hambergermenu

جاهای دیدنی اطراف مشهد؛ از اماکن تاریخی تا طبیعت بکر

آیا تابه‌حال سفر به مشهد را تجربه کرده‌اید و جاهای دیدنی آن را می‌شناسید؟ برخی ازمسافران برای چندین بار به مشهد سفر کرده‌اند اما هنوز جاهای زیادی وجود دارد که ندیده‌اند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، آیا ترجیح می‌دهید در هربار سفر خود مراکزخرید تکراری را زیر پا بگذارید و از تمام زمان سفر خود برای خرید صرف کنید، یا اینکه علاقه به طبیعت‌گردی و دیدن جاهای دور از دسترس دارید؟ در این مطلب با معرفی چند مورد از جاهای دیدنی اطراف مشهد و ویژگی‌های آن‌ها همراه شما هستیم.

 

شاندیز پرآوازه مشهد

معرفی لیست بهترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد را با خوشمزه‌ترین و خوش‌ آب‌ و هواترین آن‌ها یعنی شاندیز شروع می‌کنیم. بلیط هواپیما مشهد می‌تواند بهانه‌ای باشد برای اینکه به این شهر زیارتی سفر کنید و سری هم به شاندیز یکی از توابع شهر مشهد بزنید و از گشت و گذار در آن لذت ببرید. تقریبا کسی نیست که به مشهد سفر کند و با طرقبه و شاندیز آن آشنا نباشد. معمولا شهروندان مشهدی از ییلاق شاندیز به عنوان مکانی با آب و هوای خنک برای تعطیلات آخر هفته استفاده می‌کنند.

 

شاندیز به دلیل وجود پوشش گیاهی انبوهی و باغ‌های متعدد، آب و هوای خنک و مطبوعی دارد که در تابستان بهترین جای ممکن برای تازه کردن آب و هواست. در فصول سرد سال نیز کاهش دمای بیشتری نسبت به مشهد دارد و حتی گاهی برخلاف مشهد در آن بارش برف و باران نیز دیده می‌شود. مهمترین قسمت ماجرای گشت و گذار در شاندیز برای مسافرانی که در هتل های مشهد اقامت دارند، غذاهای اصیل و ایرانی در انواع رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی آن است.

 

معروف‌ترین غذایی که همه از شاندیز به یاد می‌آورند، ششلیک معروف آن است‌. از صنایع دستی آن نیز می‌توان به پوستین‌دوزی‌ها، نمدبافی، ارغوان بافی و آینه‌کاری‌ها اشاره کرد که می‌تواند سوغات خوبی از شهر مشهد باشد.

 

طرقبه معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد یوتراوز

 

جاهای دیدنی شاندیز

با اینکه گشت و گذار در مرکز شهر شاندیز خود یک تفریح به حساب می‌آید، اما جاهای دیدنی و تفریحات خوبی هم وجود دارد که برای مسافران و گردشگران می‌تواند تجربه ای به یاد ماندنی باشد. دو مورد از معروف‌ترین جاهای دیدنی شاندیز در ادامه ذکر شده‌اند:

 

  • پارک جنگلی شاندیز

یکی از جاهای خوبی که در شهر شاندیز وجود دارد و به عنوان جاهای دیدنی مشهد نیز می‌توان از آن یاد کرد، بوستان طبیعت پردیس یا همان پارک جنگلی پردیس شاندیز است که مکانی عالی با طبیعتی سرسبز و درختان تنومند و بلند برای پیک‌نیک یا کمپینگ به شمار می‌رود. اگر کمی هم در این پارک جنگلی قدم بزنید و کنجکاوی کنید، شاید خبری از نهرها و رودخانه‌های روان آن نیز باشد. در واقع اگر رودخانه‌ای هنوز وجود داشته باشد، از کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد. پارک جنگلی شاندیز علاوه بر اینکه پارکینگ و نمازخانه دارد، دارای مکانی برای اسکان و حتی آلاچیق است. سوپرمارکت و مغازه‌های دیگر نیز در این منطقه برای رفاه بیشتر شما وجود دارند.

 

  • سرزمین موج‌های خروشان

با اینکه مجموعه موج های آبی در بین مسافران بسیار معروف و محبوب است، اما چند سالی است که در رقابت با این مجموعه آبی، سرزمین موج‌های خروشان شاندیز نیز در حال فعالیت است. این پارک آبی یکی از بزرگ‌ترین و جدیدترین مجموعه‌های آبی کشور است. اگر با بلیط هواپیما ارزان به مشهد سفر می‌کنید، حتما برای تهیه بلیط موج‌های خروشان نیز اقدام کنید و در تفریحات خود از سقوط آزاد، سالن ماساژ، ترامپولین، لیزرتگ و همچنین مرکز خرید مجهز موج‌های خروشان لذت ببرید.

 

طرقبه از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد

یکی دیگر از معروف‌ترین و مهمترین جاهای دیدنی اطراف مشهد که به عنوان یکی از قطب‌های مهم تجاری و تفریحی آن نیز به شمار می‌رود، شهر طرقبه است که مسیر آن متفاوت از شهر شاندیز است.

 

طرقبه یکی از شهرهای کوهستانی با طبیعتی دل‌پذیر و خوش آب و هواست که می‌تواند در روزهای زمستان روزتان را بسازد و از گرمای طاقت فرسای مشهد دور کند.

 

اینجا بهار، تابستان و پاییز و زمستانش هرکدام جذابیت خاص خودش را دارد. خرید بلیط هواپیما یوتراوز به شما این امکان را می‌دهد که در سفر خود به مشهد از جاهای دیدنی اطراف مشهد در تابستان مانند چشمه‌ها و رودخانه و حتی پارک‌های دیدنی طرقبه بازدید کنید. البته که علاوه‌بر طبیعت منحصر به فردی که در طرقبه وجود دارد، می‌توانید از مراکز مختلف خرید آن نیز برای خرید انواع محصولات استفاده کنید.

 

در آخر هم پس از گشت و گذار کافی، سری هم به رستوران‌های معروف آن بزنید تا دلی از عزا درآورید و غذاهای معروف و پرطرفدار آن را امتحان کنید.

 

تفریحات طرقبه

در طرقبه مشهد که یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌رود جاهای دیدنی و تفریحات جذابی نیز وجود دارد که از جاهای دیدنی اطراف مشهد به شمار می‌روند.

 

  • چالیدره

چالیدره یکی از مجموعه‌های تفریحی مشهور در طرقبه است که از امکانات تفریحی آن می‌توان برای تعطیلات آخر هفته و ایجاد خاطره به یادماندنی از سفر استفاده کرد. در این مجموعه می‌توانید از بازی‌های هیجان انگیز آن مانند قایق سواری، بانجی جامپینگ، تله سیژ و تله کابین لذت ببرید. اگر به ماهیگیری علاقه دارید، خبر خوب این است که در دریاچه چالیدره ماهیگیری ممنوعیتی ندارد.

 

  • پیست اتومبیل رانی

از تفریحات پرطرفدار در طرقبه پیست اتوموبیل رانی است که عاشقان و علاقه‌مندان به سرعت می‌توانند از این پیست برای خالی کردن هیجان خود استفاده کنند. پیشنهاد می‌کنیم که این تفریح هیجان انگیز را از دست ندهید، فقط ممکن است قیمت بلیط آن کمی گران باشد.

 

  • رودخانه طرقبه

عاشقان طبیعت برای بازدید از طبیعت طرقبه که یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد به شمار می‌رود، می‌توانند رودخانه طرقبه را به عنوان مکانی برای ییلاق انتخاب کنند. این رودخانه که با نام پنج‌دره شناخته می‌شود از رشته‌ کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد و با داشتن طبیعت بکر اطرافش فضایی زیبا و جذاب را پدید آورده است. بسیاری از افراد هستند که در نزدیکی این رودخانه باغ و ویلا دارند به همین دلیل این منطقه از جاهای گردشگری و توریستی طرقبه نیز به شمار می‌رود.

 

روستای اخلمد

به سراغ یکی دیگر از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد می‌رویم که احتمالا با آن آشنا هستید. در کوه‌های بینالود و در ۸۵ کیلومتری شهر مشهد روستایی به نام اخلمد واقع شده که از جاذبه‌های مهم گردشگری استان خراسان رضوی نیز به شمار می‌رود. این روستای ییلاقی قدمت دیرینه‌ای دارد و مکانی مناسب برای تفریحات آخر هفته و تعطیلات رسمی و حتی سفر گردشگران است.

 

اگر از کیش با بلیط هواپیما کیش مشهد سفر می‌کنید بازدید از این روستا را از دست ندهید. در این روستا جاذبه‌های گوناگون از چشمه و رودخانه گرفته تا طبیعت سرسبز و چند آبشار همگی باعث شده تا به یکی از مناطق توریستی تبدیل شود. با عبور از طبیعت زیبا و روستای آن می‌توانید شاهد درختان میوه و باغ‌های سرسبز باشید که روحتان را تازه خواهد کرد. چند چشمه با نام دیزبار، خواهش، پونه‌زا، حصار و بلبل در این منطقه قرار دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

 

طرقبه؛ معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد| یوتراوز

 

آبشار اخلمد

جالب است بدانید که در روستای اخلمد ۷ آبشار وجود دارد که از این ۷ عدد، ۴عدد از آن‌ها همیشه جاری هستند. یکی از این آبشارها آبشار بزرگ است که از زیباترین آبشارهای اخلمد به شمار می‌رود. این آبشار ۴۵ متر ارتفاع دارد و صخره‌های آن با وجود خزه فضایی زیبا را به وجود آورده اند. دو آبشار سوم و چهارم نیز درست در بالای آبشار بزرگ قرار دارند. برای بازدید از این دو آبشار باید راه سخت‌تری را بپیمایید پس امکانات لازم را به همراه داشته باشید تا ایمنی و سلامت شما در خطر نباشد.

 

روستای کنگ از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد

در فاصله ۱۹ کیلومتری از شهر طرقبه و در فاصله ۳۰ کیلومتری از مشهد، منطقه زیبای دیگری به نام کنگ وجود دارد.

 

اگر به این روستا مراجعه کرده‌ باشید حتما حالت پلکانی منطقه مسکونی روستا را مشاهده کرده‌اید که شباهت زیادی به ماسوله در شمال کشور دارد. آب و هوای خوب و مناطق سرسبز این روستا باعث شده که به یکی از قطب‌های توریستی و گردشگری مشهد تبدیل شود. علاوه بر جاذبه‌های دیدنی زیادی که در این روستا وجود دارد، درختان میوه و گیاهان دارویی نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند. طبیعت و منطقه کوهستانی کنگ با داشتن درختان و پوشش گیاهی متنوع و همچنین دو رودخانه، همه چیز را برای ساختن یک روز تفریحی خوب آماده می‌کند.

 

قدم زدن در دل طبیعت کنگ و شنیدن صدای رودخانه آرامشی متفاوت را در بین روزهای کسل کننده به شما هدیه خواهد داد. برای اقامت در این روستا، اقامتگاه‌های بومگردی یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. اگر مخاطب شیرازی هستید با خرید بلیط هواپیما شیراز مشهد، شما شیرازی‌های عزیز نیز می‌توانید از این مکان دیدن کنید.

 

عنبران؛ روستای خوش آب و هوای اطراف مشهد

از هرچه بگذریم سخن از روستای عنبران داستانی دیگر است. این روستا یکی دیگر از روستاهای ییلاقی اطراف مشهد است که از طرقبه حدود یک کیلومتر فاصله دارد ولی اگر در مرکز شهر باشید باید حدودا فاصله ای ۴۰ کیلومتری را طی کنید تا به این روستای زیبا برسید. از آنجایی که پوشش گیاهی این منطقه خیلی معروف است و با بوی شکوفه‌های بهاری شناخته می‌شود، عنبران نامی است که به آن اطلاق میشود. از درختان میوه در این منطقه می‌توان به درختان پر بار گیلاس، آلبالو، انگور و گوجه سبز اشاره کرد.

 

جاذبه های تفریحی عنبران

در مسافرت یک روزه خود به روستای عنبران درست است که طبیعت و باغ‌های آن برای تفریح کافی است اما مهمترین قسمت روز یعنی صرف یک وعده ناهار در عنبران را نباید از دست داد. عنبران به غذاها و رستوران‌های باکیفیت خود معروف است. چیزی که مشهدی‌ها همیشه از آن تعریف می‌کنند، طعم بی‌نظیر خوش‌طعم غذاهای عنبران است. از ششلیک معروف گرفته تا خورشت فسنجان و دیزی سنگی را می‌توانید در رستوران‌های عنبران سفارش دهید. بعد از اینکه دلی از عزا در آوردید، حتما سری به مغازه‌های سوغاتی و صنایع دستی در عنبران بزنید. در مسیر بازگشت نیز فالوده و بستنی این منطقه را امتحان کنید و از طعم آن لذت ببرید.

 

آبشار گرینه

یکی از آبشارهای بسیار زیبای استان خراسان که از جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شود و مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، آبشار معروف گرینه است. این آبشار در ۶ کیلومتری شهرستان نیشابور و نزدیک به قدمگاه واقع شده است. چیزی که باعث محبوبیت روستای گرینه می‌شود، آب و هوای خوب، طبیعت زیبا، دره‌های سرسبز و رودخانه‌های آن هستند. آبشار گرینه از دو بخش شمالی و شرقی تشکیل شده که ادامه بخش شمالی به آبشار گرینه ختم می‌شود. یک دره و رودخانه اصلی در روستای گرینه وجود دارد که این دره تبدیل به دو انشعاب می‌شود و دره‌های فرعی بزرگی را پدید آورده است. با گذر از این طبیعت بکر و زیبا و همراه با صدای رودخانه آرامشی وصف نشدنی را برای خود خواهید ساخت.

 

آرامگاه فردوسی بزرگ

آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ ایرانی که همه ما ایرانیان با او و آثارش آشنا هستیم، به عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد، در ۲۸ کیلومتری روستای پاژ، یعنی زادگاه او واقع شده است. بیشتر مسافران و گردشگران علاقه‌مند به بازدید از مقبره این شاعر نام آشنا هستند. این مکان به مقبره فردوسی ختم نمی‌شود و بخش‌های مختلف دیگری هم دارد.

 

آرامگاه فردوسی| یوتراوز

 

  • موزه فردوسی

یکی از بخش‌های دیدنی آرامگاه فردوسی موزه‌ای است که در آن وجود دارد. از جمله آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده می‌توان به آثار سنگی که به دوران قبل از اسلام بازمی‌گردد اشاره کرد. در قسمت دیگری از موزه شاهد آثار حماسی خواهید بود. انواع ظروف قدیمی از قرن های چهارم و پنجم و همچنین آثار هنری شامل تابلوهای نقاشی و فرش و قالی نیز در این موزه قرار داده شده است.

 

  • آرامگاه مهدی اخوان ثالث

یکی از شاعران نام‌‌آور ایرانی که در سال ۱۳۰۷ متولد شد و در سال ۱۳۶۹ نیز وفات یافت، مهدی اخوان ثالث است که آرامگاه او در آرامگاه فردوسی مشهد قرار دارد. در بخش غربی آرامگاه فردوسی می‌توانید از محل دفن این شاعر برجسته بازدید کنید. در کنار مزار اخوان نیز تندیسی از او قرار گرفته که می‌تواند نشانه‌ای برای یافتن آرامگاه او باشد.

 

  • آرامگاه استاد شجریان

همانطور که می‌دانیم به تازگی یکی از هنرمندان خود در زمینه موسیقی را از دست دادیم. در سال ۱۳۹۹ از فوت هنرمند عزیزمان استاد محمدرضا شجریان باخبر شدیم. اگر برای بازدید از آرامگاه فردوسی اقدام می‌کنید، حتما سری به مزار این خواننده بزرگ که در قسمتی از این مکان واقع شده است بزنید. براساس وصیت نامه‌ای که از ایشان وجود داشت، پیکر او در نزدیکی مزار مهدی اخوان ثالث به خاک سپرده شد.

 

در پایان سخن

امیدواریم که توانسته باشیم بخشی از جاهای دیدنی اطراف مشهد را که بسیار زیبا و خوش آب و هوا هستند به صورت مختصر و مفید معرفی کرده باشیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو بلیط هواپیما اصفهان مشهد و دیگر خطوط هوایی می‌توانید به وبسایت یوتراوز مراجعه کنید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی