hambergermenu

اگر انگیزه ندارید ، ما به شما کمک می کنیم !

دلیل کارهایی که می کنیم چیست؟ چرا برخی از آدم ها موفق تر از دیگران هستند؟ یک دلیل مهم «انگیزه» است. مجله ی اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

انگیزه است که انسان ها را در همان سال های آغازین زندگی وا می دارد چیزهای نو را فرا بگیرند و رفتارهای گوناگونی بروز بدهند. انگیزه، نیرو محرکه ی ما برای تلاش و کسب موفقیت است.

 

با گذر زمان و در طول سال های رشد سعی میکنیم بفهمیم چه چیزهایی به ما انگیزه می دهند.

 

برای موفقیت نیاز به انگیزه داریم ، پس شناختن انواع انگیزه و شناسایی آنچه دلیل انگیزش ماست، اهمیت دارد. برای آشنایی با انواع انگیزه این مطلب را از دست ندهید.

 

انگیزه چیست؟

در تعریفی کلی انگیزه نیرویی است که ما را به عمل کردن وا می دارد. انگیزه باعث میشود تلاش کنیم و به سوی موفقیت پیش برویم. انگیزه بر رفتار و توانایی هایمان در جهت رسیدن به هدف تأثیرگذار است .

 

انگیزه انواع گوناگونی دارد. هریک از انواع انگیزه به شکلی منحصربه فرد بر رفتار انسان تأثیر می گذارد. انسان از انواع گوناگون انگیزه تأثیر می پذیرد و نمی توان نوع خاصی از آن را برای همه تجویز کرد.

 

به دلیل تفاوت های شخصیتی افراد، بهترین و الهام بخش ترین نوع انگیزه در افراد مختلف متفاوت است.

 

انواع انگیزه

1 . تشویق

نوعی از انگیزه که با شکل های مختلف پاداش مالی و غیرمالی همراه است انگیزه تشویقی نامیده میشود. پاداش ناشی از انجام کار با دستیابی به هدف، افراد بسیاری را تحریک می کند.

 

مزایای شغلی و ترفیع کاری نمونهی خوبی از عوامل تشویقی هستند که برای انگیزش افراد به کار گرفته میشوند.

 

2 . ترس

در انگیزش با ترس ، معمولا بر پیامدها تأکید میشود. این نوع انگیزه وقتی به کار گرفته میشود که با انگیزش تشویقی نتیجه دلخواه حاصل نشود.

 

عبارت « هویج و چماق» که در دنیای کسب وکار رایج است در واقع اشاره به تشویق (هویج) و ترس (چماق) دارد.

تنبیه با پیامدهای منفی یکی از شکل های انگیزش با ترس است.

 

این نوع انگیزه معمولا در نظام های آموزشی و در مورد دانشجویان و دانش آموزان، همچنین در موقعیت های حرفه ای برای انگیزش کارکنان به کار گرفته میشود.

 

به عبارتی اگر قوانین را زیر پا بگذاریم با اهداف تعیین شده را تأمین نکنیم، به روشهای مختلف جریمه می شویم.

 

3 . موفقیت

انگیزش ناشی از موفقیت و دستاوردهای گوناگون به عنوان محرکی برای افزایش شایستگی استفاده می شود.

 

ما مشتاقیم چالش های جدید را پشت سر بگذاریم و به اهدافمان برسیم، دوست داریم مهارت هایمان را تقویت کنیم تا اعتبار و شایستگی مان را هم در برابر دیگران و هم در چشم خودمان افزایش بدهیم.

 

معمولا چنین نیازی برای موفقیت و کامیابی در طبیعت انسان ها وجود دارد. اما در برخی شرایط بهره گیری از این نوع انگیزه نیازمند یک محرک بیرونی است. بیشتر ما از دریافت بازخورد مثبت همکاران و رئیس هایمان الفت میبریم.

 

این بازخورد ممکن است یک «آفرین» ساده باشد ولی برای ما ارزشمند است.

 

4 . شکوفایی

نیاز به خودشکوفایی یک عامل انگیزش درونی است. اشتیاق فراوان برای افزایش دانش مان دربارهی خود و دنیای بیرون یکی از قدرتمندترین انواع انگیزه است.

 

ما تشنهی یادگیری و رشد فردی هستیم. انگیزه ی رشد و شکوفایی ممکن است در میل ما به تغییر نمود پیدا کند.

 

بسیاری از ما به دلیل ویژگی های شخصیتی و نوع تربیتی مان پیوسته به دنبال ایجاد تغییر در دنیای درونی و بیرونی و همچنین دامنه ی دانش مان هستیم. رکود و ایستایی برای ما ناخوشایند است.

 

5 . قدرت

انگیزه ی قدرت ممکن است به شکل میل به انحصار یا میل به کنترل کردن دیگران خود را نشان بدهد. ما به دنبال اختیار و انتخاب در زندگیمان هستیم.

 

ما می خواهیم روش زندگی اکنون و مسیر زندگی آینده مان را خودمان تعیین کنیم ، همچنین میل به کنترل دیگران هم در بسیاری از ما وجود دارد.

 

میل به کنترل در برخی افراد قوی تر است به اندازه ای که گاهی ممکن است به رفتارهای آسیب زا، غیراخلاقی با خلاف قانون منجر شود.

 

اما در موقعیت دیگر اشتیاق به قدرت تنها در حد میل به تأثیرگذاری بر رفتار دیگران است. ما می خواهیم دیگران مطابق خواست، زمانبندی و روش موردپسند ما رفتار کنند.

 

۶. اجتماع

عوامل اجتماعی مایه ی انگیزش افراد بسیاری هستند. این امر ممکن است در میل به تعلق به گروه و پذیرفته شدن توسط دسته ای از افراد با میل به ارتباط با اطرافیان یا افرادی در دنیایی بزرگتر نمود پیدا کند.

 

حس نیاز به ارتباط به دیگران در طبیعت ما انسان هاست، همچنین نیاز به پذیرفته شدن و همبستگی.

 

میل و اشتیاق برای کمک به دیگران و تغییر دادن زندگی آنها یکی دیگر از ابعاد انگیزه ی اجتماعی است.

 

وقتی برای کمک به اطرافیانمان تلاش میکنیم یعنی انگیزه های اجتماعی ما را تحریک می کنند. شناخت انواع انگیزه به ما کمک میکند نوعی از انگیزه را که برایمان مناسب تر است شناسایی کنیم ، نوعی که در تحریک و بروز رفتار دلخواه در خودمان و دیگران مؤثرتر است.

 

هیچ یک از این سبکهای انگیزش به خودی خود خوب یا بد نیستند و نتایج حاصل از آنها بستگی به چگونگی به کار گرفتن آنها دارد.

 

پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل به مطالعه ی مقالات بیشتری در زمینه های انگیزشی و موفقیت ، لینک های زیر را مطالعه بفرمایید :

 

مطالب پیشنهادی موفقیت

میلیاردر های جهان IT5 کار ساده برای شاد تر زیستنترفندهای افزایش اعتماد به نفس
ترفندهای  واضح تر صحبت کردنآشنایی با فن بیان۱۰ نشانه بلوغ و رشد شخصیتی
کارهایی که نباید به خاطر آن ها عذر خواهی کنیمتاثیر مدل ذهنی در موفقیت نقش اعتماد به نفس در موفقیت
رمز پنهان موفقیتبرنامه ریزی و مدیریت زمان برای موفقیتتوصیه های خواندنی برایان تریسی برای موفقیت

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *