hambergermenu

آموزش کامل سهام عدالت

آموزش کامل سهام عدالت [ نحوه آزادی سازی و مدیریت به صورت قدم به قدم ] را در ادامه میخوانیم .

 

در سال 1385 با هدف افزایش عدالت اجتماعی در برخورداری از منابع دولت، کاهش تصدی گری دولت در امور اقتصادی و مطابق با اصل 44 قانون اساسی، دولت نهم اقدام به انتقال سهام خود در برخی از شرکت ها و موسسات تجاری و اقتصادی بزرگ به مردم کرد.

 

در این مرحله سهام عدالت بین اقشار عمدتا کم در آمد جامعه توزیع شد. پس از آن و طی چند مرحله افراد بیشتری از این سهام بهره مند شدند و در نهایت نزدیک به 49 میلیون ایرانی دارنده سهام عدالت شدند.

 

بر اساس قوانین تصویب شده در زمان اجرای طرح سود سهام عدالت تا 10 سال تحت عنوان هزینه مربوط به صدور این سهام مستهلک شد و در نهایت از سال 96 سود دهی سالیانه سهام عدالت به مردم آغاز شد.

 

دولت ظرف 2 سال گذشته لایحه آزاد سازی سهام عدالت را به مجلس فرستاده بود که در نهایت پس از بررسی جوانب این امر امسال این لایحه پس از اذن رهبری بر اجازه آزاد سازی سهام تصویب شد.

 

سازمان خصوصی سازی در این زمینه طی اطلاعیه ای از تمام مشمولین سهام عدالت درخواست کرده است تا ضمن مراجعه به سامانه www.samanese.ir و اطلاع از آخرین وضعیت سود سهام دریافتی، هر مشمول تصمیم خود در زمینه نوع مالکیت سهام عدالت را مشخص کند.

 

در این راستا و با هدف پاسخگویی به سوالات شما همراهان پاسخ های مربوط به مهمترین سوالات همراه با راهنمای تصویری تعیین روش مدیریت سهام آماده شده است که در ادامه ارائه می شود.

 

و اما مهمترین سوالات در زمینه سهام عدالت و جوابهای آن ها:

سهام عدالت شامل چه کسانی می شود؟

این سهام در ابتدا به مددجوبان کمیته امداد، بهزیستی، کارگران و جانبازان و رزمندگان فاقد شغل اختصاص پیدا کرد و در ادامه برخی از سایر اقشار نیز مشمول دریافت این سهام شدند. در مجموع نزدیک به 49 میلیون نفر از ایرانیان این سهام را دریافت کرده اند.

 

جدول زیر آمار کل دارندگان سهام عدالت را نشان می دهد:

 

گروهعنوان گروه بندیتعداد مشمولان (نفر)تعداد مشمولاندر قید حیات
1مشمولین تخفیف دار5,957,4635,714,905
2روستائیان و عشایر15,147,55514,630,712
3کارکنان دستگاه های اجرایی و بازنشستگان13,371,85912,542,853
4کارگران فصلی و ساختمانی6,105,7306,028,032
5سایر اقشار8,570,1347,650,847
 –جمع کل مشمولان سهام عدالت49,152,74146,567,349

 

از کجا بدانیم که سهام عدالت داریم یا نه؟

با مراجعه به آدرس samanese.ir شما می توانید از آخرین وضعیت دارایی های خود در سبد سهام عدالت با خبر شوید.

 

آیا همه به یک میزان از این سهام دارند؟

خیر، سهام تعلق گرفته به اکثر مددجویان به مبلغ یک میلیون تومان بوده است و برای سایرین مبالغ کمتر.

البته چند سال قبل دولت طی یک فراخوان به افرادی که برگه سهام آن ها کمتر از یک میلیون تومان بود این اجازه را داد که با پرداخت مابه التفاوت برگه های سهام تا یک میلیون تومان از این سهام برخوردار شوند.

 

آیا همچنان امکان دریافت سهام عدالت وجود دارد؟

خیر، در حال حاضر امکان ثبت نام سهام عدالت وجود ندارد و این سهام  مختص کسانی است که در دوره های ثبت نام قبلی نام نویسی و مشمول این طرح شده اند.

 

سود سهام عدالت چطور مشخص می شود؟

شرکت های سرمایه گذاری استانی موظفند در پایان هر سال مالی سود سهام مربوط به سهام خود را از شرکت های مختلف جمع آوری کرده پس از کسر هزینه ها آن را بین سهامداران تقسیم کنند.

این سود سهام به صورت سالیانه به حساب صاحبان سهام پرداخت می شود.

 

چرا از سال 85 تا 95 هیچ سود سهامی پرداخت نشد؟

با توجه به برنامه دولت در فرآیند توزیع سهام عدالت هیچ هزینه ای از مشمولان بابت این سهام دریافت نشد.

در نتیجه سود سهام مربوط به 10 سال ابتدایی بعد از تخصیص این سهام به عنوان هزینه سهام برداشت شد.

از سال 96 و با پایان این دوره 10 ساله پرداخت سود سهام شروع شده است و تا کنون سود سهام سالهای 96و 97 پرداخت شده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی در اواسط اسفند 98 از مشخص شدن مبلغ علی الحساب سود سهام 98 خبر داده است و پرداخت این سود سهام در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

 

آیا می توان سهام عدالت مشمولان را از آن ها خرید؟

در حال حاضر هیچ کدام از مشمولین قادر به خرید و فروش این سهام نیستند و هیچ سازوکاری برای این کار در نظر گرفته نشده است.

 

آیا سهام عدالت شامل همه افراد خانوار می شود یا فقط سرپرست خانوار؟

سهام عدالت شامل تمام افرادی که در زمان ثبت نام اولیه اسامی آنها در فرم جمع آوری اطلاعات تکمیل و ارسال گردیده و دعوتنامه سهام عدالت نیز برایشان صادر گردیده و فرآیند ثبت نام آنها کامل شده باشد است.

 

ارزش روز سهام عدالت چقدر است؟

با توجه به افزایش چشمگیر قیمت سهام، این افزایش قیمت مشمول سهام عدالت نیز شده است و با توجه به بررسی های انجام شده ارزش سبد سرمایه گذاری سهام عدالت در حال حاضر نزدیک به 10 برابر زمان واگذاری رسیده است.

ارزش روز دارایی های سهام عدالت در کنار ارزش آن ها در زمان واگذاری در جدول زیر نشان داده شده است:

شرحشرکت های بورسیشرکت های غیر بورسیکل شرکتها
تعداد شرکتها361349
ارزش مقطع واگذاری(میلیارد ریال)227،82535،965266،363
ارزش روز(میلیارد ریال)4،262،50135،9654،298،466

منظور از آزادسازی سهام عدالت چیست؟

از حدود دو سال قبل دولت لایحه ای را در زمینه آزاد سازی سهام عدالت به مجلس فرستاده بود که با توجه به نامعلوم بودن برخی اثرات جانبی این آزادسازی بر اقتصاد تا امروز این لایحه تایید نشده بود و در نهایت با اذن رهبری این لایحه تایید و به مرحله اجرا رسیده است. طی این لایحه مشمولان می توانند با انتخاب روش مدیریت سهام عدالت بین دو گزینه مدیریت مستقیم و غیر مستقیم انتخاب کنند.

 

مدیریت مستقیم و غیر مستقیم چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

در صورت انتخاب مدیریت مستقیم سهام هر فرد از سبد سرمایه گذاری سهام عدالت طبق ساز و کاری که شورایعالی بورس تدوین خواهد کرد در اختیار خود فرد قرار می گیرد و هر شخص خود مسئول مدیریت و خرید و فروش این سهام خواهد بود.

در روش غیر مستقیم مدیریت سهام افراد همچنان در اختیار شرکت های سرمایه گذاری استانی خواهد بود و این دارایی ها به صورت صندوق های سرمایه گذاری در سهام(70 درصد) و صندوق های توسعه استانی(30 درصد) مدیریت خواهد شد.

 

تا کی امکان تعیین روش مدیریت وجود دارد؟

با توجه به اخبار و اطلاعیه های منتشر شده، سازمان خصوصی سازی به مشمولان یک ماه فرصت داده است تا تصمیم خود را در این زمینه بگیرند و آن را در سامانه مدیریت سهام عدالت وارد کنند.

در صورتی که شخصی در این مهلت اقدامی در زمینه تعیین وضعیت سهام خود نکند به صورت اتوماتیک گزینه مدیریت غیر مستقیم برای وی انتخاب خواهد شد.

همچنین همه باید توجه داشته باشند که تنها یک بار می توانند روش مدیریت خود را انتخاب کنند و هیچ راهی برای تغییر انتخاب نیست در نتیجه با دقت، تمام جوانب مسئله را بررسی و سپس اقدام به ثبت نام کنند.

 

در صورت انتخاب روش مستقیم از چه زمانی می توان سهام را خرید و فروش کرد؟

بر اساس دستورالعمل های منتشر شده بعد از دو ماه از تاریخ ثبت نام، سهام این افراد از طریق سامانه سجام در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت با این وجود معامله این سهام بر اساس ضوابط تعیین شده از طرف شورای عالی بورس خواهد بود.

بر اساس صحبت های رئیس جمهور و وزیر اقتصاد در جلسه 10 اردیبهشت هیئت دولت احتمالا آزاد سازی سهام عدالت به صورت چند مرحله ای و با فواصل زمانی چند ماهه صورت بگیرد تا از اثرات جانبی آن بر وضعیت بازار بورس کاسته شود.

 

اگر کسی کد بورسی نداشته باشد آیا می تواند روش مستقیم را انتخاب کند؟

با توجه به صحبت های رئیس سازمان خصوصی سازی برای افرادی که دارای کد بورسی نیستند و روش مستقیم را انتخاب کنند کد بورسی به صورت اتوماتیک فعال خواهد شد اما این افراد برای استفاده از سامانه سجام و معامله سهام خود بعد باید از ثبت نام در فرصت مناسب پس از ورود به سامانه سجام جهت اهراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

 

تکلیف سهام عدالت متوفیان چیست؟

در این موارد وراث می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و ارائه مدارک لازم همراه با امضای تقسیم نامه سهام عدالت، این سهام را بین خود تقسیم نمایند، امکان انتقال سهام در این مرحله تنها بین وراث وجود دارد و نمی توان آن را به افرادی که نام آن ها بین وراث نیست انتقال داد.

به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی از روز یکشنبه، یک سامانه تلفن گویا جهت پاسخگویی به مشکلات و راهنمایی این عزیزان در سازمان فعال خواهد شد.

 

آموزش تصویری سامانه الکترونیکی سهام عدالت – نحوه آزاد سازی سهام عدالت

شما می توانید با مراجعه به آدرس samanese.ir از وضعیت دارایی های خود در سبد سرمایه گذاری سهام عدالت مطلع شوید و روش مدیریت خودرا تعیین نمائید.

 

نحوه آزاد سازی سهام عدالت گام اول

 

پس از ورود در صورت تمایل به بررسی اخبار مربوط به سهام عدالت گزینه 2 و در صورت تمایل به بررسی وضعیت سهام عدالت گزینه 1 را انتخاب کنید. پس از انتخاب گزینه اول برای اینکه ببینید اصلا سهام عدالت به شما تعلق گرفته یا نه، باید مراحل زیر را طی کنید.

 

نحوه آزاد سازی سهام عدالت گام دوم

 

در مرحله بعد مقررات سایت نمایش داده می شود. در صورت موافقت تیک تایید را  بزنید و ادامه را انتخاب کنید.

 

نحوه آزاد سازی سهام عدالت گام سوم

 

در این قسمت شما باید کد ملی خود را در کادر نمایش داده شده (3) وارد کنید. سپس کادر حروف تصویر را تکمیل و کلید ادامه را بزنید. اگر سهام عدالت به شما تعلق نگرفته باشد بعد از زدن دکمه ادامه پیامی مبنی بر اینکه شما جزو مشمولان سهام عدالت نیستید نمایش داده می‌شود، در غیر اینصورت به مرحله بعد می‌روید که به شرح زیر است:

 

نحوه آزاد سازی سهام عدالت گام چهارم

 

در ادامه طی چند مرحله به صورت چند گزینه ای (مشابه تصویر بالا) نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و محل تولد فرد سوال می‌شود.

 

نحوه آزاد سازی سهام عدالت گام پنجم

 

در پایان مشخصات شما در کادری مشابه تصویر بالا نمایش داده می شود که در صورت مطابقت آن با اطلاعات هویتی شما گزینه تایید و ادامه و در صورت مغایرت گزینه اصلاح را انتخاب کنید.

 

نحوه آزاد سازی سهام عدالت گام ششم

 

در این مرحله شما با موفقیت وارد بخش میزکار سامانه شده اید. در این بخش چهار کادر برای شما نمایش داده شده است

کادر شماره 4 وضعیت صورت دارایی شما را نمایش می دهد

کادر شماره 5 مربوط به شماره شبای شماست که در صورتی که قبلا آن را در سامانه سهام عدالت ثبت کرده باشید به رنگ سبز و در صورت عدم اعلام شماره شبا با رنگ قرمز نمایش داده می شود

کادر شماره 6 مربوط به شماره تلفن همراه شماست، با توجه به اینکه کد تایید به این شماره ارسال می شود در صورت به روز نبودن این شماره تلفن آن را اصلاح کنید

کادر شماره 7 وضعیت تصمیم شما برای روش مدیریت سهام در مرحله آزاد سازی را نشان می دهد که در صورتی که تا این لحظه وضعیت تصمیم خود را ثبت نکرده باشید مانند تصویر با رنگ قرمز نمایش داده می شود.

 

نحوه آزاد سازی سهام عدالت گام هفتم

 

با انتخاب مشاهده وضعیت دارایی در کادر شماره 4 به این صفحه وارد می شوید. در این صفحه در قسمت شماره 8 ارزش کل سهام عدالت متعلق به شما ، در قسمت 9 ریز سود سهام واریزی متعلق به شما و وضعیت پرداخت آن در کنار زمان پرداخت نمایش داده شده است و در قسمت شماره 9 وضعیت سود علی الحساب در نظر گرفته برای شما در سال های مختلف دیده می شود.

 

نحوه آزاد سازی سهام عدالت گام هشتم

 

همانطور که گفته شد در صورتی که شماره تماس شما تغییر کرده است حتما برای بروز رسانی آن از طریق کادر 5 اقدام کنید. در این مرحله کافیست شماره تلفن سابق و شماره ای که در حال حاضر مورد استفاده شماست در کادرهای تعیین شده وارد شود.

 

نحوه آزاد سازی سهام عدالت گام نهم

 

با انتخاب کادر شماره 7 این پیام هشدار به شما نشان داده می شود. در نظر داشته باشید که تنها یک بار قادر به تعیین روش مدریت سهام خود خواهید بود.

 

نحوه آزاد سازی سهام عدالت گام دهم

 

 

پس از انتخاب گزینه ادامه دو کادر به شما نمایش داده می شود. این دو حاوی اطلاعات مهم در زمینه انتخاب هایی است که در برابر شما قرار داده شده است.

با انتخاب کادر 11 و زدن گزینه ثبت و ادامه شما روش غیر مستقیم را انتخاب می کنید. در این روش شما مالکیت سهام خود را در اختیار شرکت های سرمایه گذاری قرار خواهید داد و امکان خرید و فروش همه یا بخشی از این سهام را از خود سلب می کنید. در برابر شما سهامدار شرکت سرمایه گذاری خواهید بود و فرآیند پرداخت سود سهام مانند گذشته برای شما ادامه پیدا خواهد کرد.

انتخاب کادر  12 به معنای استفاده از روش مدیریت مستقیم است. در این روش سهام اختصاص پیدا کرده به شما، سهام 36 شرکت مشمول طرح سهام عدالت به شما تعلق خواهد گرفت. در نظر داشته باشید که در مورد سهام مربوط به شرکت های غیر بورسی به شما سهام شرکت های سرمایه گذاری مربوطه اختصاص پیدا می کند.

 

نحوه آزاد سازی سهام عدالت گام یازدهم

 

پس از انتخاب گزینه سهامداری مستقیم شماره تلفن وارد شده همراه با کد ملی نمایش داده می شود، با توجه به اینکه کد تایید به این شماره ارسال می شود از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

 

نحوه آزاد سازی سهام عدالت گام دوازدهم

 

پس از تایید شماره تلفن کد تایید شش رقمی برای شما ارسال می شود. این کد را در بخش مخصوص وارد کنید. حتما توجه کنید که نوع روش انتخابی توسط شما به درستی در قسمت زرد رنگ نمایش داده شده باشد. در صورت مغایرت فرآیند انتخاب روش را مجددا شروع کنید.

 

نحوه آزاد سازی سهام عدالت گام سیزدهم

در صورت ثبت نهایی اطلاعات روش سهامداری شما ثبت و کد پیگیری در این پیام به شما نشان داده می شود. این کد را جهت پی گیری های بعدی حتما ذخیره نمائید.

فرآیند ثبت روش سهامداری شما در اینجا به پایان می رسد.

سهام چه شرکت هایی در سبد سهام عدالت وجود دارند؟

با توجه به اطلاعات منتشر شده در سایت سازمان خصوصی سازی در مجموع 49 شرکت در این سبد سرمایه گذاری حضور دارند که نام و درصد سهام موجود از هریک در ادامه ذکر شده است.

ردیفنام شرکتسرمایه فعلی شرکت-ارقام به میلیارد ریالتعداد کل سهام شرکتدرصد سهام تخصیص یافته به سهام عدالت
1آلومینیوم ایران- ایرالکو5,1985,197,830,61330%
2ایران خودرو301،656301,656,068,0001%
3بانک تجارت223،926223،926،127،00040%
4بانک صادرات ایران175،354175،353،972،00040%
5بانک ملت50,00050,000,000,00030%
6پارس سویچ1،0001،000,000,00046%
7پالایش نفت بندر عباس28,68828,688,000,00020%
8پالایش نفت تهران44,00044,000,000,00070%
9پالایش نفت شیراز1,0281,027,548,60020%
10پالایش نفت اصفهان51,00051,000,000,00020%
11پالایش نفت تبریز10,00010،000،000،00020%
12پتروشیمی مارون8,0008,000,000,00030%
13پست بانک3,2333,233,451,00025%
14چادرملو55,50055,500,000,00021%
15حمل و نقل پتروشیمی200200,000,00029%
16سایپا195,511195،510،550،0001%
17سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران2،6502،650،000،00023%
18سرمایه گذاری رنا7,9607,960,000,0002%
19سیمان داراب900900,000,00050%
20سیمان دشتستان1,1801,180,000,00034%
21فولاد آلیاژی ایران6,0006,000,000,00039%
22فولاد خوزستان19،04919،048،697،00030%
23فولاد مبارکه اصفهان209,000209,000,000,00030%
24کارخانجات مخابراتی ایران3،2353،235،362،00035%
25کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران16,39316,393,000,00024%
26گل گهر48,00048,000,000,00011%
27مخابرات ایران60,00060,000,000,00020%
28مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران- مپنا27,00027,000,000,00026%
29ملی صنایع مس ایران101,400101,400,000,00037%
30نیرو ترانس500500,000,00031%
31بیمه دانا4,0004,000,000,00055%
32پالایش نفت لاوان1,1431,143,421,60020%
33پتروشیمی ارومیه680679,972,0006%
34پتروشیمی بندر امام26,20626,206,000,00030%
35پتروشیمی بوعلی سینا3،5003،500،000،00030%
36پتروشیمی بیستون500500,000,00030%
37پتروشیمی تبریز4,9824,982,000,00010%
38پتروشیمی خوزستان360360,000,00030%
39پتروشیمی شهید تند گویان23,95823,957,666,00010%
40پتروشیمی فجر6,5006,500,000,00030%
41پتروشیمی جم13,80013,800,000,00015%
42دخانیات ایران8,6848,683,700,00028%
43ساختمان سد و تأسیات آبیاری سابیر588588,221,78049%
44شهر صنعتی البرز537,03723%
45شهر صنعتی رشت525,242,50158%
46شهر صنعتی کاوه140140,000,00021%
47مشانیر242241,92642%
48مگا موتور1,6177,350,665,0040.5%
49صنایع پتروشیمی خلیج فارس(هلدینگ)143,500143,500,000,00040%

شرکتهای واگذار شده به طرح توزیع سهام عدالت در مقطع  1399/02/13

سخن پایانی

با توجه به این موضوع که هر فرد تنها یک بار قادر به تعیین روش مدیریت خواهد بود پیشنهاد می کنیم که در این زمینه عجله نکنید و ابتدا کلیه جوانب امر را بسنجید. در نظر داشته باشید که اگر در زمینه خرید و فروش سهام در بورس سررشته ندارید، یا زمان کافی برای این موضوع را ندارید احتمالا گزینه مدیریت غیر مستقیم برای شما مفیدتر خواهد بود. همچنین در صورتی که از گزینه مدیریت مستقیم استفاده می کنید د رنظر داشته باشید که سرمایه گذاری عمدتا فرآیندی زمانبر است و انتظاراتی مانند سودهای چند ده درصدی در مدت زمان های کوتاه منجر به تصمیمات لحظه ای شما نشود.

 

 

 

منبع 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *