hambergermenu

ایجاد علاقه به مطالعه با قصه صوتی کودکانه

 

ایجاد علاقه به مطالعه با قصه صوتی کودکانه

 

گوش دادن و یادگیری از طریق قصه ها، به رشد اولیه کودکان کمک می کند. کودکان حتی زمانی که خود قادر به خواندن و نوشتن نیستند، می توانند مفاهیم زیادی را از دل یک قصه کودکانه بیاموزند.

 

قصه های صوتی کودکانه می توانند شنوندگان در حال رشد خود را با دنیای جادویی روایت آشنا کنند. از طرفی شنیدن داستان های صوتی می تواند در بهبود رشد زبان و سواد اولیه کودک نیز تاثیرگذار باشند.

 

در بسیاری از تحقیقات پیرامون علاقمندی به مطالعه، نیمی از جوانان گفته اند که گوش دادن به کتاب های صوتی باعث افزایش علاقه آن ها شده است. جالب تر این که از هر 5 نفر، دو نفر می گویند که گوش دادن به قصه های صوتی منجر به علاقمندی آن ها به نوشتن و نویسندگی شده است.

 

در این مقاله قصد داریم درباره این با شما صحبت کنیم که چگونه قصه های صوتی می توانند راهی سرگرم کننده و جذاب برای کمک به توسعه مهارت های شنیدن و یادگیری در کودکان باشند. با ما همراه باشید.

 

جذابیت های قصه های صوتی برای کودکان

قصه گویی برای کودکان چه در قالب روایت والدین و نگهداران و چه در قالب قصه صوتی کودکانه، می تواند خواننده و شنونده بی میل را درگیر خود کند.

 

قصه های صوتی ابزاری بی بدیل برای جذب خوانندگان بی میل هستند. زمانی که کودکی حوصله اش سر می رود، شاید موضوعی ماجراجویانه در دل یک قصه کودکانه بتواند او را سرگرم کند و از این زمان به صورت بهینه برای آموزش مفاهیم به کودک استفاده شود.

 

نوع روایت قصه برای کودکان در جذب آن ها به ماجرای قصه اهمیت فراوان دارد. در زمان قصه خوانی برای کودکان، چه خودتان قصه را می خوانید و چه از قصه های صوتی استفاده می کنید، به لحن و ادای درست کلمات دقت کنید.

 

صدای خود را با شخصیت های داستان تغییر دهید و احساسات مختلف را به روایت خود اضافه کنید. با چنین روایتی کودک مضمون قصه کودکانه را راحت تر درک کرده و زودتر با قصه ها ارتباط برقرار می کند.

 

جذابیت های قصه های صوتی برای کودکان

 

علاقه کودکان به شنیدن قصه های کودکانه از زبان والدین یا قصه های صوتی کودکانه، در نهایت منجر به علاقه آن ها به مطالعه خواهد شد. هر چه کودکان اشتیاق بیشتری به شنیدن قصه های کودکانه داشته باشند، در زمانی که خواندن یاد بگیرند، بیشتر به سمت خواندن کتاب ها و داستان های ماجراجویانه و هیجان انگیز سوق داده می شوند.

 

بنابراین کیفیت قصه خوانی برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. خواندن قصه برای کودکان نباید از روی رفع تکلیف و صرفا پرکردن وقت آن ها باشد؛ بلکه قصه خوانی باید برای کودکان لذتبخش باشد و آن ها هر روز منتظر فرارسیدن زمان قصه باشند.

 

برخی از ویژگی های جذاب قصه های صوتی

شاید فکر کنید که تفاوت چندانی میان روایت قصه توسط والدین یا نگهداران کودک با قصه های صوتی وجود ندارد، اما قصه های صوتی ویژگی هایی دارند که آن ها را با هر فرمت دیگری از قصه ها، متمایز کرده است.

 

در ادامه این مطلب درباره می توانید درباره این ویژگی ها بیشتر بخوانید.

 

قصه های صوتی محدودیت زمانی و مکانی ندارند

گاهی ممکن است در موقعیتی باشید که دسترسی به کتاب داستان ها برایتان دشوار باشد؛ در ماشین، مسافرت و مهمانی ها معمولا حمل و دسترسی به کتاب ها آسان نیست.

 

در این جا کتاب ها و قصه های صوتی موانع دسترسی را از بین می برند و به کودکان این امکان را می دهد که هر زمان دلشان خواست دنیایی از ماجراجویی های هیجان انگیز و داستان های متنوع را در اختیار داشته باشند.

 

قصه های صوتی محدودیت زمانی و مکانی ندارند

 

بالارفتن سطح سواد با شنیدن قصه های صوتی

تحقیقات اخیر نشان می دهند که صدای راوی در قصه های صوتی و روانخوانی قصه برای کودکان به مهارت های خواندن کودکان و سلامت ذهنی و هوش هیجانی آن ها کمک می کند.

 

قصه های صوتی به کودکانی که هنوز سواد خواندن و نوشتن کسب نکرده اند، در درک مطلب قصه و درگیر شدن با ماجرای آن کمک می کنند. یک قصه کودکانه صوتی کودک را در معرض شنیدن واژگان بیشتری از زبان مادری خود قرار داده و به دنبال آن، به تلفظ، درک بهتر و افزایش مواجهه با فرهنگ های مختلف کمک می کند.

 

گوش دادن به قصه صوتی می تواند کودکان را با سطحی بالاتر از خواندنشان آشنا می کند.

 

ممکن است کودک شما در سطح مهد کودک یا کلاس اول، و تنها با حروف و کلمات محدودی از زبان آشنا باشد؛ اما می تواند به موضوعات بیشتری و پیشرفته تری گوش دهد و آن ها را درک کند. پس قصه های صوتی می توانند دایره موضوعی وسیع تری را برای مطالعه در اختیار کودکان قرار دهند تا کودکانی که هنوز سواد خواندن ندارند نیز بتوانند از آن موضوعات بهره ببرند.

 

با شنیدن قصه های صوتی، روانخوانی کودکان تقویت می شود

شنیدن قصه های صوتی متنوع و جذاب مدل های روانخوانی را به کودکان آموزش می دهند. شنیدن قصه های صوتی یا خواندن قصه های کودکانه از زبان راوی هایی که با دقت و تخصص روانخوانی، آن ها را می خوانند، تاثیر مثبتی بر روان خواندن کودک می گذارد. داشتن سرعت مناسب در خواندن داستان، تلفظ درست کلمات و بیان واضح راوی، همگی در تقویت مهارت روانخوانی کودکان اثری مثبت دارند.

 

تجربه های بیشتر در گرو شنیدن و خواندن داستان های بیشتر

همان طور که گفته می شود که خواندن و مطالعه کتاب های بیشتر، خواننده را در معرض تجربه های بیشتر در زندگی های مختلف قرار می دهد و منجر به تقویت قوای مختلف ذهنی او می شود.

 

مطالعه منحصر به مهارت خواندن نیست، بلکه شنیدن قصه های صوتی کودکانه از همان سال های اول زندگی می توانند این تجربه های شیرین را در اختیار کودکان قرار دهند.

 

کودک با شنیدن قصه صوتی می تواند با کاراکترهای داستان کودکانه ارتباط برقرار کرده و به جای آن ها با ماجرای قصه همراه شود.

 

بدین ترتیب قدرت حل مسئله و رویارویی با مسائل مختلف در زندگی در کودکان تقویت شده و می توانند با آمادگی بیشتری در مسیر زندگی حرکت کنند.

 

با قصه های صوتی کودکان به خواندن و مطالعه چنان علاقه ای پیدا می کنند که برای تمام عمر آن ها باقی خواهد ماند.

 

تجربه زندگی فانتزی با مطالعه یک قصه کودکانه

اغلب داستان ها بر پایه تخیل نویسنده پدید می آیند. در میان سبک ها و ژانرهای مختلف، قصه های کودکانه بیشتر در معرض ترکیب تخیل و واقعیت هستند.

 

در داستان های کودکانه ویژگی های تمثیلی مانند صحبت کردن حیوانات یا زندگی های ماورایی موج می زند.

 

کودکان در دل این ماجراها غرق می شوند و رویابافی می کنند و خود را در تمام قصه هایی که می شنوند تصور می کنند.

 

با توجه به این نکته، ضروری است که والدین در انتخاب موضوعات قصه های کودکانه هوشیارانه عمل کنند و در کنار موضوعات تخیلی از داستان هایی که روایت واقعیت را نیز در بردارند، برای کودکان استفاده نمایند.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *