hambergermenu

صرفه‌جویی ۶ میلیون بشکه نفت و گاز در کشور

رییس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: در ایران ۹.۵ میلیون بشکه معادل نفت و گاز تولید که شش میلیون بشکه از آن در داخل کشور مصرف می‌شود و این در شرایطی است که شدت مصرف انرژی در ایران شش برابر جهان و ۱۲ برابر کشورهای پیشتاز همچون ژاپن است لذا لازم است تا برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی در شش میلیون بشکه مصرف نفت و گاز در کشور صورت گیرد.

 

به گزارش ایسنا، علی مبینی دهکردی امروز در نشست خبری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با تاکید بر این مساله که اکنون کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد، تصریح کرد: دست‌هایمان را بالا نمی‌بریم و تسلیم نخواهیم شد اما باید ظرفیت خودمان را برای مقاومت افزایش دهیم. تاکنون به دنبال این بوده‌ایم که از ظرفیت‌های خارجی و سرمایه‌های خارجی برای توسعه استفاده کنیم، اما آمریکا توسعه و پایداری بقا ما را نشانه گرفته است.

 

وی ادامه داد: من معتقد نیستم که نیاز به سرمایه خارجی نداریم چرا که هرچه سرعت توسعه بالا برود نیاز ما به منابع افزایش می‌یابد اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که منابع موجود در کشور تا چه میزان پاسخگوی نیازهای صنعت نفت است به همین دلیل ما قصد داریم تا با ایجاد ابزارهایی از همکاری نظام مالی و صنعت نفت بهره بگیریم.

 

رییس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان این‌که در حال حاضر ۲۵ میلیارد دلار ظرفیت تعریف شده در پتروشیمی، ۱۸ میلیارد دلار در پالایشگاه‌ها و ۱۴ میلیارد دلار در نیروگاه‌های کشور نیاز به سرمایه داریم تا بتوانند این بخش‌ها به کارایی خود برسند، گفت: البته باید به این مساله توجه شود که این پروژه‌ها جدید نیستند و تنها لازم است تا روند آنها بهبود یابد.

 

مبینی با اشاره به کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت گفت: این کنفرانس با مدل‌های توسعه الگوی قراردادهایی که وجود دارد تامین منابع مالی شرکت‌ها و معرفی الگوهای موفق قصد دارد تا شرایطی را ایجاد کند تا نظام مالی و صنعت در کنار یکدیگر بتوانند ظرفیت‌هایی را به وجود آورند.

در ادامه، حسین عبد تبریزی – دبیر کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت – با بیان این‌که اگر خط مبادله با چین و روسیه فراهم شود، می‌توانیم محدودیت‌های یورو و دلار را دور بزنیم و یا با استفاده از سیستم تهاتر محدودیت‌ها را پشت سر بگذاریم، اظهار کرد: در حال حاضر صنعت نفت و گاز کشور نیاز به سرمایه‌ گذاری دارد و این در حالی است که شاید در دو دهه گذشته به قدر کافی در این صنعت سرمایه‌ گذاری صورت نگرفته بود و هم‌اکنون تغییرات در تکنولوژی و بازار جهانی ایجاد شده نیازمند تحرکات جدید است.

 

وی با بیان این‌که در چنین شرایطی که تحریم‌ها اعمال شده و فروش نفت و جذب سرمایه‌ گذاری خارجی تقریبا ناممکن شده است باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم و بتوانیم با استفاده از ابزارهای مالی مشکلات به وجود آمده را برطرف کنیم.

به گفته دبیر کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت حوزه نظام‌های مالی همچون بانک، بیمه و بازار سرمایه راه‌حل‌هایی برای جذب نقدینگی اضافی هستند، در این بین دانش‌بنیان‌ها نیز یکی از مباحث تامین منابع مالی خواهد بود که باید از آنها به نحو احسن استفاده کرد.

 

می توانید این مقالات را از دسته ی اخبار اقتصادی مجله ما مطالعه بفرمایید : گران فروشی خودرو سازان | تخلیه حباب قیمت در بازار خودرو

 

وی با بیان این‌که یکی از معضلات صادرات نفت مساله انتقال منابع است که به دلیل محدودیت‌های بانکی در شرایط تحریم‌ها به وجود آمده است، ادامه داد: در حاشیه تامین مالی باید راه‌هایی را پیدا کنیم که بتوانیم مساله انتقال مالی را برطرف کنیم که یکی از این راه‌ها ارزهای رمزنگار هستند که در دنیا تا حدی به رسمیت شناخته شده است.

 

به گفته عبد تبریزی در ایران نیز بانک مرکزی تلاش می‌کند نحوه انتقال منابع با توجه به محدودیت‌ها را فراهم کنند مثلا اگر خط مبادله با چین و روسیه فراهم شود، می‌توانیم محدودیت‌های دلار و یورو را دور بزنیم و یا با استفاده از سیستم تهاتر محدودیت‌ها را پشت سر بگذاریم.

دبیر کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با بیان این‌که روش‌های تهاتر و رمزنگار از جمله روش‌های انتقال مبادلات پولی هستند که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: رمزنگارها اینگونه نیست که بتواند مسائل مبادله پولی نفت ایران را به کل حل کند اما ابزار جانبی هستند که کار با آنها ضرورت دارد.

دسته بندی :

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *