hambergermenu

بیمه سرقت خودرو چیست؟

یکی از مهم ترین انواع بیمه ، بیمه سرقت خودرو می باشد.

 

با مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

 

بیمه سرقت خودرو چیست؟

 

با توجه به افزایش قیمت خودروها و تجهیزات آن‌ها در کنار افزایش آمار سرقت خودرو در سال‌های اخیر، یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان خودروها جبران خسارت‌های ناشی از دزدیده شدن ماشین است.

 

در بسیاری موارد سرقت خودرو با آسیب‌های مالی فراوانی همراه است که حتی در صورت پیدا شدن ماشین نیز هزینه‌های زیادی را روی دست صاحب ماشین می گذارد.

 

 از این رو، استفاده از یک بیمه نامه که بتواند این هزینه‌ها را جبران کند یک سرمایه گذاری هوشمندانه به حساب می‌آید. 

 

بیمه سرقت خودرو، یک سرمایه گذاری هوشمندانه

تجربه سرقت خودرو، تجربه ناخوشایندی است که بسیاری از افراد با آن رو به رو شده‌اند یا حداقل شاهد بروز این مشکل برای یکی از نزدیکان خود بوده‌اند.

 

از این رو بسیاری از صاحبان خودرو همواره دچار استرس هستند تا مبادا خودروی آن‌ها به سرقت رود.

 

خصوصاً افرادی که دارای پارکینگ اختصاصی نیستند یا مجبورند در طول رو خودروی خود را دور از محل کار پارک کنند بیشتر با این دغدغه دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

از آنجایی که این موضوع ممکن است برای همه افراد رخ دهد، اکتفا به سیستم‌های ضد سرقت خودرو کافی نیست و باید به فکر راه چاره‌ای بود که حتی بعد از رخ دادن سرقت نیز خیال شما را تا حدود زیادی راحت کند.

 

بیمه سرقت خودرو همان چیزی است که می‌تواند به عنوان یک سرمایه گذاری هوشمندانه خیال صاحبان خودرو را راحت کند. زیرا حتی در صورت دزدیده شدن ماشین و پیدا نشدن آن، می‌توان بخش زیادی از خسارت وارد شده از طریق این بیمه نامه جبران کرد.

 

بیمه سرقت خودرو چه پوشش‌هایی دارد؟

بیمه سرقت خودرو در واقع یکی از پوشش‌های اصلی بیمه بدنه است که به عنوان پوشش سرقت کلی شناخته می‌شود. این بیمه نامه شامل خسارت ناشی از سرقت خودرو یا خسارت ناشی از آسیب دیدن وسایل اصلی یا وسایل اضافی درج شده در بیمه‌نامه است. در کنار پوشش‌های اصلی بیمه بدنه، شما می‌توانید از پوشش اضافه بیمه بدنه که شامل سرقت قطعات فابریک و غیر فابریک بدون سرقت وسیله نقلیه است نیز استفاده کنید. در ادامه بیشتر با هر یک از انواع بیمه سرقت خودرو آشنا خواهیم شد.

 

انواع بیمه سرقت خودرو، سرقت جزئی و کلی

به طور کلی دو نوع بیمه سرقت ماشین وجود دارد که با نام بیمه سرقت کلی و سرقت جزئی شناخته می‌شوند.

 

بیمه سرقت خودرو کلی

همانطور که از نام آن پیداست در بیمه سرقت کلی، شرکت بیمه خسارت خودروی به سرقت رفته را تا سقف تعهدات بیمه نامه به بیمه گذار پرداخت می‌کند. این پوشش شامل خسارت ناشی از سرقت خودرو یا خسارت ناشی از آسیب دیدن وسایل اصلی و اضافی خودرو که در بیمه نامه به آن‌ها اشاره شده است، می‌شود. از آنجایی که بیمه سرقت جزوی از بیمه بدنه است، شما می‌توانید در کنار خسارت سرقت کلی، از خسارت‌های دیگری مانند آتش سوزی، انفجار و صاعقه نیز بهره مند شوید.

 

بیمه سرقت خودرو جزئی

نوع دیگری از بیمه‌های سرقت خودرو مربوط به قطعات خودرو می‌شود. در این موارد خسارت مربوط به سرقت رفتن لوازم فابریک و غیر فابریک ماشین تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. بیمه سرقت جزئی خودرو در واقع جزو پوشش‌های اضافه بیمه بدنه خودرو است. به بیمه سرقت جزئی، بیمه سرقت درجا نیز گفته می‌شود که شامل سرقت لوازم خودرو به صورت جزئی نظیر رینگ، لاستیک یا سیستم صوتی بدون جابه‌جایی خود وسیله نقلیه است.

 

تفاوت بیمه سرقت ماشین کلی و جزئی

هر گونه سرقت لوازم فابریک و غیر فابریک خودرو به عنوان سرقت جزئی در نظر گرفته نمی‌شود. در صورتی که کل خودرو به سرقت رود و بعد از پیدا شدن آن تنها وسایل جزئی آن به سرقت رفته باشد، بیمه سرقت از نوع کلی است. اما اگر خودرو جا به جا نشده باشد و لوازم آن به سرقت برود، سرقت جزئی یا درجا است.

 

چگونه بیمه سرقت خودرو را تهیه کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، بیمه سرقت خودرو، یکی از پوشش‌های بیمه بدنه خودرو است. بنابراین شما باید برای تهیه بیمه سرقت ماشین، ابتدا بیمه بدنه خودرو را تهیه نمایید. با توجه به پوشش‌های گسترده بیمه بدنه همچون برخورد خودرو با یک جسم ثابت یا متحرک، واژگونی و سقوط خودرو، آتش سوزی، اصابت رعد و برق یا انفجار خودرو یا لوازم یدکی اصلی همراه آن امروزه استفاده از بیمه بدنه به یک نیاز همگانی تبدیل شده است. با تهیه بیمه بدنه شما از بیمه سرقت کلی نیز بهره مند می‌شوید. اما برای بیمه سرقت جزئی خودرو باید پوشش اضافی آن را فعال کنید. به طور کلی شما با خرید بیمه بدنه می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و خسارت‌های مربوط به سرقت خودرو را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهید.

 

سقف خسارت بیمه سرقت درجا یا جزئی چقدر است؟

از آنجایی که این روزها با توجه به افزایش قیمت خودروها،  قیمت لوازم فابریک و غیر فابریک آن‌ها نیز افزایش زیادی پیدا کرده است، باید پوشش بیمه بدنه به گونه‌ای باشد که هزینه‌های سنگین خسارت دزدیده شدن وسایل را نیز پوشش دهد.

 

هزینه و قیمت بیمه سرقت خودرو چقدر است؟

هزینه بیمه سرقت خودرو یکی از سوالات پرتکراری است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. همانطور که اشاره کردیم، بیمه سرقت خودرو جزئی از پوشش های بیمه بدنه خودرو است. پوشش کلی سرقت نیاز به پرداخت هزینه اضافه ندارد و در هنگام خرید بیمه بدنه به عنوان یکی از خدمات اصلی شرکت های بیمه به بیمه گذاران ارائه می شود. با این حال، بیمه سرقت جزئی یک پوشش اضافه است که باید برای بهره مندی از این پوشش هزینه اضافی علاوه بر هزینه بیمه بدنه به شرکت بیمه پرداخت کنید.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *