hambergermenu

قصه کودکانه؛ ابزاری هوشمند برای رشد کودکان

 

قصه کودکانه ابزاری هوشمند برای رشد کودکان

 

بخشی از خاطرات همه ی ما از کودکی با قصه های کودکانه عجین شده است. قصه کودکانه، قصه ای است که یک ماجرا را متناسب با فهم و درک کودک به صورت ساده روایت می کند.

 

برای کودکانی که هنوز مهارت خواندن را یاد نگرفته اند، قصه ها توسط والدین یا نگهداران کودک خوانده می شوند.

 

کودکان از 3 سالگی به بعد می توانند مفاهیم مختلفی را درک کرده و بیاموزند و قصه های کودکانه به عنوان ابزاری برای آموزش این مفاهیم مورد استفاده قرار می گیرند.

 

قصه کودکانه ساده است اما رسالت سنگینی را بر عهده دارد. قصه های کودکانه می توانند اولین پایه های رشد، تربیت و سلامت ذهنی کودک را در زندگی او بنا کنند و نقش بسیار پر رنگی در شکل گیری شخصیت او دارند.

 

بنابراین والدین باید نهایت دقت خود را در انتخاب قصه های کودکانه برای فرزندان خود داشته باشند. اگر نمی دانید به هنگام انتخاب قصه برای کودکان باید چه نکاتی را در نظر بگیرید؛ تا انتهاب این مطلب با ما همراه باشید.

 

فرمت های مختلف قصه برای کودکان

اولین قصه های کودکانه به صورت شفاهی نسل به نسل منتقل شده اند. شواهد زیادی نشان می دهد که لالایی ها و قصه های کودکانه قبل از اختراع خط و نوشتار در میان انسان ها وجود داشته اند و تقریبا تمامی مادران تجربه شیرین خواندن قصه و لالایی را در کارنامه خود دارند.

 

پس از آن برای ماندگار شدن و انتقال بهتر و دقیق تر قصه های کودکانه به نسل های بعد، قصه های متنی شکل گرفتند. به دنبال قصه های متنی کودکانه و اختراع صنعت چاپ، کتاب داستان ها ظاهر شدند.

 

پس از ترویج و علاقه وافر کودکان به قصه خواندن و قصه شنیدن، تصویرگری در کنار متن داستان، جذابیت های قصه های کودکانه را دوچندان کرد.

 

حالا کودکان می توانستند در کنار متن، تصویر ماجراهای داستان را هم ببینند و راحت تر وقایع قصه را در ذهنشان تجسم کنند. کتاب های مصور با تصاویر متنوع و گوناگون هنوز هم برای کودکان جذاب و هیجان انگیز است.

 

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، امروزه شاهد دو فرمت جذاب قصه های صوتی و قصه های تصویری در قصه های کودکانه هستیم. قصه های تصویری همراهی صدای راوی و تصویر قصه را به دنبال دارند و ساده تر از یک انیمیشن می توانند کودک را با خود همراه کنند.

 

در قصه های صوتی، متن قصه کودکانه را راوی قصه برای کودکان می خواند. صدای شخصیت های داستان منحصر به فرد است و هم چنین در بهترین قصه های صوتی، از صدای پدیدها و موسیقی متن نیز استفاده می شود.

 

فرمت های مختلف قصه برای کودکان

 

بهترین فرمت قصه کدام است؟

همه ی فرمت های قصه کودکانه جذاب و مفید هستند و این که شما دوست دارید از کدام از فرمت برای کودک خود استفاده نمایید، به سلیقه شما و کودک بستگی دارد.

 

بعضی از کودکان دوست دارند قصه ها را با صدای مادر یا پدر خود و به صورت زنده بشنوند و برخی نیز موسیقی و جلوه های ویژه همراه با قصه کودکانه را ترجیه می دهند.

 

اگر از قصه کودکانه شب برای خواب کودک خود استفاده می کنید، بهتر است از روایت خود یا قصه های صوتی استفاده کنید.

 

استفاده از قصه های تصویری از آن جهت که حواس بینایی کودکان را هم درگیر می کند، بهتر است برای زمان شب استفاده نشود. از قصه های تصویری چه در قالب ویدیویی و چه کتاب ها، می توانید در طول روز بهره ببرید.

 

زمان خواندن قصه های کودکانه برای بچه ها

از قدیم تا امروز همه ی ما قصه خوانی را با زمان شب و قصه های شبانه می شناسیم. اما آیا شب ها تنها زمان خواندن قصه هاست؟

 

قصه های کودکانه اگر چه به بهتر و راحت تر خوابیدن بچه ها در شب کمک می کنند و پس از شلوغی های روزمره، آرامش مورد نیاز را در شب برای آن ها به ارمغان می آورند؛ اما در طول روز هم می توانند به صورت بهینه و هدفمند برای کودکان مورد استفاده قرار گیرند.

 

کودکان در طول روز می توانند به سرگرمی های مختلفی مشغول باشند. کشیدن نقاشی های متنوع، درست کردن کاردستی های گوناگون، تماشای کارتون ها و بازی های متنوع از جمله فعالیت هایی هستند که کودکان را در طول سرگرم می کنند.

 

هر یک از این سرگرمی ها می توانند نکته ای را به کودکان شما بیاموزند؛ مثلا درست کردن یک کاردستی که تمام مراحل آن را کودک شما اجرا کرده است؛ می تواند اعتماد به نفس او را تقویت کند.

 

قصه های کودکانه هم به نوبه ی خود می توانند نکات و مضامین پندآموز بسیاری را به کودکان منتقل کنند. قصه های تصویری با فرمت ویدیویی یا کتاب داستان هایی که تصاویر زیادی را همراه با قصه دارند می توانند گزینه مناسبی برای سرگرمی کودکان در طول روز باشند.

 

بهترین زمان برای خواندن قصه های کودکانه

 

بهترین زمان برای خواندن قصه های کودکانه

همان طور که گفتیم بیشترین کاربرد خواندن قصه های کودکانه خواباندن کودکان است.

 

بنابراین بهترین زمان استفاده از قصه ها نیز قبل از خوابیدن بچه ها است. قصه های کودکانه این خاصیت را دارند که همراهی با آن ها آرامش لازم برای خوابیدن ذهن را تامین کند؛ بنابراین پس از چند دقیقه گوش کردن به قصه ها، شاهد خواب کودک خود خواهید بود.

 

انتخاب موضوع داستان کودکانه

انتخاب موضوع برای قصه کودکانه، بسیار به زمان قصه خواندن شما برای فرزندتان بستگی دارد.

 

مثلا موضوعات هیجان انگیز و ماجراجویانه بهتر است برای روزها مورد استفاده قرار بگیرند، چرا که شنیدن شب هنگام این قصه ها می تواند ذهنیت آرام و خواب آلوده کودکان را به هم بریزد و مسیر خوابیدن را برای کودک و والدین دچار چالش کند.

 

موضوعاتی که مفاهیم آموزنده ای مانند بهداشت، شجاعت، صداقت و … را در بردارند در هر زمان می توانند تاثیر مثبتی بر کودک بگذارند و مثمرثمر واقع شوند.

 

یکی از اشتباهاتی که والدین در انتخاب قصه کودکانه برای فرزندان خود دارند این است که می خواهند از داستان های کودکانه برای آرام کردن یا اصطلاحا نشاندن کودک استفاده کنند؛ درحالی که قصه کودکانه پلی تربیتی است که می تواند همراه با آموزش، کودکان را به مطالعه و یادگیری مشتاق کند. بنابراین قصه کودکانه نه تنها بازدارنده نیست، بلکه باید ترغیب کننده و مشوق علاقه کودکان به یادگیری باشد.

 

نکته ای که باید والدین در انتخاب موضوع قصه کودکانه همیشه در نظر داشته باشند این است که موضوعات را همسو با انرژی کودک در آن زمان انتخاب کنند؛ مثلا اگر کودک در حال تکاپو و شیطنت است، هرگز با انتخاب یک موضوع اشتباه، انرژی و ذوق او را از بین نبرید.

 

موضوعات ماجراجویانه در این زمان می توانند مفید واقع شوند و همسو با انرژی کودک، نکاتی را به او بیاموزند. پس سعی کنید با انرژی های فرزند خود همراه شوید و از سرگرمی های هدفمند در این مسیر استفاده کنید.

 

دسته بندی موضوعات قصه صوتی کودکانه در وولک

در وولک می توانید به صد ها قصه صوتی در موضوعات مختلف دسترسی داشته باشید. قصه های صوتی وولک شامل موضوعاتی از قبیل شجاعت، خودباوری، مقابله با ترس، دوستی و همدلی، کارگروهی، مسئولیت پذیری، صداقت، احساسات، سلامتی، بهداشت، محیط زیست، تلاش و امید، رفتار، رسوم و سنت ها، درس گرفتن از اشتباهات و قصه های ماجراجویانه است.

 

هر یک از این موضوعات می توانند نکته ای اخلاقی و آموزنده را در قالب یک قصه کودکانه جذاب به کودکان بیاموزند.

 

شما والدین عزیز می توانید با مراجعه به وبسایت وولک به قصه های صوتی در موضوع مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *