hambergermenu

ویدئو پروژکتور چگونه کار می‌کند؟

رشد تکنولوژی باعث شده تا تغییرات وسیعی در عرصه‌های مختلف زندگی بشر روی دهد و ابزارهایی جدید وارد بازار مصرف شوند. ویدئو پروژکتورها یکی از این تکنولوژی‌های نو هستند. در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در زمینه این تجهیزات بپردازیم و به این موضوع اشاره کنیم که ویدئو پروژکتور چگونه کار می‌کند.

 

ویدئو پروژکتور چگونه کار می‌کند

 

ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور به دستگاهی گفته می‌شود که از آن به‌ منظور نمایش تصاویر دیجیتالی، که از طریق کامپیوتر و یا لپ‌تاپ ارسال شده، استفاده می‌کنند. این سیستم این امکان را دارد که تصاویر ارسال شده را با ابعادی بسیار بزرگ و با کیفیت بالا به نمایش درآورده و آن‌ها را بر روی یک پرده و یا دیوار سفید منعکس سازد.

 

از این ابزار در سالن‌ها، مراکز آموزشی، همایش‌ها و… استفاده می‌کنند تا جلساتی مطلوب‌تر داشته باشند. این دستگاه‌ها با برق ورودی ۲۲۰ ولت کار می‌کنند و مصرف لامپ و مدار الکترونیکی آن‌ها چیزی در حدود ۳۰۰ وات است.

 

در ساختار این سیستم‌ها در مدل‌های ساده از کابل vga و یا av استفاده‌ شده است. اما مدل‌های جدیدتر این ابزار شامل پورت‌های یو اس بی و HDMI نیز هستند. شدت روشنایی این ابزار با یکدیگر متفاوت است. این میزان به‌ صورت انسی لومن بیان می‌شود.

 

یکی دیگر از قابلیت‌ها و ویژگی‌های این سیستم‌ها رزولوشن و یا قدرت تفکیک تصاویر آن‌ها است. هرچه رقم این میزان بالاتر باشد تصاویر بزرگ‌تر به نمایش درخواهند آمد و کیفیت آن‌ها هم بیشتر خواهد شد.

 

کنتراست و یا شفافیت تصاویر این سیستم‌ها هم موضوع بسیار مهمی است. این میزان از نسبت ۱ به ۲۰۰ آغاز شده و تا نسبت ۱ به ۳۵۰۰ متغیر است. هرچه این شفافیت بالاتر باشد کیفیت تفکیک رنگ‌های ویدئو پروژکتور هم بیشتر خواهد شد.

ویدئو پروژکتور تلویزیون دار

بسیاری از افراد به‌ دنبال خرید ویدئو پروژکتور تلویزیون دار هستند. این محصولات محبوبیت و طرف‌داران بسیار زیادی دارند. اما در حال‌ حاضر تنها چند نمونه از این تجهیزات به گیرنده‌های دیجیتال تجهیز شده‌اند.

 

در صورتی‌ که به خرید این سیستم‌ها دست بزنید قادر خواهید بود آنتن را به آن‌ها متصل ساخته و برنامه‌های مورد نظر خود را از تلویزیون تماشا کنید. این تجهیزات  تی‌ وی پروژکتور و یا تلویزیون ویدئو پروژکتور هم نام گرفته‌اند.

 

برای‌ اینکه بتوانید از طریق این ابزار برنامه‌های تلویزیونی را تماشا نمایید می‌توانید از راهکارهایی استفاده کنید. برای نمونه می‌توانید گیرنده دیجیتال تلویزیون خود را به وسیله کابل HDMI به ویدئو پروژکتور متصل نمایید و سپس آنتن را به گیرنده دیجیتال متصل سازید.

 

همچنین می‌توانید از لپ‌تاپ استفاده کرده و سایت‌های پخش زنده تلویزیون را باز کنید. پس‌ از آن می‌توانید لپ‌تاپ را به وسیله کابل به پروژکتور اتصال داده و برنامه‌های تلویزیونی مورد نظر خود را دریافت و تماشا کنید.

پخش فیلم از ویدئو پروژکتور

پخش فیلم از ویدئو پروژکتور، هدف و تقاضای بسیاری از افراد است. این افراد تمایل دارند فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه خود را با ابعاد بزرگ تماشا کنند. بنابراین پیش‌ از خرید بهتر است ویژگی‌های این تجهیزات را به خوبی بشناسند.

 

در چنین شرایطی توجه به رزولوشن و یا کیفیت تصاویر، روشنایی، اتصالات و ارتباطات و… بسیار مهم است. یکی یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها رزولوشن تصاویر است. پس اگر می‌خواهید از تماشای فیلم لذت بیشتری ببرید، باید به این قابلیت توجه کنید. بهترین رزولوشن تصویر پروژکتور برای تماشای فیلم و سریال، کیفیت k4 است.

 

این کیفیت، تصاویری بزرگ و با جزئیات بیشتر را برای شما فراهم خواهد کرد. هرچند ویدئو پروژکتورهای با کیفیت فول اچ دی نیز مناسبند. از طرف دیگر برای پخش فیلم از ویدئو پروژکتور باید محصولی را انتخاب و خریداری کنید که نسبت تصاویر آن ۱۶ به ۹ است. چراکه استاندارد فیلم‌ها با این نسبت مطابقت دارد.

 

برای پخش فیلم با پروژکتور باید به روشنایی تصاویر هم توجه داشته باشید. میزان روشنایی در پروژکتورهایی که برای پخش فیلم مناسبند ۱ هزار تا ۶ هزار انسی لومن است. شما می‌توانید براساس میزان روشنایی اتاق خود و نور آن محصول مناسب را انتخاب و خریداری کنید. در این شرایط فاصله‌ پروژکتور تا پرده و یا صفحه نمایش را نیز در نظر بگیرید. 

 

توجه به نسبت کنتراست پروژکتور هم اهمیت دارد. طبق یک اصل کلی هرچه میزان کنتراست، بالاتر باشد تصویر ویدئو پروژکتور واضح‌تر خواهد بود. البته این عامل تحت تأثیر محیط شما هم قرار می‌گیرد. به‌ طور کلی برای تماشای فیلم بهتر است نسبت کنتراست پروژکتور را بر نسبت ۱ به ۵ هزار تنظیم کنید.

 

ویدئو پروژکتور لیزری

ویدئو پروزکتور های لیزری نسل جدید ویدئو پروزکتورها هستند و نسبت به ویدئو پروژکتورهای لامپی مرسوم از کیفیت بالاتری برخوردارند. یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ویدئو پروژکتور نیز تکنولوژی ساخت آن است که قیمت ویدید پروزکتورهای لیزری گران تر از مدل های لامپی و ال ای دی است.

 

ویدئو پروژکتور لیزری

 

در ساخت ویدئو پروژکتور از کدام ابزار نوری استفاده می‌شود؟

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم ویدئو پروژکتورها امکان تشکیل تصاویر است. تمامی این سیستم‌ها از سنسور تولید تصویر به‌ وجود آمده‌اند و تکنولوژی‌های تولید تصاویر آن‌ها متفاوت است.

 

در تولید این سیستم‌ها از عدسی‌های محدب نیز استفاده شده‌ است. این عدسی‌ها عملکردی مشابه با ذره‌بین دارند. بنابراین می‌توانند پرتوهای نور را که به‌ صورت موازی وجود دارند، در نقطه‌ای که کانون نام گرفته است جمع‌آوری و متمرکز نمایند. این عدسی‌ها این امکان را دارند تا به تشکیل تصاویر نیز دست بزنند.

 

لنز یک ویدئو پروژکتور از چند عدسی محدب به‌ وجود آمده است. چراکه اگر در ساختار این تجهیزات تنها از یک عدسی محدب استفاده شود، تصاویر، کیفیت پایینی خواهند داشت. پس باید چند عدسی محدب در کنار یکدیگر واقع شوند تا از این طریق، کیفیت تصاویر نیز افزایش پیدا کند و یا در اصطلاح میزان خطاهای اپتیکی کاهش یابد.

 

پروژکتورها را می‌توان از نظر لنز به دو دسته پروژکتورهای با لنز ثابت و با لنز قابل تعویض دسته‌بندی کرد. بسیاری از این محصولات به لنزهای ثابت و غیر قابل تعویض مجهز شده‌اند. پس شما می‌توانید به نسبت بزرگ‌نمایی لنز از آن‌ها استفاده کنید. اما امروزه، پروژکتورهایی طراحی و تولید می‌شوند که از سطح بالاتری برخوردارند. این محصولات به لنزهای قابل تعویض تجهیز شده‌اند که کاربر با نسبت بزرگ‌نمایی مورد نظر خود از این محصولات استفاده می‌کند.

 

از طرف دیگر با امکان تعویض لنز، کاربران می‌توانند در شرایط و موقعیت‌های گوناگون از پروژکتور خود استفاده کنند. این پروژکتورها رنج وسیعی از لنزها را ارائه می‌دهند که نسبت بزرگ‌نمایی‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

 

لنز به‌ کار رفته در فرایند ساخت پروژکتورها را می‌توان در ۲ دسته اصلی جای داد که عبارتند از لنزهای ثابت و لنزهای زوم.

 

همان‌طور که می‌دانید لنزهای ثابت به لنزهایی گفته می‌شود که فاصله کانونی آن‌ها، ثابت است. بنابر برین این سیستم‌ها با نسبت بزرگ‌نمایی ثابت نیز کار می‌کنند. این در حالی است که لنزهای زوم از فاصله کانونی متغیر برخوردار شده‌اند و لذا نسبت بزرگ‌نمایی آن‌ها نیز متغیر است.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *