hambergermenu

لوزه سوم و عمل جراحی آن

 

لوزه سوم و عمل جراحی آن با توضیحات

 

جراحی لوزه سوم درسال‌های پیش بسیار رایج بود و هر کودکی که با مشکلات مختلف لوزه مانند یک عفونت ساده به پزشک مراجعه می‌کرد، دکتر جراحی را برای او در نظر می‌گرفت.

 

لوزه‌ها که در انتهای گلو وجود دارند، نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند. از این‌رو سلامت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. پس باید علائم ایجاد مشکل در آنها را شناسایی کنیم.

 

در ادامه با این بخش از بدن بیشتر آشنا می‌شویم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

معرفی کامل لوزه و وظایف آن

لوزه‌ها در انتهای گلو دیده می‌شوند که این بافت‌های لنفاوی ۲ عدد بوده و هر کدام در یک سمت گلو قرار دارند. وظیفه لوزه مراقبت از دستگاه تنفسی است و از این‌رو حین مبارزه با عفونت به‌خصوص در سنین پایین خیلی زود دچار التهاب می‌شوند.

 

لوزه و آدنوئید با گذشت زمان و تقویت سیستم ایمنی بدن بهبود یافته و در صورت ورود عفونت کم‌تر ملتهب می‌شوند.

 

برخی والدین با نگاه کردن به لوزه فرزندان خود و دیدن اندازه آنها دچار نگرانی می‌شوند؛ زیرا این بافت‌ها در بعضی کودکان بسیار بزرگ هستند؛ به‌گونه‌ای که انگار بهم چسبیده‌اند که این مشکل هیپرتروفیک نام دارد.

 

ظاهر لوزه سالم، رنگی شبیه دیگر بخش‌های دهان داشته و تنها در صورت بروز التهاب و عفونت تغییر رنگ می‌دهد. رنگ لوزه در این مواقع قرمز روشن می‌شود.

 

لازم است بدانید درد گلو با التهاب لوزه کاملا متفاوت است اما هر دو آنها مشکلاتی در بلع به‌وجود می‌آورند. همچنین عفونت لوزه منجر به درد خواهد شد.

 

لوزه سوم چیست؟

این لوزه که با نام آدنوئید نیز شناخته می‌شود بافت‌هایی در پشت بینی و بالای گلو هستند. شاید برایتان سوال باشد که لوزه سوم کجاست؟ باید گفت محل قرارگیری دقیق آنها نزدیک به محلی است که شیپور استاش از فضای میانی به حلق وارد می‌شود.

 

سیستم لنفاوی که وظیفه متعادل کردن آب بدن و از بین بردن عفونت را دارد از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده که آدنوئید و لوزه‌ها جزئی از آن هستند.

 

آدنوئید نیز مانند لوزه وظیفه مبارزه با عفونت‌های وارد شده از طریق بینی و دهان به بدن را دارد و می‌توان گفت این بخش از اولین قسمت‌های سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود.

 

عفونت در لوزه و آدنوئید

از آنجایی که لوزه و لوزه سوم، خط مقدم سیستم ایمنی بدن به حسابی می‌آیند با ورود عفونت‌های ویروسی و باکتریایی خیلی زود دچار التهاب می‌شوند.

 

عفونت‌هایی که این قسمت بدن را آلوده می‌کند معمولا ویروسی بوده و حدود 10 درصد از آن نیز ناشی از ورود باکتری به بدن است.

 

لوزه‌ای که با عفونت درگیر شود علاوه‌بر تغییر رنگ دچار تغییر اندازه نیز شده و در صورت تداوم این مشکلات لازم است تحت جراحی قرار گیرد.

 

بزرگ شدن لوزه و تکرار این اتفاق احتمال ایجاد مشکل در عملکرد شیپوراستاش و تهویه طبیعی بدن را بالا برده و می‌تواند برای فرد خطرناک باشد.

 

این اتفاق باعث مسدود شدن مجاری تنفسی شده و عوارض آن شامل اختلال در خواب، خروپف، برانگیخته ‌شدن حین خواب و در موارد حاد آپنه که نوعی قطع تنفس هنگام خوابیدن است، می‌شود.

 

در صورتی که کودک مجبور به تنفس از دهان شده و همچنین صدای او دچار گرفتگی شود؛ احتمال بزرگ شدن آدنوئید بالا می‌رود.

 

طبق صحبت این منبع لوزه سوم می‌تواند همراه با علائمی چون کم‌خوابی و در نتیجه آن بی‌حوصلگی کودک مشاهده شود. این موضوع همچنین باعث عدم تمرکز او در مدرسه خواهد شد.

 

با مشاهده این علائم بهتر است خیلی زود کودک را برای معاینه نزد پزشک ببرید؛ زیرا عوارض بزرگ شدن لوزه برای او می‌تواند دردناک باشد.

 

چه عفونت‌هایی در لوزه و آدنوئیدها ایجاد می‌شود؟

لوزه در اثر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی دچار التهاب خواهد شد. علائمی که همراه این 2 عفونت به‌وجود می‌آید به شرح زیر است:

 

گلودرد ویروسی

عفونت‌های ویروسی می‌توانند باعث ایجاد درد گلو، سرفه، تب شدید و سوزش گلو شوند. سرماخوردگی و درد گلویی که با آبریزش بینی همراه شود؛ به‌دلیل وجود عفونت ویروسی اتفاق می‌افتد.

 

برای کاهش علائم این نوع عفونت بهترین کار استراحت کافی‌است. همچنین باید برای تسکین درد گلو نوشیدن مایعات گرم را در برنامه خود قرار دهید.

 

عفونت‌های باکتریایی

عفونت و درد گلویی که به‌ واسطه وجود باکتری ایجاد شود احتمالا بین 10 تا 14 روز طول بکشد. این عفونت در بیشتر مواقع با تب همراه نبوده و اگر بیمار به تب دچار شود نیز خیلی خفیف است.

 

برای درمان عفونت باکتریایی، بیمار باید از آنتی‌بیوتیک استفاده کند. البته ممکن است بعد از مصرف دارو و از بین رفتن علائم نیز باکتری در بدن بماند. در این صورت احتمال درگیری ریه، گوش یا سینوس وجود دارد.

 

استفاده از آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت حتما باید توسط پزشک تجویز شود. تحت هیچ شرایطی نباید خودسرانه به مصرف آنتی‌بیوتیک بپردازید.

 

آیا لوزه سوم با دارو درمان میشود؟

همان‌طور که در بالا ذکر شد بسته به دلیل ایجاد عفونت در لوزه سوم امکان درمان یا کاهش التهاب آن از طریق مصرف دارو وجود دارد.

 

برای مصرف دارو نیز حتما باید نوع عفونت ایجاد شده توسط پزشک تشخیص داده شود.

 

چه زمانی باید لوزه سوم را جراحی کرد؟ با توضیحات

 

چه زمانی باید لوزه سوم را جراحی کرد؟

در حدود 20 تا 30 سال پیش اکثر پزشکان عمل جراحی را اولین راه برای درمان آدنوئید می‌دانستند. اما امروزه این باور به‌طور کامل از بین رفته است.

 

آدنوئید یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم ایمنی بدن بوده و در خط مقدم آن قرار دارد. پس بودن آن در سلامت بدن نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

به‌همین دلیل نیز دکتر گوش و حلق و بینی تنها در صورتی ‌که ناچار باشند؛ اقدام به برداشتن لوزه سوم می‌کنند. در ادامه شرایط ضروری برای جراحی را بیان می‌کنیم.

 

عفونت شدید و مداوم

عفونت در لوزه تا 2 بار در سال می‌تواند طبیعی باشد و پزشک نیازی به جراحی نمی‌بیند. اما در صورتی که این اتفاق به‌طور مرتب بیفتد و مشکلات دیگری مانند آبسه، خروپف و اشکال در تنفس را به همراه داشته باشد معمولا دکتر برای بیمار جراحی را توصیه می‌کند.

 

آبسه و تومور

در صورت ایجاد حفره‌های چرک اطراف لوزه، پزشک تصمیم به جراحی آنها می‌گیرد. البته این اتفاق خیلی رایج نیست.

 

عدم نتیجه‌گیری از آنتی‌بیوتیک

در شرایطی که عفونت باکتریایی مکررا تکرار شود و بیمار در هر دوره به مصرف آنتی‌بیوتیک روی آورد؛ احتمال به‌وجود آمدن مقاومت باکتریایی در بدن بالا رفته و در این صورت پزشک تشخیص می‌دهد برای حل مشکل عمل جراحی انجام شود.

 

آپنه

اگر مجاری تنفسی در خواب دچار اختلال شوند آپنه خواب شکل می‌گیرد که در آن تنفس برای بیمار کم یا حتی متوقف می‌شود.

 

یکی از دلایل ایجاد آپنه بزرگ شدن اندازه لوزه وآدنوئید است که برای از بین بردن این مشکل، در صورتی که سایر روش‌های درمانی پاسخ‌گو نباشند؛ پزشک عمل جراحی را تجویز می‌کند.

 

لوزه سوم در خط مقدم سیستم ایمنی بدن قرار داشته و از ورود عفونت‌های ویروسی و باکتریایی به درون مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند. آدنوئید در بخش بالایی پشت گلو قرار داشته و مانند لوزه‌ها وظیفه مبارزه با عفونت را دارد. در حین این مبارزه ممکن است آدنوئید دچار التهاب شود که می‌تواند برای فرد دردناک باشد.

 

پزشکان با توجه به دلیل ایجاد التهاب و تورم برای درمان عفونت اقدام به تجویز دارو کرده و تا حد امکان از جراحی و برداشتن آدنوئید اجتناب می‌کنند.

 

در صورتی که مشکلات ایجاد شده توسط این لوزه زیاد باشد؛ دکتر به ناچار اقدام به جراحی آن کرده و بیمار دیگر نگران عفونی شدن آدنوئید نخواهد بود.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی