hambergermenu

روش های نوین آبیاری درختان ✔️ 【 کلیک کنید 】

روش های نوین آبیاری درختان یکی از سوالاتی است که در ذهن علاقه مندان به گل و گیاه و کشاورزی شکل می گیرد.

 

راهنمای کامل و دقیقی با توضیحات در ادامه برای شما عزیزان تهیه کرده ایم.

 

با بخش آموزش کشاورزی و نگهداری گل و گیاه از مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

 

 

راندمان آبیاری بارانی تا 70 درصد و آبیاری قطره‌ای تا 95 درصد است ، یعنی در سیستم آبیاری بارانی تا 20 درصد و در سیستم آبیاری قطره ای تا 5 درصد آب تلف می‌شود، در حالیکه در آبیاری مزارع به روش سطحی حتی با انجام هزینه‌های گزاف و تسطیح اراضی راندمان آبیاری از 50 درصد تجاوز نمی‌کند. در وضعیت سنتی که اکثر اراضی کشور ما به همین ترتیب آبیاری می‌شوند این میزان حتی کمتر از 35 درصد می‌باشد. این بدین معنی است که اگر از روشهای آبیاری بارانی و قطره‌ای استفاده نکنیم، 65 درصد آب مزارع از بین می‌رود و با احتساب آب تلف شده در کانالهای انتقال، میزان تلفات از میزان 75 درصد نیز تجاوز می‌کند.

 

لذا با استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار می‌توان از تلفات آب جلوگیری کرد تا به رشد اقتصادی و به دنبال آن به توسعه پایدار در همه زمینه‌ها دست یافت. انواع روش های آبیاری آبیاری به 3 دسته ی کلی تقسیم می‌شود.

 

1) آبیاری سطحی 2) آبیاری تحت فشار 3) آبیاری زیرزمینی

 

۱- آبیاری سطحی
این روش که دارای سه روش آبیاری کرتی، نواری و شیاری است توسط یک لوله ی دریچه دار انجام می شود یا از یک نهر تغذیه می شود و بر روی سطح خاک جریان می یابد تا با نفوذ تدریجی در خاک موجب تغذیه ی گیاه شود. روش های آبیاری سطحی بدلیل پایین بودن سرمایه گذاری اولیه ، هزینه کم تعمیر و نگهداری و نیاز به انرژی کمتر نسبت به روشهای آبیاری تحت فشار ، یکی از متداولترین روشهای آبیاری در دنیا می باشد.

 

بدلیل ماهیت ذاتی روابط آب و خاک ، راندمان پایین و پیچیده بودن مدیریت آبیاری از عمده نقاط ضعف این روش به شمار می آید که این ناشی از درجه اتوماسیون پایین ، عدم امکان بکارگیری ابزار و تاسیسات اندازه گیری و کنترل جریان و از طرف دیگر نیاز به نیروی کارگری ماهر در این روش آبیاری می باشد . البته پیشرفت های تکنولوژی در روش های سطحی باعث شده است که این روش در مراحلی بهتر از آبیاری تحت فشار عمل کند.

 

یکی از این روش ها استفاده از لوله های دریچه دار است این روش که تا حدود زیادی نقاط ضعف آبیاری سطحی را برطرف میکند نوعی لوله های پلی اتیلن نرم است که مجهز به دریچه های قابل تنظیم است و جایگزین نهر ها و جوی های داخل مزرعه است. تنظیم مناسب لوله های دریچه دار به همراه تسطیح دقیق، می تواند یکنواختی توزیع آب در مزارع را بهبود بخشد. آبیاری سطحی

 

لوله های دریچه دار

لوله های دریچه دار عبارتست از لوله های پلی اتیلن نرم مجهز به دریچه های قابل تنظیم که بعنوان مجاری درجه 4 می توانند جایگزین مناسبی برای کانالهای خاکی گردند .

 

در این سیستم آب بجای نهر خاکی در لوله جریان داشته و تلفات ناشی از نشت آب در کانالهای خاکی به حداقل خواهد رسید . این لوله ها که در کلاف های 100 و 200 متری ساخته می شود ، بوسیله گیره مخصوص به دهانه خروجی آبگیر و یا به یکدیگر متصل شده و در امتداد طول قطعه آبیاری به طول مناسب مستقر می گردد . لوله ها در فواصل معین مجهز به دهانه های خروجی آب ( دریچه ) می باشند و مقطع دهانه هر دریچه بوسیله کلاهک مخصوص قابل تنظیم است .

 

بطوریکه مقدار جریان خروجی از هر دریچه را می توان متناسب با مقدار مورد نیاز با مقدار مورد نیاز ( حداکثر 5/2 لیتر در ثانیه ) تنظیم نمود . در مقابل روش های آبیاری سطحی سنتی ، سیستم لوله های دریچه دار دارای مزایای همچون یکنواختی بیشتر در توزیع آب ، کاهش مقدار آب آبیاری و همچنین حفظ انرژی بدون تاثیر در بازدهی محصول را می باشد . همچنین این سیستم دارای قابلیت فراوانی از جمله انعطاف پذیری ، بهره برداری آسان ، نیاز کم نیروی کارگری و جابجایی آسان می باشد.

 

2- آبیاری تحت فشار

بطور کلی سیستم‌های آبیاری تحت فشار به روشهایی گفته می‌شود که آب را توسط لوله و تحت فشاری بیش از فشار اتمسفر در سطح مزرعه توزیع می‌کنند. آبیاری تحت فشار به دو روش آبیاری بارانی و آبیاری موضعی انجام می‌شود. روش آبیاری موضعی به دو دسته آبیاری قطره‌ای و خطی انجام می‌گیرد. روش های آبیاری تحت فشار اغلب با وجود راندمان بالا با محدودیت های متعددی مواجه اند که مانع از کاربرد وسیع آنها شده است .

 

استفاده از این روش ها پیش زمینه های متعددی را می طلبد. از جمله نیاز به یکپارچه سازی اراضی کشاورزی ، سرمایه گذاری کلان دولتی و خصوصی ، با صرفه تر شدن کار کشاورزی برای تولیدکننده . برخی محدودیت های ذاتی این سیستم ها نظیر: عامل گرفتگی و عامل شوری. به همین دلیل نیز روش های آبیاری تحت فشار تاکنون نتوانسته اند در کشور جایگزین روش های آبیاری سطحی شده و در مقیاس وسیع مورد استقبال قرار گیرند.

 

 

فواید نگهدای گل و گیاه

در ادامه فواید نگهداری گل و گیاه را با توضیح چند مورد نوشته ایم.

 

کیفیت خواب را بهبود می‌دهند

از فواید نگه داری گل و گیاه در منزل این اسـت کـه عده ای از گیاهان آپارتمانی، در طول شب اکسیژن آزاد می کنند.

 

قرار دادن این گیاه در محیط اتاق خواب می تواند کیفیت خواب شـما را التیام ببخشد و آرامش ذهنی شـما را افزایش دهد.

 

دود سیگار را خنثی می‌کنند

سیگار حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی اسـت کـه هنگام روشن بودن بـه هوا پخش میشود.

 

مـا می دانیم کـه سیگاری‌های دست دوم «کسانی کـه سیگار نمی کشند اما در دسترس دود سیگار قراردارند» بیش‌تر در دسترس خطر ابتلا بـه عده ای از بیماری‌ها مانند اختلال تنفسی و سرطان قراردارند.

 

گیاهان باعث می شود دود سیگار خنثی شود.

 

 

خلاقیت را افزایش می‌دهند

از فواید نگه‌داری گل و گیاه در منزل این اسـت کـه طبق یک مطالعه، وجود گیاهان در محیط‌های بسته میتواند عملکرد مغز را در ارائه‌ی ایده‌ها و التیام خلاقیت افزایش دهد.

 

رنگ‌های مختلف گیاهان داخل محیط کار سبب می شود کـه کارگران احساس خوشبینی داشته باشند و این امر برای افزایش بهره‌وری آن‌ها عالی اسـت.

 

سلامت روانی فرد را بهبود می‌دهد

از فواید نگه داری گل و گیاه در منزل این اسـت کـه مراقبت از گل و گیاه نیز مانند مراقبت از حیوانات با از بین بردن احساس تنهایی و افسردگی میتواند سلامت روانی مـا را التیام بدهد.

 

این فعالیت ممکن سبب شادی شـما شود و همچنین به شما در زندگی هدف بدهد.

 

به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی عمل می‌کنند

اگر شما در یک منطقه‌ی خشک زندگی می‌کنید، به جای خرید یک دستگاه مرطوب‌کننده‌ی الکتریکی، بهتر است یک یا دو گیاه خانگی خریداری کنید.

 

این گیاهان می‌توانند به افزایش رطوبت هوا کمک کنند، زیرا نه تنها اکسیژن آزاد می‌کنند، بلکه به میزان رطوبت هوا نیز اضافه می‌کنند.

 

سر و صدای آزاردهنده را کاهش می‌دهند

شاید شما تا به حال نمی‌دانستید که گیاه نه تنها توانایی جذب دی‌اکسید‌کربن را دارد، بلکه می‌تواند سر و صدا را نیز جذب کند.

 

بله، گیاهان آپارتمانی می‌توانند اتاق شما را آرام‌تر کنند و به شما کمک کند تا بهتر یاد بگیرید و بهتر کار کنید.

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *