hambergermenu

خواندن قصه کودکانه تکراری برای کودکان

 

خواندن قصه کودکانه تکراری برای کودکان

 

شاید عجیب باشد اما خواندن داستان های کودکانه تکراری برای کودکان می تواند به اندازه داستان های جدید و متنوع و حتی فراتر از آن، برای کودکان دارای تاثیر مثبت باشد.

 

خواندن یک قصه تکراری اما مورد علاقه کودک می تواند هر بار دریچه جدیدی از نکات و آموزه ها را برای کودک بگشاید؛ دریچه هایی که از منظر بزرگسالی قابل رویت نیست و حتی حوصله سر بر است.

 

با ما در این مقاله همراه باشید تا با هم به بررسی تاثیرات متعدد داستان های تکراری برای کودکان بپردازیم.

 

منظور از قصه های تکراری صرفا قصه های معروف نیستند؛ یک قصه تکراری می تواند همان قصه ای باشد که تنها کودک شما دوست دارد آن را بارها و بارها بشنود یا بخواند بدون آن که مخاطبان زیادی داشته باشد.

 

زمانی که هر شب برای کودک خود یک قصه کودکانه بخوانید، کودک با قصه های مختلفی در ذهن همراه می شود و می تواند از هر کدام از آن ها تجربه و اطلاعات مفیدی را کسب کند.

 

اما گاهی کودک از شما می خواهد که قصه ی دیشب یا چند شب پیش را برای او بخوانید! دلیل این امر چیست و چرا کودکان خواهان شنیدن قصه های تکراری هستند؟

 

برخی از والدین از خواندن قصه های تکراری برای کودک خود اجتناب می کنند و کودک را مجبور به شنیدن قصه های جدید می نمایند. در حالی که این رفتار اصلا توصیه نمی شود.

 

فکر نکنید که خواندن قصه تکراری برای کودک شما هیچ دستاوردی ندارد یا حتما قصه های جدید نکات جدیدی را به کودک منتقل می کنند. قصه ای را کودک دوست دارد برای او بخوانید؛ خواهید دید که چگونه شوق به قصه های کودکانه و مطالعه را در کودک خود پرورش خواهید داد.

 

تاثیرات یک قصه تکراری

تمامی تاثیراتی که خواندن قصه های کودکانه می توانند بر کودکان داشته باشند؛ یک قصه تکراری با عملکرد بهتری برای کودکان خواهد داشت. به عنوان مثال خواندن قصه ها عملکرد زبانی و حرف زدن را در کودکان تقویت می کند؛ به این ترتیب با چند بار گوش کردن قصه، کودک تسلط بهتری بر کلمات و جملات داستان پیدا کرده و بیشتر کاربرد آن ها را درک می کند.

 

زمانی که برای اولین بار یک قصه را برای کودک می خوانید، کودک با شنیدن هر قسمت از قصه، حس و حال جدیدی را تجربه می کند و از هر لحظه ی قصه، خاطره ای در ذهن خود ثبت می کند.

 

دوباره شنیدن و خواندن قصه کودکانه می تواند آن حس و حال و آن خاطرات خوش را در ذهن کودک شما زنده کند.

 

یکی از دلایل مهمی که کودکان قصه های کودکانه را تکراری را به خواندن قصه های جدید ترجیه می دهند، این است دوست دارند حال و هوای قصه را برای خود تکرار کنند؛ مثلا در آغوش مادر خود آرام بگیرند یا رویاهای خود را مرور کنند.

 

تاثیرات یک قصه تکراری

 

با شنیدن یک قصه تکراری کودک هر بار احساسات خوش خود را مرور می کند. در این قصه ها، چون کودک از قبل ماجرای قصه را می داند، احساسات و بازخورد های خود را تمرین و تکرار می کند و هربار از آن ها انرژی و احساس خوبی می گیرد.

 

مثلا به خود می گوید “اینجا باید بخندم” یا “اینجا باید بترسم” و هربار برای این احساسات تلاش می کند تا بتواند به درستی اجرا کند.

 

بنابراین با شنیدن قصه کودکانه تکراری کودک می تواند احساسات خود را به خوبی بشناسد و عکس العمل های خود را در موقعیت های قصه تمرین کند.

 

این تمرین به کودکان کمک می کنند تا در برخورد با همان موقعیت و احساسات، در زندگی واقعی، بهترین واکنش ها را داشته باشند.

 

خواندن داستان کودکانه تکراری برای کودکان در علاقمند کردن آن ها به مطالعه نیز نقش پررنگی دارد.

 

والدین می توانند با ترغیب کودک خود به گوش کردن به قصه مورد علاقه او، او را سمت کتاب ها و داستان ها سوق دهند. به این ترتیب قصه تکراری و مورد علاقه کودک می تواند انگیزه ای برای دنبال کردن قصه های جدید و ماجراهای هیجان انگیز باشد.

 

آیا همیشه خواندن قصه های کودکانه تکراری برای کودکان مفید است؟

همان طور که گفتیم داستان ها فرصتی برای تجربه زندگی در موقعیت های مختلف هستند. کودکان با قصه های کودکانه می توانند موقعیت ها و ماجراهایی را زندگی کنند که در دنیای واقعی به آن دسترسی ندارند.

 

کودک محتوای قصه کودکانه ای که می شنود را تجزیه و تحلیل می کند و خود را در نقش کاراکتر های داستان قرار می دهد، سعی می کند به جای آن ها تصمیم بگیرد و به جای آن ها زندگی کند.

 

به این ترتیب هر چه قصه هایی که کودک می خواند و می شنود، بیشتر و متنوع تر باشند، فرصت کسب تجربه بیشتری را در اختیار کودک قرار می دهند.

 

پس خواندن قصه های تکراری برای کودکان مفید هستند اما نباید از تاثیرات و فواید قصه های متنوع در سنین کودکی غافل شد.

 

آیا همیشه خواندن قصه های کودکانه تکراری برای کودکان مفید است؟

 

بنابراین قصه های کودکانه جذاب و مورد علاقه کودک را برای او تکرار کنید و هر چند وقت یکبار برای آن ها بخوانید و قصه های جدید را نیز در برنامه مطالعه کودک خود قرار دهید.

 

سعی کنید زمانی که برای خواندن قصه کودکانه جدید برای کودک انتخاب می کنید، کودک حوصله و اشتیاق کافی برای شنیدن قصه جدید را داشته باشد و بتواند با ذوق و تمرکز ماجرای داستان را دنبال کند.

 

چرا کودکان شنیدن قصه کودکانه تکراری را دوست دارند؟

کودکان عاشق کشف و کاوش در مسائل گوناگون هستند و دوست دارند هر آن چه که در اطرافشان می گذرد را واکاوی کنند. قصه دریچه ای از دنیای واقعی به درون دنیایی است که به راحتی نمی توان به آن دسترسی داشت یا حتی دسترسی به آن غیر ممکن است.

 

با هر بار خواندن قصه کودکانه تکراری کودک درک بیشتری از محتوای داستان پیدا کرده و دریچه ای جدید از نکات قصه کودکانه به روی او گشاده می شود. تعمق در محتوای قصه کودکانه تکراری فرصتی است که قصه های جدید در اختیار کودک قرار نمی دهند.

 

قصه های کودکانه پرتکرار و دوست داشتنی برای کودکان

محبوب ترین قصه کودکانه ای نسل های مختلفی را در زمان کودکی شیفته خود کرده است، قصه شنگول و منگول است. شنیدن این قصه حتی در بزرگسالی هم لذتبخش است. چرا؟

 

دقیقا به همان دلیلی که پیش تر گفتیم؛ قصه کودکانه تکراری شاید حرف جدیدی برای کودکان نداشته باشد اما پر از احساسات و انرژی های قشنگ است که می تواند روزمره کودکان را زیباتر کند.

 

بزرگترها شنیدن قصه شنگول و منگول یا قصه های تکراری کودکانه را دوست دارند چون برای آن ها نوستالژی است و با یک سفر در زمان به دوران کودکی خود کوچ می کنند.

 

قصه های کودکانه معروفی مانند سفید برفی، شنل قرمزی، سیندرلا و قصه های حسنی نیز از قصه های جذابی هستند که گوش دادن به دفعات آن ها برای کودکان و بزرگترها نه تنها کلیشه ای نیست بلکه لذتبخش هم هست.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *