۵ عامل مهم برای داشتن یک سایت با کیفیت بالا
اگر میخواهید وبسایت شما، مشتریان را جلب کند، باید تجربه با کیفیتی ارائه دهید. اما دقیقاً چگونه میتوانید این کار را در وبسایت خود اجرا کنید؟ اگرچه کیفیت یک وبسایت را بادقت نمیتوان اندازهگیری کرد، اما عوامل تعیینکنندهای وجود دارند که به ایجاد کیفیت یک وبسایت کمک میکنند. برای یافتن این عوامل، نیازی نیست که بیش از حد دور بزنید، تنها کافیست به گوگل و نتایج نماش داده شده در آن نگاه کنید.
گوگل به تازگی (برای اولین بار) نسخه کامل دستورالعملهای کیفیت امتیازدهی جستجو را منتشر کرد. این سند حجیم 160 صفحهای، به شما کمک کیکنید که متوجه شوید گوگل چگونه وبسایتها و صفحات را ارزیابی میکند و چقدر به کیفیت توجه دارد. در واقع، تقریباً یک سوم اولین بخشهای این سند، تعاریف و نمونههای مختلف سطوح کیفیت وبسایتها را بررسی و بیان کرده است.
احتمالاً وقت کافی برای خواندن و درک تمامی 160 صفحه این سند گوگل را ندارید؛ بنابراین ما این کار را برای شما آسان میکنیم. در زیر، پنج مورد از مهمترین عوامل که نشاندهنده کیفیت بالای یک سایت است، شرح میدهیم. اگر همه این موارد را درست انجام دهید، صفحات خود را در بالاترین رتبههای گوگل خواهد دید.
1. محتوای اصلی قوی
محتوای اصلی در وبسایت شما جوهره و نمایانگر حضورتان در فضای آنلاین است. محتوای اصلی شما آن چیزیست که به مشتریان شما اطلاع میدهد که شما چه کاری میکنید.
این محتوا، اطلاعات ارزشمندی را درباره خدمات و محصولاتی که ارائه میدهید فراهم میکند. در نگاه اول ممکن است قیمت تولید محتوا مناسب برای سایت شما، بالا بهنظر برسد اما مطمئن باشید ارزش این هزینه را دارد. محتوای اصلی قوی باید:
- واضح و مختصر باشد: از هزار کلمه استفاده نکنید وقتی که میتوانید با پنج کلمه منظور خود را بیان کنید
- دقیق باشد: همه چیز را بررسی و اطمینان حاصل کنید
- بدون خطا باشد: اشتباهات تایپی، اشتباهات گرامری و املای اشتباه کلمات به کیفیت محتوای شما لطمه میزنند
- معتبر و قابل اطمینان باشد: شما باید به گونهای عمل کنید که در حوزه خود بهعنوان یک متخصص شناخته شوید.
همچنین نیاز دارید که محتوای کافی داشته باشید. این به معنای تعداد تعیین شده کلمات در هر صفحه نیست؛ به این معناست که محتوای هر صفحه باید کافی باشد تا ارزشی به مشتریان شما ارائه دهد.
یک صفحه دربارهی ما که چیزی بیشتر از “ما بیش از 20 سال است که وبسایتهای عالی طراحی میکنیم” ندارد، ارزش زیادی ارائه نمیدهد.
کلید موفقیت محتوای اصلی شما این است که کیفیت و حجم مناسبی از محتوا را ارائه دهید.
زیادهگویی نکنید ولی به تمام موارد مورد نیاز اشاره داشته باشید. اگر برای نوشتن محتوای مورد نیاز خود برای سایت تیم و یا زمان کافی ندارید، به دلیل اهمیت محتوا، بهتر است کار تولید محتوا را برونسپاری کرده و از شرکتهای معتبر برای سفارش تولید محتوای سایت خود کمک بگیرید.
2. طراحی خوب
چیزی سریعتر از یک طراحی ناکارآمد نمیتواند مردم را از وبسایت شما دور کند. اما این لزوماً به معنای داشتن یک وبسایت پیشرفته با استفاده از تمام ترندهای جدید طراحی نیست؛ بلکه به این معناست که وبسایت شما باید با توجه به کاربر طراحی شود. این به این یعنی وبسایت شما باید:
- مدرن بهنظر برسد؛ اگر به نظر بیاید که طراحی سایت شما قدیمی است، مشتریان به شما اعتماد نخواهند کرد.
- استفاده از آن آسان باشد؛ بازدیدکنندگان باید بتوانند به سرعت و بدون زحمت، اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.
- به درستی عمل کند؛ هیچ فناوری قدیمی که در دستگاههای مدرن به درستی کار نکند، در سایتتان وجود نداشته باشد.
هر چند محتوا همیشه به عنوان پادشاه تحسین میشود، اما هیچکس وقتی وبسایت شما طراحی ناکارآمد داشته باشد، برای مشاهده محتوای شما وقت نخواهد گذاشت.
فقط از آنجا که وبسایت شما ده سال پیش زمانی که آن را راهانداختید عالی به نظر میرسید، به این معنا نیست که امروز در شرایط خوبی هستید.
3. نگهداری مناسب
یک خودروی عالی اگر از آن درست نگهداری نکنید به یک توده زباله تبدیل میشود؛ یک وبسایت هم همینطور است. اگر از وبسایتتان به درستی نگهداری نکنید، به سرعت از یک سایت عالی به یک تخته سیاه تبدیل میشود. وبسایتی که به درستی نگهداری شده باشد، ویژگیهای زیر را ندارد:
- لینکهای شکسته: همه لینکهای خارجی و داخلی وبسایت شما باید به صفحه صحیح و قابل استفاده اشاره کنند.
- تصاویر گمشده: در وبسایت شما نباید جای خالی برای تصاویری که درحال حاضر نمایش داده نمیشوند وجود داشته باشد.
- اطلاعات قدیمی: شما باید اطلاعات وبسایت خود را بهروز نگه دارید، از جمله اطلاعات تماس، ساعات کاری، تبلیغات و اطلاعات مرتبط با صنعت.
اگر وبسایت خود را در وضعیت کاری مناسب نگه دارید، مشتریانتان بدون وجود عناصر مزاحم، قادر به پیدا کردن آنچه که نیاز دارند خواهند بود. به این ترتیب فکر کنید: اگر تابستان تصمیم به تعمیر کولر دفتر گرفتید، احتمالاً سریعاً آن را تعمیر میکنید؛ با وبسایت خود به همین شکل رفتار کنید.
4. اعتبار مثبت
این موضوع کمی پیچیده است چرا که به شکل فنی به عنوان بخشی از وبسایت شما محسوب نمیشود. اما هنوز هم یک مؤلفه حیاتی برای یک سایت با کیفیت بالاست. اعتبار به مشتری شما (و گوگل) کمک میکند تا بدانند که شما یک متخصص و و یک فرد معتبر در زمینه خودتان هستید.
اگر اعتبار خوبی نداشته باشید یا اعتبار بدی داشته باشید، آنگاه طراحی زیبا و محتوای عالی شما برای اکثر مشتریانتان ارزش زیادی نخواهد داشت. اعتبار خوب به معنای زیر است:
- نظرات خوبی نسبت به شما در سطح اینترنت وجود داشته باشد: ممکن است چند نقد منفی هم وجود داشته باشد، اما بیشتر نقدهای آنلاین شما باید موافق و در جهت تایید شما باشند.
- اطلاعات شما در سطح وب، یکپارچه باشد: اگر در اطلاعات کسب و کار شما در سراسر وب انسجام وجود نداشته باشد، مردم به اعتبار شما شک خواهند کرد.
- در دیگر جاها به شما اشاره شده باشد: اگر هیچکس در وبسایتهای دیگر در مورد شما حرف نزده باشد، سخت است ثابت کنید که خدمات با کیفیت بالا ارائه میدهید.
به یاد داشته باشید که بیشتر مشتریان بالقوه شما قصد دارند کاری بیشتر از مراجعه به وبسایت شما انجام دهند.
آنها قصد دارند قبل از تصمیم به استفاده از خدمات شما یا خرید از شما، تحقیقاتی در مورد شما انجام دهند. به این صورت تعبیر کنید: یک وبسایت عالی برای یک کسب و کار با اعتبار یک ستاره نمیتواند نتیجه بهتری از یک وبسایت بد برای یک کسب و کار با اعتبار 5 ستاره داشته باشد.
5. محتوای ثانویه قوی
اگر واقعاً میخواهید وبسایت خود را به سطح بالای کیفیت برسانید، نیاز دارید به چیزی بیشتر از محتوای اصلی نیاز دارید. شما باید ارزش زیادی فراهم کنید که خارج از محصولات و خدمات شما باشد. محتوای ثانویه یک ارتباط توسعه یافته از آنچه شما ارائه میدهید است. این به معنای پست کردن محتواهای غیر مرتبط نیست بلکه به معنای ارائه منابع ارزشمند به کاربران شما بیش از تلاش برای گرفتن پول آنهاست. محتوای ثانویه قوی شامل موارد زیر میشود:
- لینکهایی به منابع مرتبط با صنعت شما؛ به عنوان مثال، یک وبسایت برای یک دکتر ممکن است به سایر مراجع بهداشت لینک دهد.
- پستهای وبلاگ در مورد نکات و اخبار صنعت؛ به عنوان مثال، یک باغبان ممکن است یک پست وبلاگ درباره نکات در مورد نگهداری چمن در طول زمستان منتشر کند.
- رسانههای دیگر؛ به عنوان مثال، یک مکانیک ممکن است یک ویدئوی آموزشی درمورد سریعترین راه برای تعویض روغن خودرو منتشر کند.
این نوع محتوا احتمالاً مستقیماً به ایجاد سرنخ منجر نخواهد شد. به جای اینکه به طور مستقیم منجر به دریافت لیدها شود، به شما کمک میکند تا شهرت خود را بسازید و خود را به عنوان یک متخصص معتبر و معتمد نشان دهید. اگر هیچگاه محتوایی خارج از محصولات و خدمات خود ارائه ندهید، ایجاد پایگاه درمیان مشتریان برایتان دشوار خواهد شد. اگر زمان بگذارید تا به تعداد زیادی از بازدیدکنندگان کمک کنید، در نهایت ممکن است مشتریان بیشتری جذب کنید و شاید به شرکتی پیشتاز در صنعت خود تبدیل شوید.
هیچ عاملی به تنهایی نمیتواند وبسایت شما را بسازد، اما یک عامل میتواند آن را خراب کند
مهم است به یاد داشته باشیم که هر عاملی به تنهایی ممکن است یک وبسایت خوب را به یک وبسایت با کیفیت پایین تبدیل کند.
به عنوان مثال، اگر طراحی عالی، شهرت و نگهداری منظم عالی داشته باشید اما محتوای وبسایتتان وحشتناک باشد، وبسایت شما کیفیت خود را از دست میدهد.
به طور حتم، این به معنای نرخ تبدیل پایین، ارتباط ضعیف با مشتری و عملکرد ضعیف در نتایج جستجو خواهد بود.
با این حال، هیچ عاملی به تنهایی نمیتواند وبسایتی که ضعیف است به یک وبسایت عالی تبدیل کند. بهترین محتوا در جهان نمیتواند وبسایت شما را که طراحی بد، نگهداری ضعیف و اعتبار بدی دارد به یک وبسایت عالی تبدیل کند.
هرچند که اسناد گوگل را نباید به عنوان “عوامل رتبهبندی” تفسیر کرد، اما پیام اصلی همچنان واضح است: در حوزه دیجیتال و حیات آنلاین، محتوا هنوز ارزش زیادی دارد؛ اما یک پادشاه بدون تاجوتخت ارزش زیادی ندارد.