hambergermenu

جواب صفحه ۶۱ و ۶۲ فارسی دهم ❤️ [ گام به گام + پاسخ کامل و درست ]

.جواب صفحه 61 و 62 فارسی دهم را در ادامه برای شما عزیزان قرار دادیم

 

دقیق و درست ترین جواب ها را در ادامه می توانید ببینید.

 

گام به گام صفحه شصت یک و شصت دو کتاب فارسی دهم به همراه حل سوالات در ادامه مطلب وجود دارد.

 

با بخش آموزش از مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

 

 

پیداکردن سریع جواب های فارسی

دانش آموزای عزیز که دنبال جواب های فارسی هستید ، ما همه ی جواب ها رو توی سایتمون گذاشتیم.

 

اگر میخوایید سریع جواب ها رو پیدا کنید فقط کافیه وقتی که توی گوگل سرچ می کنید ، آخر عبارتی که می نویسید کلمه باحال مگ رو هم بنویسید تا سایت ما همون اول بیاد و سریع جواب رو پیدا کنید.

 

مثلا : معنی صفحه 120 فارسی دهم باحال مگ .

 

اینجوری سریع بهترین جواب ها رو می بینید.

 

 

پاسخ صفحه 61 و 62 فارسی دهم

حل صفحه شصت یک و شصت دو کتاب فارسی دهم  : 

 

 

جواب قلمرو زبانی صفحه 61 و 62 درس هشتم ادبیات فارسی دهم

 

۱) معانی مختلف واژۀ «فضل» را با توجه به متن درس بنویسید.

پاسخ: هم از اهل فضل بود : فضل به معنی دانش
مردی اهل بود و فضل داشت از شعر و ادب : فضل به معنی کمال و فضیلت
از فضل و رحمت کردگار نا امید نباید بود. : فضل به معنی بخشش و رحمت

 

۲) مترادف هر واژه را بنویسید.

 

جواب قلمرو زبانی صفحه 61 و 62 درس هشتم ادبیات فارسی دهم

 

۳) در زبان فارسی، کلمه ای اهمّیّت املایی بیشتری دارد که یک یا چند حرف از حروف شش گانۀ زیر در آن باشد؛

 

 

اکنون از متن درس، واژه‌هایی را که این نشانه‌ها در آنها به کار رفته‌اند، بیابید و بنویسید.

 

۴) واژه‌ها در گذر زمان، دچار تحوّل معنایی می‌شوند؛ برای پی بردن به این موضوع، معنای واژه‌های مشخّص شده را، با کاربرد امروزی آنها مقایسه کنید.

 

ما را به نزدیک خویش بازگرفت.

پاسخ: معنی گذشته: نگه داشت
معنی امروزی: پس گرفتن

به مجلس وزیر شدیم.

پاسخ: معنی گذشته: رفتیم
معنی امروزی: فعل اسنادی است و حالتی را نشان می‌دهد.

شوخ از خود باز کنیم.

پاسخ: معنی گذشته: پاک کنیم
معنی امروزی: بگشاییم. باز کردن.

۵) کاربرد معنایی پسوند «ــَـ ک» را در هر یک از واژه‌های زیر بنویسید.

پاسخ: خورجینک: کوچک و ناچیز بودن.

دَمَک: پسوند تقلیل و اندکی

دِرَمک: پسوند تقلیل و اندکی

 

پاسخ قلمرو ادبی صفحه 62 درس هشتم فارسی دهم

 

۱) در متن درس، نمونه‌ای از تشبیه بیابید و ارکان را مشخص کنید.

 

پاسخ: چون به بصره رسیدیم، از برهنگی و عاجزی به دیوانگاه ماننده بودیم.

 

مشبه: یم {ما} / مشبه به: دیوانگان / وجه شبه: برهنگی و عاجزی / ادات تشبیه: در مفهوم فعل «ماننده بودیم» موجود است. (حذف شده)

 

۲) دو ویژگی برای نثر درس «سفر به بصره» بنویسید.

 

پاسخ: جمله ها کوتاه است و زبان نثر ساده. واژگان کهن در آن یافت می شود؛.

 

مانند: اهلیت. به کار گرفتن واژگان در معنای کهن آن؛ مانند: در رفتن به معنای داخل شدن. واژگان عربی که در زبان امروز رایج نیست؛ مانند: . کاربردهای تاریخی دستور: فرج دهاد؛ که فعل دعایی است. کاربرد «را» در معنای دارندگی؛ مانند: او را با وزیر صحبتی بودی.

 

جواب قلمرو فکری صفحه 62 درس هشتم فارسی دهم

 

۱) چرا ناصرخسرو دعوت وزیر را نپذیرفت؟

پاسخ: چون گمان کرد اگر وزیر او را با آن سیمای آشفته ببیند، وی را فردی گدا می انگارد، در حالی که اگر نامه او را ببیند و بخواند، به فضل و علم او پی خواهد برد.

 

۲) معنا و مفهوم عبارت های زیر را به نثر روان بنویسید.

دست تنگ بود و وسعتی نداشت که حال مرا مرمّتی کند.

معنی: فقیر بود و امکانات مالی نداشت تا بتواند اوضاع مرا سر و سامان بدهد.

چون بر رقعۀ من اطلاع یابد، قیاس کند که مرا اهلیّت چیست.

معنی: وقتی نامه مرا بخواند، می تواند به شایستگی من پی ببرد.

 

۳) بیت زیر، با کدام قسمت درس، ارتباط معنایی دارد؟

پاسخ: با قسمت به گرمابه رفتن ناصر خسرو و برادرش در دو زمان متفاوت، یکی زمانی که سر و وضع مناسبی نداشتند «دگر گه خزان شود» و یکی زمانی که سر و وضع مناسبی داشتند «گاهی شود بهار» ارتباط معنایی دارد.

 

۴) چگونه از پیام نهایی درس می توانیم برای زندگی بهتر بهره بگیریم؟

پاسخ: شکیبایی در برابر مشکلات و سختی ها، برای ما راهگشا خواهد بود. پس در هنگام سختی ها و ناملایمات زندگی نباید خود را ببازیم و بی تابی کنیم.

 

۵) ناصر خسرو در توصیف وزیر به کدام ویژگی‌‌های او اشاره می کند؟

پاسخ: مردی اهل و ادیب و فاضل و نیکومنظر و متواضع و متدین خوش سخن

 

 

 

چگونه در درس فارسی قوی شویم ؟ 

فارسی یکی از درس هایی است که به زمان زیادی نیاز داره.

 

اگر یک بار این درس را خواندید برای دفعات بعدی حتما مجدد درس رو با خودتون تکرار کنید.

 

 

مطالعه با استفاده از اینترنت 

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس ، تمامی مدرسه ها به صورت آنلاین برگزار می شن.

 

دانش آموزا با تبلت ، لپ تاپ و موبایل می تونن به کلاس درس دسترسی داشته باشن.

 

حتما نکاتی رو برای استفاده بهتر و یادگیری بهتر رعایت کنید.

 

اگر در حال درس خوندن هستید ، سعی کنید تمرکز کنید و به جز زمان کلاس های آنلاین اینترنت رو خاموش کنید.

 

اینترنت باعث کاهش تمرکز می شه.

 

افزایش تمرکز

سعی کنید تمرکز خودتونو موقع درس افزایش بدید.

 

این کار به مرور باعث می شود توانایی زیادی در خوندن درس ها داشته باشید.

 

از روش های مختلف برای این کار می تونید استفاده کنید.

 

بازی های فکری ، تشویق کودک به حل سوالات مختلف ، تمرکز بر روی چیز های مختلف مثلا یک میوه خاص و … می تواند به تمرکز کودک کمک زیادی کند.

 

 

فاصله های زمانی برای مطالعه

مطالعه را در زمان های پیوسته و کوتاه انجام دهید.

 

مثلا هر نیم ساعت یک بار استراحت کنید تا مغز شما بتواند به خوبی اطلاعات جدید را دریافت کند.

 

از طرفی در این مدل مطالعه ، تمرکز بالا می رود و یادگیری هم افزایش می یابد.

 

حتما در بین زمان های مطالعه به خوبی استراحت کنید تا قدرت یادگیری شما افزایش یابد.

 

استراحت نقش مهمی در مطالعه دارد.

 

 

اهمیت آرامش ذهنی در مطالعه 

ذهن ما اگر آرام باشد برای یادگیری آماده است.

 

معمولا ذهن در حالت آرام توانایی زیادی دارد پس سعی کنید استرس را از خود دور کنید و تمرکز کنید.

 

اگر ذهن شما درگیر موضوع خاصی است سعی کنید چند دقیقه تمرکز کنید و آن موضوع را از ذهن خود خارج کنید.

 

 

زبان فارسی

زبان فارسی یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین زبان ها در جهان است.

 

شاعران ، بزرگان و افراد زیادی در طول تاریخ تلاش کردند تا امروز زبان رسمی ما فارسی باشد و یک زبان با ویژگی های فوق العاده داشته باشیم. 

 

 

منبع : باحال مگ

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *