hambergermenu

هر آنچه باید در مورد برنج هاشمی بدانید

قطعا تا کنون نام و آوازه برنج هاشمی به گوش شما خورده‌است. این محصول یکی از محبوب ترین برنج های ایرانی می باشد که از لحاظ قیمتی در دسته برنج های گران قرار می گیرد. البته این قیمت بالا بی دلیل نیست و کیفیت بی نظیر برنج هاشمی مسبب آن می باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید با شناخت کامل این برنج به یک متخصص در زمان خرید آن تبدیل گردید.

 

برنج هاشمی چیست؟

در سال 1364 کشاورز سخت کوشی با نام یوسف هاشمی متوجه چند خوشه متفاوت در شالیزار خود شد. او این موضوع را نادیده نگرفت و شروع به پرورش این گونه جدید در زمین های خود کرد. در نهایت با تلاش های بی وقفه آقای هاشمی، این محصول در سال 1370 به تولید انبوه رسید. 

 

برنج هاشمی چیست؟

 

در حال حاضر محصول پرورش داده شده توسط آقای هاشمی، در بسیاری از استان های کشور با عنوان برنج هاشمی کشت می گردد. این محصول را می توان از خوشه های آن در شالیزارها شناسایی نمود، زیرا خوشه های این برنج نسبت به دیگر برنج ها بلندتر و نازک تر می باشند.

 

ویژگی های اصلی

از ویژگی های بارز برنج هاشمی دانه های قد بلند و چاق می باشد.

این برنج در هنگام پخت از ری و عطر بسیار عالیی برخوردار است و طعم بی نظیر و نرمی خود را تا مدت ها پس از پخت حفظ می کند.

رنگ دانه ها سفید مایل به کرم می باشد و آن را می توان در دسته بندی باکیفیت ترین برنج های ایرانی قرار داد.

برنج هاشمی از جمله محصولات مقاوم در برابر آفات محسوب می گردد که این موضوع باعث استفاده کمتر از کودهای شیمیایی در زمان کشت آن می شود.

 

ویژگی های اصلی برنج هاشمی

 

انواع برنج هاشمی

شاید در هنگام ورود به مغازه و درخواست برنج هاشمی با سوال کدام نوع آن مواجه شوید. با این حال باید بدانید که این محصول انواع ندارد و بذر کاشته شده تمام برنج های هاشمی یکسان است.

با این حال با توجه به فرآیند طی شده برنج در کارخانه می توان هاشمی را به صورت معطر، دودی و یا قهوه ای تهیه نمود. همچنین برنج ها در کارخانه از دستگاه بوجار عبور می کنند که در طی آن برنج های سالم از برنج های شکسته‌شده جدا می گردد. در این حالت نیز می توان برنج را در دسته های سالم، سرلاشه، لاشه و نیم دانه طبقه بندی کرد. این دسته بندی ها برای تمامی انواع برنج می توانند موجود باشند.

از سویی دیگر به دلیل مقاومت و زودرس بودن این برنج از بذر آن برای کشت در تابستان استفاده می گردد. این گونه برنج که در پاییز قابل برداشت است، با نام کشت دوم شناخته می شود.

بنابراین برنج هاشمی را به طور خلاصه در دسته بندی های زیر می توانید پیدا کنید.

 

نحوه اصلاح در کارخانه:

  • معطر
  • دودی
  • قهوه ای

 

سایز دانه ها:

  • سالم
  • سرلاشه
  • لاشه
  • نیم دانه

 

زمان کشت:

  • کشت اول
  • کشت دوم

 

قیمت برنج هاشمی

از سوالات اصلی خریداران، قیمت و بهای برنج می باشد. این موضوع به عوامل متعددی همچون نوع کشت برنج، منطقه کاشت و برداشت آن، میزان عرضه و تقاضا در زمان خرید و خرید مستقیم یا با واسطه برنج بستگی دارد.

 

در واقع در زمان خرید برنج هاشمی مرغوب شمال اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که برنج کشت دوم از قیمت بالاتری نسبت به کشت اول برخوردار است.

 

نکته دوم مربوط به زمان خرید شما می باشد زیرا در بازار ایران، قیمت برنج در طول سال دستخوش نوسانات زیادی است. برای مثال در اواسط تابستان به دلیل برداشت برنج و افزایش عرضه آن در فروشگاه ها، می توانید این محصول را با قیمت های مناسب تری تهیه نمایید.

 

در آخر باید توجه نمایید که در هنگام خرید گرفتار واسطه های سودجو نشوید. این افراد برای کسب منافع شخصی اقدام به فروش برنج با نرخ های بسیار بالاتر از قیمت خرید از کشاورز می نمایند. برای حل این مشکل پیشنهاد می شود که خرید خود را از فروشگاه های اینترنتی معتبر و مراکز توزیع مستقیم انجام دهید.

 

قیمت برنج هاشمی

 

مقایسه برنج هاشمی و طارم

  • طارم و هاشمی از برنج های بسیار پر طرفدار ایرانی به شمار می آیند که افراد زیادی قادر به تشخیص آن ها از یکدیگر نخواهند بود. در ادامه به چند مورد از مهم ترین ویژکی های این دو محصول اشاره خواهیم کرد.
  • دانه های هر دو برنج کشیده می باشند اما دانه های برنج هاشمی کمی چاق تر هستند.
  • هر دو برنج از اقلام با کیفیت محسوب می شوند و در بازار با قیمت های بسیار نزدیک و یا برابر به فروش می رسند.
  • هاشمی پس از پخت نرم تر از طارم می باشد که این ویژگی باعث می شود تا نوع طارم مقداری مجلسی‌تر به نظر آید.
  • هر دو برنج دارای پخت راحتی هستند البته برای داشتن کیفیتی بهتر می توانید از کشت دوم آن ها استفاده کنید.
دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *