hambergermenu

رنگ مناسب اتاق خواب چیست؟ راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب

رنگ مناسب اتاق خواب

انتخاب رنگ مناسب اتاق خواب همواره یکی از چالش‌های بزرگ در زمان نقاشی ساختمان بوده است و بیشتر افراد نمی‌توانند در مورد بهترین رنگ برای اتاق خواب به نتیجه خوبی برسند. باید بدانید که انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب می‌تواند تاثیر زیادی در کیفیت خواب شما داشته باشد؛ به همین دلیل باید در این مورد حساسیت زیادی به خرج دهید.

 

با این حال بسیاری از افراد به دلیل بالا رفتن هزینه نقاشی ساختمان معمولا این مورد را در نظر نمی‌گیرند و به سراغ رنگ‌های نامناسب می‌روند. در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی را درباره نحوه انتخاب رنگ مناسب برای اتاق خواب افراد در سنین مختلف ارائه دهیم.

 

نکات مهم در انتخاب رنگ مناسب اتاق خواب

برای اینکه بتوانید بهترین رنگ برای اتاق خواب را انتخاب کنید باید به یک سری از موارد توجه داشته باشید که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

 

  • متراژ اتاق خواب

یکی از نکات مهم در انتخاب رنگ مناسب اتاق خواب در زمان نقاشی ساختمان مربوط به متراژ اتاق است. برای مثال اتاق‌هایی که کوچک هستند باید با استفاده از رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی شوند تا دلبازتر به نظر برسند؛ همچنین در این مورد، رنگ‌های خنثی هم می‌توانند کمک‌کننده باشند. اما اگر اتاق خواب بزرگ و جادار است، انتخاب رنگ‌های تیره یا یک طیف رنگی می‌تواند به دلچسب‌تر شدن فضا کمک زیادی کند.

 

  • سن و جنس افراد

بسته به اینکه اتاق خواب به چه کسی تعلق داشته باشد، روند انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب متفاوت خواهد بود. برای مثال بیشتر کودکان رنگ‌های روشن و هیجان‌انگیز را دوست دارند؛ اما بزرگسالان ترجیح می‌دهند به سراغ رنگ‌های خنثی یا آرام بروند. از سوی دیگر می‌توانید دیوار اتاق کودکان را با طرح‌های عروسکی که مخلوطی از رنگ‌ها در آنها دیده می‌شوند، تزیین کنید. علاوه بر این، جنسیت افراد هم در زمان انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب باید در نظر گرفته شود.

 

انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب

 

  • اهمیت سلیقه فرد در انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب

اتاق خواب یک فضای کاملا شخصی است و جایی نیست که معمولا در معرض دید دیگران باشد؛ در نتیجه شما می‌توانید هر طیف رنگی دلخواهی را در آن به وجود آورید. در انتخاب رنگ مناسب اتاق خواب، علاوه بر هزینه نقاشی ساختمان باید به موارد دیگری مانند روان‌شناسی رنگ‌ها و فضایی که در اتاق ایجاد می‌کنند هم توجه داشته باشید. بر این اساس، حتما به دنبال طیفی بروید که با دیدن آن آرامش می‌گیرید و می‌توانید خواب راحتی داشته باشید.

 

  • کارایی اتاق خواب

بسیاری از افراد از اتاق خواب خود به عنوان جایی برای کار کردن یا درس خواندن استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل اگر می‌خواهید در شروع پروژه نقاشی ساختمان، بهترین رنگ برای اتاق خواب را انتخاب کنید، باید کارایی این فضا را هم در نظر داشته باشید. در این صورت نیاز است که از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید تا نور را به خوبی انعکاس دهند و چشم شما در زمان کار خسته نشود؛ همچنین باید بدانید که استفاده از رنگ‌های تیره در اتاقی با چند کاربری، می‌تواند دائما حس خستگی و کسلی به شما بدهد و کیفیت دیگر فعالیت‌هایتان را کاهش دهد.

 

بهترین رنگ برای اتاق خواب

 

بهترین رنگ برای اتاق خواب بزرگسالان

با توجه به نکاتی که گفته شد، رنگ مناسب اتاق خواب بستگی مستقیمی به سن و جنس افرادی دارد که از آن استفاده می‌کنند. به طور معمول بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب بزرگسالان عبارت‌اند از:

 

  • آبی

استفاده از آبی در هر طیفی می‌تواند به داشتن یک خواب آرام کمک کند و آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد. مزیت رنگ آبی این است که طیف گسترده‌ای را در برمی‌گیرد و می‌توانید با استفاده از آن تنوع زیادی را در نقاشی اتاق خواب به وجود آورید. اما باید بدانید که اگر در اتاق خواب، کار می‌کنید یا درس می‌خوانید، بهتر است بیشتر به سراغ طیف‌های روشن بروید.

 

  • طوسی

در زمان انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب برای بزرگسالان، معمولا طوسی و نقره‌ای انتخاب تعداد زیادی از افراد است. این رنگ هم در زمان کار کردن تمرکز کافی را برای شما به ارمغان می‌آورد و هم می‌تواند هنگام خواب، آرامش کافی را در فضا ایجاد کند. به همین دلیل معمولا به افرادی توصیه می‌شود که خیلی دیر به خواب عمیق فرو می‌روند.

 

  • سبز

در روان‌شناسی رنگ‌ها، سبز معمولا به عنوان رنگ آرامش شناخته می‌شود و استفاده از آن در اتاق خواب، می‌تواند بر روی کیفیت خواب تاثیر مثبتی بگذارد. به طور کلی سبز زیتونی و چمنی به عنوان رنگ مناسب اتاق خواب بزرگسالان شناخته می‌شوند و می‌توانند در داشتن یک خواب عمیق به شما کمک کنند.

 

رنگ برای اتاق خواب کودک

 

راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب کودکان

انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب کودکان معمولا یک مشکل جدی برای پدر و مادرهاست؛ زیرا نمی‌دانند در این زمینه به سلیقه فرزند خود توجه کرده یا اینکه صرفا روان‌شناسی رنگ را در نظر بگیرند؟ از سوی دیگر در مواردی کودک هنوز به دنیا نیامده یا نمی‌تواند نظر خود را بیان کند و همین موضوع می‌تواند انتخاب رنگ مناسب اتاق خواب را به مشکلی جدی تبدیل کند. در ادامه به معرفی برخی از رنگ‌ها که از دیدگاه روان‌شناسی به بهبود کیفیت خواب کودکان کمک می‌کنند، میپردازیم.

 

  • آبی

از آنجا که اتاق خواب کودکان معمولا محلی برای بازی، کار کردن و درس خواندن است؛ انتخاب رنگ آبی می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر بتوانید این رنگ را با تم کلی اتاق کودک هماهنگ کنید، تاثیر آن بر روان فرزند شما دوچندان خواهد شد. برای مثال رنگ آبی آسمانی را با طرح‌هایی از بالن ترکیب کرده یا اینکه به سراغ تم‌های فضانوردی بروید. این کار هرچند موجب افزایش هزینه نقاشی ساختمان می‌شود، اما اتاقی بسیار زیبا و دلچسب را برای فرزند شما به ارمغان خواهد آورد.

 

  • زرد

به این دلیل رنگ زرد را به عنوان رنگ مناسب اتاق خواب معرفی می‌کنند که می‌تواند در طول روز شادابی و انرژی کافی را برای کودک به ارمغان آورد و به او کمک کند که درس‌های خود را با کیفیت بیشتری بخواند یا عملکرد بهتری در بازی‌ها داشته باشد. از سوی دیگر در زمان شب و با خاموش شدن برق هم به دلیل کاهش شدید انعکاس نور، می‌تواند آرامش خوبی را برای خواب فرزند شما به ارمغان آورد.

 

  • رنگ سبز

اگر به دنبال بهترین رنگ برای اتاق خواب کودک هستید، باید بگوییم که به سراغ طیف سبز بروید. این طیف رنگی به دلیل نزدیکی به طبیعت، می‌تواند طراوت و شادابی را برای فرزند شما به ارمغان آورده و در حین فعالیت، انرژی موردنیاز او را تامین کند. همچنین اگر فرزند شما زمان زیادی را در اتاق خود میگذارند، انتخاب رنگ سبز بهترین تاثیر را بر روی روان او خواهد داشت.

 

رنگ دیوار اتاق خواب بزرگسال

 

رنگ‌های نامناسب برای اتاق خواب

در زمان انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب بهتر است که رنگ‌های نامناسب را هم بشناسید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. برخی از این رنگ‌ها عبارتند از:

 

  • بنفش

بر خلاف تصور همگانی، رنگ بنفش یک رنگ مناسب اتاق خواب نیست و می‌تواند مانع از عمیق شدن خواب شما شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود اگر قصد استفاده از این رنگ را دارید، حتما آن را با دیگر موارد مانند سفید یا زرد ترکیب کنید تا اثرات کمتری داشته باشد؛ همچنین بهتر است به سراغ طیف‌های روشن‌تر بروید.

 

  • قهوه‌ای

یکی دیگر از رنگ‌های نامناسب برای اتاق خواب، رنگ قوه ای است که باعث تشدید حس ناراحتی و غم در افراد می‌شود. همچنین اگر به مدت زمان طولانی در یک اتاق قهوه‌ای رنگ قرار بگیرید، تمرکز خود را از دست خواهید داد و خیلی زود احساس خستگی می‌کنید.

 

  • قرمز

به دلیل ماهیت گرمی گه رنگ قرمز دارد، در فهرست رنگ مناسب اتاق خواب قرار نگرفته است؛ طبیعت این رنگ بر خلاف حس آرامش موردنیاز در اتاق خواب است و می‌تواند در فرایند خوابیدن شما هم اختلال به وجود آورد.

 

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم یک راهنمای جامع برای انتخاب رنگ مناسب اتاق خواب ارائه داده و طیف‌های رنگی مناسب و نامناسب را معرفی کنیم. توصیه ما به شما این است که در زمان انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب با نقاش ساختمان خود مشورت کنید تا بر اساس تجربه، بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *