hambergermenu

استانبول شهر گربه های چشم رنگی

استانبول یکی از شهرهای توریستی ترکیه است که سالیانه مردم زیادی برای گردش، تفریح، بازدید از اماکن تاریخی و باستانی به این شهر سفر می کنند. ترکیه و شهرهای آن، علاوه بر آنکه شرایط بسیار خوبی برای اقامت گردشگران فراهم کرده است، این امکان را به حیوانات نیز داده است تا بتوانند با خیالی در خیابان های این شهر قدم بزنند و بدون هیچ مشکلی در یکی از شهر های ترکیه زندگی کنند.

این همه عجایب در استانبول وجود دارد و نه تنها باعث شده انسان ها به این شهر علاقه زیادی نشان دهند، بلکه گربه ها را نیز عاشق خود کرده است. در این شهر، گربه ها به راحتی می توانند رفت و آمد داشته باشند بدون آنکه نگران مزاحمت هایی باشند که برای این جانوران ممکن است وجود داشته باشد.

البته استانبول تنها شهری نیست که گربه ها می توانند آزادانه در خیابان ها زندگی کنند. در هر شهر ترکیه بسیاری از دوستداران حیوانات را می توان یافت که از آن ها حمایت می کنند. بسیاری از کانال های شبکه های اجتماعی، بیلبوردهای تبلیغاتی، صفحات مجله ها و سریال ها در این زمینه در حال فعالیت هستند. برخی از شرکت ه، غذای رایگان و یک سرپناه را برای حیواناتی که در شهر هستند فراهم می کنند.

شهرداری ها سعی می کنند تا کلینیک های ویژه ای را برای حیوانات خیابانی آماده کنند و از نظر بهداشت و سلامت نیز این حیوانات را تحت پوشش خود قرار می دهند. گاهی اوقات تصور می شود بین حیواناتی که در استانبول زندگی می کنند و مردمی که در شهر در رفت و آمد هستند، عشق و پیوند زیبایی برقرار شده است.

 

استانبول، شهر گربه ها

وقتی با تور لحظه آخری استانبول به این شهر سفر می کنید، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند وجود جمعیت زیاد گربه ها است. در ترکیه مردم به گربه ها علاقه فراوان دارند و سعی می کنند شرایط خوبی را برای زنده ماندن و زندگی آن ها فراهم کنند.

در استانبول مردم سعی می کنند که در گوشه و کنار شهر برای این گربه ها ظرف های غذا قرار دهند، تا گربه های شهر از نظر خورد و خوراک با مشکل خاصی مواجه نشوند. البته مردم استانبول علاوه بر آنکه به فکر غذای این حیوانات بوده، نگران سلامتی آن ها نیز هستند.

شما می توانید در هر گوشه ای از شهر، گربه هایی را مشاهده کنید. مردم شهر استانبول از اینکه خیابان محل زندگی شان را با این گربه ها به اشتراک گذاشته اند، بسیار خوشحال هستند. این شهر بدون وجود گربه ها، دیگر آن شهر سابق نخواهد بود و جذابیت های قدیم خود را نخواهد داشت.

نکته جالب در مورد این گربه ها آن است که هر یک از این گربه ها، یک شخصیت منحصر به فرد دارند. برخی ناآرام و مبارز، برخی دوست داشتنی، برخی ترسو و یا موذی هستند. این گربه ها می توانند از نظر روانشناسی نیز مردم را بررسی کنند. آن ها می دانند باید به کدام انسان نزدیک شوند و یا از کدام انسان دور بمانند و فاصله خود را با آن ها حفظ کنند. برای کسانی که در این شهر هستند، همه حیوانات خاص هستند و مردمی که از خیابان ها عبور می کنند سعی می کنند تا با گربه ها ارتباط برقرار کنند.

 

Cat Eye Colors - Why Cats Eyes Changing Colors? | Happy Cats Online

 

گربه های استانبول

صدها هزار گربه در خیابان های پایتخت فرهنگی ترکیه سرگردان هستند و بر  روی هر سطح راحت و راحت چرت می زنند و یک وقفه زیبا به روزمرگی زندگی شهر اضافه می کنند. غالباً شاهد افرادی خواهید بود که چمدان های بزرگی از غذای گربه ها را نگه می دارند، خیابان های معابر را در پارک ها یا گوشه های خاصی از محله ها تغذیه می کنند، شهرداری ها نیز به ساخت خانه های کوچک برای پناهگاه ها اقدام کرده است تا در ماه های سردتر این گربه ها بتوانند در آن ها پناه بگیرند.

اما همه این حیوانات از کجا آمده اند؟ داستان به زمان امپراطوری عثمانی باز می گردد. در آن زمان اعتقاد بر این بود که کشتی های زیادی که در قسطنطنیه مستقر شده اند، گربه هایی را سوار کرده اند تا با با آفاتی مانند موش ها مبازره کنند.

اینکه چرا ترک ها به گربه ها علاقه فراوان دارند، به اعتقادات مذهبی آن ها باز می گردد. یکی از توضیحات احترام ترک ها نسبت به گربه ها این است که پیامبر اکرم (ص) علاقه خود به گربه ها در احادیث و روایات، ابراز می کرده اند.

داستانی وجود دارد که حضرت محمد ( ص) آستین لباس خود را قطع کرد تا برای گربه ای که بر روی آستینش در حال چرت زدن بود، مزاحمت درست نشود. در حکایت دیگری، یک گربه بنام ابوهریره، حضرت محمد ( ص)  را از یک مار کشنده نجات داد. گربه ها همچنین به دلیل محافظت شهر از موش ها و همچنین بیماری هایی مانند طاعون، مورد احترام قرار داشته اند.

 

The beloved cat that called Istanbul's Hagia Sophia home has died - Lonely Planet

گربه مشهور استانبول

گربه ها حیوانات باهوشی هستند و بعضا حرکات و رفتارهایی هایی از خود نشان می دهند که باعث تعجب انسان ها می شود. یکی از گربه هایی که در استانبول معروف است، گربه ای به نام تمبیلی است. مدل نشستن این گربه موردی است که باعث شده است این گربه از شهرت زیادی برخوردار شود.

این گربه، در مقابل یکی از قصابی های شهر استانبول زندگی می کرد. تمبیلی در اثر خوردن مقدار زیادی گوشت اضافه وزن پیدا کرده بود و به همین دلیل حرکت و فعالیت برای او اندکی سخت شده بود. معنای اسمی که برای این گربه انتخاب کرده اند نیز به دلیل حرکت نداشتن و تنبلی وی بود.

تصاویری از این گربه منتشر شد و برخی از کاربران نیز شیطنت کرده و عکس های تمبیلی را با به کار بردن افکت هایی جذاب، در دنیای مجازی منتشر کردند و این موضوع باعث شد که این گربه بسیار معروف شود.

این گربه در سال 2016 به شدت بیمار شد و در نهایت نیز از دنیا رفت. بعد از مرگ وی، کسانی که از طرفداران این گربه بودند شروع به جمع کردن امضا نمودند تا برای این حیوان، بنایی یادبودی ساخته شود.

شهردار استانبول تصمیم گرفت که بنایی برای این حیوان ساخته شود. این مجسمه در 4 اکتبر، روز جهانی حیوانات، بر سر جای خود قرار داده شد. صدها نفر برای احترام گذاری به همراه شمع، غذای گربه و گل به محل برگزاری مراسم آمدند. این رویداد برای مردم ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار بود و به همین دلیل توسط تلویزیزون ترکیه نمایش داده شد.

 

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی