hambergermenu

چرا طلا سیاه می‌شود و راه‌حل رفع سیاهی طلا چیست؟

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا طلا سیاه می‌شود؟ یا اگر مثلا انگشتر یا دستبند شما سیاه شد، به این معنا است که تقلبی است؟

 

تغییر رنگ طلا به سیاه بسیار رایج است، اما دلایل خاصی دارد. طلا، فلزی گرانبها اما درعین‌حال بسیار حساس است و نیاز به نگهداری منظم دارد.

 

منشا کشف و استفاده اولیه از این فلز گرانبها و جذاب مشخص نیست، اما شواهدی از استفاده مصری‌ها از طلا در 3000 سال قبل از میلاد وجود دارد. این فلز زیبا بسته به نحوه آلیاژ‌شدن آن با فلزات دیگر، طیف وسیعی از رنگ‌ها را نشان می‌دهد و در خالص‌ترین صورت خود (طلای 24 عیار) رنگی درخشان، غنی و گرم دارد که با هیچ فلز دیگری قابل‌مقایسه نیست. شما می‌توانید با خرید طلا قسطی از ۱۰گلد گالری تجربه‌ای رضایت‌بخش و جذاب داشته باشید و صاحب زیورآلات دلخواه خود شوید، بدون اینکه نگران بالا رفتن قیمت طلا و نوسانات بازار باشید. در این مقاله قصد داریم درباره علل سیاه‌شدن و روش‌های رفع سیاهی طلا صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

چرا طلا سیاه می‌شود و راه‌حل رفع سیاهی طلا چیست؟

 

معرفی طلا و عیارهای متفاوت

طلای خالص، بسیار بادوام و غیرواکنش‌پذیرترین فلز در بین تمام فلزات است. این فلز با اکسیژن و اغلب مواد شیمیایی واکنش نشان نمی‌دهد، کدر نمی‌شود، زنگ نمی‌زند و از بین نمی‌رود. همچنین برخلاف بسیاری از فلزات دیگر که استخراج آن از سنگ معدن دشوار است، به‌شکل طبیعی و بسیار خالص، قابل‌استخراج است. در نهایت، طلا نسبتاً کمیاب و استخراج آن در مقادیر زیاد، اغلب دشوار است و این یکی دیگر از علل گرانبها بودن آن است.

 

خالص‌ترین طلا، طلای 24 عیار با 99.9درصد طلا است، اما این طلا برای ساخت اشیاء قابل‌استفاده و جواهرات طلایی، بسیار نرم است و به‌همین.دلیل است که اغلب با فلزاتی مانند مس، نیکل، پلاتین یا نقره، آلیاژ می‌شود که آن را سخت‌ و چکش‌خوار می‌کنند. فرآیند آلیاژ طلا، خلوص آن را کاهش می‌دهد، اما طلا را قابل‌استفاده‌تر می‌کند.

 

در بازار جهانی، یک قیراط طلا، 1 قسمت از 24 قسمت طلا است. بنابراین، طلای 18 عیار، آلیاژی از 18 قسمت طلای خالص و 6 قسمت فلزات دیگر (اغلب مس) است. البته کلمه «قیراط» برای سنگ‌های قیمتی هم استفاده می‌شود که دراین‌صورت به‌جای خلوص، معیار جرم در نظر گرفته می‌شود.

 

طلای 14 عیار، درجه خلوص طلای بالاتری نسبت به طلاهای 9 یا 10 عیار و رنگ بسیار بهتری دارد و حاوی 58.5درصد طلای خالص است. گاهی اوقات ممکن است این نوع طلا را با اعداد 585 ببینید. طلای 18 عیار از لحاظ تاریخی متداول‌ترین و پرکاربردترین نوع طلا در ایران است که در انواع جواهرآلات از قبیل حلقه‌های ازدواج و نامزدی استفاده می‌شود. این طلا از 75درصد طلای خالص ساخته شده است و رنگ زرد درخشان و زیبایی دارد.

 

طلای 22 عیار حاوی 91.6درصد طلای خالص و یک فلز بسیار گران‌قیمت است که رنگ بسیار زنده‌ای دارد، اما نقطه ضعف آن این است که بسیار نرم است. این باعث می‌شود که برای ساخت جواهرات چندان مناسب نباشد و کمتر به‌صورت حلقه، زنجیر و غیره ساخته شود.

 

هنگامی که طلا با مس آلیاژ شود، فلز حاصل به‌سمت صورتی می‌رود و به‌عنوان طلای رزگلد، طلای قرمز یا طلای صورتی شناخته می‌شود. طلای سفید حاوی مقدار قابل‌توجهی نیکل، منگنز یا پالادیوم است و تقریباً همیشه با رودیوم پوشیده می‌شود تا رنگ سفید روشنی به خود بگیرد.

 

توجه داشته باشید که این روکش احتمالاً نیاز به تعویض دارد، چون به‌مرورزمان از بین می‌رود. طلای سفید روکش‌نشده به‌رنگ خاکستری گرم است و در تولید جواهرات زیاد استفاده نمی‌شود. بااین‌حال، طلا ممکن است در اثر برخی عوامل سیاه شود و رفع سیاهی طلا به‌سادگی ممکن نباشد. بنابراین اگر یک انگشتر یا دستبند طلا زنانه دارید که سیاه شده، نگران نباشید، این اتفاق عادی است و البته راه‌حل دارد.

 

احتمالا می‌دانید که قیمت این فلز پرطرفدار این روزها بالاتر از سطح درآمد بسیاری از افراد است و شاید شما هم تصور می‌کنید که مثل بسیاری از افراد فقط باید به تماشای ویترین طلافروشی‌ها بسنده کنید. اما در ۱۰گلد گالری می‌توانید یک قطعه طلای باکیفیت و نو بخرید، اما مبلغ آن در ۵ قسط بپردازید؛ البته اگر نصف مبلغ فاکتور را بپردازید، قیمت طلا برایتان تثبیت می‌شود و شما فقط مقداری پول بدهکار هستید. اینگونه یک سرمایه‌گذاری دلچسب هم خواهید کرد.

 

چرا طلا سیاه می‌شود؟

 

چرا طلا سیاه می‌شود؟

یکی از دلایل سیاه‌شدن طلا به‌دلیل سایش فلزی یا آبکاری با کیفیت پایین و همچنین خوردگی آن است. سایش هر نوع فلز سخت می‌تواند به‌راحتی رنگ واقعی طلا را تغییر دهد. البته روکش رودیوم باعث محافظت از طلا و مقاومت آن در برابر تغییر رنگ می‌شود.

 

همچنین، زمانی که برخی از فلزات پایه آلیاژ شده با طلا، با اکسیژن واکنش نشان می‌دهند، در نهایت ممکن است باعث تغییر رنگ یا حتی کدر‌شدن طلا شوند. علاوه‌براین، برخورد هرگونه لوازم آرایشی نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ طلا شود. بیشتر لوازم آرایشی دارای ذرات فلز هستند که به‌راحتی می‌توانند طلا را سیاه کنند. بنابراین، همیشه قبل از پوشیدن جواهرات طلا، آرایش کنید.

 

دلیل اصلی دیگر سیاهی طلا، کیفیت پایین آبکاری است. اکثر قطعات طلا با رودیوم پوشانده می‌شوند. ضخامت این صفحات حدود 0.25 تا 0.5 میکرون یا گاهی نازک‌تر است. رودیوم بسیار بازتابنده، سخت و متخلخل است اما با گذشت زمان، ذرات رودیوم از بین می‌روند. این فرایند روی آلیاژ طلای خاص تأثیر می‌گذارد و باعث سیاه‌شدن آن می‌شود.

 

مس، نقره و نیکل، آلیاژهای اصلی طلا هستند. هنگامی که این فلزات اکسید می‌شوند، احتمالا تیره به نظر می‌رسند. تعریق، گرما یا رطوبت دلایل تغییر رنگ و اکسایش در همه این آلیاژها هستند. بهترین راهکار برای این موضوع، استفاده از پلاتین به‌جای طلا است.

 

راه‌حل برای رفع سیاهی طلا

 

راه‌حل برای رفع سیاهی طلا

برای رفع سیاهی طلا 2 روش وجود دارد.

 

در روش اول:

 

  • یک محلول ضعیف برپایه 6 قسمت آمونیاک و 1 قسمت آبگرم رادرفنجان یاکاسه کوچکی مخلوط کنید.

 

  • قطه طلا را دراین محلول فرو ببرید و آن‌ را با استفاده از یک مسواک نرم یا یک سواب پنبه‌ای بشویید.

 

  • قطعه طلا را کاملا با آب بشویید تا مطمئن شوید که آمونیاک به‌ طور کامل از بین‌ رفته است.

 

  • با کمک یک پارچه نرم آنرا با احتیاط خشک کنید.

 

در روش دوم:

 

  • برای رفع سیاهی طلا ابتدا یک کاسه متوسط را با یک ورق آلومینیوم بپوشانید.

 

  • مقداری نمک و جوش‌ شیرین به آن اضافه کنید.

 

  • آب را در مایکروویو برای حداکثر 2 دقیقه گرم کنید.

 

  • مقداری آب به فویل آلومینیومی اضافه کنید و روی کاسه را با مقداری نمک و جوش‌ شیرین بپوشانید.

 

  • جواهرات خود را حداکثر 10 دقیقه درآن خیس کنید.

 

  • هرگونه کدورت رابایکپارچه نرم مالش دهید و با آبگرم بشویید.

 

نکات مهم در نگهداری طلا

برای نگهداری طلا، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

 

  • ازتماس بامواد شیمیایی مانندعطر ، لوازم آرایشی، لوسیون، کرم پودر، رنگ مو ومحصولات شوینده خودداری کنید.

 

  • پس ازاستفاده، طلا را با یک پارچه نرم وخشک تمیز کنید.

 

  • از قراردادن طلا در معرض آب و رطوبت خودداری کنید.

 

  • طلا را درجای خشک و خنک نگهداری کنید.

 

  • قطعات طلا را در مکان یا منو دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری کنید.

 

نکات مهم در نگهداری طلا

 

سخن پایانی

در این مقاله درباره علت‌های سیاه‌شدن طلا و روش‌های رفع سیاهی طلا صحبت کردیم. شما چه روش‌های دیگری برای رفع سیاهی طلا پیشنهاد می‌کنید؟ با ما در میان بگذارید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *