hambergermenu

معرفی انواع قطعات بدنه خودرو

قطعات بدنه خودرو درست مانند اعضای بدن انسان هستند که یک خودرو را کامل می کنند و بدون آن ها خودرو نمی تواند وجود داشته باشد. آیا تا به حال به موتور ماشین خود نگاه کرده اید و فکر کرده اید که نام قطعات بدنه چیست؟ در این مقاله، اجزای اصلی بدنه یک خودرو را بررسی خواهیم کرد و نه تنها نام قطعه، بلکه کارکرد آن را نیز خواهید آموخت.

 

انواع قطعات بدنه خودرو

 

اجزای بدنه خودرو

قسمت های اصلی بدنه خودرو به شرح زیر است:

  • کیت بدنه
  • کاپوت
  • سپر جلو
  • سپر عقب
  • چراغ های نشانگر
  • چراغ های عقب
  • چراغ مه شکن
  • داشبورد
  • پنل کوارتر
  • پنل روپوش
  • سقف ماشین
  • سانروف ماشین
  • درب ماشین
  • دستگیره در
  • برف پاک کن
  • گلگیر
  • آستر گلگیر
  • آینه
  • شیشه پنجره
  • چرخ ها
  • فلاپ گلگیر
  • قالپاق
  • شماره پلاک

 

1. بلبرینگ

بلبرینگ چرخ بخشی جدایی ناپذیر از مجموعه چرخ است که چرخ و محور را به هم متصل می کند.

 

2. کیت بدنه

کیت بدنه مجموعه ای از اجزای بدنه اصلاح شده یا اجزای اضافی است که در خودروی تولیدی نصب می شود. معمولاً از سپرهای جلو و عقب، رکاب های جانبی، اسپویلرها، کاپوت ها (اسکوپ کاپوت)، و گاهی محافظ های جانبی جلو و عقب و اسکوپ های سقفی تشکیل شده است.

 

3. پوسته بدنه

بدنه جزء اصلی یک وسیله نقلیه موتوری که بر روی شاسی قرار می گیرد و موتور در آن تعبیه شده است، سیستم های مکانیکی و الکتریکی، صندلی ها و غیره.

 

4. تریم بدنه

تریم خودرو عنصری است که می‌ توان آن را به بیرون و داخل خودرو متصل کرد تا جذاب‌ تر شود.

 

5. قطعات کابین

قسمت های داخلی کابین خودرو که اورجینال آنها در فروشگاه لوازم خودرو موجود هستند.

 

6. گریل جلوپنجره

در مهندسی خودرو، مشبک رادیاتور یک دهانه در بدنه خودرو را می پوشاند تا هوا بتواند وارد یا خارج شود. اکثر خودروها دارای یک توری در جلوی خودرو هستند تا از رادیاتور و موتور محافظت کند.

 

7. مخزن روغن ترمز

روغن ترمز نوعی مایع هیدرولیک است که در کاربردهای ترمز هیدرولیک و کلاچ هیدرولیک در وسایل نقلیه استفاده می شود. روغن ترمز به ویژه در سیلندرهای چرخ ترمزهای درام و کالیپرهای ترمز دیسکی در معرض دماهای بسیار بالا قرار می گیرد. برای جلوگیری از تبخیر در خطوط باید نقطه جوش بالایی داشته باشد.

 

8. گریل سپر

گریل سپر یک توری پلاستیکی یا فلزی است که به عنوان ضمیمه نصب می شود یا در پوشش سپر خودرو تعبیه می شود. این شبکه‌ ها معمولاً از آلومینیوم، فولاد ضد زنگ یا پلاستیک ABS ساخته می‌شوند.

 

9. محافظ سپر

محافظ سپر خودرو: برای اینکه ماشین شما از خط و خش محافظت کند. شما به سادگی نمی توانید از این امکان اجتناب کنید، اما می توانید با خیال راحت از سپر اتومبیل خود با محافظ های عالی یا محافظ هایی که در بازار موجود است محافظت کنید.

 

10. سپر

سپر سازه‌ ای است که به قسمت‌ های جلو و عقب یک وسیله نقلیه موتوری متصل یا یکپارچه می‌ شود تا در صورت برخورد جزئی ضربه را جذب کند و در حالت ایده‌ آل هزینه‌ های تعمیر را به حداقل برساند. سپرها به طور ایده آل اختلاف ارتفاع بین وسایل نقلیه را به حداقل می رسانند و از عابران پیاده در برابر آسیب محافظت می کنند.

 

11. کاپوت

کاپوت که در برخی کشورهای دیگر به عنوان کاپوت نیز شناخته می شود، پوششی است که روی موتور یک وسیله نقلیه موتور جلو قرار می گیرد. هدف این است که امکان دسترسی به موتور برای تعمیر و نگهداری فراهم شود. معمولاً از یک ضامن مخفی برای نگه داشتن کاپوت در جای خود استفاده می شود.

 

کاپوت اجازه ورود مستقیم به محفظه موتور را برای اهداف تعمیر و نگهداری می دهد. علاوه بر این، از این قطعات در برابر نور مستقیم روز و باقی مانده محافظت می کند. معمولاً از یک قلاب مخفی در کنار کاپوت استفاده می‌ شود تا زمانی که در حال بررسی وسیله نقلیه خود هستید، آن را ایمن نگه دارد.

 

12. کابل

کابل ها سیم کشی ماشین برای اتصال هر مورد الکتریکی به باتری هستند.

 

13. مخزن خنک کننده

مخزن خنک کننده مخزن پلاستیکی است که در محفظه موتور نصب شده است که مایع خنک کننده موتور در آن ذخیره می شود. مخازن خنک کننده به دلیل گرم شدن و خنک شدن موتورها از طریق چرخه هایی که مایع خنک کننده را دفع و جذب می کند، مورد نیاز است.

 

14. داشبورد

داشبورد (همچنین به عنوان داشبورد، پانل ابزار (IP) یا قاب نیز شناخته می شود) یک صفحه کنترل است که در کنسول مرکزی یک وسیله نقلیه قرار دارد. معمولاً درست در جلوی راننده (یا خلبان) قرار دارد و ابزار و کنترل‌ هایی را برای کار با وسیله نقلیه نمایش می‌ دهد.

 

15. قطعات درب

درب داخلی خودرو · پنل درب · دستگیره درب داخلی · رگولاتور پنجره · میل لنگ / سوئیچ پنجره · موتور پنجره برقی · قفل و چفت درب.

 

16. گلگیر

گلگیر اصطلاح آمریکایی برای بخشی از خودرو، موتور سیکلت یا بدنه وسیله نقلیه دیگر است که قوس چرخ (قسمت زیر گلگیر) را قاب می کند. هدف اصلی آن جلوگیری از پرتاب شن، گل، سنگ، مایعات و سایر اسپری های خیابانی توسط لاستیک چرخان به هوا است.

 

17. چراغ مه شکن

چراغ مه شکن عقب طبق قانون برای همه خودروها الزامی است. چراغ‌ های مه شکن فقط در مدل‌ های خاصی استفاده می‌ شوند، معمولاً به عنوان یک افزودنی زیبا برای وسایل نقلیه با مشخصات بالاتر. همه خودروهای جدید دارای چراغ‌های روشنایی در روز DRL هستند که همچنین به دیده شدن خودرو در جاده کمک می‌ کند.

 

18. شیشه

اولین تکه شیشه ای که در اکثر وسایل نقلیه با آن روبرو می شوید شیشه جلو است. همچنین به عنوان شیشه جلو اتومبیل های اروپایی شناخته می شود. شیشه جلو در حمایت از ساختار خودرو و محافظت از راننده و سرنشینان نقش حیاتی دارد.

 

19. پلاک و براکت

پلاک یک وسیله نقلیه معمولاً به عنوان “پلاک” شناخته می شود. این پلاک فلزی است که به وسیله نقلیه متصل شده و شماره ثبت رسمی یک وسیله نقلیه بر روی آن نقش بسته است.

 

20. آینه

آینه دید عقب (یا آینه دید عقب) یک آینه تخت در خودروها و سایر وسایل نقلیه است که به راننده اجازه می دهد تا از طریق شیشه عقب خودرو (شیشه جلوی عقب) عقب را ببیند.

 

21. فلاپ گلگیر

چه ماشین، شاسی بلند یا کامیون داشته باشید، تهیه فلاپ گلگیر برای وسیله نقلیه خود ضروری است. این لوازم یدکی خودرو به جلوگیری از رسیدن کثیفی به قسمت های حساس خودرو، به ویژه زیرشاخه که مستعد زنگ زدگی و خوردگی است، کمک می کند. فلاپ گلگیر را گلگیر یا محافظ اسپلش نیز می نامند.

 

22. پنل کوارتر

پنل کوارتر؛ پنل بدنه (سطح بیرونی) خودرو بین درب عقب (یا فقط در هر طرف برای مدل‌ های دو در) و صندوق عقب (بوت) است و معمولاً به دور چرخ می‌ پیچد.

 

23. سانروف

سانروف پانل متحرکی است که برای باز شدن پنجره ای در سقف خودرو باز می شود و به نور و/یا هوای تازه اجازه ورود به محفظه مسافر را می دهد. سانروف ها را می توان به صورت دستی یا موتوری کار کرد و در اشکال، اندازه ها و سبک های مختلف موجود است.

 

24. رینگ

رینگ “لبه بیرونی چرخ است که لاستیک را نگه می دارد”. این طرح دایره ای بیرونی چرخ را تشکیل می دهد که لبه داخلی تایر روی وسایل نقلیه ای مانند خودرو نصب شده است.

 

25. قالپاق

این یک صفحه است که قسمت کانونی چرخ را می‌ پوشاند. قابلیت قالپاق این است که مرکز چرخ و گیره چرخ را بپوشاند تا مجموعه ای از خاک و رطوبت را کاهش دهد. علاوه بر این ساختار کلی چرخ را بهبود می بخشد.

 

هنگام رانندگی بدون قالپاق ، همه انواع کثیفی ها و زباله ها در لاستیک ها جمع می شوند که می تواند باعث ساییدگی و پارگی لاستیک شود. با استفاده از قالپاق از آسیب رساندن به چرخ ها و افزایش طول عمر آنها جلوگیری می شود.

 

26. پمپ شیشه شوی

پمپ (موتور) شیشه شوی در پایین مخزن مایع شیشه شوی قرار دارد. در بیشتر خودروها مخزن شیشه شوی پشت سپر جلو، جلوی یکی از چرخ های جلو قرار دارد.

 

27. برف پاک کن

برف پاک کن وسیله ای است که باران را از شیشه جلوی خودرو پاک می کند.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *