hambergermenu

سبک‌های طراحی محصول

هر محصولی که این روزها از آن برای انجام فعالیت‌های مختلف استفاده می‌کنید، احتمالاً سرگذشت پرفراز و نشیبی را طی کرده تا به فرم امروزی‌اش برسد. در واقع از زمان ابداع و پیدایش هر محصول تا تبدیل شدن آن به محصولی کاملاً بهینه و کاربردی، ممکن است به مدت زمان زیادی نیاز باشد. اگر نگاهی به تاریخ اختراعات و ابداع وسایل مختلف بیندازید، می‌بینید که بسیاری از آن‌ها در ابتدا شمایلی کاملاً متفاوت داشته‌اند و در گذر زمان با درک نیازهای مصرف‌کنندگان، به فرم امروزی‌شان رسیده‌اند. ساده‌ترین مثالی که می‌توان برای این موضوع بیان کرد، کامپیوترها هستند. با وجود آن که مدت زمان زیادی از ورود اولین رایانه به بازار نمی‌گذرد، اما می‌توان تغییرات گسترده‌ای را در ظاهر و همچنین قابلیت‌های آن‌ها مشاهده کرد. این تغییرات را می‌توان مرهون پیشرفت تکنولوژی و همچنین طراحی محصول دانست. در این مقاله قصد داریم کمی بر اطلاعات شما درباره طراحی محصول و سبک های طراحی محصول بیفزاییم. اگر به این موضوعات علاقمندید، دقایقی را همراه ما باشید.

 

سبک‌های طراحی محصول

 

مروری بر رشته طراحی محصول و وظایف آن

هر پیشرفتی که در زندگی بشر از ابتدا تا به حال پدید آمده، برآمده از نیازهای او بوده است. به بیان دیگر، هر زمان که بشر نسبت به چیزی احساس نیاز کرده، در جست‌وجوی راه حلی برای آن، به اختراعات جدیدی دست یافته که زندگی او را متحول ساخته‌اند. حال پس از آن که اختراعات با شمایل اولیه خود به بازار مصرف‌کنندگان معرفی می‌شوند، همگام با حرکت رو به آینده باید تحولاتی در ظاهر و کاربرد آن‌ها ایجاد شود تا برای مدت طولانی قابل استفاده باشند. این مسئله به کمک طراحان محصولی انجام می‌شود که به درک صحیحی از نیازهای افراد در استفاده از یک محصول رسیده‌اند و با دید ریزبینانه به جامعه هدف می‌نگرند. در یک تعریف ساده، طراحی محصول فرایند ایده‌پردازی، طراحی و تولید مجدد محصولات به نحوی است که نیاز کاربر را برطرف کرده و یا بازار مشخصی را هدف قرار دهد. مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکته در طراحی محصول، شناخت درست و دقیق بازار هدف است. این مسئله به شما کمک می‌کند که به بهترین شکل، نیازها را شناسایی کرده و راه حل مناسب را ارائه دهید. حال به نظر شما طراحی محصول چه فایده‌ای در بازار تولید و همچنین جامعه مصرف‌کنندگان دارد؟

 

فواید بهره‌گیری از حرفه طراحی محصول

خریداران همواره به دنبال محصولاتی هستند که نیازهای آن‌ها را پوشش داده و کمترین مشکل را هنگام استفاده از محصول ایجاد کنند. برای مثال همه ما در انتخاب خودرو، در صورت صرف نظر از مقوله بودجه، به دنبال ماشین‌هایی هستیم که بیشترین آپشن‌ها را داشته و طیف بیشتری از نیازها را پوشش دهند. این مسئله در تمام کالاها صدق می‌کند. بنابراین طراحی محصول حرفه‌ای می‌تواند نقش مؤثری بر راحتی و آسایش مصرف‌کنندگان داشته باشد. از طرف دیگر، به هر میزان که شرکت‌های تولیدکننده توجه بیشتری به طراحی محصول و نحوه صحیح انجام آن داشته باشند، می‌توانند جایگاه بهتری را در بازار مشتریان پیدا کرده و درآمدزایی خود را افزایش دهند. به این ترتیب می‌توان طراحی محصول را عنصری تأثیرگذار در فرایند تولید محصول و مدیریت تولید دانست.

 

طراحی محصول

 

شاخه‌های مختلف طراحی محصول کدام‌اند؟

در طول تاریخ همواره سبک‌های مختلفی بر اساس تفکرهای نوظهور پدید آمده‌اند که بر ابعاد مختلف زندگی تأثیر گذاشته‌اند. یکی از مواردی که همواره متأثر از مکاتب فکری مختلف بوده، نقاشی و طراحی است. در آثار مختلف طراحان و نقاشان مشهور در طول تاریخ، به وضوح می‌توان تأثیر مکاتب مختلف را مشاهده کرده و شاهد خلق سبک‌های نوین بود. در این قسمت قصد داریم چند مورد از سبک های طراحی محصول را معرفی کرده و مرور مختصری بر آن‌ها داشته باشیم. توجه داشته باشید که این سبک‌ها تنها مختص طراحی محصول نیستند؛ بلکه بر این حوزه نیز اثرگذار بوده‌اند.

 

طراحی پایدار

 

طراحی محصول پایدار

 

طراحی پایدار یکی از سبک های طراحی محصول است که از زمان افزایش آسیب‎‌رسانی انسان به محیط زیست مطرح شد. در واقع از آن جا که با رشد روزافزون تکنولوژی میزان تخریب محیط زیست نیز بیشتر می‌شود، طراحی پایدار سبکی است که برای کاهش آثار این تخریب معرفی می‌شود. مهم‌ترین نکته در طراحی پایدار، ارائه تعریفی درست از آن است. به طور کلی در این سبک، محصولاتی طراحی می‌شوند که از نتایج مصرف منابع در حال، بتوانند مزایایی برای آیندگان بیافرینند. طراحی پایدار بر سه اصل استوار است که به هیچ وجه نباید آن‌ها را زیر پا گذاشت. این سه مورد عبارت‌اند از:

 

  • مدیریت منابع انرژی

 

  • طراحی با قابلیت بازگشت به چرخه زندگی

 

  • طراحی برای انسان

 

طراحی تعامل‌گرا

 

طراحی تعاملگرا

 

طراحی تعامل‌گرا بیش از هرچیز بر رفع نیازهای کاربر تمرکز دارد. در این مورد از سبک های طراحی محصول، طراح باید به خوبی با زندگی کاربر و ابعاد مختلف آن آشنایی داشته باشد. این مسئله به او در طراحی کاربردی‌تر محصول کمک خواهد کرد. نکات مهم و مراحل طراحی تعامل‌گرا عبارت‌اند از:

  • شناختن نیازها و خواسته‌های کاربران

 

  • مطمئن شدن از قابلیت استفاده محصول

 

  • طراحی محتویات، رفتارها و ظاهر محصول

 

  • تعیین استاندارها

 

  • پیدا کردن راه حل‌هایی برای طراحی تعامل‌گرا

 

  • ساخت پروتوتایپ

 

  • ارزیابی راه حل مد نظر و مقایسه آن با سایر راه‌ها و طراحی مجدد محصول

 

  • طراحی واسطه کاربر و المان‌های آن

 

طراحی احساس‌گرا

 

طراحی محصول احساسگرا

 

طراحی احساس‌گرا سبکی متفاوت و جالب در انواع سبک های طراحی محصول است که می‌تواند برای شما نیز جالب و شگفت‌انگیز باشد. عده‌ای از طراحان بر این باورند که در نظر گرفتن احساسات مخاطب می‎‌تواند نقش مؤثری بر موفقیت یک محصول داشته باشد؛ به این صورت که با در نظر گرفتن عناصری که حس خوبی را به مخاطب القا می‌کنند، می‌توان محصولات محبوب‌‌تری را تولید کرد. به عنوان مثال، طعم‌ها و بوهای شیرین، رنگ‌های روشن با اشباع بالا، چهره‌های خندان، اشیاء منحنی، نرم و هموار می‌توانند احساسات خوبی را در مصرف‌کنندگان ایجاد کنند. در نظر گرفتن نکات این چنینی در نهایت می‌تواند سبب موفقیت طراحی احساس‌گرا شود.

 

طراحی مینیمال

 

طراحی محصول مینیمال

 

طراحی مینیمال یکی از انواع سبک های طراحی محصول است که در سال‌های اخیر توانسته جایگاه مطلوبی در بازار مصرف‌کنندگان پیدا کند. با توجه به علاقمند شدن افراد به ساختارهای ساده در المان‌های مختلف، طراحی مینیمال با جایگزین کردن عناصر ساده و در عین حال کاربردی با موارد پرزرق‌وبرق شلوغ، نقش خود را در دیزاین‌های امروزی تثبیت کرد. طراحی مینیمال نه تنها در طراحی محصول، بلکه در تمام شاخه‌های طراحی و دیزاین نقش چشم‌گیری دارد. محصولاتی با طراحی مینیمال اغلب در عین سادگی، بیشترین کاربرد و کارایی را خواهند داشت.

 

دکانستراکشن

دکانستراکشن نوعی طراحی مبتنی بر ساختارزدایی است. در این روش طراح تلاش می‌کند که از ساختارها خارج شده و طراحی نو و جدیدی را ارائه کند. دکانستراکشن را می‌توان شاخه‌ای از سبک پست مدرن دانست که پویایی طراحی را در ساختارشکنی می‌داند. این سبک از اوایل قرن بیست آغاز شده و امروزه در موارد متعددی من جمله ساختمان‌سازی به فراوانی دیده می‌شود.

 

دکانستراکشن

 

کلام آخر

باید بدانید علاوه بر سبک‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، سبک های طراحی محصول دیگری نیز وجود دارند که صحبت درباره آن‌ها در این فرصت کوتاه میسر نیست. باید بدانید که سبک‌های گوناگونی در گذر زمان پدید آمده‌اند که اثر آن‌ها را می‌توان در ابعاد مختلف زندگی مشاهده کرد. از ادبیات و نقاشی گرفته تا طراحی محصول، همگی دستخوش تغییرات ناشی از این سبک‌ها شده‌اند. امیدواریم این مطلب بر اطلاعات شما در این حوزه افزوده باشد.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *