گیربکس اتوماتیک چیست؟
در خودرو برای انتقال نیرو از موتور به چرخ ها نیاز به گیربکس می باشد که میزان سرعت و قدرت را بسته به نیاز تنظیم می کند. مجموعه گیربکس چی با داشتن کارشناسان خبره جزو تخصصی ترین مراکز در زمینه تعمیرات گیربکس اتوماتیک است. گیربکس اتوماتیک یا جعبه دنده اتوماتیک بزرگترین مزیتی که دارد این است که تعویض دنده به صورت اتوماتیک انجام می شود. کار گیربکس این است که نیرو گشتاور موتور را به چرخ ها انتقال می دهد، به همین منظور سرعت خودرو تنظیم می شود. خودرو هایی که دارای گیربکس اتوماتیک است ، پدال کلاج ندارد زیرا دنده به صورت دستی تعویض نمی شود.
گیربکس چی فعالیت خود را از سال 1397 و با تکیه بر تجربه 13ساله مدیران خود مجموعه ای از کارشناسان خبره که شما را یاری خواهند کرد که دیگر نگران اتومبیل های خود نباشید. گیربکس چی توانسته است در این مدت به یکی از معتبرترین مراکز تعمیرات تخصصی انواع گیربکس های اتوماتیک در کشور تبدیل شود . ارائه خدمات مشاوره ای برای رسیدن به بهترین خدمات در کنار انجام به موقع و بدون تاخیر تعهدات ، سبب گردیده تا گیربکس چی در بازار رقابتی خدمات، سهم قابل توجهی از مشتریان رابه خود اختصاص دهد .
نقش گیربکس در خودرو
گیربکس نیروی محرکه را برای حرکت خودرو فراهم می کند. این کار با تنظیم سرعت و گشتاور انجام می شود. سیستم انتقال قدرت نیروی محرکه را از موتور به چرخ ها منتقل می کند تا خودرو به توان حرکت کند.
نحوه کار گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک با توجه به میزان گاز، تعویض دنده را به صورت خودکار انجام می دهد.در نتیجه در این گیربکس های پدال کلاچ وجود ندارد. . در این گیربکس تعویض دنده توسط حسگرها با فشار روغن ، مبدل گشتاور و میزان گاز تعویض می شود.
در خوردرو های اتومانیک، وقتی دنده را روی حالت Drive می گذاریم، با فشار دادن پدال گاز میل لنگ موتور با سرعت بیشتری شروع به چرخش می کند در نتیجه باعث فشار بیشتر به مبدل گشتاور می شود. وقتی خودرو در حال حرکت است هیدرولیک و گیربکس با توجه به سرعت، سرعت موتور را تنظیم می کند و گیربکس دنده را به طور خودکار تغییر می دهد.
اجزای گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک از چهار بخش اصلی مکانیکی ، برق ، کامپیوتر و هیدرولیکی تشکیل شده است. در ادامه به نحوه کارکرد اجزای گیربکس اتوماتیک می پردازیم:
هیدرولیک در جعبه دنده اتوماتیک
گیربکس از نیروی هیدرولیک برای تعویض دنده استفاده می کند. مبدل گشتاور موتور اتومبیل را به گیربکس متصل می کند و از مایع درون گیربکس برای انتقال نیرو به چرخ دنده ها استفاده می کند.
هیدرولیک در گیربکس اتوماتیک وظایفی دارد که عبارت اند از:
- روغن را به تمام بخش های گیربکس می رساند.
- روغن کاری تمام قطعات گیربکس را انجام می دهد.
- فشار روغن را برای استفاده از دنده ها تنظیم می کند.
- خنک کردن گیربکس بر عهده هیدرولیک است.
پمپ در جعبه دنده اتوماتیک
پمپ در جلوی گیربکس قرار دارد. با روشن شدن خودرو ، پمپ برای اینکه فشار روغن را تامین کند به حرکت در میاد.
ECU و سنسورها در جعبه دنده اتوماتیک
با حسگر ها مواری مانند پدال گاز، دور موتور، سرعت خودرو و … را مورد بررسی قرارمی دهد تا به تواند در مواقعی مانند تعویض دنده و …. به سرعت عمل کند.
گشتاور در جعبه دنده اتوماتیک
مبدل گشتاور همان کاری را انجام می دهد که پدال کلاچ در گیربکس های دستی انجام می دهد. مبدل گشتاور اتصال موتور به موتور و یا قطع آن ازموتور را برای تسهیل در تعویض دنده انجام میدهد.
انواع گیربکس اتوماتیک
گیربکس ها انواع مختلفی داند که هر کدام برای یک خودرو و یک سناریو مخصوص مناسب است، که عبارت اند از:
گیربکس سیاره ای AT
این نوع گیربکس از متداول ترین گیربکس های در خودرو ها است. انتقال قدرت در گیربکس های سیاره ای AT از طریق چرخ دنده های خورشیدی سیاره ای صورت می گیرد.
مجموعه دنده سیاره ای از چهار بخش تشکیل شده است:
- دنده خورشیدی
- حمل کننده سیاره
- چرخ دنده سیاره ای
- حلقه دنده
مزایای گیربکس سیاره ای AT
- دوام بالا
- سادگی طراحی و تولید
- پیچیدگی نسبتا کم
- سادگی تعمیرات
- قابل استفاده در طیف گسترده ای از خودرو ها
گیربکس نیمه اتوماتیک AMT
AMT به معنی سیستم انتقال قدرت دستی اتوماتیک است. عمل تعویض دنده به وسیله مجموعه الکترونیکی و مکانیکی صورت می گیرد. AMT ها از اجزای واحد انتخاب دنده ، واحد کنترل کننده الکترونیکی ECU ، دریچه گاز برقی و عملگرهای برقی تعویض دنده تشکیل شده است.
مزایای گیربکس AMT
- هزینه تولید پایین
- تعمیرات ساده
- پیچیدگی کم
- قابل استفاده در طیف گسترده ای از خودرو ها
معایت گیربکس AMT
- کند بودن گیربکس
- کم شدن لذت رانندگی
- عملکرد نامناسب در بعضی سناریوها
گیربکش CVT
در این نوع گیربکس انتقال نیرو توسط دو مخروط و یک تسمه فلزی یا پلیمری که در آن مخروط ها به هم متصل هستند، انجام می شود. مهم ترین مزیتی که این گیربکس دارد، پیوستگی تعویض دنده است.
مزایای گیربکس CVT
- طراحی و تولید ساده
- هزینه تولید کم
- سادگی تعمیرات
- وزن کم
- تاثیر در کاهش مصرف سوخت
معابت گیربکس CVT
- عدم توانایی انتقال گشتاور
- عدم استفاده در خودرو های سنگین و قدرتمند
- درصد خرابی زیاد
- کم شدن لذت رانندگی
- عمر مفید کم
- حساسیت زیاد در سناریو های خاص
گیربکس دوکلاچه DCT
ساختار این نوع گیربکس شبیه به گیربکس های معمولی دستی است و تنها تفاوتی که دارد این است که شامل دو گیربکس مستقل است که هر کدام به یک مجموعه کلاچ متصل هستند.
تعویض دنده توسط عملگرهای الکترومکانیکی انجام می شود و کنترل آن ها به وسیله واحد پردازنده گیربکس صورت می گیرد. مزیت مهمی که این نوع گیربکس دارد این است که افت انرژی کم و راندمان انتقال قدرت بالا است.
مزایای گیربکس DCT
- سرعت بالای تعویض دنده
- عملکرد صحیح و دقیق در سناریو های مختلف
- قابل استفاده در طیف گسترده ای از خودرو ها
- قابلیت انتقال گشتاور بالا
معایب گیربکس DCT
- هزینه طراحی و تولید بالا
- تعمیرات سخت و پر هزینه
- حساسیت و پیچیدگی زیاد
- طول عمر کم
نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک
هنگامی که گیربکس خراب می شود نشان هایی دارد که در اینجا به چند مورد می پردازیم:
گرمای بیش از حد
گرم شدن قطعات بدترین اتفاقی است که می تواند برای قطعات اتفاق بیافتد به دلیل اینکه عملکرد آن را کاهش می دهد. روغن گیربکس مانع گرم شدن گیربکس می شود و بدون روغن عملکرد گیربکس به طور کامل مختل می شود. بهترین راه برای کنترل دما گیربکس چک کردن روغن است.
رنگ و وضعیت روغن
گیربکس اتوماتیک از روغن اتوماتیک برای به کار افتادن کلاچ و تسمه های مورد نیاز برای تغییر دنده استفاده می کند. به همین دلیل است که باید حتما ماهی یکبار روغن آن را چک کنیم. هنگامی که روغن کثیف یا سوخته باشد باید روغن را تعویض کنیم. بوی روغن هم حتما باید چک شود به دلیل اینکه اگر بوی سوختگی بدهد نشان دهنده مشکل جدی در این قطعه است.
نشت
نشت به دلیل شکاف در قسمتی از گیربکس اتفاق میافتد. برای رفع نشت می توان قطعات معیوب را جایگزین کرد.
لغزیدن
اگر پدال گاز را فشار دهید، و سرعت افزایش پیدا نکند یا شاهد چرخش موتور با سرعت بالا باشید؛ به دلیل لعزش گیربکس اتوماتیک است. دلایلی که باعث ایجاد این مشکل می شود:
- روغن ناکارآمد
- سیم پیچی معیوب
- دیسک کلاج معیوب
- دنده های فرسوده