hambergermenu

ارز دیجیتال چیست؟ تاریخچه + ویژگی های ارز دیجیتال

ارز دیجیتال نوعی از پول است که حالت فیزیکی ندارد و تراکنش های مربوط به آن از طریق اینترنت انجام می گیرد. در مقابل ارز معمولی مانند اسکناس توسط دولت های مختلف در سراسر جهان چاپ می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شاید فکر کنید ارزهای دیجیتال استفاده ای کاملا متفاوت با ارزهای معمولی دارند ولی اینطور نیست!

 

ارزهای دیجیتال نیز مانند ارز معمولی برای خرید و فروش کالا، پرداخت هزینه ی خدمات و دیگر استفاده هایی شبیه به ارز معمولی یا فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

ارز دیجیتال چیست

 

البته باید این نکته را بیان کنیم که نمی توان منکر تفاوت های بنیادین ارزهای دیجیتال با ارزهای معمولی شد.

 

بخشی از این تفاوت ها بسیار جذاب و کاربردی و اما بخشی دیگر دردسرساز هستند!

 

تفاوت های ارز دیجیتال با ارز معمولی

 

– اولین تفاوت این است که ارز دیجیتال هنوز در دنیا به شکل گسترده رواج پیدا نکرده و ممکن است سال ها طول بکشد تا عموم جامعه بتوانند آن را به عنوان یک پول رایج بپذیرند.

 

– ارز دیجیتال معادل فیزیکی مانند اسکناس ندارد.

 

– در نقل و اتقالاتی که توسط کارت های الکترونیکی موجود در بازار انجام میگیرد هویت دو طرف معامله کاملا مشخص است ولی در انتقالات ارز دیجیتال هویت کاربر هرگز احراز نمی شود و محفوط می ماند.

 

– در خریدهای آنلاین و یا خرید و فروش فیزیکی کالا اگر مشکلی در تراکنش پیش آید می توان آن را برگشت زد و یا به صورت توافقی از انجام تراکنش منصرف شد ولی در انجام معامله با ارز دیجیتال پشیمانی معنایی ندارد و اگر اشتباهی رخ دهد ( به عنوان مثال اگر شما پولی را به مقصد اشتباه بفرستید ) دیگر راه برگشتی وجود ندارد مگر اینکه صاحب حساب مقصد با انصاف باشد و آن را برگرداند.

 

– ارز دیجیتال مفهوم مرز و محدوده را به صورت کامل از بین برده و برخلاف بسیاری از تراکنشات مالی که گاهی باید برای انتقال مبالغ سنگین ساعت ها منتظر ماند در لحظه انجام می شود. شما به راحتی می توانید با فردی در آن سوی کره ی زمین کالایی را خرید کنید و یا بفروشید! بدون اینکه کسی احراز هویتی انجام دهد، پای بانک وسط باشد یا هزار و یک احراز هویت انجام بگیرد.

 

– ارز دیجیتال به دلیل هویت فرامرزی خود می تواند به جهانی شدن کسب و کارها کمک کند.

 

– به کمک ارز دیجیتال انجام تراکنش ها کم هزینه تر از معاملات ارزهای معمولی انجام می شود.

 

– امکان تقلب در معاملات ارز دیجیتال تقریبا صفر است.

 

– ارزهای دیجیتال انحصاری نیستند. یعنی ارزهای دیجیتال را می توان بدون اجازه از هر شخص یا نهادی خرید و فروش کرد و در هر زمانی سابقه ی تمامی تراکنش های خود را مشاهده کرد.

 

– در میان تفاوت هایی که در بالا گفته شد برخی از مزایا و معایب ارزهای دیجیتال گفته شد و برخی از ویژگی ها هم می تواند به عنوان ویژگی مثبت به حساب بیاید و هم ویژگی منفی.

 

تفاوت های ارز دیجیتال با ارز معمولی

 

به عنوان مثال مخفی بودن هویت در تراکنش های مالی در بسیاری از مواقع اتفاق خوبی نیست و خیلی ها دوست دارند بدانند طرف مقابل تراکنش مالی آنها چه کسی است. اما گاهی مخفی بودن هویت مزیت محسوب می شود.

 

شاید شما دوست نداشته باشید که فروشنده ی کالایی بداند شما چه کسی هستید که این کالا را از او می خرید و هیچ شماره تلفن یا مدرکی نیز از شما نداشته باشد.

 

در اینگونه موارد استفاده از ارز دیجیتال می تواند به شما کمک کند هویت شما احراز نشود.

 

نگاهی گذرا به تاریخچه ی ارزهای دیجیتال

در سال 1983 برای اولین بار دیوید چام آمریکایی ایده ی digital cash را در مقاله ای با عنوان “امضاهای کور برای پرداخت های غیرقابل ردیابی” مطرح کرد.

 

این جوان که فقط 28 سال داشت 6 سال بعد از این مقاله در سال 1989 یک شرکت پرداخت الکترونیکی را در آمستردام هلند تاسیس کرد تا ایده ی اولیه ی خود را پیاده سازی کرده و تجاری کند.

 

او اما ورشکستگی شرکت خود را در سال 1998 به صورت رسمی اعلام کرد. ( البته او در حال حاضر یکی از بزرگترین چهره های حوزه ی ارز دیجیتال و رمزارزها می باشد. )

 

پس از این ایده ی اولیه در سال 1996 اولین پول دیجیتالی که در دنیا به شهرت قابل قبولی رسید e-gold بود. e-gold توانست ظرف چند سال چند میلیون کاربر و طرفدار پیدا کند اما دولت آمریکا شرکت مربوطه را در سال 2008 تعطیل کرد.

 

ز آن زمان تاکنون همه e-gold را به عنوان اولین ارز دیجیتال در دنیا می شناسند.

 

البته در میانه ی این سال ها دیگر شرکت ها نیز تلاش های بسیاری در زمینه ی ارز دیجیتال انجام دادند.

 

به عنوان مثال در سال 1997 کوکاکولا در تلاش بود تا مردم به ازای خرید از دستگاه های اتومات فروش کالا (وندینگ ماشین)، هزینه را با استفاده از تلفن همراه انجام دهد.

 

در ادامه ی این تلاش ها پی پال در سال 1998 سرویس دلاری آنلاین خود را راه اندازی کرد.

 

اما در سال 2009 با تولید اولین بیت کوین یک جهش بسیار بزرگی اتفاق افتاد و رمزارزها به عنوان نوعی از ارزهای دیجیتال به صورت رسمی آغاز به کار کردند.

 

بیت کوین به عنوان اولین رمزارز شناخته می شود.

رمزارزها به عنوان نوعی از ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین شناخته می شوند.

 

ساتوشی ناکاموتا و دنیایی که متحول شد!

ساتوشی ناکاموتا نام مستعار فردی است که برای اولین بار بیت کوین را به عنوان اولین ارز دیجیتال غیر متمرکز معرفی کرد.

 

تاریخچه ی ارز دیجیتال

 

یکی از مهمترین مسائلی که در تراکنش های مالی وجود داشت و دارد امنیت است. آنچه که از ابتدا در بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال وجود داشت استفاده از رمزنگاری برای تامین امنیت تراکنش ها است.

 

به صورت خلاصه و مفید، رمزنگاری یک عبارت باعث می شود اگر کسی بخواهد این عبارت را رمزگشایی کند باید محاسباتی انجام دهد که غیرممکن است!

 

هدف از ایجاد ارزهای دیجیتال چه بود؟

 

ما در ابتدای این مطلب در اشاره به ویژگی ارزهای دیجیتال از عدم نیاز تراکنش ها به احراز هویت توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی مانند بانک صحبت کردیم.

 

همین مورد را می توان هدف اصلی به وجود آمدن ارز دیجیتال دانست. یعنی انجام تراکنش های مالی بدون نیاز به تایید و دخالت نهاد متمرکز و ناظر.

 

یکی دیگر از اهداف به وجود آمدن ارز دیجیتال قابلیت حمل آسان و دردسترس بودن در شرایط و حالات مختلف است.

 

این مزیت مهم باعث می شود تا هر تراکنش مالی مد نظر ما در کمترین زمان و به ساده ترین شکل انجام بگیرد.

 

هدف ارز دیجیتال

 

ارزهای دیجیتال معروف

 

بعد از گذشت بیش از 13 سال از به وجود آمدن اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین، تا این لحظه از سال 2022 حدود 18 هزار و 465 ارز دیجیتال مختلف در بازار وجود دارد.

 

البته بسیاری از این ارزها ارزش بسیار پایینی دارند که معامله گران بازار به آنها توجه بسیار کمی می کنند.

 

چند ارز دیجیتال مهم که جایگاه خوبی در بازار پیدا کرده اند :

 

بیت کوین

 

بیت کوین اولین و معروف ترین ارز دیجیتال است که از ابتدای معرفی آن تا کنون بیشترین توجه بازار را به خود معطوف کرده است. همانطور که گفته شد مخترع این ارز دیجیتال ساتوشی ناکاموتو است.

 

به ارزهای دیجیتال بجز بیت کوین آلت کوین گفته می شود.


نام انگلیسی بین کوین “Bitcoin” است که آن را با نام اختصاری BTC نشان می دهند.

 

وب سایت رسمی این ارز دیجیتال https://bitcoin.org می باشد.

 

اتریوم

 

ایده و وایت پیپر اتریوم در سال 2013 توسط Vitalik Buterin مطرح شد. پس از کش و قوس های فراوان در سال 2014 اتر عرضه ی اولیه و در سال 2015 شبکه ی آن راه افتاد.

 

این ارز دیجیتال توسط Vitalik Buterin که ایده ی اولیه آن را داده بود به همراه Anthony Di lrio، Charles Hoskinson، Mihai Alisie و Amir Chetrit راه اندازی شد.

 

اتریوم بعد از بیت کوین محبوب ترین ارز بازار به حساب می آید.

وب سایت رسمی این ارز دیجیتال https://ethereum.org می باشد.

 

ریپل

 

ریپل یک پلتفرم open source ، متولد سال 2012 است!این پلتفرم با هدف انجام تراکنش های سریع و ارزان طراحی شد.ریپل از اکثر پول های رایج بازار ارز دیجیتال در پلتفرم خود پشتیبانی می کند.کوین مربوط به این پلتفرم ایکس آر پی ( XRP ) نام دارد.

 

ریپل با بیت کوین یک تفاوت اساسی دارد. ریپل در تلاش است یک شبکه امن و توزیع شده ی غیرمتمرکز برای انجام معاملات بانک ها و موسسات مالی به وجود آورد ولی بیت کوین دقیقا در تلاش است تا بانک ها و موسسات واسط را حذف کند!

 

لایت کوین

 

لایت کوین یه انگلیسی Litecoin و به اختصار LTC نوشته می شود.لایت کوین توسط کارمند سابق کمپانی گوگل ، چارلی لی به وجود آمد.این ارز دیجیتال از لحاظ فنی بسیار شبیه به بیت کوین است. به عبارتی لایت کوین با اعمال تغییراتی بر روی کدهای بیت کوین به وجود آمده است.

 

تفاوت های بیت کوین و لایت کوین در الگوریتم و نحوه ی استخراج، محدودیت عرضه، ارزش و پذیرش بازار است.

 

یکی از قدیمی ترین ارزهای دیجیتال لایت کوین است و آن را با نام نقره ی دیجیتال در بازار می شناسند.

 

لایت کن در سال 2013 طی یک ساعت شاهد رشد 100 درصدی ارزش بازار خود بود که در نوع خود یک رکورد محسوب میشد.

 

بیت کوین کش

 

این ارز دیجیتال در سال 2017 به وجود آمد.بیت کوین کش را با نام اختصاری Bcash نشان داده می شود و واحد اصلی تراکنش آن توکن BCH نام دارد.

 

دو تن از بنیان گذاران اصلی این ارز دیجیتال Roger Ver و Jihan Wu نام دارند.چند مورد از تفاوت های بیت کوین و بیت کوین کش سرعت تراکنش ها، میزان خروجی، میزان کارمزد، صرافی ها، هزینه و زمان انتقال کم است.

 

در حال حاضر Bitcoin Cash ABC را به عنوان بیت کوین کش می شناسند.

 

کیف پول هایی که از بیت کوین کش پشتیبانی می کنند کوینومی، جاکس، اگزودوس، لجر نانو اس، ترزور و کیپ کی نام دارند.

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *