hambergermenu

راهنمای انتخاب کیف پول ارز دیجیتال

اگر جزء گروهی از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال هستید که رمز ارزها را می‌خرید و فقط قصد دارید آنها را به عنوان سرمایه‌گذاری نگه‌دارید، بدون شک به کیف پول ارز دیجیتال نیازی نخواهید داشت. زیرا صرافی‌ها و کارگزاری‌های آنلاین که پول ریال یا دلار شما را به ارزهای دیجیتالی همانند بیت کوین تبدیل می‌کنند، آن رمز ارز را همانند پول شما در حساب بانکی‌تان ذخیره خواهند کرد.

 

کیف پول ارز دیجیتال

 

اما اگر اهدافی فراتر از هودل کردن رمز ارزها را در سر می‌پرورانید، بهتر است یک کیف پول ارز دیجیتال برای خود انتخاب و تهیه کنید. به طور کلی در روزهای اولیه روی کار آمدن بیت کوین بیشتر سرمایه‌گذاران به فکر هودل کردن ارز دیجیتال بدون پرداخت کارمزد بودند اما در حال حاضر امکانات مورد نیاز، اهداف و تفکرات کاربران بازار ارزهای دیجیتال تغییر کرده و بیش از هر چیزی به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز خواهید داشت.

 

چرا باید کیف پول ارز دیجیتال انتخاب کنیم؟

کیف پول‌های رمز ارزها امکانات و مزایای زیادی دارند که برای کاربران بسیار مفید خواهند بود. برای مثال این کیف پول‌ها می‌توانند کلکسیونی از دارایی‌های دیجیتال همانند NFT را در خود جای دهند. بنابراین اگر شما بخواهید برای خرید، فروش، مبادله یا انتقال آنها اقدام انجام دهید، می‌توانید به کیف پول خود مراجعه کنید.

 

در ضمن کیف پول ارزهای دیجیتال می‌توانند دارایی دیجیتال شما را خیلی سریع ارسال و دریافت کنند و حتی در میان سایر حساب‌های موجود انتقال دهند. به عبارت دیگر کیف پول ارز دیجیتال روند نقل و انتقالات بازار ارزهای دیجیتال را تسهیل کرده است.

 

از آنجایی که این کیف پول‌ها غیر متمرکز هستند، حتی اگر از کیف پول یک صرافی نیز استفاده کنید باز هم کنترل حساب شما به طور کامل در دسترس شما خواهد بود. بدین ترتیب تنها شما مسئول دارایی‌های درون کیف پولتان هستید.

 

در نظر داشته باشید رمز عبور و عبارت بازیابی قفل کیف پول شما را باز می‌کنند. پس آنها را فراموش نکنید و در اختیار کسی قرار ندهید. با کمک رمز عبور کیف پول ارز دیجیتال خود، می‌توانید وجوهی که در آن نگه‌داری می‌شوند را تحت مدیریت داشته باشید.

 

چگونه کیف پول ارز دیجیتال خود را انتخاب کنیم؟

شاید انتخاب کیف پول ارز دیجیتال امری ساده به نظر برسد. زیرا در واقع شما به دنبال مکانی امن برای ذخیره و نگه‌داری از دارایی‌های دیجیتال خود هستید اما همین امر ساده می‌تواند تا حد زیادی ترسناک به نظر برسد.

 

با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال حدود 150 کیف پول مختلف وجود دارد، به طور حتم انتخاب کردن برای شما سخت خواهد بود. ناگفته نماند برخی از کیف پول‌ها تنها چند رمز ارز اختصاصی را ذخیره و نگه‌داری می‌کنند.

 

به هر حال با داشتن همین کیف پول‌های رمز ارزی شما می‌توانید توکن‌های خود را مبادله یا ذخیره کنید. به هر حال اگر قصد دارید تجارت ارزهای دیجیتال را شروع یا توکن‌های رمز ارزها را تنها برای سرمایه‌گذاری آینده خود ذخیره کنید، کیف پول ارز دیجیتال یکی از  ضروریات به شمار می‌آید.

 

در صنعت ارزهای دیجیتال کیف پول برای نگه‌داشتن ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری بر روی آنها صرف نظر از نوع این رمز ارزها، ستون اصلی محسوب می‌شود. در صورتی که کیف پول مناسبی برای خود انتخاب کنید، آن کیف پول برای تمام مدت سرمایه‌گذاری و تجارت شما کاربردی خواهد بود.

 

در صورتی که در دنیای ارزهای دیجیتال تازه وارد هستید، بدون شک انتخاب یک کیف پول مناسب برای شما سخت خواهد بود. بنابراین به راهنمای کاملی در این مورد نیاز دارید و باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

  • نوع کیف پول

 

  • کاربردهای کیف پول ارز دیجیتال

 

  • کاربر پسند بودن آن

 

  • کارایی ساده

 

  • پشتیبانی آن از رمز ارزهای دلخواه

 

کاربرد کیف پول ارز دیجیتال

اکنون که تا حدودی در مورد روش انتخاب کیف پول ارزهای دیجیتال اطلاعاتی کسب کردید و متوجه شدید که چرا باید از کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنید، بهتر است در مورد یکی از رایج‌ترین تصورات غلط در مورد کیف پول رمز ارزها نیز صحبت کنیم.

 

اگر چه کیف پول‌های ارز دیجیتال تا حدودی شبیه به کیف پول‌های سنتی به نظر می‌رسند اما در واقع این کیف پول‌ها دارایی دیجیتال شما را ذخیره نمی‌کنند. همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال غیر متمرکز هستند. بدین ترتیب نمی‌توان آنها را در یک مکان واحد ذخیره کرد.

 

بلکه این دارایی‌ها در قالب تراکنش ثبت و در شبکه بلاکچین ذخیره می‌شوند. از این رو، کیف پول‌های ارز دیجیتال برنامه نرم‌افزاری هستند که کلیدهای عمومی و خصوصی شما را ذخیره می‌کنند. به خاطر داشته باشید در برخی موارد، این نرم‌افزارها جای خود را به سخت‌افزاری مشابه یک USB می‌دهند که به سایر دستگاه‌ها وصل می‌شود.

 

به زبان ساده کیف پول ارز دیجیتال، همانند حساب بانکی شما خواهد بود. شما از طریق این کیف پول‌ها می‌توانید موجودی خود را ردیابی کنید و با بررسی قیمت رمزارزهای مختلف چون قیمت  اکسی اینفینیتی و … تراکنش‌های دلخواهتان را به خوبی انجام دهید. به عبارت کلی هیچ توکنی به صورت واقعی رد و بدل نمی‌شود.

 

کیف پول ارز دیجیتال (صرافی کیوسک)

 

نصب و راه‌اندازی کیف پول ارز دیجیتال

بعد از اینکه یکی از کیف پول‌های ارز دیجیتال مناسب خود را انتخاب کردید، قدم بعدی نصب و راه‌اندازی یک حساب کاربری خواهد بود. برخی از کیف پول‌ها همانند کیف پول متامسک را می‌توان به عنوان یک برنامه دانلود یا به عنوان یک افزونه مرورگر تنظیم کرد.

 

در این صورت می‌توانید هر زمانی که می‌خواهید از طریق صفحه کلید یا با اتصال به وب سایت‌های خاصی که از کیف پول شما پشتیبانی می‌کنند، به حساب کاربری دسترسی بیابید. راه‌اندازی کیف پول به طور معمول نه تنها شامل تنظیم رمز عبور می‌شود بلکه شامل انتخاب و ثبت کردن عبارت بازیابی اولیه نیز می‌شود.

 

این عبارت بازیابی در واقع رشته‌ای از کلمات است که در صورت فراموش کردن رمز عبور می‌توان برای بازیابی کیف پول خود از آن استفاده کرد. این مسئله بسیار مهم است که شما باید عبارت اصلی خود را پیگیری کنید و آن را به خاطر داشته باشید.

 

توصیه می‌کنیم این عبارت بازیابی را روی یک تکه کاغذ بنویسید یا آن را پرینت بگیرید و در مکانی امن قرار دهید. حتی می‌توانید آن را در فایل رمزگذاری شده درون یک درایو کامپیوتر خود قرار دهید و در گوشه‌ای کنار بگذارید.

 

همچنین می‌توانید این عبارت را برای خود ایمیل کنید. هر کاری که لازم است برای اطمینان از گم نشدن عبارت بازیابی خود انجام دهید. دنیای ارزهای دیجیتال پر از داستان‌هایی است که شخصیت اصلی آنها رمز عبور یا عبارت بازیابی خود را فراموش کرده و به همین دلیل میلیون‌ها دلار خود را از دست داده‌اند.

 

بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت کوین از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده می‌کنند تا بتوانند آنها را در مکانی امن همانند صندوق امانات ذخیره و نگه‌داری کنند. در نظر داشته باشید برای توسعه امنیت کیف پول منتخب خود می‌توانید از برنامه‌های خاص و پیچیده‌ای کمک بگیرید تا سطح امنیتی کیف پول شما افزایش یابد.

 

بالا رفتن امنیت دارایی شما ارزش زحمات استفاده از این برنامه‌ها را دارد. برای مثال می‌توانید از کیف پول‌های چند امضایی برای انجام یک تراکنش استفاده کنید. در این صورت به 2 یا چند کلید خصوصی نیاز است. در نتیجه احتمال هک شدن کلید خصوصی کیف پول شما کاهش می‌یابد.

 

آشنایی با انواع کیف پول ارز دیجیتال

اول از همه کیف پول‌های ارز دیجیتال به 2 دسته قانونی و غیر مجاز تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های قانونی متمرکز هستند. بدین معنا که یک شرکت یا موسسه و سازمانی خاصی کلید عمومی، کلید خصوصی و وجوه شما را نگه می‌دارد و در ادامه یک رابط برای مدیریت رمز ارزهایتان در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

در مقابل کیف پول‌های غیر مجاز، کیف پول‌هایی هستند که فقط و فقط خودتان آنها را مدیریت می‌کنید. با وجود این تفاوت عظیم بین 2 دسته از کیف پول‌های ذکر شده، همچنان می‌توان کیف پول‌ ارز دیجیتال را به 5 دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد:

 

  • کیف پول ارز دیجیتال دسکتاپ

 

  • کیف پول رمز ارز آنلاین

 

  • کیف پول ارز دیجیتال تلفن همراه

 

  • کیف پول رمز ارز سخت‌افزار

 

  • کیف پول کاغذی

 

کیف پول ارز دیجیتال دسکتاپ

کاربران می‌توانند بدون توجه به سیستم عامل قابل اجرای خود، کیف پول دسکتاپ را دانلود کرده و بر روی رایانه خود نصب کنند. این نوع کیف پول‌ها یک روش ذخیره‌سازی ایمن هستند زیرا تنها از طریق رایانه می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد.

 

با این حال همانند بسیاری از وسایل امروزی، رایانه‌های شخصی ما نیز به طور دائم به اینترنت وصل هستند، بنابراین هرگز تصور نکنید که کلیدهای خصوصی شما دزدیده نمی‌شوند.

 

  • الکتروم

 

  • اکسدوس

 

کیف پول ارز دیجیتال آنلاین

کیف پول‌های آنلاین کارایی ساده‌ای دارند و نصب و راه‌اندازی آنها نیز بسیار راحت خواهد بود زیرا شما می‌توانید از هر جای دنیا به آنها دسترسی داشته باشید. البته تا زمانی که به اینترنت وصل هستید، دسترسی به این کیف پول‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. با این حال ذخیره‌سازی آنلاین کلیدهای خصوصی نیز به نوعی تهدید است.

 

کلیدهای خصوصی شما در کیف پول ارز دیجیتال آنلاین به طور کامل تحت کنترل شما نیست. در ضمن با متمرکز کردن کلیدهای متعدد، رمز عبور خود را در برابر حملات آسیب‌پذیرتر خواهید کرد. لازم به ذکر است که کیف پول‌های آنلاین به طور معمول توسط صرافی‌های رمز ارزی استفاده می‌شوند.

 

  • کوین بیس

 

 

کیف پول ارز دیجیتال موبایل

کیف پول‌های موبایلی تا حدودی همانند کیف پول‌های دسکتاپ هستند. اما این کیف پول‌ها تنها برای اجرا در گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند.

 

از آنجایی که تلفن‌های همراه بخش بزرگی از زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهند، جای تعجب نیست که کیف پول‌های تلفن همراه یکی از راحت‌ترین انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود. همچنین این مدل کیف پول‌های موبایلی بسیار کاربرپسند و شیک هستند.

 

نکته مثبت دیگری که در مورد این نوع کیف پول‌ها وجود دارد، مربوط به امنیت آنها است. کیف پول‌های تلفن همراه به صورت معمول کلیدهای خصوصی شما را در محل امنی از تلفن هوشمند کاربران ذخیره می‌کند.

 

اما با توجه به امنیت مشکوکی که بیشتر بسترهای تلفن همراه دارند، کیف پول‌های موبایلی از کاستی‌های امنیتی مختلفی رنج می‌برند. برخی از کیف پول‌های موبایلی، کلیدهای خصوصی را طی یک اقدام محتاطانه در فضایی خاص و ویژه ذخیره می‌کنند.

 

توصیه می‌کنیم قبل از اینکه تصمیم‌ بگیرید کدام کیف پول را انتخاب کنید، بهتر است مطمئن شوید که به طور کامل درباره نحوه عملکرد کیف پول مورد نظر خود اطلاعات کسب کرده‌اید.

 

  • بیت پی

 

کیف پول سخت افزاری

اگر در مورد ذخیره‌سازی بلند مدت ارزهای دیجیتال خود جدی هستید، کیف پول سخت افزاری بهترین گزینه خواهد بود زیرا امنیت دارایی شما را حفظ خواهد کرد. برخلاف کیف پول‌های نرم‌افزاری، کیف پول‌های سخت افزاری کلیدهای شما را روی یک دستگاه سخت‌افزاری ذخیره می‌کنند.

 

اکثر این کیف پول‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی هنگام اتصال به رایانه آلوده همچنان امنیت خود را حفظ کنند و ایمن بمانند. تنها ایراد عمده کیف پول‌های سخت افزاری قیمت آنها است. اما همه ما می‌دانیم که چیزهای خوب ارزان نیستند.

 

  • لجر نانو اس

 

  • ترزور وان

 

  • اپن تایم

 

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

 

کیف پول کاغذی

همان‌طور که از نام این مدل کیف پول‌ها مشخص است، کیف پول‌های کاغذی به شما این امکان را می‌دهند که کلیدهای خصوصی و عمومی خود را روی برگه چاپی ذخیره کنید. به طور معمول این برگه‌های چاپی دارای کد QR هستند. اما این نوع عملکرد تنها محدود به برگه کاغذی نخواهد بود.

 

شما حتی می‌توانید اطلاعات دارایی دیجیتال خود را روی پلاستیک همانند کارت اعتباری نیز چاپ کنید. هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد، این روش یک راه‌حل بسیار امن برای ذخیره کلیدهای خصوصی شما است. برای خرج کردن دارایی که در کیف پول کاغذی خود دارید، ابتدا باید آن را به یک کیف پول نرم‌افزاری انتقال دهید.

 

شاید از راحتی کارایی این کیف پول خوشتان آید اما همان‌طور که خودتان می‌دانید، اشکال اصلی این کیف پول مربوط به نگه‌داری آن است. یک کیف پول چاپ شده به راحتی گم می‌شود یا به سرقت می‌رود.

 

کدام کیف پول را انتخاب می‌کنید؟

انتخاب کیف پول ارز دیجیتال یک تصمیم ساده نیست و نباید با آن ساده برخورد کنید. اما با انتخاب یک کیف پول رمز ارزی این امکان برایتان به وجود می‌آید که با خیالی آسوده توکن‌های رمز ارزی خود را ذخیره و در نهایت با چک کردن قیمت به روز رمز ارز در صرافی کیوسک همچون قیمت به روز آوالانچ، در زمان مورد نظر خود آنها را خرج کنید.

 

به هنگام انتخاب این کیف پول‌ها باید خود را برای تحقیق و آزمایش‌های لازم آماده کنید زیرا ممکن است در اولین تلاش نتوانید کیف پولی مطابق با نیازهای خود بیابید. به هرحال با کمک صرافی‌های داخلی آنلاین می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین کیف پول مورد نیاز خود را بیابید.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *