hambergermenu

قهوه از چی درست میشه؟

قهوه از چی درست میشه؟

 

قهوه از چی درست میشه؟ افراد بسیاری زیادی هستند که در عین علاقه وافر به قهوه، تمایل دارند بدانند قهوه از چه چیزی درست می‌شود، یا مراحل تولید قهوه چگونه است؟ دانه قهوه به­طور عام از گیاه قهوه به دست آمده و پس از کارهایی که روی آن انجام می­شود، به نوشیدنی قهوه تبدیل شده و وارد فنجان­های ما خواهد شد. برای دانستن چگونگی ساخت و مراحل تولید قهوه همراه ما باشید.

 

قهوه جهان از مدفوع فیل

قهوه از چه چیزی درست می‌شود؟

گران‌ترین قهوه جهان از مدفوع فیل درست می‌شود. شاید برای شما عجیب و چندش­آور باشد؛ ولی عین واقعیت است. فیل‌های تایلندی دانه‌هایی می‌خورند که از این دانه قهوه سیاه عاج تهیه می‌شود. این قهوه دارای قیمت ۱۱۰۰دلار بوده و بسیار گران و کمیاب است. به­طوری که این نوع قهوه فقط در برخی از کافه‌های مالدیو یافت می‌شود. در معده فیل آنزیم‌هایی وجود دارد. این آنزیم‌ها پروتئین موجود در دانه‌هایی که فیل‌ها خورده‌اند را می‌شکنند. علت تلخی قهوه هم وجود این پروتئین‌ها در دانه قهوه است. این قهوه طعم تمشک، شکلات و فندق می‌دهد.

 

قهوه­ای که ما می­نوشیم، ابتدا به­صورت میوه در مزارع کشت و برداشت می‌شود. درون هر میوه دو دانه یا دو هسته وجود دارد. پس از رسیدن میوه و چیدن محصول، نوبت به جداسازی می‌رسد که در این مرحله میوه از دانه جدا می‌شود؛ سپس دانه‌های میوه توسط دستگاه‌هایی برشته و سرخ می‌شود تا با تغییر شکل و اندازه، رنگ و عطری مناسبی بر جای بگذارد. پس از اینکه دانه برشته شد، دانه قهوه را آسیاب می‌کنند و به­صورت پودر به بازار عرضه می‌کنند. برخی افراد هم دانه قهوه را می‌خرند و خودشان آسیاب می‌کنند.

میتوانید نحوه درست کردن قهوه با قهوه جوش در سایت هایپر قهوه بخوانید .

 

مراحل تولید قهوه چگونه است؟

مراحل تولید قهوه شامل موارد زیر است:

  • برداشت دانه
  • آماده کردن دانه
  • خشک کردن دانه
  • پوست گیری دانه
  • براق کردن دانه
  • جداسازی و درجه­بندی
  • صادرات دانه
  • سنجش مزه
  • برشته کردن
  • آسیاب کردن

 

برداشت دانه قهوه چگونه انجام می‌شود؟

برداشت قهوه به صورت عمومی و انتخابی انجام می‌گیرد. درخت قهوه سه الی چهار سال طول می‌کشد تا رشد کرده و به مرحله بلوغ برسد. بعد از بلوغ درخت، میوه‌هایی شبیه به گیلاس و توت که رنگ مایل به قرمز دارند، در بین شاخه‌ها نمایان می‌شود. دانه ۶- ۸ ماه یا ۹_ ۱۱ ماه طول می‌کشد تا در درخت نمایان شود. با توجه به شرایط آب و هوایی، برداشت دانه قهوه متفاوت است. در مناطق استوایی فقط یکبار در سال برداشت می‌شود. در مقابل، در مناطق مرطوب و خشک چندین بار می‌توان دانه قهوه را برداشت کرد.

 

آماده کردن و خشک کردن دانه قهوه

از دو روش خشک کردن و مرطوب کردن برای آماده‌سازی قهوه استفاده می‌شود. در روش خشک کردن، دانه قهوه را روی یک حصیر یا مانند آن پهن می‌کنند تا خشک شود؛ سپس کم کم پوسته از دانه جدا می‌شود. روش مرطوب کردن به سرمایه زیادی نیاز دارد؛ زیرا توسط ماشین پالپ، دانه از پوست جدا شده و شسته می‌شود.

 

برای خشک کردن، دانه‌ها را روی یک سطح یا میز پهن کرده و مرتب زیر و رو می‌کنند تا خشک شود.

 

پوست‌کنی و براق‌سازی دانه قهوه چگونه انجام می‌شود؟

در قهوه‌هایی که به روش مرطوب به وجود آمده‌اند، در عمل پوست کنی فقط لایه کاغذی جدا می‌شود. در روش خشک کردن عمل پوست کنی لایه خارجی به­طوری کلی انجام می‌شود.

 

جلا دادن به دانه قهوه اختیاری است. پس از پوست‌کنی، پوسته‌های نقره‌ای مانند روی دانه باقی می‌ماند که توسط ماشین براق کننده حذف می‌شود.

 

درجه­بندی، برشته کردن و آسیاب کردن دانه قهوه

قهوه را براساس اندازه و چگالی خود دانه درجه­بندی می‌کنند. کشورهای مختلف دانه‌های قهوه را با روش‌ها و سیستم‌های متفاوت درجه­بندی می‌کنند. بهترین درجه­بندی دانه قهوه متعلق به دانه‌های سفت و سخت یا دانه‌های سفت رشد کرده در ارتفاعات است؛ یعنی دانه‌هایی که بالاتر از سطح دریا تولید شده‌اند.

 

بعد از خشک کردن و پوست کنی دانه‌های قهوه، دانه توسط دستگاه‌هایی برشته و سرخ شده و سپس توسط آب یا هوا سرد می‌شود. در مرحله ساییدن دانه قهوه نیز توسط دستگاه مخصوصی دانه را به پودر قهوه تبدیل می‌کنند. بیشترین طعم قهوه از مرحله آسیاب کردن حاصل می‌شود. هر چه بیشتر قهوه آسیاب شود، دم کردن آن نیز سریع‌تر انجام می‌شود.

 

چگونگی کشف قهوه

 

چگونگی کشف قهوه

بر اساس نقل قول‌ها، قهوه توسط یک چوپان کشف شده است. چوپان که بزها را برای چرا برده بود، متوجه می‌شود که بزها با خوردن دانه‌هایی جنب و جوششان بیشتر می‌شود. قهوه بعد از نفت دومین کالای تجاری، ارزان‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی جهان است. امروزه قهوه یک روز از سال را به نام خود ثبت کرده است. کشورهای برزیل، ویتنام، کلمبیا و اندونزی جزو بزرگترین تولیدکنندگان قهوه در جهان هستند. درخت قهوه انواع گوناگونی دارد که معروف‌ترین آن‌ها درخت عربیکا و ربوستا است.

 

میتوانید خواص قهوه تلخ را در  لینک زیر بخوانید .

خواص قهوه تلخ

 

ویژگی‌های قهوه خوب

قهوه جزو منابع کافئین­دار محسوب می‌شود. بیشتر خاصیت قهوه به دلیل کافئین موجود در آن است. قهوه در بالابردن هوش و حواس کمک کرده و محرک اعصاب نیز هست. ویژگی‌های مثبت قهوه خوب، موارد زیر هستند:

 

  • استفاده قهوه به­صورت روزانه سبب پیشگیری از بیماری آلزایمر می‌شود.
  • سوخت و ساز بدن را افزایش داده و موجب کاهش وزن می‌شود. البته فقط مصرف قهوه سبب لاغری نمی‌شود؛ بلکه فعالیت ورزشی در کنار نوشیدن قهوه باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.
  • اگر قهوه سیاه را روزانه دو فنجان بنوشید از خطر ابتلا به دیابت در امان هستید.
  • خطر ابتلا به سرطان پوست در زنان را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
  • نوشیدن قهوه از افسردگی جلوگیری می‌کند.
  • نوشیدن قهوه خوب و مطلوب از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و کبد پیشگیری می‌کند.
  • همچنین نوشیدن روزانه قهوه موجب افزایش هوشیاری و بالارفتن تمرکز در افراد می‌شود.

 

هایپر قهوه؛ ارائه دهنده بهترین قهوه در ایران

هایپر قهوه انواع قهوه را باکیفیت بالایی ارائه کرده و به دست مشتریان می­رساند. هایپر قهوه ارائه دهنده بهترین قهوه در ایران است و با ارائه مرغوب­ترین قهوه­ها به دنبال تامین انرژی و حال خوب شما در طول روز است. از طریق سایت هایپر قهوه می­توانید علاوه­بر خرید قهوه ، تجهیزات تهیه قهوه را نیز تهیه کنید. تیم کارشناسی هایپر قهوه به­صورت 24 ساعته آماده هستند تا به سوالات شما در زمینه قهوه پاسخ داده و شما را جهت خریدی عالی، راهنمایی کنند. خرید از هایپر قهوه را حتما تجربه کنید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *