hambergermenu

پرفروش‌ترین کتاب‌های ۱۴۰۱ [معرفی +خلاصه کتاب]

 

پرفروش ترین کتاب های ۱۴۰۱ در سایت کتاب سیبوک

 

با وجود پیشرفت تکنولوژی، کتاب‌ها هنوز هم بخش مهمی از زندگی ما هستند و امروزه باز هم هستند افرادی که  ترجیح می‌دهند در اوقات فراغت‌شان کتاب بخوانند. با این‌که در سال بیش از 3 میلیون کتاب در سراسر دنیا منتشر می‌شود اما تعداد بسیار کمی از آن‌ها به‌طور گسترده خوانده می‌شوند و کمتر از 500 کتاب به فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌‌های نیویورک تایمز راه می‌یابند و تنها تعداد انگشت‌شماری از نویسندگان برای ده هفته یا بیشتر در فهرست باقی می‌مانند.

 

تحقیقات اخیر نشان داده است که یک آمریکایی به طور متوسط 12 تا 13 کتاب در سال می‌خواند و نحوۀ انتخاب کتاب توسط کتابخوان سال‌ها است مورد توجۀ محققان بوده است. محققان متوجه شدند که منتقدان، شهرت نویسنده، تبلیغات، سبک نگارش نویسنده، زمان انتشار کتاب، جوایز و ژانر کتاب تأثیر بسزایی در میزان فروش کتاب دارد. با این‌حال این‌که کدام کتاب ممکن است موفق شود و چگونه به لیست پرفروش‌های یک کشور راه می‌یابد همچنان یک راز باقی مانده است. در ادامه چند کتاب پرفروش سال 1401 را به شما معرفی می‌کنیم.

 

برای خرید کتاب‌ با تخفیف می‌توانید به فروشگاه کتاب سیبوک سری زده و تمامی کتاب‌های پرفروش سال را تهیه کنید.

 

کتاب قدرت بی‌قدرتان

واتسلاف هاول سیاستمدار، نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس و مخالف سیاسی حکومت کمونیستی چکسلواکی بود که موفق شد اولین رئیس‌جمهور منتخب این کشور، پس از سقوط کمونیسم شود. از لحاظ ادبی بیشتر به‌خاطر نمایشنامه‌ها، مقالات و خاطراتش به شهرت رسید. او کتاب قدرت‌بی‌قدرتان را در مورد حکومت‌های کمونیستی اروپای شرقی و نظام پساتوتالیتر چکسلواکی نوشت و این کتاب یک دهه پس از سرکوب بهار پراگ در سال 1979 منتشر شد.

 

کتاب قدرت بی قدرتان در سیبوک

 

از نظر واتسلاف هاول، نظام پساتوتالیتر چیزی فراتر و تباه‌تر از دیکتاتوری و توتالیتر است. او در کتاب قدرت بی‌قدرتان به تشریح نظام پساتوتالیتر، ویژگی‌های آن، زندگی مردم در سایۀ چنین نظامی و عوامل قدرت و افول پساتوتالیتاریسم پرداخت و در آن به سیاست و حکومت تحت چنین نظامی اشاره کرده است.

 

بررسی و خرید کتاب قدرت بی قدرتان در سیبوک

 

کتاب چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم؟

هدف تاریخ چیست؟ می‌توان در جواب خیلی ساده گفت حقیقت. شاید بتوان گفت حقیقت کلمه و فکری از مُد افتاده است، اما پیامدهای نادیده گرفتن امکانِ دستیابی به حقیقت بدتر از پیامدهای حرمت نهادن به آن است. لیدل هارت مورخ نظامی و استراتژیست بریتانیایی بود که در سال 1895 به دنیا آمد و در سال 1970 درگذشت. او معتبرترین نویسنده در زمینۀ استراتژی و مسائل نظامی در دنیای انگلیسی‌زبان است و حتی امروز نیز ایده‌هایش مورد بحث قرار می‌گیرند.

 

چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم؟ در ۳۰ بوک

 

کتاب چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم؟ حاصل یک عمر مطالعه و تأمل لیدل هارت در زمینۀ تاریخ است. او ناظر به حوادث مهم نیمۀ اول قرن بیستم و درس‌های تاریخی اعصار پیشین بود و کتاب چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم را در بحبوحۀ جنگ جهانی دوم و در سال 1943 نوشت. این کتاب پس از مرگ او در سال 1972 منتشر شد.

 

کتاب هزارتوی ارواح

هزارتوی ارواح چهارمین و آخرین کتاب از مجموعۀ گورستان کتاب‌های فراموش شده اثر کارلوس روئیث ثافون است. اولین جلد این مجموعه با نام «سایۀ باد» در سال 2001 منتشر شد و هفته‌ها در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های اسپانیا قرار گرفت و نویسنده‌اش را به شهرت رساند. «بازی فرشته» عنوان دومین جلد و پیش‌درآمدی بر سایۀ باد است که در سال 2008 منتشر شد. جلد سوم مجموعۀ گورستان کتاب‌های فراموش شده نیز با نام «زندانی آسمان» در سال 2012 منتشر شد.

 

کتاب هزارتوی ارواح در کتابفروشی انلاین سیبوک

 

کارلوس روئیث ثافون در جلد چهارم این مجموعه دوباره به سراغ قهرمان کتاب سایۀ باد، دنیل سمپره و خانواده‌اش رفته است. آن‌ها به کمک کارآگاهی به نام آلیسیا، از یکی از تکان‌دهنده‌ترین توطئه‌های تاریخ اسپانیا پرده برمی‌دارند. کارلوس روئیث ثافون با انتشار مجموعۀ گورستان کتاب‌های فراموش شده تبدیل به یکی از مشهورترین نویسندگان اسپانیایی شد و متأسفانه در سال 2020 بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

بررسی و خرید کتاب هزارتوی ارواح در سیبوک

کتاب جنگ

لویی فردینان سلین نویسنده و پزشک فرانسوی است که برای انتشار کتاب «سفر به انتهای شب» به شهرت رسید. سفر به انتهای شب نخستین رمان او بود که در سال 1932 منتشر شد و با این‌که حدوداً 90 سال از انتشار آن می‌گذرد اما گذشت زمان به هیچ‌ عنوان از اهمیت این رمان نکاست. کتاب جنگ پس از سال‌ها در میان دست‌نوشته‌های لویی فردینان سلین پیدا شد.

 

کتاب جنگ

 

ظاهراً لویی فردینان سلین این کتاب را دو سال پیش از انتشار کتاب «سفر به انتهای شب» نوشت. سلین که در جنگ جهانی اول حضور داشت، داستان این کتاب را از جنگ بلژیک شروع می‌کند که در آن به شدت از ناحیۀ بازو و سر آسیب دید و نقش زمین و غرق خون، گاهی هشیار و گاهی بیهوش، نعش‌های اطرافش را نظاره می‌کرد تا بالاخره توانست سرپا بایستد. سلین که به شدت آسیب دیده بود در رمان جنگ از آسیب روحی و جسمی، وحشتش از جنگ و مرگ، و دوران نقاهتش صحبت کرده است.

 

کتاب توتالیتاریسم

توتالیتاریسم یا همان تمامیت‌خواهی یکی از واژه‌های رایج در فرهنگ سیاسی است و اشاره به وضعیت حاکم در شیوۀ حکومتی یک کشور دارد. هانا آرنت فیلسوف سیاسی، نویسنده و بازماندۀ هولوکاست و یکی از تأثیرگذارترین نظریه‌پردازان سیاسی قرن بیستم در کتاب توتالیتاریسم به موضوعاتی مثل نازیسم، استالینیسم و توتالیتاریسم پرداخته است. او این کتاب را در سال 1949 یعنی چهار سال پس از شکست آلمان و مرگ استالین به پایان رساند اما این کتاب اولین بار در سال 1951 به زبان انگلیسی منتشر شد.

 

کتاب توتالیتاریسم از هانا ارنت در سیبوک

 

هانا آرنت در کتاب توتالیتاریسم نشان می‌دهد که تمامیت‌خواهی یک «شکل بدیع حکومت» است و اساساً با نظام‌های استبدادی و دیکتاتوری تفاوت دارد چون در توتالیتاریسم هدف فقط تسلط بر دشمنان سیاسی نیست و این نظام تودۀ مردم را مورد سلطه قرار می‌دهد. هارنت در توتالیتاریسم از رعب و وحشتی صحبت می‌کند که ابزار دست حکومت‌های تمامیت‌خواه است و با آن تودۀ مردم را تحت کنترل در می‌آورند.

 

کتاب مالیخولیای چپ

اِنزو تراوِرسو پژوهشگر تاریخ فکری اروپا است که چندین کتاب در رابطه با نظریۀ انتقادی، هولوکاست، مارکسیسم، خاطره، توتالیتاریسم، انقلاب و تاریخ‌نگاری عصر معاصر نوشت. آثار او به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده است و خودش هم اکنون در دانشگاه کُرنل ایالات متحده مشغول تدریس و پژوهش است.

 

کتاب مالیخولیای چپ نشر مان کتاب در ۳۰ بوک

 

کتاب مالیخولیایِ چپ او در سال 2016 به زبان انگلیسی منتشر شد. این کتاب به سرعت تبدیل به اثری بحث‌برانگیز در محافل دانشگاهی و روشنفکری شد. تراوِرسو در کتاب مالیخولیای چپ سعی کرده است مباحث نظری را از دریچۀ آثار هنری تبیین کند و برای همین کتاب مالیخولیای چپ سرشار از ارجاع به آثار نقاشی، عکس، سکانس‌های سینمایی و بناهای معماری است. حدوداً پنجاه تصویر در کتاب مالیخولیای چپ منتشر شده که گویای همین مطلب است. او سعی دارد مفهوم مالیخولیا و مشخصاً مالیخولیای چپ را توضیح بدهد، مفهومی که از شکست‌های مکرر جنبش چپ پدید آمد.

 

کتاب رولت سرخ

دزموند چام نویسندۀ تبعیدی چین است و در کتاب رولت سرخ از ثروت، قدرت، فساد و خشونت در چین کمونیستی صحبت کرده است. کتاب رولت سرخ در سال 2021 منتشر شد و دزموند چام کتابش را با ناپدید شدن همسرش، ویتنی دوان، آغاز می‌کند. همسر دزموند چام یکی از ثروتمندترین زنان چینی بود که ناگهان ناپدید شد و بنابراین دزموند چام تصمیم گرفت در کتاب رولت سرخ پرده از رازهای حکومت کمونیست چین بردارد.

 

رولت سرخ یکی از معدود کتاب‌هایی است که توانسته تصویری روشنگر از چینِ امروز و روابط سیاسی پشت پرده‌اش ارائه کند. کتاب رولت سرخ چنان مقام‌های حکومت چین را شگفت‌زده کرد که دست به هر کاری زدند تا جلوی انتشار کتاب را بگیرند. آخرین تلاش حکومت چین برای جلوگیری از انتشار کتاب این بود که همسر دزموند چام را مجبور کردند با او تماس بگیرد و از او بخواهد کتاب را منتشر نکند، چام با این‌که متوجه شد جان خودش، پسرش و همسرش به خطر خواهد افتاد اما کتاب رولت سرخ را منتشر کرد تا به جهان چهرۀ واقعی محیط‌های تجاری و واقعیت‌های سیاسی چین را نشان بدهد. کتاب رولت سرخ پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز و بهترین کتاب سال به انتخاب روزنامه‌های اکونومیست و فایننشال تایمز شد.

 

کتاب افسردگی نهفته

اگر به این باور رسیده‌اید یا این باور بزرگ شده‌اید که نشان دادن احساسات منفی مثل ترس، خشم یا اندوه نشان ضعف است یا باعث آسیب‌پذیر بودن شما می‌شود شاید وقت آن است که نظرتان را تغییر دهید. شاید به نظرتان باورکردنی نرسد اما جلوگیری از احساسات منفی و نپذیرفتن این احساسات به مرور شما را مملو از شرم و سرزنش می‌کند و شما همیشه انگشت اتهام را تحت هر شرایطی به سمت خودتان می‌گیرید. آن‌وقت پس از مدتی حس می‌کنید به دام افتاده و تنها هستید.

 

مارگارت رابینسون روان‌شناس بالینی، معتقد است که چنین احساساتی در نهایت منجر به افسردگی نهفته می‌شود، افسردگی‌ای که نشان‌های بارز افسردگی را ندارد اما به همان اندازه فلج‌کننده، طاقت‌فرسا و ویرانگر است. دکتر مارگارت رابینسون در کتاب افسردگی نهفته با تعریف کردن داستان بیمارانش به شما نشان می‌دهد که چطور باید با افسردگی نهفته مقابله کنید، صدای سرزنش‌گر درون سرتان را تغییر دهید و در نهایت یاد بگیرید که درخواست کمک نشانۀ ضعف نیست، بلکه نشانۀ قدرت است.

 

کتاب راه باریک آزادی

دارون عجم اغلو اقتصاددان آمریکایی ترک‌ تبار است که از سال 1993 استاد مؤسسۀ فناوری ماساچوست شد و از سال 2019 استاد اقتصاد دانشگاه اِم‌آی‌تی است. او به همراه جیمز آلن رابینسون، اقتصاددان و دانشمند سیاسی بریتانیایی کتاب راه باریک آزادی را نوشت. این کتاب در سال 2019 منتشر شد. این دو نویسنده تاکنون کتاب‌های پرفروش بسیاری در زمینۀ سیاست به بازار کتاب عرضه کرده‌اند.

 

نویسندگان این بار در کتاب راه باریک آزادی به این سؤال حیاتی پاسخ می‌دهند که چرا برخی کشورها به آزادی دست یافتند اما برخی کشورها نتوانستند و آزادی تنها منجر به اقتدار یا هرج و مرج در این کشورها شد و توضیح می‌دهند که کشورها چگونه می‌توانند با وجود تهدیدهای دنیای جدید به رشد و آزادی برسند. نویسندگان معتقدند که آزادی تنها زمانی پدیدار می‌شود که تعادلی ظریف بین جامعه و دولت برقرار شود. آن‌ها به غیر از تاریخ غرب، به سراغ تاریخ امپراتوری چین، استعمار در اقیانوس آرام،‌نظام طبقاتی هند و کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا رفتند تا نشان دهند چگونه کشورها از آزادی دور و دورتر می‌شوند.

 

کتاب استبداد

تیموتی اسنایدر، استاد تاریخ دانشگاه ییل و متخصص اروپای شرقی و مرکزی در کتاب استبداد به تاریخ اروپای قرن بیستم به ویژه در دوران کمونیسم و نازیسم پرداخت. او در این کتاب از چرخش آمریکا به سمت اقتدارگرایی صحبت کرده است و بر مفهوم استبداد و خطر رواج آن در ایالات متحده بالاخص با ظهور ترامپ و رفتارهای عجیب و خلاف عرفش تمرکز کرده است.

 

او معتقد است آمریکایی‌ها فکر می‌کردند در آینده به پیشرفت ادامه خواهند داد و دوران فاشیسم، نازیسم و کمونیسم را پشت سر گذاشته‌اند اما با انتخاب شدن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، بسیاری متوجه شدند که اشتباه می‌کردند. تیموتی اسنایدر قصد دارد در این کتاب به افراد آگاهی و هشدار بدهد. کتاب استبداد در سال 2017 منتشر شد و پس از انتشار در صدر لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی نیویورک تایمز قرار گرفت و تا اواخر سال 2021 در این لیست باقی ماند.

 

کلام آخر

اگر به دنبال یافتن کتابی خوب برای خواندن هستید یا نمی‌‌توانید تصمیم بگیرید که چه کتابی بخوانید، لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های سال 1401 می‌تواند گزینۀ بسیار خوبی برای مطالعه در تعطیلات و گذراندن اوقات فراغت باشد. به نظر شما چه کتاب دیگری را می‌توان به این لیست افزود؟

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *