hambergermenu

زندگینامه استاد کیوان ساکت

کیوان ساکت در سال ۱۳۴۰ در خانوادهای فرهنگی در شهرستان مشهد چشم به جهان گشود.

وی از کودکی با تشویق مادر و پدر خویش به موسیقی و نقاشی پرداخت، در نقاشی شاگرد اساتیدی همچون استاد صادق پور، در طراحی، استاد پیراسته، در رنگ و روغن و آبرنگ نیز شاگرد استاد دولو بود.

اولین درسهای موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در کارگاه موسیقی کودکان و نوجوانان که در آن زمان از سوی صداو سیمای وقت به مدیریت مرتضی دلشب در مشهد تاسیس شده بود،فرا گرفت.

پس از مدت کوتاهی منوچهر زمانیان به دلیل ادامه تحصیل از مشهد مراجعت کرد.

پس از مدتی همشهری و دوست دایی وی، حمید متبسم که در آن زمان در دانشسرای هنر تهران موسیقی تحصیل می کرد به مشهد آمده و همزمان در کارگاه موسیقی به تدریس مشغول شد و حدود ۲  تابستان پیاپی تا پیش از انقلاب مدرس آنجا باقی ماند.

با پیروزی انقلاب متبسم به مشهد نقل مکان کرد و دوستی وی با ساکت عمیق و صمیمی شد ولی پس از چند مدت وی دوباره به تهران و سپس به خارج از کشور مهاجرت کرد.

کیوان ساکت در سال ۱۳۷۵ گروه وزیری را تاسیس کرد و از آن زمان تا کنون آثار زیادی را با این گروه اجرا کرده است.

او در سال ۱۳۶۹ به دعوت پرویز مشکاتیان به عنوان نوازنده و تکنواز به گروه عارف دعوت شد و حاصل این همکاری آثاری است نظیر افشاری مرکب، افق مهر، وطن من با صدای ایرج بسطامی، و مقام صبر از ساخته های استاد مشکاتیان با تکنوازی تار و سه تار ساکت.

از دیگر فعالیتهای کیوان ساکت می توان به کنسرتهای متعدد در داخل و خارج از ایران اشاره کرد.

وی اکنون ارکستر بزرگ کیوان ساکت را تاسیس کرده با بیش از ۶۰ نوازنده و خواننده که در سالهای اخیر کنسرت های متعددی را در تهران با موفقیت اجرا کرده است.

به زودی آلبوم تصویری اجرای وی با سالار عقیلی به بازار هنر روانه خواهد شد.

ساکت در باره ردیف اعتقاد خاصی دارد و ضمن احترام و لزوم یاد گیری ردیف قدما برای هنرمندان حرفه ای لزوم یک ردیف کاربردی مختصر را برای فراگیری عموم احساس کرده و خود مدتی است دست به کار نوشتن آن شده که به زودی عرضه خواهد شد.

این ردیف مشکلات هنرجویان را در درک و دریافت مبانی ردیف تا حد زیادی رفع خواهد کرد. کتاب های ردیف نوشته شده توسط ساکت امروزه در اغلب شهرهای ایران توسط مدرسین تار و سه تار تدریس می شود. ساکت اخیرا در کانادا و شهرهای تورنتو ، اتاوا و مونترال کنسرت های موفقی را داشته است.

ساکت تا کنون چندین کتاب برای آموزش تار و سه تار نوشته که تا امروز این ها هستند :

  •  بیائید تار و سه تار بنوازیم، شیوه نوین آموختن تار و سه تار در ۶ جلد
  • سبکبال ۱۸ چهار مضراب برای تار و سه تار
  •  ده تمرین ۱۰ اتود برای تار و سه تار
  •  حرکت دائمی ۲۰ تمرین مفید برای تار و سه تار
  • چرخ نیلوفری ۲۰ تمرین مفید برای تار و سه تار
  • هشت آهنگ معروف جهان
  • با موج تا کرانه برخی آهنگهای وی با همراهی پیانو
  • در سایه سار بید ۱۵ چهارمضراب ساده برای تار و سه تار
  •  گزیده ردیف کاربردی موسیقی ملی ایران

 

بیشتر کتاب های وی به وسیله مدرس های ساز هایی مانند سنتور نیز درس داده می شود و کاست به بازار موسیقی عرضه شده اند از جمله CD آثار متعدد موسیقیایی ساکت هم به صورت شرق اندوه – دیدار شرق و غرب – جامه دران – شبی با خورشید – رقص انگشتان – می تراود مهتاب – فسانه – بی کاروان کولی و ….

وی با اغلب خوانندگان جوان معاصر مانند ایرج بسطامی و سالار .عقیلی و سینا سرلک و فاضل جمشیدی و … آثار متعددی به جامعه ی هنری تقدیم کرده است همچنین آهنگ شادی آزادی با صدای استاد شجریان از جمله آثار وی است.

وی اولین هنرمند ایرانی در رشته ی تار و سه تار است که برای نشان دادن قابلیت تار و سه تار مجموعه ای از دشوارترین .و معروفترین آثار آهنگسازان جهان را با تار اجرا کرد آهنگسازی و ساخت و اجرای ده برنامه به سبک گلهای جاویدان به نام نغمه های جاویدان به سفارش واحد موسیقی صدا و سیما در کارنامه هنری اوست .

کیوان ساکت اولین شخصی بود که خدمات و تلاش های استاد قنبری مهر، استاد بی بدیل سازسازی را درک کرد و کوشید تا شیوه استاد را در ساختن تار و سه تارهای جدید اشاعه دهد و در این راه توانسته است با تشویق سازندگان و تار و سه تار، این شیوه عملی نوین و درست را در بیشتر شهرهای ایران رواج دهد.

همچنین ساکت کوشیده است تا نگرشی علمی تر به موسیقی و نوازندگی ایرانی داشته باشد و نیز در نواختن تار و ابداع تکنیک های نو پس از استاد وزیری ابداعاتی ایجاد کند که امروزه علاقمندان . بسیاری یافته است وی در اغلب شهرهای ایران به دعوت انجمن ها و سازمان ها و افراد مختلف اجراهای بسیاری داشته که همواره با استقبال علاقمندان و فرهیختگان موسیقی روبرو بوده است.

 

منبع : ماهنامه موسیقی شورانگیز

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *