hambergermenu

تعطیلات را این گونه به کام خانواده شیرین کنید!

 

سفر با کودکان در تعطیلات

 

همیشه تعطیلات زمان خاصی برای خانواده ها است. فعالیت ها و سنت های موسوم در تعطیلات که با هر نسلی ارتباط برقرار می کنند. هدایا و چهره های شاد و بشاش کودکان در تعطیلات و دورهمی ها دیدنی است. با تمام این شیرینی ها، آمدن تعطیلات می تواند برای خانواده ها استرس زا نیز باشد؛ هدایا، لباس های متنوع و خاص، غذاها و نوشیدنی ها می توانند فصل تعطیلات را برای والدین گران تمام کنند. به علاوه تمام این ها، چگونه می شود کودکان را برای دو هفته تمام، مشغول و سرگرم نگه داشت؟!

 

تعطیلات زمانی برای برقراری ارتباط مجدد با خانواده ها، احیای انرژی خود و تجدید قدردانی از موهبت های زندگی است. برای اطمینان از آرامش خاطر در این ایام زیبا، باید هزینه های تعطیلات خود را به طور منظمی ساماندهی کنید. با انجام فعالیت های رایگان و سرگرم کننده در تعطیلات نوروز، می توانید کودکان را از فضای مجازی و فعالیت های نامناسب دور کرده و خاطرات ارزشمندی را با هم بسازید.

 

با کودکان شیرینی پزی را تمرین کنید

کودکان ذاتا انجام کار های گروهی را دوست دارند، مخصوصا که بخواهند آن را با پدر و مادر خود انجام دهند. کودکان را در کارهای خود شرکت دهید و زمانی که می خواهید برای مهمان های خود شیرینی های خوشمزه بپزید، از آن ها هم کمک بگیرید. لزومی ندارد که کارهای مهم و خطرناک را به آن ها بسپارید؛ یک هم زدن ساده یا آوردن یک قاشق و چنگال هم می تواند کودک شما را خوشحال کند.

 

مکان های دیدنی شهر خود را درو کنید

تعطیلات زمان بسیار مناسبی برای بازدید از مکان های تاریخی و دیدنی هر شهر است. اگر در تعطلات نوروز به مسافرت می روید؛ حتما قبل از آن با تحقیق، مکان های تاریخی و تفریحی شهر مقصد خود را بررسی کنید و با داشتن اطلاعات لازم برای پاسخ به سوالات احتمالی کودکان، آن ها را به بازدید ببرید. اگر مسافرتی نرفتید؛ فرصت را غنیمت بشمارید و مکان های دیدنی شهر خود را برای معرفی به کودکان و تفریح در ایام نوروز، مورد هدف قرار دهید.

 

کودکان و تعطیلات

 

به تزئین جاهای مختلف خانه بپرازید

در طول روز ساعات زیادی را برای گذراندن با فرزندتان در اختیار دارید. از این اوقات باید بتوانید به نحو احسن و در جهت ساختن خاطرات خوش استفاده کنید. مثلا با کودکان روبان های پروانه ای درست کنید و به درب های ورودی اتاق بچسبانید، جای گلدان ها را عوض کنید و گلدان های شکیل تر در خانه قرار دهید، نقش و نگار های اتاق کودک را تغییر دهید و تنوع و جذابیت اتاق را برای او بالا ببرید، وسایل اتاق را جا به جا کنید و دکوراسیون دیگری را امتحان کنید. در همه ی این ها، سلیقه کودک را در نظر بگیرید و توجه کردن به او را از یاد نبرید.

 

فیلم و کارتون دیدن با بچه ها را فراموش نکنید

بهترین زمان برای فیلم دیدن همراه با خانواده تعطیلات است. فیلم و کارتون های مورد علاقه کودک را دانلود کنید و هر روز یک الی دوساعت را به تماشای آن ها اختصاص دهید. حواستان را به مدیریت زمانی در این مورد بیشتر جمع کنید تا کودک بعد از اتمام تعطیلات بدعادت نشود.

 

همراه با تماشای کارتون مورد علاقه کودک، از خوردن خوراکی های خوشمزه ای مانند پاپ کورن غافل نشوید. تقسیم خوراکی و تهیه خوراکی های خوشمزه و مورد علاقه کودک، در حین فیلم دیدن نکته ای است که نباید آن را نادیده بگیرید.

 

هدیه و عیدی های بچه های فامیل را درست کنید

عیدی، انرژی فوق العاده ای را به کودکان منتقل می کند. هدیه دادن و هدیه گرفتن هر دو برای کودکان جذاب است. زمانی که می خواهید هدیه بچه های فامیل را برایشان آماده کنید؛ از کودک خود کمک بخواهید و نظر او را در بسته بندی یا نوع هدیه بپرسید. این کار منجر به تقویت اعتماد به نفس  و شادی در کودک شما می شود. کما این که در طول مدتی که هدیه ها را آماده می کنید، لحظات خوشی را در کنار فرزندتان سپری خواهید کرد.

 

وقت گذراندن با کودکان در تعطیلات

 

گوش دادن به موسیقی های جذاب برای کودکان

موسیقی و آهنگ های شاد کودکانه را در تعطیلات همراه با فرزندتان گوش کنید. برای این کار هیچ حد و مرزی را برای خود قائل نشوید. به آهنگ های شاد کودکانه گوش کنید، همراه آن ها بخوانید و لحظات شادی را با فرزندتان خلق کنید. گوش دادن به موسیقی در تعطیلات را در انتهای شب با شنیدن یک لالایی کودکانه صوتی آرامش بخش نیز می توانید در برنامه داشته باشید. لالایی می تواند خاطرات قشنگ شما با کودکتان در طول روز را به پایان برساند و ذهن زیبای کودک را به استقبال ساختن روز ها و خاطرات قشنگ تر ببرد.

بازی های کودکانه مهمانی ها را تمرین کنید

به جای بازی کردن با موبایل و رها کردن کودک در فضای مجازی و بازی های کامپیوتری، می توانید بازی های گروهی مفرح کودکانه را با کودکان تمرین کنید تا در مهمانی ها، با کودکانِ دیگر انجام دهند. بازی های سنتی و فیزیکی که در نسل های مختلف وجود داشته اند؛ برای کودکان جذابیت زیادی دارند و یاد گرفتن و یاد دادن آن ها به کودکان می تواند وقت و زمان آن ها را به صورت بهینه در تعطیلات نوروز مصرف کند.

 

بازی هایی که با توپ انجام می شوند مانند استپ هوایی، وسطی و … هم می توانند برای سیزده بدر مناسب باشند. شما چه بازی های دیگری برای سرگرم کردن بچه ها می شناسید؟!

 

کتاب خوانی و مطالعه را فراموش نکنید

تعطیلات و تفریح کردن خوب است اما نه به قیمت آن که بچه ها از روتین سالم زندگی خود خارج شوند یا از آن فاصله بگیرند. کتاب ها و داستان ها باید به عنوان عنصر اصلی در زندگی کودکان وجود داشته باشند؛ تا کودکان هم از آموزش های ریز و درشت داستان های کودکانه بهره مند شوند و هم عادت به مطالعه و کتابخوانی را در برنامه اصلی زندگی خود داشته باشند.

 

قصه صوتی کودکانه یکی از آن گزینه هایی است که می تواند لحظات شیرینی را در طول روز و یا در آخر شب برای شما و کودکتان خلق کند. قصه را پلی کنید و کنار فرزند دلبندتان به نوای دلنشین راوی و ماجرایی که روایت می کند گوش کنید؛ در مسیر داستانی که می شنوید می توانید با کودک خود همفکری کنید و ادامه ماجرا را در ذهنتان خلق کنید؛ به پرسش های داستان پاسخ دهید و ماجراهای جدید را تجربه کنید؛ و در خلال تمام این ها، لحظات خوشی را زندگی کنید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *