hambergermenu

چه الیافی مناسب فرش کودک است؟ ​

کودکان به طور کلی در هنگام بازی ، تماشای فیلم و .. بر روی زمین می نشینند ، بنابراین انتخاب فرش مناسب که باعث حساسیت های پوستی نشود و با نیاز های کودکان تطبیق داشته باشد حائز اهمیت است. برای داشتن اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگی های فرش مورد نظر ، با مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

 

فرش ها دارای الیاف مختلفی می باشند که میتوان به الیاف نایلونی ، پلی استر و تریکستا اشاره کرد.

 

فرش با الیاف نایلونی

همانطور که اشاره شد فرش با الیاف نایلونی ، یکی از نوع های مختلف آن است. فرش مناسب کودکان از نوع نایلونی می باشد. این نوع الیاف بر اساس خانواده‌ای از پلیمرهای پلاستیکی به نام پلی آمیدهای خطی تهیه می‌شوند. این الیاف توسط شرکت Dupont تولید می شوند.

این الیاف خیلی بادوام هستند و برای مدت طولانی ای می توان از آن ها استفاده کرد. در این روزها الیاف نایلونی یکی از محبوب ترین الیاف در سراسر جهان می باشند ، به طوری که دو سوم فرش های مصنوعی ساخته شده را شامل می شوند.

یکی از مزایای اصلی فرش های نایلونی ، تمیز شدن راحت آنهاست. همچنین آنها در برابر سایش مقاوم است. این نوع فرش ها به دلیل ساختار مولکولی در ترکیب هایش ، باید هر 12 الی 18 ماه یکبار با بخار تمیز شود.

 

مزایای فرش های نایلونی

1. دوام خوب در برابر استفاده زیاد

2. تنوع رنگ و سبک فراوان

3. شستشو راحت و آسان با شوینده ها

 

معایب الیاف نایلونی

1. باید به طور مداوم تمیز شود و توسط روغن یا گریس به راحتی لک می شود.

2. در نور مستقیم خورشید کمرنگ می شود.

3. ممکن است دارای بار ساکن باشد.

 

فرش با الیاف پلی استر

دیگر الیافی که برای کودکان مناسب است ، پلی استر می باشد. PET که به آن پلی اتیلین ترفتاتلات نیز گفته می شود ، یکی از الیاف رایج در ساخت فرش هایی است که جنس شان پلی استر می باشد. این نوع فرش ها از تراشه های PET ساخته می شوند که می توانند از ظروف بازیافتی در ساخت آنها استفاده کنند. این فرش ها بسیار نرم و سازگار با محیط زیست می باشند.

همچنین فرش ها با الیاف پلی استر قیمت مناسبی دارند و بخاطر مقاومت و پایداری شان در برابر لکه ، شهرت دارند اما عیب بزرگ آنها آسیب پذیری در برابر تردد زیاد است بنابراین دیدن سایش در فرش های پلی استر بر اثر رفت و آمد زیاد ، امری طبیعی است.

 

مزایای الیاف پلی استر

1. به ندرت رنگ پریدگی در آنها دیده می شود.

2. در برخی از آنها ، مواد بازیافتی استفاده میکنند.

3. در برابر لکه های طبیعی مقاومت خیلی زیادی دارند.

 

معایب الیاف پلی استر

1. مقاومت کمتری نسبت به الیاف نایلونی دارند.

2. مستعد لکه‌های روغنی هستند.

3. در قسمت های پرتردد دچار آسیب دیدگی می شوند.

 

فرش با الیاف تریکستا

تریکستا ( به انگلیسی : Triexta ) که نام دیگر آن Smartstrand است ، نوع خاصی از پلی استر ویژه است. این الیاف از ذرت ( 37 درصد آن ) تشکیل شده اند و یکی از طبیعی ترین نوع الیاف برای کودکان است. آنها دارای مقاومت زیاد و بسیار منحصر به فرد هستند. تریکستا در برابر گرد و خاک نیز مقاوم می باشند.

فرش تریکستا از نظر استحکام و مقاومت در برابر سایش، با فرش نایلونی رقابت می‌کند و از نظر لطافت و مقاومت در برابر لکه‌ها، با فرش پلی استر. نکته مهم درباره الیاف تریکستا این است که درصد پایینی از فرش های ارائه شده در بازار، از این الیاف تولید شده‌اند.

فرش‌های تریکستا نسبت به فرش های نایلونی و پلی استر، تنوع پایین‌تری نیز دارند.

 

مزایای فرش با الیاف تریکستا

1.سازگاری با محیط زیست و استفاده کمتر مواد شیمیایی مضر در مواد ساخته شده

2. قیمت آنها همانند فرش های نایلونی است.

3. در برابر لکه ها مقاومت بالایی دارند.

 

معایب فروش الیاف تریکستا

1. در برابر لکه های روغن استقامت کمتری دارد.

2. تنوع رنگ و مدل های کمتری نسبت به بقیه الیاف دارد.

 

الیاف طبیعی

یکی دیگر از انواع فرش ها ، فرش هایی با الیاف طبیعی هستند که از موادی مانند پشم و پنبه تهیه می شوند. این الیاف ماندگاری بالایی دارند و از انعطاف پذیری خیلی زیادی برخوردار هستند. فرش های پنبه ای در برابر آفت زدگی نیز مقاوم هستند اما عیب بزرگ آنها پخش پرزشان در هواست ؛ بنابراین این الیاف برای افرادی که دچار مشکلات تنفسی نظیر آسم ، تنگی نفس و … هستند ، مضر است.

 

مزایا الیاف طبیعی

1. این الیاف دارای مقاومت و دوام خیلی زیاد هستند.

2. الیاف طبیعی انعطاف پذیری خوبی دارند.

3. همچنین این الیاف کثیفی و .. را زیاد نشان نمی دهند ، به عبارت دیگر چرک تاب هستند.

 

معایب الیاف طبیعی

1. این الیاف نسبت به الیاف مصنوعی قیمت بیشتری دارند.

2. در مقایسه با الیاف نایلونی مقاومت کمتری دارند.

3. پخش شدن پرز در سراسر فرش نیز دیگر معایب آن است.

 

فرش مناسب کودک

برای خرید فرش مخصوص کودکان باید به الیاف آن توجه داشته باشیم. این فرش باید مقاوم در برابر لکه ها باشد و امکان شستشوی راحت را برای والدین فراهم سازد. بنابراین بسیاری از موارد بالا از قبیل فرش های پنبه ای و پشمی از لیست انتخاب تان حذف می شود. همچنین در فرش های مصنوعی نباید موادی مانند لفین و ترکیباتی مانند ویسکوز را انتخاب کنید.

در کل سه انتخاب مناسب برای فرش های کودک وجود دارد که به آنها در مطالب فوق اشاره شد.

همه گزینه‌های ذکر شده، در مقایسه با بسیاری از دیگر الیاف‌های محبوب فرش مانند پشم هزینه نسبتاً پایینی دارند. در هر نوع الیاف، بسته به عواملی مانند تراکم الیاف و مواد پشتیبان، طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها در دسترس است. بنابراین، فرشی که از کم‌هزینه‌ترین الیاف ( پلی‌استر ) ساخته شده، ممکن است قیمت بیشتری نسبت به نوع (نایلون) داشته باشد.

 

نگرانی های مربوط به الیاف مصنوعی

همه والدین در رابطه با آسیب های الیاف مصنوعی ای که ممکن است به فرزندان شان وارد شود ، نگران شوند. در برخی از الیاف مصنوعی گاز های مختلف شیمیایی نظیر فرمالدئید و استایرن وجود دارد. برخی از حامیان محیط زیست بر این باورند که فقط مواد طبیعی و صد در صد ارگانیک را برای پنبه ، پشم و … حتی برای کف پوش فرزندان خود استفاده کنند.

به طور کلی فرش های مصنوعی بخاطر گازها ، خطرناک نیستند و همچنین تجربه هایی از این قبیل از افراد گزارش نشده است. بنابراین الیاف مصنوعی نظیر نایلون ، پلی استر و تریکستا ایمن و پایدار هستند.

اگر در خانواده شما ، فردی دچار مشکلات تنفسی نظیر آسم و … است ، بهتر است در انتخاب فرش دقت بهتری داشته باشید. بعد از خرید فرش های مصنوعی ، می توانید از دستگاه تهویه مناسب و تمیز کردن فرش استفاده کنید که انتشار گازهای مضر را کاهش دهد.

همچنین مکانی که فرش را تهیه می کنید نیز مهم است ، بهتر است از از فروشگاه های معتبر این خرید را انجام دهید ؛ تا نگرانی های شما کمی کاهش یابد.

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی