hambergermenu

تاریخچه بارسلونا + افتخارات و حقایق باشگاه

تاریخچه بارسلونا + افتخارات و حقایق باشگاه را در ادامه با هم می خوانیم.

 

ستاره بی چون و چرای قرن جدید : شاید این لقب ، بهترین لقب barcelona بارسلونا باشد.

 

با باحال مگ همراه باشید.

 

حتی قبل از تغییر چشم انداز فوتبال با ابداع سبک تیکی تاکا، بارسلونا با نام تجاری و فوتبال بسیار تماشایی خود شناخته می شود.

 

آن ها در طول تاریخ طولانی و بی اندازه موفقیت آمیز خود، عناوین قهرمانی لالیگا و همچنین جام های قهرمانی کوپا دل ری را کسب کرده اند که به آن ها می توان لیگ قهرمانان و جام قهرمانان جام را نیز اضافه کرد.

 

به عنوان یکی از ثروتمندترین و محبوب ترین باشگاه های جهان، آن ها می توانند منحصراً بر پایه هواداران خود، سرمایه گذاری کنند.

 

بارسلونا از بدو تأسیس تا کنون نمادی اصلی از کاتالونیا و فرهنگ آن بوده است، همانطور که از شعار آن مشهود است: “فراتر از یک باشگاه” (Més que un club) .

 

 

کلیپی جالب از خاطره انگیز ترین لحظات بارسلونا

در ادامه ویدیویی از بهترین لحظات باشگاه بارسلونا را برای شما عزیزان قرار دادیم.

 

برای دیدن ویدیو روی آن کلیک کنید.

 

 

 

اطلاعات اصلی بارسلونا

تاسیس: 1899

 

کشور: اسپانیا

 

شهر: بارسلونا

 

ورزشگاه خانگی

کارر دی مونتانر گراند (1905 – 1901)

 

کارترا دیورتا گراند (1909 – 1905)

 

کمپ دل کارر اینداستریا ( 1922 – 1909 )

 

کمپ دو لس کورتس (1957 – 1922 )

 

نیوکمپ (1957 تا کنون)

 

افتخارات آبی اناری های کاتالونیا

لالیگا ( لیگ اسپانیا ) : 26

 

کوپا دل ری ( جام حذفی اسپانیا ) : 30

 

جام اروپا | لیگ قهرمانان ( جام های اروپایی) : 5

 

جام برندگان جام اروپا ( سوپرکاپ اروپا) : 4

 

بازیکنان برجسته 

جوزپ سامیتیر، لاسلو کوبالا، پائولینو آلکانترا، یوهان کرایف، برند شوستر، آندونی زوبیزارتا، دیگو مارادونا، خوزه ماری باکرو، خولیو سالیناس، لوییس انریکه، گری لینکر، هریستو استویچکوف، میکل لادروپ، رونالد کومان، گئورگی هاجی، لوئیس فیگو، روماریو، دکو، ریوالدو، رونالدو، پاتریک کلایورت، رونالدینیو، کارلس پویول، ژاوی هرناندز، آندرس اینیستا، جرارد پیکه، لیونل مسی، لوئیس سوارز

 

رکوردهای باشگاه

بیشترین بازی : ژاوی (767)

بهترین گلزن : لیونل مسی (600)

 

تاریخچه تشکیل بارسا

در سال 1899 ، خوان گامپر، تصمیم گرفت که یک باشگاه فوتبال تشکیل دهد.

 

پس از اینکه یازده علاقه مند دیگر به آگهی روزنامه وی پاسخ دادند، این رویا به واقعیت تبدیل شد و بارسلونا به وجود آمد.

 

باشگاه جدید دوران خود را با موفقیت آغاز کرد.

 

بارسلونا بعد از باختن در بیزایا در فینال اولین دوره مسابقات کوپا دل ری در سال 1902 ، تا سال 1928 توانست 8 بار قهرمان این رقابت ها شود ( در مسابقات قهرمانی منطقه ای کاتالونیا نیز موفق بودند).

 

سال بعد، آن ها قبل از ورود به دوره نزول به دلیل درگیری های سیاسی در این کشور که سرانجام آنقدر بزرگ شد که منجر به وقوع جنگ داخلی اسپانیا و آغاز رژیم فرانکو گردید، قهرمان اولین دوره لالیگا شدند.

 

دوران خوان گامپر در بارسلونا بعد از اخراج وی از اسپانیا به دلایل سیاسی، ناگهان به پایان رسید.

 

چند سال بعد او خودکشی کرد.

 

جوزپ سانیول مدیر جدید بارسلونا شد. او یک سیاستمدار چپ گرا بود و این سرانجام منجر به مرگ وی نیز شد. وی در سال 1938 توسط رژیم فرانکو اعدام شد .

 

در حالی که زندگی تحت سلطه فرانکو از منظر سیاسی سخت و طاقت فرسا بود  ، این باشگاه در واقع مجبور شد نام خود را به بارسلونا تبدیل کند که کمتر کاتالانی به نظر می رسید و همچنین رنگ های کاتالانی را نیز از لوگوی خود حذف کردند.

 

اما تا دو دهه بعد از نظر منطقی برای باشگاه موفقیت آمیز بود و در دوره 1942 تا 1957 ، بارسلونا پنج قهرمانی لالیگا و پنج قهرمانی کوپا دل ری کسب کرد.

 

به دنبال انتقال به نیوکمپ تازه تاسیس، مسئولان این باشگاه تصمیم گرفتند دوران جدیدی را آغاز کنند و هلنیو هررا را به عنوان سرمربی جدید منصوب کردند.

 

تحت هدایت هررا – و با حضور برنده توپ طلا، لوئیز سوارز (نه بازیکن اروگوئه ای فعلی) به عنوان کاپیتان این تیم در زمین بارسلونا در طی سه سال موفق شد دو لالیگای پیاپی و یک کوپا دل ری را کسب کند.

 

اگرچه در دهه 60 بارسلونا تبدیل به اولین تیمی شد که رئال مادرید را در جام اروپا شکست می دهد، اما به طور کلی این دهه برای هواداران این باشگاه بسیار ناامید کننده بود.

 

با حضور دی استفانو، رئال مادرید حریف خیلی قدرتمندی به شمار می رفت و به همین دلیل بارسلونا برای دو دهه تنها دو قهرمانی کوپا دل ری کسب کرد.

 

در کمال تعجب، این موضوع در سال های بعد نیز تکرار شد.

 

در سال 1973 یوهان کرایف، ستاره هلندی به این باشگاه پیوست و یکی از دلایلی بود که این تیم موفق شد در سال 1974 برای اولین بار طی ده سال قهرمان لالیگا شود.

 

 

انتظار برای قهرمانی بعدی در لیگ دوباره بیش از ده سال به طول انجامید تا زمانی که آن ها توانستند تحت هدایت تری ونبلز دوباره قهرمان لالیگا شوند.

 

این دوره برای بارسلونا خوب پیش رفت و آن ها توانستند موفقیت هایی کسب کنند.

 

در این دوره، بارسلونا چهار جام حذفی (کوپا دل ری) و دو جام برندگان جام اروپا را از آن خود کرد.

 

تاثیر کرایف

در سال 1979 ، کرایف ایده ایجاد یک آکادمی فوتبال براساس اصول آکادمی مشهور آژاکس را ارائه کرد.

 

سرانجام پیشنهاد وی پذیرفته شد و ساختمان قدیمی کشور با نام لا ماسیا به مقر آکادمی تبدیل گردید.

 

در سال های بعد، لاماسیا به آکادمی پر افتخار فوتبال در کل جهان تبدیل شد و توانست ستارگان زیادی تحویل تیم اصلی بارسلونا دهد.

 

در لیست جوانان پرورش یافته لا ماسیا بازیکنانی نظیر پپ گواردیولا، ژاوی هرناندز، آندرس اینیستا، سسک فابرگاس، جرارد پیکه و لیونل مسی دیده می شوند.

 

سال 1988 با بازگشت کرایف به بارسلونا در سمت مربی به یاد آورده می شود.

 

او بلافاصله با ترکیب بازیکنان آکادمی مانند پپ گواردیولا و تکسیکی بگیریستین و ستارگان بین المللی مانند مایکل لادروپ، روماریو و هریستو استویچکوف، تیم رویایی خود را ساخت.

 

مهم تر از این، فلسفه فوتبال که کرایف که با خودش به این باشگاه آورد، به عنوان پله ای برای رسیدن به سیستم تیکی تاکا تبدیل شد.

 

در زمان کرایف، بارسلونا چهار قهرمانی پیاپی لالیگا، دو کوپا دل ری، یک جام برندگان جام اروپا و همچنین اولین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد.

 

 

کرایف علاوه بر تمام موفقیت های خود در بارسلونا، درب های این باشگاه را به روی سایر ستاره های مشهور هلندی باز کرد.

 

“ارتباط هلندی” بارسلونا در دهه 90 و اوایل هزاره جدید در اوج خود قرار داشت و ستارگانی نظیر رونالد کومان، پاتریک کلایورت و جیووانی ون برونکهورست به خصوص در این باشگاه دوران خوبی داشتند.

 

حضور هلندی ها به بازیکنانشان ختم نشد.

 

اندکی پس از ترک بارسلونا توسط کرایف از این باشگاه در سال 1996 ، لوئیز ون خال به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد.

 

تحت هدایت او بارسلونا دو لالیگا، دو کوپا دل ری و یک جام برندگان جام اروپا را همگی پیش از شروع قرن جدید کسب کرد.

 

ورزشگاه پادشاه فوتبال اسپانیا

 

دوران جدید سلطه

از دست دادن لوئیز فیگو یکی از قهرمانان این باشگاه تا آن لحظه  و رفتن او به رئال مادرید در سال 2000 ضربه ای سخت برای بارسا و جاه طلبی های آن ها بود.

 

در اوایل دهه 2000 تغییرات زیادی در کادر مدیریتی باشگاه ایجاد شد، اما تا ورود هلندی دیگر در سال 2005 فرانک رایکارد اوضاع بهتر نشد.

 

رایکارد دقیقاً مانند هموطنانش کرایف و ون خال، با جذب ستارگان گرانقیمت بین المللی همچون رونالدینیو و همچنین استفاده از بازیکنان اسپانیایی مانند کارلس پویول، ژاوی و اینیستا، تیم فوق العاده ای را تشکیل داد.

 

بارسلونا در زمان حضور رایکارد، دو لالیگا و یک لیگ قهرمانان اروپا را بدست آورد.

 

شروع دوران پپ افسانه ای 

در سال 2008 ، پپ گواردیولا سرمربی سابق تیم ب بارسلونا به عنوان سرمربی تیم اصلی انتخاب شد.

 

گواردیولا که محصولی از لاماسیا بود، اهمیت آکادمی و امکاناتی که در اختیار داشت را کاملاً درک می کرد.

 

شیوه بازی او تیکی تاکای مشهور و یک سبک ترکیبی برای عبور سریع و حرکت مداوم با حفظ مالکیت توپ بود.

 

علاوه بر این، این تاکتیک بر مبنای یارگیری منطقه ای بنا شده بود.

 

خیلی زود، تیکی تاکا تبدیل به یک انقلاب مفهومی شد و بارسلونا را در موقعیتی عالی قرار داد تا بتواند از آن سود ببرد.

 

در طول چهار سال حضور در راس کار، گواردیولا بارسلونا را به بهترین باشگاه جهان تبدیل کرد.

 

بارسلونا با رهبری جدیدترین ستاره لا ماسیا، لیونل مسی، به هیچ تیمی باج نمی داد و توانست سه قهرمانی لالیگا، دو کوپا دل ری و دو لیگ قهرمانان اروپا را بین سال 2008 تا 2012 بدست آورد.

 

گواردیولا همچنین با کسب هر 6 جام ممکن در فصل 2009 / 2008 توانست رکوردی خارق العاده را از خود به جای گذارد.

 

حتی پس از ترک بارسلونا توسط گواردیولا با پیروی از این تاکتیک مربیان بعدی همچون تیته ویلانووای فقید (دستیار سابق پپ) و تاتا مارتینو نیز توانستد موفقیت هایی کسب کنند.

 

در سال 2014 لوییز انریکه، بازیکن اسپانیایی سابق تیم های رئال مادرید و بارسلونا، هدایت بلوگرانا را بر عهده گرفت و دوران درخشان دیگری را با این تیم رقم زد.

 

در اولین فصل حضور انریکه به روی نیمکت بارسلونا، این تیم توانست در هر سه جام ممکن قهرمان شود و خاطره دوران حضور گواردیولا را در ذهن هواداران مجسم کند.

 

انریکه در مجموع 3 فصل حضور خود در بارسلونا توانست با این تیم 2 لالیگا، 3 کوپا دل ری، یک لیگ قهرمانان اروپا، یک سوپر کاپ اروپا، یک سوپرکاپ اسپانیا و یک جام باشگاه های جهان کسب کند.

 

یکی از هیجان انگیز ترین خاطرات دوران حضور انریکه در بارسلونا، جبران شکست 4 – 0 بازی رفت یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپای فصل 2017 / 2016 در برابر پاریس سن ژرمن با پیروزی 6 – 1 بود.

 

پس از برکناری انریکه، سران بارسا ارنستو والورده بازیکن سابق این تیم و مربی سابق اتلتیک بیلبائو را به عنوان سرمربی انتخاب کردند.

 

تحت هدایت این مربی بارسلونا موفق به کسب دو لالیگا، یک کوپا دل ری و یک سوپرجام اسپانیا شد.

 

در هر دو فصل حضور کامل والورده، این تیم در مراحل حذفی لیگ قهرمانان اروپا، بردهای پرگل بازی رفت را با شکست های تحقیر آمیز در دور برگشت عوض کرد و حذف شد.

 

به همین دلیل و همچنین تاکتیک های نه چندان موثر این مربی، در اواسط فصل 2020 / 2019 ، سران بارسلونا در اقدامی عجیب کیکه ستین نه چندان مطرح را جانشین او کردند به امید اینکه به سرنوشت فصل های قبل دچار نشوند.

 

اسپانسر و حامی مالی

پیراهن آبی اناری پوشان بارسلونا برای مدت زیادی عاری از هرگونه اسپانسری بود و آن ها فقط نام یونیسف را در جهت اقدامات خیرخواهانه بر روی لباس های خود درج می کردند.

 

اما در سال 2010 قراردای به مبلغ 30 میلیون یورو (برای سال های 2011 تا 2015) با بنیاد قطر بسته شد که نه گفتن به آن به سبب مبلغ بالا سخت بود.

 

به دلایل بسیاری این تصمیم بحث برانگیز بود.

 

علاوه بر این که پیراهن این تیم دیگر اصطلاحا “تمیز” نبود (لوگوی یونیسف چند سالی روی پیراهن این تیم درج می شد اما این یک مسئله کاملا متفاوت به شمار می رفت)، این قرارداد همچنین با یک شرکت از کشوری با رژیم دیکتاتوری بود.

 

 

با وجود موافقت اعضای باشگاه (باشگاه بارسلونا تحت مالکیت اعضای خود است) بسیاری از هواداران نسبت به این توافق تردید داشتند.

 

در طی سال های اخیر این باشگاه اسپانسرهای دیگری نظیر هواپیمایی قطر و یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی در ژاپن با نام راکوتن داشته است.

 

بارسای 2019

 

لوگو

لوگوی فعلی بارسلونا در سال 1910 طراحی شد.

 

تا آن زمان از یک لوگوی الماس شکل استفاده می شد.

 

لوگوی سابق دارای تاجی بالای یک سپر و مشابه با آرم فعلی رئال مادرید بود.

 

لوگوی فعلی درسال 1910 توسط بازیکن سابق این تیم به نام کارلس کومامالا طراحی شده است.

 

اگرچه لوگوی کومامالا طی چندین سال چندین بار اصلاح شده است، اما هنوز هم به نسخه اول بسیار شبیه است.

 

پرچم سفید و قرمز واقع در قسمت بالا سمت چپ لوگو در واقع پرچم انگلستان است و دلیل این امر آن است که انگلیس و کاتالونیا یک شخص پشتیبان مقدس یکسان دارند.

 

پرچم زرد و قرمز در سمت راست بالای لوگو، پرچم کاتالونیا است.

 

تایم لاین بارسلونا

1899 – تاسیس باشگاه
1900 – اولین دوره مسابقات قهرمانی فوتبال کاتالونیا
1902 – کسب اولین جام توسط باشگاه ( کوپا دل ماکایا )
1902 – رسیدن به فینال اولین دوره کوپا دل ری
1905 – کسب اولین قهرمانی مسابقات قهرمانی کاتالونیا
1910 – اولین قهرمانی در کوپا دل ری
1957 – نقل مکان به ورزشگاه نیوکمپ
1929 – قهرمانی در اولین دوره لیگ اسپانیا
1973 – پیوستن یوهان کرایف به باشگاه (بعدا به عنوان مربی در سال 1988 منصوب شد)
1979 – لاماسیا، آکادمی جوانان باشگاه، تاسیس شد
1979 – اولین قهرمانی در جام برندگان جام اروپا
1982 – دیگو مارادونا از بوکا جونیورز به بارسا منتقل شد
1992 – اولین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا
2004 – اولین بازی لیونل مسی برای تیم اول
2006 – دومین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا
2009 – سومین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و کسب تمامی جام های ممکن
2011 – چهارمین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا
2013 – بارسا تبدیل به دومین تیمی شد که موفق به کسب 100 امتیاز در لیگ می شود
2015 – پنجمین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا

 

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

دیدگاه ها

  • مهدی خرداد ۱۵, ۱۴۰۱ :: ۹:۵۷ ق.ظ

    عجب کامل و دقیق

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *