hambergermenu

روش های تشخیص برنج ایرانی از خارجی

در چند سال اخیر به دلیل افزایش هزینه ها و قیمت نهایی برنج ایرانی، برخی از افراد به خرید برنج خارجی روی آورده اند. اما از نظر کیفی برنج خارجی در جایگاه بسیار پایین تری قرار گرفته و قابل مقایسه با داخلی نمی باشد. کافی است شما یک بار برنج ایرانی با کیفیت با یک دستور پخت حرفه ای را چشیده باشید تا دیگر هرگز به سراغ برنج های خارجی نروید. به همین علت بسیاری از افراد سودجو در ازای هزینه نمونه مرغوب ایرانی، برنج خارجی و تقلبی را به فروش می رسانند. خوب است تفاوت ها و ویژگی های هر کدام را بهتر بشناسیم تا در خریدمان دچار مشکل نشویم. تشخیص برنج ایرانی چند روش ابتدایی داشته که در ادامه با هم یاد می گیریم. البته باید در نظر داشت در نهایت خرید برنج از مکانی معتبر بهترین راه حل می باشد.

 

روش های تشخیص برنج ایرانی از خارجی

 

چند ترفند در خرید برنج ایرانی

 

عطر و طعم برنج ایرانی

عطر زیاد و دلنشین برنج ایرانی یکی از چندین راه تشخیص آن می باشد. این طعم و بو به مقداری زیاد بوده که قابل انکار نمی باشد. می توانید در هنگام خرید مقداری از دو نوع مختلف برنج را در دو کف دست خود ریخته و بو کنید. این روش تفاوت ها را به راحتی نشان خواهد داد. برخی از افراد متقلب به برنج های خارجی و یا بی کیفیت عطر زده تا مانند برنج ایرانی شوند برای امتحان بهتر و تفاوت طعم می توانید چند دانه از برنج را بچشید. اگر فروشنده منصف باشد و قصد گول زدن شما را نداشته باشد از تفاوت هزینه ها وقیمت بیشتر برنج ایرانی نیز می توانید به نتیجه برسید

 

ظاهر سالم و رنگ روشن

برنج ایرانی اصل و بدون تقلب برش و ترک های عرضی نخواهد داشت و شکسته نمی باشد. به همین علت برنج هایی که به راحتی شکسته و خرد می شوند را دور بریزید. زیرا این برنج ها از کیفیت پایینی برخوردار بوده و اصل نمی باشند. رنگ برنج های خارجی مانند برنج هند برنج پاکستان تیره تر بوده و به نسبت رنگی کدر دارند. رنگ شیری و یا سفید مختص برنج های ایرانی است.

 

کیفیت در پخت

علاوه بر عطر و بو بی نظیر و طعم به یاد ماندنی برنج ایرانی در هنگام پخت آن نیز تفاوت هایی وجود دارد. برنج ایرانی ری بسیار عالی داشته و قد دانه ها پس از پخت تا چند میلیمتر بلند خواهند شد. دقت داشته باشید برخی برنج های خارجی از ابتدا و قبل از پخت دانه های بلندی دارند و این امر با ری کردن پس از پخت متفاوت می باشد. همچنین برنج ایرانی پس از پخت تا چندین ساعت کیفیت اولیه را حفظ کرده، نرم بوده و خراب نمی شود. با امتحان کردن برنج خارجی متوجه می شود به سرعت کیفیت اولیه را از دست داده و سفت می شوند.

 

خراب نشدن برنج بی کیفیت در مقابل خورشید

 

خراب نشدن برنج بی کیفیت در مقابل خورشید

برنج سالم ایرانی برای خراب نشدن و تازه ماندن نیاز داشته تا در مکانی خشک و خنک نگهداری شود. به همین علت برای تشخیص آن مقداری را درون ظرفی شفاف و در بسته ریخته، در مقابل خورشید قرار دهید. در صورت کپک نزدن برنج تقلبی بوده و نمی تواند مرغوبیت برنج اصیل ایرانی را داشته باشد.

 

خیس دادن برنج

همان طور که گفته شد برنج ایرانی و اصل، ارگانیک و بدون مواد افزودنی است. و برای نگهداری نیاز به محیطی بدون رطوبت خواهد داشت. به همین علت اگر در بین دو نوع برنج شک دارید می توانید برنج ها را خیس کرده و در دو کیسه متفاوت قرار دهید. برنج مرغوب باید به زودی کپک زده و خراب شود. اگر این اتفاق نیفتد برنج مصرف شده تقلبی می باشد. یکی دیگر از راه ها نیز ریختن آب بروی مقداری برنج درون کاسه می باشد. برنج مرغوب و با کیفیت باید به زیر کاسه رفته و ته نشین شود.

 

البته با تمامی این موارد گفته شده و تست ها باز هم برخی افراد با ترکیب مقداری از برنج خارجی با برنج ایرانی می توانند شما را فریب دهند. به طور مثال در هنگام پخت برنج ایرانی ترکیب شده با نمونه خارجی عطر و بوی خود را پخش کرده و شما نیز کل محصول را اصل فرض می نمایید. به همین علت تشخیص برنج ایرانی اصل و مرغوب بودن به دست فردی ماهر و یا کشاورز چندین ساله بر خواهد آمد. بهترین امر خرید برنج ایرانی با کیفیت از مراکز معتبر در شمال کشور می باشد.

 

چند ترفند در خرید برنج ایرانی

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *