hambergermenu

معرفی ۵ جلبک آکواریوم و روش های از بین بردن آن

 

5 جلبک آکواریوم

 

یکی از مشکلاتی که صاحبان آکواریوم با آن روبرو می شوند رشد جلبک های مزاحم و دردسر ساز در داخل آکواریوم و برای ماهی آب شور است.

 

جلبک های آکواریومی به چند دسته تقسیم بندی می شوند که شامل: جلبک شاخ گوزنی، جلبک غبار سبز و جلبک رشته ای شاخدار هستند.

 

جلبک آکواریوم چیست؟

جلبک ها گیاهانی مزاحم هستند که وجودشان در داخل آکواریوم برای صاحبان آن آزار دهنده است. جلبک ها در مکان های مختلفی نظیر: شیشه آکواریوم و روی گیاهان به رنگ های سبز یا مایل به قهوه ای ظاهر می شوند. مهمترین نکته ای که باید مد نظر قرار بگیرد این است که با دیدن تجمع جلبک در آکواریوم باید هرچه سریع تر از شر آن خلاص شوید.

 

برای پاکسازی جلبک از درون آکواریوم ابتدا باید تشخیص دهید که چه چیزی باعث رشد بی رویه جلبک می شود سپس آن را کنترل کنید. عوامل مختلفی نظیر مواد مغذی، نور و آب بر روی رشد جلبک ها تاثیرات زیادی دارند. از این رو برای توقف رشد جلبک های آکواریوم باید عوامل تاثیر گذار را کنترل کنید.

 

جلبک اکواریوم

 

انواع جلبک

جلبک ها انواع گوناگونی دارند. اگر رشد جلبک در آکواریوم کنترل شود آکواریوم شما را طبیعی تر و جذاب تر جلوه می دهد‌. جلبک ها طول عمر بیشتری نسبت به سایر گیاهان دارند. به همین جهت در شرایط پیچیده تر و سخت تر می توانند زنده بمانند.

 

جلبک شاخ گوزنی

این نوع جلبک از گروه جلبک های قرمز محسوب می شود و دلیل نامگذاری آن این است شکل ظاهری آن شبیه به شاخ گوزن می باشد. جلبک شاخ گوزنی را معمولاً در آکواریوم مشاهده می کنید. این نوع جلبک برای حیوانات آبزی آکواریومی به هیچ عنوان جذاب نیستند. حذف جلبک شاخ گوزنی به صورت دستی کار دشواری است. لذا در ابتدا باید شیوه از بین بردن این نوع جلبک را بیاموزید.

 

جلبک غبار سبز

جلبک گرد و غبار سبز بر روی دیواره های آکواریوم مشاهده می شود. این نوع جلبک به راحتی پاک می شود اما در زمان کم مجدد به حالت اولیه برمی گردد. اگر به آکواریوم هایی که دارای جلبک غبار سبز هستند دقت کنید متوجه می شوید که این جلبک به طور قابل توجهی دیواره های آکواریوم را در بر گرفته است. اگر رشد جلبک غبار سبز شدید باشد مشاهده درون آکواریوم به شدت سخت می شود چرا که این جلبک بر روی شیشه آکواریوم رشد می کند.

 

جلبک رشته ای شاخه دار

جلبک رشته ای شاخدار همانند موی بلندی است که به یکدیگر می پیوندند و بر روی سطح آب شناور می شوند. کم بودن غلظت کربن دی اکسید درون آب یکی از مهمترین علل رشد جلبک رشته ای شاخدار در آب آکواریوم است. البته دلایل دیگری هم وجود دارد که شامل دادن تغذیه بیش از حد به ماهی ها می باشد. زیرا با تراکم فضولات حیوانات آبزی زمینه ای برای رشد جلبک های رشته ای شاخدار به وجود می آید. از این رو کم کردن میزان تغذیه به ماهی ها یکی از روش های از بین بردن این جلبک ها است.

 

جلبک نقطه ای سبز

این جلبک به شکل نقطه های سبز رنگ در اندازه های متفاوت رشد می کند. جلبک نقطه ای سبز بر روی شیشه با سختی می چسبند. همچنین به صورت لکه های سبز رنگی هستند که بر روی شیشه های آکواریوم و برگ های گیاهان و تزییناتی که درون آکواریوم وجود دارد رشد می کنند.

 

جلبک موی قهوه ای

این جلبک دارای ظاهر مویی به رنگ قهوه ای است. همچنین بدنه ای لزج و نرم و شاخه های نا منظم دارد.

 

علت به وجود آمدن جلبک آکواریوم

رشد جلبک در آکواریوم یک واقعیت انکار ناپذیری است که صاحبان آکواریوم با آن روبرو می شوند. همه ما می دانیم که اگر جلبک ها بیش از حد رشد کنند ظاهر بسیار زشتی به آکواریوم می دهند و برای حیوانات آبزی و حتی گیاهان آکواریومی خطرناک هستند.

 

عوامل گوناگونی سبب به وجود آمدن جلبک در آکواریوم و آکواریوم های آب شور می شوند. از این عوامل می توانیم به عدم توجه به تعویض آب و روشن کردن چراغ آکواریوم در مدت طولانی اشاره نماییم. همچنین قرار دادن آکواریوم در مکانی که زیر نور مستقیم خورشید قرار دارد هم می تواند سبب به وجود آمدن جلبک شود.

 

بدیهی است که گیاهان و حیوانات آبزی در آکواریوم نیاز به مواد مغذی و نور کافی دارند. اما میزان نور و مواد مغذی به هیچ عنوان نباید از سطح نیاز ماهی ها و گیاهان بیشتر شود. به طور کلی با کنترل میزان نور و مواد مغذی و تعویض به موقع آب آکواریوم می توانید از رشد بیش از حد جلبک جلوگیری کنید.

 

روش های پیشگیری از ایجاد جلبک

جلبک ها به صورت رشته‌ای  یا لایه لایه در رنگ های سبز مایل به قهوه ای یا قرمز بر روی شیشه یا در لابلای شن و گیاهان درون آکواریوم ظاهر می شوند. روش های گوناگونی برای جلوگیری از رشد بیش از حد یا از بین بردن جلبک ها وجود دارد.

 

وجود بعضی از موارد می‌ تواند سبب رشد جلبک ها به مانند علف های هرز شود. یکی از نیاز های اساسی گیاهان و حیوانات آبزی در کنار نور و مواد غذایی آب کافی است. همه ما می دانیم که هیچ آکواریوم بدون آب نمی تواند باشد. برای جلوگیری از ایجاد جلبک در آب آکواریوم باید مواد موجود در آب کنترل شود.

 

استفاده از ماهی های جلبک خوار یک روش بسیار عالی جهت پیشگیری از ایجاد جلبک در فضای آکواریوم است. لذا همواره سعی کنید از ماهی های جلبک خوار نظیر اتوسینکلوس و  پلکوستوموس و دیگر ماهی ها استفاده نمایید.

 

روش های نابودی جلبک ها

 

تعویض ۱۵ درصد از آب درون آکواریوم به شما این ضمانت را می دهد که سطح مواد غذایی در آب متعادل است و سبب ایجاد جلبک نمی شود. زیرا با گذشت زمان مواد مغذی روی هم انباشته شده و به رشد گلبرگ ها کمک بسیار زیادی می کند.

 

از سوی دیگر اضافه کردن گیاهان زنده یکی از روش های بسیار مهمی است که سبب رشد کمتر جلبک می شود. برای جلوگیری از ایجاد جلبک همواره باید سطح ph آب را تست کنید و از میزان مواد معدنی و مواد مغذی اطلاع یابید.

 

روش های نابودی جلبک

 

جمع بندی

رشد بی‌ رویه جلبک در فضای آکواریوم برای ماهی ها و گیاهان خطرناک و آزار دهنده است. از این رو با شناخت عوامل رشد و ایجاد جلبک می توانید از روش های گوناگون و لوازم آب شور جهت پیشگیری و نابودی جلبک ها استفاده نمایید.

 

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *