به سودهای قابل توجه دست یافت.

 

بررسی استراتژی الگوهای هارمونیک

 

بررسی استراتژی انگلفینگ

این روش ترید در عین سادگی ممکن است معامله‌گران را به اشتباه بیندازد که درنتیجه منجربه ازدست‌رفت سرمایه می‌شود. استراتژی انگلفینگ همان پوشش کندل قبلی چارت است که هم در روند صعودی و هم نزولی اتفاق می‌افتد. معمولاً این نوع الگوی کندل استیک زمانی رخ می‌دهد که یک روند به پایان رسیده باشد. گفتنی است برای این‌که بتوانید از این استراتژی استفاده کنید، کافی است موارد زیر را بررسی کنید:

 

  • تشخیص روند بازار (در جفت ارزها و نمادهای دلخواه)

 

  • شناسایی الگوی انگلفینگ

 

  • قرار دادن buystop یا sellstop در حدود 30 الی 50 پیپ بالا یا پایین الگوی انگلف

 

  • تعیین حد ضرر و حد سود براساس سرمایه‌

 

دقت کنید که تشخیص الگوی انگلفینگ ممکن است کار چندان ساده‌ای نباشد، اما به محض این‌که بتوانید به‌درستی این استراتژی را درک کنید، می‌توانید سودهای جذابی را از این روش معامله به‌دست آورید.

 

بررسی استراتژی مولتی تایم فریم

حتماً می‌دانید که در بیشتر سبک‌های بازار فارکس، استفاده از مولتی تایم نیاز اصلی تریدرهاست. حتی در سبک و استراتژی پرایس اکشن نیز این موضوع دارای اهمیت خواهد بود. گفتنی است که از دیگر سبک‌هایی که به‌صورت فراکتال و به‌صورت مولتی تایم اجرا می‌شوند، می‌توان به سبک اسمارت مانی و rtm اشاره کرد. ضمناً توجه داشته باشید که در این نوع استراتژی، انتخاب تایم‌ بازار برعهدهٔ معامله‌گر است و افراد می‌توانند از حداقل سه تایم فریم متفاوت استفاده کنند. از مزیت‌های به‌کارگیری از این استراتژی، می‌توان به کاهش استاپ خوردن اشاره کرد و سود قابل توجهی نیز برای معامله‌گران به‌همراه دارد. همچنین گفتنی است که برای انجام این سبک، نیاز است که شناخت کافی از بازار وجود داشته باشد که تنها در این صورت است که این استراتژی معاملاتی فارکس نتایج جذابی را به‌همراه خواهد داشت.

 

بررسی استراتژی اسکالپ

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازار فارکس، به‌کارگیری از روش اسکالپ است. درواقع این روش برای تریدرهای حرفه‌ای کاربرد دارد، بدین صورت که از تکرار نوسانات بازار سود کسب می‌شود. به‌ طور کلی افرادی که در سبک‌های مختلف تخصص کافی پیدا می‌کنند به‌راحتی می‌توانند به کسب سود از روش اسکالپ بپردازند. البته ناگفته نماند که در این روش ممکن است از اندیکاتور به جهت اطمینان بیشتر برای ترید کردن نیز استفاده شود. ضمناً توصیهٔ اکید داریم تا وقتی حداقل 3 الی 4 سال در بازار فارکس فعالیت نداشته‌اید، به‌هیچ‌عنوان به این روش اقدام نکنید، چراکه در صورت عدم تسلط، منجربه ازدست‌رفتن سرمایه خواهد شد.

 

بررسی استراتژی اسکالپ

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم برای آشنایی با بازار فارکس، به بررسی انواع استراتژی برای معامله انواع جفت ارزها و نمادها بپردازیم تا اگر در حال حاضر به یک جمع‌بندی نهایی برای ترید در این بازار نرسیده‌اید، از موارد عنوان‌شده استفاده کنید. البته توصیهٔ ما این است که هر تریدر باید استراتژی خاص خودش را داشته باشد و برای این منظور بهتر است با اکانت دمو آمارکتس شروع کنید تا بتوانید با آگاهی بیشتری فعالیت اصلی خود را پیش ببرید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *