hambergermenu

تهویه چیست انواع مدل هایش و تامین هوای محیط

وظیفه اصلی تهویه انتقال هوای بیرون به داخل اتاق یا بالعکس می باشد. همچنین تهویه می تواند هوا را در داخل اتاق پخش نماید و موجب گردش آن شود. هدف کلیِ استفاده از انواع تهویه در ساختمان ها، فراهم کردن هوای سالم برای تنفس از طریق رقیق کردن آلاینده ها و یا حذف آن ها می باشد.

 

همچنین تهویه به‌ منظور خنک‌ سازی (به ویژه در منازل) و برای تأمین اکسیژن در وسایل احتراقی استفاده می‌شود. تهویه مطبوع خوب نقش مهمی در سلامت و راحتی ساکنان یک ساختمان دارد. استفاده از هوای بیرون به منظور خنک سازی و تغییر هوای اتاق ها، با استفاده از تکنیک های طبیعی و استفاده از هوای آزاد، از زمان های قدیم و تا نیمه اول قرن بیستم از عناصر ضروری در معماری بوده است.

 

مفهوم تهویه غیر عمدی

شاید همه ما بدانیم تهویه چیست اما شاید خیلی با مفهوم تهویه غیر عمدی آشنا نباشیم. علاوه بر تهویه عمدی، گاهی ممکن است جریان هوا از طریق فرآیند نفوذ ناگزیر وارد ساختمان شود. ورود این جریان کنترل نشده هوا، به داخل یک فضا، از طریق شکاف های ناخواسته در پوشش های ساختمان رخ می دهد. میزان نفوذ هوا به عواملی همچون، تخلخل پوسته ساختمان، بزرگی نیروهای محرک طبیعی باد و همچنین دما بستگی دارد.

 

دریچه ‌ها و دیگر منافذی که به عنوان بخشی از طراحی تهویه در ساختمان تعبیه می شوند، می‌توانند مسیرهایی برای ورود جریان هوای غیرعمدی باشند. زمانی که فشارهای وارده بر روی چنین دهانه ‌هایی بیشتر از مقاومت مکانیکی آن ها باشد با نفوذ هوا به داخل ساختمان رو به رو می شویم.

 

نفوذ هوا نه تنها به مقدار هوای ورودی به ساختمان می افزاید، بلکه ممکن است الگوی جریان هوای مورد نظر را نیز مخدوش کند. این امر می تواند به کاهش کیفیت و آسایش کلی هوای داخل منزل آسیب برساند. علاوه بر این، مسئله نفوذ می تواند منجر به عملکرد ضعیف روش های تهویه، مصرف بیش از حد انرژی، ناتوانی در تامین گرمایش یا سرمایش مورد نیاز اتاق شود. با توجه به این مسئله بررسی و به کارگیری استاندارد های درزگیری ساختمان باید به امری ضروری در فرایند تهویه تبدیل گردد.

 

لیست قیمت انواع کولر گازی های امروز با انواع برندهای مختلف در مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

 

تهویه چیست و انواع مدل های تهویه در محیط های مختلف؟

 

انواع تهویه

 برای رسیدن به پاسخ این سوال که تهویه چیست، می توانیم به بررسی انواع آن و کارکرد های هر یک بپردازیم:

  • روش فیزیولوژیکی: در این روش با ایجاد حرکت هوا بین محیط و ریه های انسان از طریق دم و بازدم موجب نوعی از تهویه می شویم.

 

  • روش مکانیکی: کاربرد آن در پزشکی و استفاده از روش های مصنوعی برای کمک به تنفس می باشد.

 

  • روش ونتیلاتور: شامل فرایند تنفس مصنوعی می باشد که برای افرادِ مبتلا به مرگ مغزی استفاده می شود. این روش دارای دستگاهی است که برای انتقال هوای تنفسی به داخل و خارج از ریه ها طراحی شده است.

 

  • روش مهندسی ساختمان: به فرآیند تغییر یا جایگزینی هوا در فضا های داخلی ساختمان ها برای دستیابی به کیفیت بالای هوای داخلی، گفته می شود.

 

  • روش اطفاء حریق: این روش شامل اقداماتی می باشد که در راستای دفع گرما و دود از ساختمان ها انجام می پذیرد.

 

  • روش معدن: ورود جریانِ هوای تازه به محل های زیر زمینی مانند یک معدن به منظور رقیق کردن هوای تنفسی و حذف گازهای مضر نیز در این نوع از تهویه قرار می گیرد.

 

وسایل و روش ها

با توجه به تعاریف ارائه شده در مورد این سوال که تهویه چیست، باز هم به یک موضوع خاص به نام تهویه مطبوع خانه؛ کولر گازی (Air conditioners) یا به اختصار AC می رسیم. این فرایند که یکی از روش های تهویه می باشد به موضوع خنک سازی محیط تاکید بیشتری دارد.

 

در حقیقت تهویه مطبوع به معنای فرآیند حذف گرما و کنترل رطوبت هوا در یک فضای بسته برای دستیابی به محیط داخلی راحت تر می باشد. در این فرایند از دستگاه های برقی یا انواع روش های دیگر از جمله غیرفعال سازی عوامل گرما زا استفاده می گردد.

 

دستگاه های تهویه مطبوع، که معمولاً از قابلیت تبرید و فشرده سازی بخار استفاده می کنند، از یک فیلتر و چند پروانه و گاهی گازهای یخچالی نیز استفاده می کنند. پمپ های حرارتی منبع گاز در این دستگاه ها با به جریان انداختن هوای محیطِ مورد نظر، موجب کنترل هوای گرم شده و تعادل دمایی خاصی ایجاد می نمایند. این تعادل دمایی می تواند برای گرمایش و همچنین سرمایش استفاده شود.

 

تهویه پنجره ای؛ کولر گازی پنجره ای برای خانه ها و دفتر های اداری

 

استاندارد تهویه چیست

نظارت بر عملکردِ روش های تهویه در ساختمان ها را می توان از چندین جنبه ارزیابی نمود که مربوط به شاخص های کلی تهویه می باشد. این شاخص ها که تحت عنوان استاندارد هایی از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، اعلام شده اند باید به پرسش های زیر پاسخ قطعی دهند. به عبارت دیگر مبنای انجام صحیح فرایندِ تهویه، رسیدن به پاسخ درست برای این سوالات می باشد:

  • آیا سیستم تهویه، میزانِ تبادلِ هوای کافی را در داخل یک منطقه فراهم می کند؟

 

  • آیا جهت کلی جریان هوا در یک ساختمان از مناطق تمیز به مناطق کثیف می باشد؟

 

  • سیستم تهویه چقدر در رساندن هوای بیرون به داخل هر مکان از اتاق کارآمد است؟

 

  • این سیستم چه مقدار در حذف آلاینده های موجود در هوای اتاق ها موثر است؟

 

همچنین طبق اعلانیه های سازمان ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) استاندارد هایی برای میزان تهویه مورد نیاز در کارگاه ها و کارخانجات وجود دارد. گرد و غبار و ریزگرد ها در یک کارگاه، از عوامل زیان آور محیطی محسوب می شوند که ممکن است در دراز مدت برای کارگران خطر ساز باشند. استاندارد های تهویه محیطی به نوعی از الزامات قانونی کار به شمار می روند که توسط کارفرمایان و مدیران باید رعایت گردند.

 

تهویه در مراکز بیمارستانها و ادارجات و اماکن عمومی

 

دستگاه الکترو استاتیک

 از آن جا که تا این قسمت از مقاله در مورد تهویه اطلاعات زیادی ارائه کردیم، اما باز هم باید به طرح این سوال که دستگاه تهویه مطبوع چیست بپردازیم. در این دستگاه که بر اساس اصل یونیزاسیون طراحی شده است، ریزترین ذرات آلودگی نیز از بین می روند. در این دستگاه یک فیلتر الکترواستاتیک تعبیه شده است که گرد و غبارِ ریز و سایر ذرات مضر را به دام می اندازد. این ذرات می توانند شامل دود سیگار، باکتری ها، قارچ ها، گرده ها، کنه های گیاهی، ویروس ها و میکرو ارگانیسم ها باشند که از هوای اتاق حذف می گردند.

 

 در دستگاه الکترو استاتیک یک فن وجود دارد که هوا را به حرکت در می آورد. از یک طرف هوا به داخل کشیده می شود و از طرف دیگر هوای تمیز به داخل اتاق دمیده می شود. عموما ذرات بار الکتریکی دارند و به قسمت های مختلف زمین می چسبند. مزیت اصلی این دستگاه، خنثی سازی بارِ این ذرات از طریق فیلتر نانو الکتریک خود می باشد. این فیلتر پس از یک دوره کارکرد، می تواند تمیز شده و مجددا مورد استفاده قرار گیرد.

 

کاربرد های این دستگاه بسیار گسترده می باشند و از منازل مسکونی گرفته تا ادارات و بیمارستان های آلوده می توانند برای تهویه مطبوع از این دستگاه استفاده نمایند. دستگاه تصفیه هوا با فیلتر الکترواستاتیک برای افرادی که دچار تحریک سریع تنفسی (آسم، تب یونجه و…) هستند، مناسب می باشد.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *