hambergermenu

سیستم صوتی و اجزا تشکیل دهنده ان

 

سیستم صوتی و اجزا تشکیل دهنده ان

 

سیستم های صوتی محبوب ترین و پر طرفدار ترین ها برای افراد محسوب می شود که در اداره ها ، خانه ها و خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

 

توی تمامی خودرو ها به صورت فابریکی سیستم های صوتی و تصویری دیده می شود که در حین رانندگی یکی از مهم ترین دلایل سرگرمی رانندگان و دیگر سرنشینان خودرو محسوب می شود.

 

در ادامه در ارتباط با اجرای سیستم صوتی با شما صحبت خواهیم کرد که از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

 

اگر شما لوازمی را که به خوبی با یکدیگر ست و مچ هستند را در کنار هم در نظر بگیرید و ان ها را به درستی راه اندازی بکنید ؛ می توانید از یک سیستم صوتی ایده آل و با کیفیت برخوردار شوید که از خروحی صدای آن به شدت راضی و بهره مند شوید.

 

در ادامه موراد و عنواین اصلی را برای شما قرار داده ایم که در این مقاله به ان ها پرداخته می شود و توی خرید های حال و آینده شما بسیار مفید و تاثیر گذار می باشد.

 

  • پخش ها

 

  • آمپلی فایر ها

 

  • انواع اسپیکر ها و بلندگو ها

 

  • لوازم های جانبی و اکسسوری ها

 

این چهار عنوانی که در بالا آن ها را برای شما نام بردیم ، مهم ترین اجزای یک سیستم صوتی محسوب می شوند که اگر به خوبی درباره آن ها شناخت لازم را داشته باشید ، می توانید صدای خوب و قابل توجهی را به گوش های خود و دیگر سرنشینان خودرو خود هدیه بدهید.

 

پخش ها

پخش ها که به اصطلاح با کلمات دیگری مانند هدیونیت ها و یا دیگر کلمات اشتباهی مانند ظبط ها نامیده می شوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نقش بسیار مهمی توی خروجی صدای سیستم صوتی شما دارا هستند.

 

پخش ها در نمونه ها و دسته بندی های متفاوت و مختلفی دسته بندی می شوند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

 

هدیونیت ها به سه دسته اصلی و یا بهتر هستش که بگوییم به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

 

  • پخش های تک دین یا سینگل دین

 

  • پخش های دو دین یا دابل دین

 

  • مولتی مدیا ها و یا مانیتور های اندرویدی

 

  • پخش های فابریکی

 

پخش های تک دین یا سینگل دین

پخش های تک دین که یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین های بازار سیستم صوتی محسوب می شوند ، اغلب دارای شکل و طراحی ساده و آنالوگ می باشند و کمتر مواردی از آن ها را مشاهده می کنیم که در دسته بندی پخش های تصویری قرار بگیرند.

 

واژه دین یکی از استاندارد هیی هستش که برای اندازه گیری در خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد و به اصطلاح واحد اندازه گیری محسوب می شود.

 

بر فرض مثال واحد اندازه گیری مقاومت ها اهم و واحد  اندازه گیری جریان آمپر می باشد ؛ دقیقا واحد اندازه گیری این پخش ها در استاندار ها ، ( دین ) نامیده می شود.

 

همچنین پخش های معمولی و چینی موجود در بازار دارای شکل و طراحی ساده می باشند و فقط و فقط برای نصب و راه اندازی بلندگو ها و اسپیکر های فابریکی مناسب هستند و می توانید بلندگو های سبک را به آن ها متصل بکنید.

 

برای نصب یک سیستم صوتی خوب و ایده آل بهترین گزینه استفاده از هدیونیت ها و رادیو پخش های اورجینال می باشد که دارای ویژگی های متمایز کننده تری هستند و اصلا با پخش های معمولی قابل مقایسه نیستند.

 

رادیو پخش ها و یا هدیونیت های اورجینال دارای کراس اور و اکولایزر های حرفه ای هستند و برای نصب سیستم صوتی های بهترین انتخاب محسوب می شوند و باز هم باید مدلی را انتخاب بکنید که ویژگی راه اندازی سیستمی که می خواهید را دارا باشد.

 

پخش های اصلی هم در نمونه های معمولی در بازار موجود هستند که برای استفاده های ابتدایی تر کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرند.

 

یک هدیونیت خوب و حرفه ای دارای چه ویژگی هایی هستش؟

بدیهی هستش که اگر از یک هدیونیت به اصطلاح رادیو پخش خوب استفاده نکنید نمی توانید سیستم صوتی خود را به درستی و بهترین حالت راه اندازی بکنید.

 

برای درک و لمس بهتر مطلبی که برای شما آماده کرده ایم ، به صورت تیتر وار جداگانه آن ها را توضیح داده ایم که به راحتی می توانید آن ها را مطالعه بکنید.

 

مواردی که برای خرید یک رادیو پخش تک دین می بایست به آن توجه بکنید:

 

  • تعداد خروجی RCA و یا آی سی پری

 

  • ولتاژ خروجی RCA و یا آی سی پری

 

  • اکولایزر های دستی و پیش فرض آن

 

  • کراس اور هایی که برای فیلتر صدا مورد استفاده قرار می گیرد

 

خروجی های آرسی RCA یا همان خروجی آی سی پری یکی از مهم ترین ویژگی ها و اقلبیت های یک رادیو پخش حرفه ای محسوب می شود ؛ اما این را باید در نظر داشته باشید که تنها گزینه برای انتخاب شما نمی باشد.

 

امروزه تعداد بالایی از دکلس های چینی که در بازار موجود هستند هم نیز دارای خروجی آرسی بوده و نمی توان گفت که با داشتن این ویژگی ، توانایی نصب و راه اندازی سیستم های صوتی را دارا هستند.

 

پس لازمه انتخاب یک رادیو پخش خوب و حرفه ای صرفا فقط خروجی های RCA نمی باشد و می بایست مشخصات دیگری را هم مورد بررسی قرار بدهید تا بتوانید سیستم صوتی خود را به راحتی نصب و راه اندازی بکنید.

 

ولتاژ خروجی RCA و یا آی سی پری

ولتاژ خروحی آرسی یکی از مهم ترین موارد توی خرید یک رادیو پخش حرفه ای می باشد و هر چقدر این ولتاژ بیشتر باشد ، هدیونیت و یا پخش ما قابلیت نصب و راه اندازی سیستم های قوی تر و رده بالا تر را خواهد داشت.

 

این موضوع بسیار از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همچنین اگر ولتاژ خروجی هدیونیت شما پایین باشد ، قطعا قدرت و سیگنالی که با کابل RCA به آمپلی فایر ها می فرستید ضعیف تر بوده و آمپلی فایر هر چقدر سیگنال قوی تری را تقویت کند خب بدیهی هستش که بهتر می باشد.

 

برای نصب ساب ووفر های خود می بایست این نکته را در نظر داشته باشید که حتما ساب ووفری که انتخاب می کنید ، دارای خروجی ساب ووفر نیز باشد تا بتوانید ساب ووفر خود را نصب بکنید که اصولا با مخفف کلمه SW نمایش داده می شود.

 

در صورتی که قصد نصب ساب ووفر را داشته باشید و از رادیو پخشی استفاده بکنید که این قابلیت را ندارد ؛ قطعا نمی توانید از خروجی صدای خوب و قابل توجهی برخوردار شوید.

 

اکولایزر های دستی  و پیش فرض آن

اکولایزر ها نیز یکی از مهم ترین قابلیت هایی محسوب می شود که به شدت از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به شما اجازه تنظیم و تغییر توی قسمت بازه های فرکانسی بلندگو ها و درایور ها را می دهد.

 

همچنین باید از رادیو پخشی استفاده بکنید که به راحتی این ویژگی را در اختیار شما بگذارد تا فرکانس ها را به صورت دستی بر روی آن ها تنظیم کنید.

 

کراس اور هایی که برای فیلتر صدا مورد استفاده قرار می گیرد

کراس اور ها به شما قابلیت فیلتر کردن فرکانس را می دهند و اگر یک پخش دارای کراس اور نباشد ، نمی توانید فرکانس هایی که باید را بر روی لوازمتان فیلتر بکنید و در حقیقت از خروجی خوبی برخوردار نخواهید شد و می توان گفت به لوازمتان فشار وارد می شود.

 

بهترین کراس اور ها برای تنظیمات را در ادامه برای شما قرار داده ایم:

 

  • کراس اور های پس یا HPF

 

  • کراس اور لو پس یا LPF

 

  • کراس اور BASS BOOST

 

  • کراس اور LOUDNESS

 

شما می توانید به راحتی از کراس اور ها برای فیلتر کردن فرکانس ها بر روی اسپیکر ها و درایور های خود استفاده بکنید و یک صدای خوب و قابل توجهی را داشته باشید.

 

پخش های دو دین یا دابل دین

همان طور که عرض کردیم ، دین یک واحد اندازه گیری استاندارد برای در ظنر گرفتن رادیو پخش در خودرو ها می باشد.

 

همان طور که از اسم آن مشخص هستش ، رادیو پخش های دابل دین یا به اصطلاح دو دین ، دارای ابعاد و اندازه ای دو برابر از رادیو پخش های تک دین یا سینگل دین هستند.

 

پخش های دو دین نیز گزینه مناسبی برای نصب و راه اندازی سیستم های صوتی هستند ولی به خوبی پخش های تک دین نمی رسند و اغلب حرفه ای ترین و قدرتمند تری پخش ها برای سیستم های صوتی از دسته بندی پخش های تک دین هستند.

 

پخش های دابل دین اغلب در دو دسته اصلی آنالوگ و تصویری در بازار موجود می باشند و متناسب با سلیقه و نیاز کاربران قابل خریداری می باشد.

 

اگر شما جزو اون دسته از افرادی هستید که به دنبال این هستند که هم از تصویر لذت ببرند و هم یک سیستم صوتی خوب و قابل توجهی را بر روی خودرو خود نصب بکنند ، بهترین گزینه برای شما پخش های دابل دین محسوب می شود.

 

مولتی مدیا ها و یا مانیتور های اندرویدی

محبوب ترین دسته بندی از رادیو پخش ها ، برای استفاده های خانوادگی و فانتزی ، مانیتور ها و یا به اصطلاح مولتی مدیا ها می باشند.

 

بیشتر تمرکز این مولتی مدیا ها بر روی اجرای فرمت های تصویری و نرم افزاری بوده و چندان برای نصب و راه اندازی سیستم های صوتی گزینه مناسبی نمی باشند.

 

مولتی مدیا های اندرویدی یا مانیتور ها کراس اور های حرفه ای نداشته و همان طور که در اول مطلب خدمتتان عرض کردیم ، درست هستش که دارای خروجی آرسی یا RCA هستند ؛ اما قدرت و خروجی ولتاژ آی سی پری آن ها به شدت ضعیف بوده و برای نصب سیستم های صوتی اصلا مناسب نمی باشد.

 

به هیچ عنوان مشخصات و ویژگی های فنی مانیتور ها با پخش های حرفه ای قابل مقایسه نبوده و خروجی صدای آن ها زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارد.

 

بهتر هستش که از مانیتور ها برای اسپیکر های معمولی و یا فابریکی استفاده بکنید که از توان متوسطی برخوردار باشند تا نیازی هم به نصب همراه با آمپلی فایر نداشته باشند.

 

 

پخش های فابریکی

پخش های فابریکی نیز دارای دسته های تک دین و دو دین می باشند و اکثریت آن ها دارای خروجی RCA نمی باشند و قابلیت نصب سیستم های صوتی را نداشته و برای استفاده های معمولی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دارای ابتدایی ترین و معمولی ترین متریال ساخت بوده و اصولا برای همان اسپیکر های معمولی و فابریکی خودرو در نظر گرفته شده است و برای نصب سیستم های صوتی می بایست آن ها را تعویض بکنید.

 

آمپلی فایر ها و نقش آن ها

مهم ترین قسمت بعد از انتخاب پخش ها ، تقویت کننده ها محسوب می شوند که به اصطلاح آن ها را آمپلی فایر ها می نامند.

 

در حقیقت آمپلی فایر ها نقش پردازش فرکانس های صدا را دارا هستند و سیگنالی را که از طریق کابل آرسی از هدیونیت ها دریافت می کنند را تقویت و در نهایت به مصرف کننده ها می رسانند.

 

آمپلی فایر ها به چندین دسته بندی متفاوت تقسیم بندی می شوند که می توانید آن ها را در ادامه مشاهده بکنید:

 

  • آمپلی فایر های استریو

 

  • آمپلی فایر های مونو

 

  • آمپلی فایر های ترکیبی

 

هزاران مدل هم که آمپلی فایر در بازار موجود باشد ، به دسته های بالا تقسیم بندی می شود و بلاخره به یکی از این خانواده ها تعلق دارد.

 

آمپلی فایر های استریو

کل دسته بندی آمپلی فایر های استریو به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند که محصولات آن ها آمپلی فایر های دو کانال و چهار کانال می باشند.

 

آمپلی فایر های استریو برای نصب و راه اندازی انواع بلندگو های ، میدرنج ها ، انواع تیوتر ها و ساب ووفر ها می باشد.

 

برای راه اندازی تمامی اسپیکر ها می توانید متناسب با توان فنی آن ها از آمپلی فایر های استریو استفاده بکنید ؛ اما برای ساب ووفر ها با محدودیت انتخاب مواجه می شوید.

 

همان طور که می دانید ، در حقیقت برای نصب اصولی و درست ساب ووفر ها می بایست از آمپلی فایر های مونو استفاده بکنید.

 

اما با آمپلی فایر های استریو قابلیت نصب ساب ووفر های سبک که حداکثر توان آن ها 350 وات الی 400 وات آرامس می باشد را دارا هستید ؛ در ضمن این ساب ووفر ها حتما باید تک کوئل 4 اهمی و یا دو کوئل 2 اهمی باشند.

 

برای نصب ساب ووفر های سبک به آمپلی فایر های استریو می بایست به کراس اور های آمپلی فایرتان توجه بکنید که حتما دارای کراس اور LPF باشد ؛ در غیر این صورت نمی توانید ساب ووفر خود را نصب بکنید.

 

به این خاطر که شما نمی توانید فرکانس های مورد نیاز ساب ووفرتان را فیلتر بکنید و به خوبی آن ها را تنظیم بکنید.

 

بهترین آمپلی فایر های 50 تا 100 آرامسی استریو موجود در وب سایت مایا مارکت را برای شما در ادامه قرار داده ایم که به شدت از قیمت ، کیفیت خوبی برخوردار هستند و مورد ضمانت مجموعه ما قرار می گیرند:

 

  • آمپلی فایر چهار کانال دی ام اس مدل 4600

 

  • آمپلی فایر چهار کانال پاور آکوستیک مدل 4-3

 

  • آمپلی فایر چهار کانال پاوردیاموند 120

 

  • آمپلی فایر چهار کانال ویولین مدل M9I

 

  • آمپلی فایر چهار کانال ورلدتک مدل 4480

 

  • آمپلی فایر چهار کانال ئودئو مدل 504

 

  • آمپلی فایر چهار کانال لئودئو مدل 60.4

 

  • آمپلی فایر چهار کانال لئودئوو مدل 804

 

  • آمپلی فایر چهار کانال لئودئو مدل 1004

 

  • آمپلی فایر چهار کانال دی ام اس مدل 4100

 

  • آمپلی فایر چهار کانال دی ام اس مدل 60.4

 

  • آمپلی فایر چهار کانال دی ام اس مدل 4120

 

همچنین تمام مدل های آمپلی فایر های ام بی اکوستیک برای شما گزینه مناسبی محسوب می شوند که می توانید از آن ها استفاده بکنید.

 

به دلیل تعداد بالای تنوع آن ها را برای شما عنوان نکردیم ولی اکثریت آن ها را می توانید در وب سایت ما مشاهده بکنید که دارای یکسال گارانتی بی قید و شرط شرکتی نیز هستند.

 

آمپلی فایر های مونو

آمپلی فایر های مونو ، همان طور که می دانید فقط و فقط برای راه اندازی ساب ووفر ها بوده و قابلیت نصب هیچ اسپیکر دیگری را نخواهند داشت.

 

برای نصب ساب ووفر های بالای 350 الی 400 آرامس که نمی توانید از آمپلی فایر های استریو استفاده بکنید ؛ بهترین گزینه برای شما آمپلی فایر های مونو محسوب می شود.

 

 

همان طور که می دانید ، آمپلی فایر های مون به شدت قدرتمند تر و حرفه ای تر از آمپلی فار های استریو برای راه اندازی ساب ووفر ها می باشند و فقط و فقط به صورت تخصصی بر روی آن ها فعالیت می کنند.

 

برای نصب ساب ووفر های بالای 400 آرامس که دارای دو کوئل هستند ، بهترین روش راه اندازی ، آمپلی فایر های مونو می باشد که معمولا از 600  ، 800 آرامسی به بالا هستند و 1 اهم ، 2 اهم و 4 اهم اسیتبل هستند.

 

چند نمونه از تنظیمات و کراس اور های حرفه ای که برای آمپلی فایر های مونو تعبیه شده است را در ادامه می توانید مشاهده بکنید:

 

  • SUBSONIC

 

  • BASS BOOST

 

  • LOW PASS FILTER

 

  • GAIN

 

  • EQ FILTER

 

آمپلی فایر های مونو را در ادامه می توانید مشاهده بکنید که از 600 آرامسی تا 2000 آرامسی موجود هستند:

 

  • آمپلی فایر مونو مجیک آدیو مدل 1600

 

  • آمپلی فایر مونو مجیک آدیو مدل 11500

 

  • آمپلی فایر مونو مجیک آدیو مدل 10001

 

  • آمپلی فایر مونو مجیک آدیو مدل 11000

 

  • آمپلی فایر مونو پاور بیس مدل 24000.1

 

  • آمپلی فایر مونو آدیو کوارت مدل 6001

 

  • آمپلی فایر مونو لئودئو مدل 600.1

 

  • آمپلی فایر مونو لئودئو مدل 800.1

 

  • آمپلی فایر مونو آدیو کوارت مدل 8001

 

  • آمپلی فایر مونو لئودئو مدل 1000.1

 

  • آمپلی فایر مونو هکتور مدل 1001

 

  • آمپلی فایر مونو هکتور مدل 1501

 

  • آمپلی فایر مونو هکتور مدل 2001

 

  • آمپلی فایر مونو رامسنت مدل M5

 

آمپلی فایر های مونو و مجیک آدیو همگی دارای گارانتی یکساله بی قید و شرط هستند که می توانید آن ها را با این ضمانت در فروشگاه ماریامارکت تهیه بکنید.

 

آمپلی فایر های ترکیبی

آمپلی فایر های ترکیبی هم مانند آمپلی فایر های پنج کانال می باشند که ترکیبی از آمپلی فایر استریو و مونو به اصطلاح در یک کالبد بوده و شما با خرید یک آمپلی فایر هر دوی آن ها را باهم تجربه خواهید کرد.

 

برای نصب یک سیستم صوتی سبک و رده متوسط ، بهتر هستش که از یک آمپلی فایر ترکیبی مانند آمپلی فایر پنج کانال استفاده بکنید و سیستم صوت خود را به بهترین نحوه ممکن راه اندازی بکنید.

 

در حقیقت شما با خرید یک آمپ می توانید از قابلیت ها و ویژگی های دو آمپلی فایر بهره مند شوید و سیستم صوتی خود را به درستی راه اندازی بکنید.

 

اسپیکر ها و بلندگو های خود را با کانال های استریو و ساب ووفر را هم می توانید با کانال مجزای مونو که مخصوص راه اندازی ساب ووفر می باشد ، نصب و راه اندازی بکنید ؛ همچنین هر کدام را به صورت جداگانه تنظیم بکنید.

 

این گزینه به شدت از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار می باشند که شما می توانید تمامی اسپیکر های خود را به صورت مجزا نصب کرده و آن ها را تنظیم بکنید.

 

چندین نمونه از بهترین آمپلی فایر های پنج کانال موجود در وب سایت ماریا مارکت را برای شما قرار داده ایم که دارای کیفیت تضمینی هستند:

 

  • آمپلی فایر پنج کانال پاورآکوستیک مدل 2500

 

  • آمپلی فایر پنج کانال پاوربیس مدل GTX55

 

  • آمپلی فایر پنج کانال لئودئو مدل 1005

 

سه عدد از بهترین آمپلی فایر های پنج کانال موجود در وب سایت مجموعه بزرگ ماریا مارکت را برای شما قرار داده ایم که به شدت از ارزش خرید بالایی برخوردار بوده و به شدت ارزنده می باشد.

 

ساب ووفر ها و انواع آن ها

ساب ووفر ها بلندگو هایی هستند که به صورت تخصصی بر روی اجرای فرکانس های بم و رده پایین بازه فرکانسی متمرکز هستند و از قدرت بسیار بالاتری نسبت به بلندگو ها ، میدرنج ها ، تیوتر ها و دیگر لوازم صوتی برخوردار هستند و حتی سایز وویس کوئل آن ها بیشتر بوده و قوی تر هستند.

 

ساب ووفر ها از نظر ابعاد ، اندازه ، وزن و قدرت بسیاز از بقیقه اسپیکر های دیگر بزرگ تر بوده و به همین دلیل از قدرت بیشتری نیز برخوردار می باشد.

 

ساب ووفر ها در سایز ها و ابعاد متفاوتی در بازار عرضه شده ؛ همچنین به دو دسته اصلی کیفیتی ( SQ ) و قدرتی ) SPL ) تقسیم بندی می شوند.

 

ساب ووفر ها معمولا از سایز های 6 ، 8 ، 10 ، 12 ، 15 ، 18 و… حتی 32 اینچی نیز در بازار موجود بوده و همان طور که گفتیم هر کدام کاربری های متفاوتی دارند.

 

پر فروش ترین و پر کاربرد ترین های آن ها که برای نصب سیستم های شهری از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار می باشند در سایز های 10 ، 12 و 15 اینچی قرار می گیرند ؛ که در بیشتر فروشگاه ها موجود هستند.

 

همان طور که توی تمامی مقاله های مربوط به ساب ووفر ها توضیح داده ایم ، هرچقدر سایز و دهنه ساب ووفر ها کوچک تر باشد ، بیس دقتی تر و کیفیت تر بوده و دارای قدرت بیس کمتری نسبت به سایز های بزرگ تر هستند.

 

همچنین هرچقدر هم که سایز دهنه ساب ووفر ها افزایش پیدا کند ، از دقت آن ها کاسته شده و به قدرت بیس آن ها اضافه می شود.

 

پس در حقیقت برای نصب سیستم های صوتی کیفیتی که در دسته بندی SQ قرار می گیرند ، می بایست از ساب ووفر های سایز کوچک تر استفاده بکنید تا از دقت و کیفیت بیشتری برخوردار شوید.

 

و همچنین برای دریافت حجم بیس و به دست آوردن قدرت بیشتر باید از ساب ووفر هایی استفاده بکنید که در دسته بندی سیستم های صوتی ( SPL ) سایز 12 اینچی به بالا استفاده بکنید و سیستم های صوتی خود را نصب بکنید.

 

انواع بلندگو ها و نقش آن ها

بلندگو ها دارای تنوع و مدل های بالایی هستند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت :

 

  • کواکسیال ها

 

  • کامپوننت ها

 

  • میدرنج ها

 

  • میدبیس ها

 

  • فولرنج ها

 

  • میدووفر ها

 

  • سوپر تیوتر ها

 

  • هورن تیوتر ها

 

  • تیوتر های دام

 

همان طور که می دانید ، هر کدام از این ها بلندگو ها قابلیت اجرای بازه فرکانس به خصوصی را دارند دارای کاربری های متفاوتی هستند و می بایست از آن ها در جایگاه مناسبشان استفاده کرد.

 

کواکسیال ها

کواکسیال ها دارای تیوتر و میدرنج های کوچکی هستند و با کمک ووفری که برای آن ها تعبیه شده است قابلیت اجرای بازه فرکانسی نسبتا کاملی را دارا هستند.

 

همچنین تقریبا برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرند که به دنبال حجم و پرتاب صدای زیادی نبوده و یک سیستم صوتی متوسط را می پسندند.

 

کواکسیال ها از سایز های 4 ، 5 ، 6 ، 7*5 ، 9*6 و 10*7 اینچ در بازار موجود می باشند و شما می توانید آن ها را متناسب با سلیقه شنیداری خود خریداری بکنید.

 

کواکسیال های 10*7 و 9*6 اینچی به زبان کوچه بازاری ، بلندگو های خربزه ای نیز نامیده می شود و از قدیم با این نام در بازار شناخته می شد.

 

نکته : این دو بلندگو به دلیل اینکه در شکل های بیضی موجود هستند ، خربزه ای نامیده می شوند.

 

کامپوننت ها

کامپوننت ها دقیقا مشابه کواکسیال ها بوده با این تفاوت که مجزا بوده و اجزای آن به وسیله کراس اور ها تفکیک می شوند و در نهایت خروجی صدا با کیفیت بیشتر و لوازم با طول عمر بیشتری عمر می کنند.

 

تمامی اجزای کامپوننت ها به صورت مجزا نصب شده و به وسیله کراس اوری که برای آن ها تعبیه شده است ، فرکانس هی ورودی فیلتر و سپس به آن ها وارد می شود.

 

به دلیل اینکه اجزای آن ها جداگونه بوده ، کیفیت بالاتر و بهتری نسبت به کواکسیال ها دارند و در سایز های 5 ، 6 و 9*6 اینچی معمولا در بازار موجود هستند و مورد استفاده قرار می گیرند.

 

به دو دسته اصلی اکتیو و پسیو تقسیم بندی می شوند که می توانید توضیحات تکمیلی تر را در مقاله مربوط به کامپوننت ها مطالعه بکنید و در مورد آن ها اطلاعات را کسب بکنید.

 

در ادامه راجع به سه دسته که شباهت هایی با هم دارند صحبت می کنیم که از کلیات کارکرد آن ها مطلع شوید و با آن ها آشنا شوید:

 

  • میدرنج ها

 

  • میدبیس ها

 

  • فولرنج ها

 

در رابطه با این سه دسته ای که قرار دادیم ، تقریبا از نظر ظاهری دارای ساختاری مشابه می باشند ، اما هر کدام قابلیت اجرای فرکانس های به خصوص را دارا هستند و بر روی نقطه ای تمرکز دارند و به صورت تخصصی فرکانس ها را اجرا می کنند.

 

هر کدام از این اسپیکر ها دارای ویژگی های متمایز کننده ای هستند که می باییست آن ها را متناسب با شرایط و سلیقه خود انتخاب و در نظر بگیرید.

 

میدرنج ها به صورت تخصصی پرتاب صدا و اجرای صدای ووکال را برای شما اجرا کرده و برای اینکه صدای آن ها را کامل بشنویم ، می بایست از تیوتر ها و ساب ووفر ها در کنار آن ها استفاده بکنیم.

 

فول رنج ها دقیقا مانند میدرنج ها بوده با این تفاوت که ترکیبی از میدرنج و تیوتر ها هستند و برای راه اندازی نیازی به تیوتر ها ندارند ولی باز هم همچنان قابلیت اجرای فرکانس های بم را ندارند و مانند میدرنج ها نا توان هستند.

 

فولرنج ها ترکیبی از میدرنج و تیوتر ها هستند و بازه فرکانسی که پوشش می دهند از میدرنج ها بیشتر هستش و برای افرادی که فضای کمتری دارند ، پیشنهاد می شود.

 

میدبیس ها نیز ساختاری مشابه با این دو دسته را دارا هستند و فقط تا حدودی قابلیت اجرای فرکانس های بم تر را دارا بوده و بار هم برای راه اندازی و اجرای صدای کامل به تیوتر ها نیاز دارند.

 

میدبیس ها قابلیت اجرای بیس مانند ساب ووفر ها را ندارند و فقط تا حدودی دارای صدای بم تر و گرم تری نسبت به میدرنج ها هستند که این نکته را باید در نظر داشته باشید.

 

به صورت کلی در مقاله ها در مورد بازه های فرکانسی که این محصولات پوشش می دهند صحبت کرده ایم و می توانید در مقاله ها درباره این درایور ها مطالعه بکنید.

 

در ادامه برای کالاهایی که تحت عنوان تیوتر ها نامیده می شوند توضیحات کلی را ارائه داده ایم:

 

  • سوپر تیوتر ها

 

  • هورن تیوتر ها

 

  • تیوتر های دام

 

این محصولات تحت عنوان تیوتر ها نامیده می شوند و به صورت کلی تقریبا یکی بوده اما تغییرات و ساختار داخلی آن ها باعث شده تا توی اجرای فرکانس  ها با یکدیگر متفاوت باشند و متمایز از هم دیگر قرار بگیرند.

 

سوپر تیوتر ها

سوپر تیوتر ها دارای حجم و پرتاب صدای نسبتا متوسطی بوده و در کنار میدرنج ها مورد استفاده قرار می گیرند و اگر می خواهید که در کنار پرتاب و حجم صدا کیفیت را هم حدودا حفظ بکیند ، می بایست از آن ها استفاده بکنید.

 

هورن تیوتر ها

هورن تیوتر ها دارای حجم و پرتاب صدای فوق العاده بیشتری هستند و اصولا در کنار میدبیس ها و میدرنج های سایز بالا مورد استفاده قرار می گیرند و بهتر هستش که در استیج های کیک پنل درب صندوق از آن ها استفاده بکنید تا صدای تیز و پر حجم آن ها شما را از گوش کردن به موسیقی آزار ندهد.

 

تیوتر های دام

تیوتر های دام هم که یکی از کیفیتی ترین تیوتر های موجود در بازار بوده و معمولا دیافراگم آن ها از جنس ابریشمی بوده  و دارای صدای ریز کریستالی و فوق العاده ای می باشند.

 

بیشترین لذت از موسیقی را می توانید با تیوتر های دام تجربه بکنید و از یک سیستم صوتی خوب برخوردار شوید.

 

اهمیت باکس ها توی نصب ساب ووفر ها

توی نصب ساب ووفر ها یکی از مهم ترین موارد که توی خروجی صدای ساب ووفر ما که به شدت تاثیر گذار بوده انتخاب باکس مناسب برای ساب ووفر ها می باشد که حتی اگر از بهترین آمپلی فایر برای درایور ساب ووفرتان استفاده بکنید ، اما از باکس خوبی برخوردار نباشید نمی توانید از خروجی خوبی برخوردار شوید.

 

باکس ها انواع و مدل های زیادی داشته و برای هر کدام از باکس ها باید از باکس مناسب با ابعاد و اندازه مناسب استفاده بکنید تا از لیتراژ مفیدی برخوردار شوید.

 

باکس ها به ترتیب برای شما قرار داده شده اند:

 

  • باکس های پورتد

 

  • باکس های سیلد

 

  • باکس های بندپس

 

  • باکس های شرکتی

 

  • باکس های لوله ای

 

هر کدام از این دسته بندی ها باید برای ساب ووفر مناسبی انتخاب شود که معمولا کمپانی های اورجینال بهترین و ایده آل ترین باکس مناسب برای ساب  ووفر را به صورت ابعاد و اندازه در کاتالوگ برای شما قرار داده اند تا برای ساب ووفر خود بسازید.

 

با مراجعه به مقاله باکس ها می توانید همه چیز را در مورد باکس ها ببینید و بهترین را برای ساب ووفر خود تهیه بکنید تا از خروجی صدای خوبی برخوردار شوید.

 

اهمیت و نقش مهم سیم کشی و اتصالات نصب

به شدت این موضوع نصب و اتصالات سیم کشی در نصب مهم بوده و باید به دقت تمامی موارد را رعایت کرد تا از یک نصب خوب و قابل قبول برخوردار شد.

 

برای نصب سیستم های صوتی خود باید لوازم ها و مصرف کننده های خود را در نظر بگیرید تا متناسب با توان ماکسیمم سیستم صوتی خود کابل ها را تهیه بکنید و با رعایت اصول و نکته ها سیستم صوتی خود را نصب بکنید.

 

نکات مهمی که توی نصب سیستم های صوتی خود می بایست به شدت به آن ها توجه بکنید:

 

  • استفاده از وارنیش به جای چسب های برق

 

  • استفاده از خرطومی و چسب پارچه ای در کاپوت خودرو

 

  • استفاده از مهره پرچ در زیر آمپلی فایر ها

 

  • نصب آمپلی فایر در فضای مناسب

 

  • استفاده کابل آرسی مرغوب و با کیفیت

 

  • نصب بر روی تخته آمپ به صورت منظم و اصولی

 

  • انتخاب کابل برق و اتصال بدنه با سطح مقطع مناسب

 

  • اتصال اصولی و درست

 

  • استفاده از تقسیم های برق و سرباطری های با کیفیت

 

  • استفاده از کابلشو ها برای اتصالات

 

  • استفاده از وایرشو ها برای اتصالات

 

  • استفاده از سرسیم ها برای اتصالات

 

نکته ها و موارد بالا به صورت تیتر وار بیان شده و به خودی خود یک مقاله بزرگ و جامع می باشد که قبلا در مورد آن ها برای شما مطلب تهیه کرده ایم که می توانید در آن جا به آن ها بپردازید.

 

این موارد از اهمیت بالایی برخوردار بوده صحبت در مورد آن ها در اینجا نمی گنجد پس بهتر هستش که به آن به شدت توجه بکنید و از اهمیت ان ها برخوردار شوید.

 

تمام این موارد را در مقاله به خصوص خود به صورت کلی و با جزییات کامل توضیح داده ایم ؛ پس در صورت داشتن علاقه به مطالعه این مطالب می توانید به صفحه وبلاگ مقاله های مارکت مراجعه بکنید.

 

راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی خودرو

برای خرید و جمع کردن یک ستاپ بی نظیر باید تمامی مواردی را که در بالا راجب آن ها توضیح داده ایم و تمامی لوازمی را که به صورت کلی توضیح دادیم ، به صورت کلی با آن ها اشنا باشید و با کمک یک مشاور مجرب انتخاب بکنید و قبل از آن کالاها را متناسب با تخصصی که دارند ، با سلیقه خود تطبیق دهید و بعد از آن به فکر خرید آن ها باشید.

 

به عنوان مخلص کلام می توان گفت که در این مقاله سعی بر این داشتیم تا به صورت کلی شما را با تقویت کننده ها ، هدیونیت های تک دین و دو دین و مولتی مدیا های اندرویدی و تمامی درایور ها آشنا بکنیم تا حین خرید از اطلاعات کافی برخوردار باشید و انتخاب اشتباهی انجام ندهید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *