hambergermenu

نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی

در دنیای امروز که خرید آنلاین به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده، آگاهی از حقوق خود و نحوه پیگیری قانونی در صورت بروز مشکل، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

 

با گسترش فروشگاه های اینترنتی، متاسفانه کلاهبرداری و تخلف نیز افزایش یافته که قصد داریم در این مقاله به نحوه شکایت از این افراد سودجو بپردازیم.

 

نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی

 

آیا شکایت از فروشگاه اینترنتی امکان دارد؟

با گسترش فروشگاه های اینترنتی و فروش محصولات در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، شاهد افزایش موارد کلاهبرداری و سوءاستفاده از خریداران هستیم.

 

خریداران اینترنتی با مشکلاتی مانند درگاه جعلی و فیشینگ، دریافت محصولات خراب ، عدم مغایرت کالای دریافتی با سفارش اولیه، مواجه شوند.

 

سیستم قضایی راهکارهایی برای حمایت از مصرف کنندگان ارائه داده اند.

 

این راهکارها به افراد که از آنها کلاهبرداری شده اجازه می دهد شکایت خود را ثبت و پیگیری کنند.

 

روشهای شکایت از فروشگاه اینترنتی

پنج روش برای اعلام تخلف و طرح شکایت در خریدهای اینترنتی وجود دارد که هر کدام مزایا و ویژگی خود را دارند.

 

این روش ها به شما امکان می دهند تا متناسب با نوع تخلف و شرایط خود، مسیر مناسب را برای پیگیری انتخاب کنید.

 

در ادامه، این پنج روش را به صورت کامل معرفی خواهیم کرد تا شما بتوانید با آگاهی کامل، بهترین مسیر را برای حل مشکل خود انتخاب کنید.

 

این پنج روش

1- مراجع قضایی

نخستین گام مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. البته قبل از هر کاری، باید در سامانه ثنا ( ثبت نام الکترونیک قضایی ) عضو شوید تا بتوانید شکایت خود را مطرح کنید.

 

روند کار به این صورت است که پس از مراجعه به دفاتر خدمات قضایی، می توانید شکایت خود را ثبت کنید.

 

شما برای ثبت شکایت ، باید ابتدا یک شکواییه تنظیم کنید که وکیل اینکار را باید انجام دهد یا ابتدا بهترین وکیل تهران را پیدا کرده با او مشاوره شوید و سپس خودتان آن را نگارش کنید.

 

این شکواییه به دادسرای جرائم رایانه ای ارسال می شود. در تهران، دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 31 مرجع تخصصی رسیدگی به جرایم فضای مجازی است.

 

پس از ثبت شکایت، پرونده شما در این مرجع مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که پرونده نیاز به تحقیقات تخصصی تر داشته باشد، دادسرا آن را به پلیس فتا ارجاع می دهد تا بررسی های فنی روی آن انجام شود.

 

2- سازمان تعزیرات

سازمان تعزیرات حکومتی یکی دیگر از مراجع رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان است، اما با محدودیت هایی همراه است.

 

این سازمان به تخلفاتی مانند گران فروشی، کم فروشی، احتکار و عدم عرضه محصول رسیدگی می کند.

 

برای طرح شکایت در تعزیرات حکومتی، باید شخصا به دفاتر این سازمان مراجعه کنید. این امکان برای شکایت از فروشگاه های اینترنتی نیز وجود دارد که فرآیند رسیدگی در این سازمان طولانی و زمان بر است.

 

به همین دلیل، کارشناسان ما توصیه می کنند برای رسیدگی سریع تر به شکایات مربوط به خریدهای آنلاین، از مسیرهای دیگری مانند پلیس فتا، سامانه اینماد یا اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی استفاده کنید.

 

3- پلیس فتا

پلیس فتا یکی از مراجع برای رسیدگی به جرایم اینترنتی است. اگر از شما به صورت مجازی کلاهبرداری شده ، می توانید از طریق سامانه مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir شکایت خود را ثبت کنید.

 

روند ثبت شکایت به این صورت است:

 

  1. 1. ابتدا در سامانه ثبت نام کنید. این کار ساده است و فقط نیاز به کد ملی، شماره موبایل ( به اسم خود ) و وارد کردن یک کد امنیتی دارد.

 

  1. 2. پس از دریافت کد پنج رقمی از طریق پیامک و ورود به سامانه، به بخش “خدمات الکترونیکی” بروید.

 

  1. 3. گزینه “ثبت گزارش مردمی” و سپس “گزارش تخلف وب سایت” را انتخاب کنید

 

  1. 4. فرم مربوطه را با دقت تکمیل کنید. اطلاعاتی مانند استان، شهر، مشخصات وب سایت متخلف و نوع تخلف را وارد کنید.

 

  1. 5. در بخش “مستندات”، مدارک لازم مانند فیش واریزی یا هر مدرک دیگری دارید آپلود کنید.

 

  1. 6. در نهایت، بر روی “ثبت” کلیک کرده تا به شکایت شما رسیدگی شود.

 

4- اینماد

سامانه نماد اعتماد الکترونیکی ( اینماد ) یک وب سایت دولتی برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان برای خریدهای آنلاین است.

 

این سامانه که از چند سال پیش برای فروشگاه‌های اینترنتی اجباری شده، راهی مطمئن برای ثبت و پیگیری شکایات از کسب و کارهای آنلاین می باشد.

 

نکته مهم این است که فقط می‌توانید از فروشگاه‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند، در این سامانه شکایت کنید.

 

برای استفاده از این خدمات، به وبسایت www.enamad.ir مراجعه کنید.

 

مراحل ثبت شکایت در سامانه اینماد:

  1. ابتدا در سامانه ثبت نام کنید.
  2. پس از ورود، گزینه “شکایت از کسب وکار” را انتخاب کنید.
  3. روی دکمه سبز “اعطای دسترسی” کلیک کنید تا وارد کارتابل شوید.
  4. در صفحه جدید، قسمت نارنجی رنگ “ثبت شکایت” را پیدا کرده و گزینه “کسب و کار اینترنتی” را انتخاب کنید.
  5. فرم شکایت را با دقت پر کنید و تمام اطلاعات لازم را وارد نمایید.
  6. مدارک و مستندات مربوط به شکایت خود را با استفاده از گزینه پیوست مسستندات بارگذاری کنید.
  7. در نهایت، با کلیک بر روی “ثبت شکایت”، فرآیند را تکمیل کنید.

 

5- اتحادیه کسب و کار اینترنتی

اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی یکی دیگر از مراجع مهم برای رسیدگی به شکایات مربوط به خریدهای آنلاین است.

 

برای ثبت شکایت در این سامانه : به وب سایت اتحادیه به نشانی www.ecunion.ir مراجعه کنید.

 

مدارک لازم برای ثبت شکایت فروشگاه اینترنتی

 

مدارک لازم برای ثبت شکایت

برای اثبات ادعای خود در شکایت از فروشگاه های اینترنتی یا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، ارائه مدارک ضروری است.

 

این مدارک نه تنها به تسریع روند رسیدگی کمک می کند، بلکه شانس موفقیت شما را نیز افزایش می دهد.

 

مدارک اصلی مورد نیاز عبارتند از:

 

  1. 1. تصویر ( اسکرین شات ) از صفحه محصول یا خدمت در فروشگاه آنلاین: این تصویر نشان می دهد که کالا یا خدمت مورد نظر واقعا در سایت یا صفحه مربوطه ارائه شده است.

 

  1. 2. اسکرین شات از سبد خرید پرداخت شده یا فاکتور خرید

 

  • کد رهگیری تراکنش

 

  • اسکرین شات از رسید تراکنش کارت به کارت

 

  • اسکرین شات از صفحه تایید پرداخت موفق

 

در مواردی که شکایت شما مربوط به موضوعی غیر از خرید است، مانند تبلیغات گمراه کننده یا نقض حریم خصوصی، باید مدارک متناسب با آن موضوع را ارائه دهید.

 

این مدارک شامل موارد زیر است :

 

  • فایل صوتی

 

  • تصاویر

 

  • ویدیو

 

  • مکاتبات با فروشنده

 

  • هر گونه سند دیگری که ادعای شما را ثابت می کند.

 

جمع بندی

خرید آنلاین در دنیای امروز ما به یک عادت تبدیل شده است و کار را برای همه ما راحت کرده است.

 

مردم از فروشگاه های اینترنتی، وب سایت ها و حتی صفحات اجتماعی مانند اینستاگرام خرید می کنند.

 

این شیوه خرید، علی رغم مزایای فراوان، گاهی منجر به کلاهبرداری یا سوءاستفاده از مشتریان می شود.

 

برای کاهش ریسک، ضروری است قبل از هر خرید اینترنتی، تحقیق کافی درباره فروشگاه مورد نظر انجام دهید.

 

  • پلیس فتا

 

  • مراجع انتظامی و قضایی

 

  • سامانه اینماد

 

  • مراجع قضایی

 

  • اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی

 

هر یک از این روش ها نیازمند ارائه مدارک و طی مراحل مشخصی است که در این مقاله به تفصیل برای شما شرح داده ایم.

 

دسته بندی :

سینا منصوری

فعال در حوزه سئو و علاقمند به مجله اینترنتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *