hambergermenu

قانون فیرپلی مالی : هرچیزی که باید در مورد آن بدانید

قانون فیرپلی مالی چیست؟ چگونه عمل می کند؟ برای دستیابی به چه چیزی تلاش می کند و چرا یوفا فکر می کند با اعمال آن امنیت مالی باشگاه های فوتبال اروپا را بهبود خواهد بخشید؟

با محرومیت  که برای باشگاه منچستر سیتی در سال 2020 اتفاق افتاد، همه این سوالات در ذهن مخاطبان فوتبال نقش بسته است.

ادامه این مقاله را دنبال کنید تا به جواب سوالات خود برسید.

1 – چطور قانون فیرپلی مالی را در یک جمله توضیح می دهید؟

هدف اصلی قانون فیرپلی مالی، بهبود سلامت مالی باشگاه فوتبال اروپا است .

 

2 – از چه زمانی قانون فیرپلی مالی آغاز شد؟

قانون فیرپلی مالی در سال 2010 تصویب شد و نخستین ارزیابی ها در سال 2011 آغاز شد.

از آن زمان به بعد باشگاه های اروپا که واجد شرایط رقابتهای یوفا هستند، باید ثابت کنند که از پرداختی های عقب افتاده به باشگاه های دیگر، بازیکنان آن ها و مقامات اجتماعی/ مالیاتی در سراسر فصل برخوردار نبوده اند.

به عبارت دیگر، آنها باید ثابت کنند که صورتحساب خود را پرداخت کرده اند.

از سال 2013 ، باشگاهها از منظر الزامات سود و زیان نیز مورد ارزیابی قرار گرفته اند که این مسئله باشگاه ها را وادار می کند تا هزینه های خود را با درآمدهایشان متعادل کنند و باشگاه ها را از انباشت وام محدود می کند.

در ارزیابی این موضوع، سازمان مستقل کنترل مالی باشگاه ها، در هر دوره سه ساله چهره های مالی تمام باشگاه های حاضر در رقابتهای یوفا را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد.

از ژوئن 2015 ، یوفا مقررات خود را به روز کرد (همان کاری که مرتبا برای همه مقررات انجام می دهد) تا برخی از شرایط خاص را با هدف تشویق سرمایه گذاری پایدارتر ضمن حفظ کنترل بر هزینه های اضافی، ارائه دهد.

موقعیتهای مورد خطاب عبارتند از باشگاه های نیازمند بازسازی کسبوکار، باشگاه های با شوک های اقتصادی ناگهانی و باشگاه هایی که با کمبودهای ساختاری شدید بازار در منطقه عملیاتی خود سروکار دارند.

با شروع این کار، وظیفه سازمان کنترل مالی باشگاه ها به طور بالقوه گسترش یافت تا باشگاه های ورزشی که واجد شرایط یا مشتاق حضور در رقابتهای یوفا هستند را بررسی کند .

3 – آیا با ظهور این قانون، دیگر باشگاه ها مجاز به ضرر نیستند؟

اگر بخواهیم دقیق باشیم، باشگاه ها میتوانند تا 5 میلیون بیشتر از درآمد خود را در هر دوره ارزیابی (سه سال) خرج کنند.

با این حال، اگر به طور کامل اگر هزینه ها با پرداخت مستقیم یا پرداخت از سوی مالک یا مالکان باشگاه و یا یک گروه مرتبط پوشش داده شود، میتواند از این سطح به حد معینی تجاوز کند.

این امر مانع از افزایش بدهی غیرقابل جبران می شود.

به منظور ترویج سرمایه گذاری در استادیوم ها، امکانات آموزشی، توسعه فوتبال پایه و زنان، از سال 2015 همه این هزینه ها از حساب سود و زیان حذف می شوند.

4 – اگر باشگاه ها با قوانین فیرپلی مالی همخوانی نداشته باشند، به طور خودکار حذف می شوند؟

اگر یک باشگاه با مقررات همخوانی نداشته باشد، سازمان کنترل مالی باشگاه های یوفا است که در مورد اقدامات و جریمه ها تصمیم می گیرد.

عدم انطباق با مقررات به این معنا نیست که یک باشگاه به طور خودکار حذف خواهد شد، اما هیچ استثنایی وجود نخواهد داشت.

بسته به عوامل مختلف (به عنوان مثال، صورتحساب سود و زیان) اقدامات انضباطی مختلفی ممکن است بر علیه یک باشگاه اعمال شود . در زیر فهرستی از این اقدامات آورده شده است:

  •  هشدار
  • توبیخ
  • جریمه مالی
  • کسر امتیاز
  • عدم پرداخت درآمد از رقابت های یوفا
  • ممنوعیت ثبت نام بازیکنان جدید در رقابتهای یوفا
  • محدودیت در تعداد بازیکنانی که یک باشگاه می تواند برای شرکت در رقابت های یوفا ثبتنام کند
  • محدودیت مالی در هزینه کلی هزینه های کادر و بازیکنان ثبت شده در فهرست اصلی برای حضور در رقابتهای باشگاهی یوفا .
  • حذف از مسابقات در حال برگزاری و یا از رقابت های آینده
  • محرومیت از یک عنوان و یا جایزه

علاوه بر این، سازمان کنترل مالی باشگاه های یوفا در بسیاری موارد تصمیم گرفته است که اهداف قوانین فیرپلی مالی می تواند با اتخاذ یک رویکرد توان بخشی به جای رویکرد تنبیهی بهتر بدست آید.

این موضوع منجر به انعقاد توافقنامه های توافقی بین باشگاه ها و سازمان کنترل مالی باشگاه های یوفا و ترکیب برخی مشارکت های مالی خاص با شرایط محدود کننده متعدد شده است، که یک نقشه راه برای باشگاه ها برای دستیابی به صورتحساب سود و زیان متعادل در آینده نزدیک فراهم می کند.

 

5 – آیا مالکان مجاز به تزریق پول به باشگاه خود، آنطور که دوست دارند یا از طریق حمایت مالی، هستند؟

اگر مالک یک باشگاه از طریق حمایت مالی با شرکتی که به آن وابسته است، پول را به باشگاه تزریق کند، پس از آن این باشگاه توسط هیات های صلاحیت یوفا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت لزوم، نتایج سود و زیان را با توجه به قیمت های بازار متناسب خواهد کرد.

تحت مقررات به روز شده، هر نهادی که به تنهایی یا در مجموع با دیگر نهادهای مرتبط با مالک یا دولت ارتباط داشته باشد، بیش از 30 درصد از کل درآمد این باشگاه به طور خودکار یک طرف مرتبط در نظر گرفته می شود.

 

6 – چه نهادی مجوز حضور در رقابت های یوفا را اعطا می کند؟

هر باشگاهی که به لیگ قهرمانان اروپا یا لیگ اروپا راه می یابد، به یک مجوز نیاز دارد که توسط انجمن های ملی (یا گاهی مسئولان لیگ ها) به باشگاه اعطا می شود.

این روند براساس مقررات مربوط به مجوز دهی باشگاهی یوفا و مقررات فیرپلی مالی است . سپس یوفا اسناد و ارقامی که برای یکی از رقابت های یوفا ثبت شده است را تایید می کند.

 

7 – بعضی از باشگاهها وام های هنگفتی دارند و یا بدهی های خود را پرداخت نمی کنند. آیا این باشگاه ها هنوز هم می توانند با قانون فیرپلی مالی هماهنگ باشند؟

سطح مشخص بدهی ها بخشی از یک رویکرد تامین مالی معمولی برای هر کسبوکار است .

با این حال، بالا بردن بدهی خالص با قواعد سود و زیان محدود می شود و مالکان یا سرمایه گذاران را وادار می کند تا هر گونه زیان را پوشش دهند .

به علاوه، در آینده هر سرمایه گذار که به دنبال بستن یک قرارداد داوطلبانه با سازمان کنترل مالی باشگاه های یوفا است انتظار می رود که بر خلاف سابق، مبلغ پیش پرداخت را پرداخت نماید.

در نهایت، بدهی ها با ارزش افزوده، مانند بدهی به بازیکنان و یا کارکنان کلیدی، مقامات اجتماعی/ مالیاتی و دیگر باشگاه ها به طور منظم توسط سازمان کنترل مالی باشگاه های یوفا نظارت میشود.

 

8 – آیا پیش آمده که باشگاهی از حضور در رقابت های یوفا بخاطر قانون فیرپلی مالی محروم شده باشد؟

سیستم امتیازدهی انجمن یوفا در فصل 2003 / 2004 شروع به کار کرد.

از آن زمان 53 باشگاه در 57 موقعیت جداگانه که به طور مستقیم واجد شرایط برای حضور در لیگ قهرمانان اروپا و یا لیگ اروپا بودند، پذیرفته نشدند چون به سیستم مجوز دهی یا قانون فیرپلی مالی پایبند نبودند.

قانون فیرپلی مالی در سال 2011 معرفی و به معیارهای صدور مجوز افزوده شد.

از آن زمان تاکنون شش باشگاه حضور در رقابتهای یوفا را از دست داده اند زیرا آنها برای نقل و انتقالات دستمزدی به بازیکنان یا هزینه های دیگر باشگاه ها پرداخت نکرده اند و حتی یک باشگاه به دلیل عدم رعایت شرایط سود و زیان حتی از مسابقات یوفا خارج شده است.

 

9 – آیا قانون فیرپلی مالی همسو با قوانین اروپا است؟

یوفا به طور دائم با کمیسیون اروپا در مورد قانون فیرپلی مالی گفتگو کرده و به طور مداوم از این طرح پشتیبانی کرده است .

همچنین یک بیانیه مشترک از طرف رئیس یوفا و نماینده اتحادیه اروپا با تاکید بر ثبات بین قوانین و اهداف قانون فیرپلی مالی و اهداف سیاست کمیسیون اتحادیه اروپا در زمینه کمک های دولتی وجود دارد.

 

10 – آیا قانون فیرپلی مالی امکان رقابت و غلبه بر باشگاه های بزرگ تر را برای باشگاه های کوچک تر امکان پذیر می سازد؟

تفاوت های زیادی بین ثروت باشگاه های مختلف و کشورها وجود دارد که به قانون فیرپلی مالی توجه نمی کنند .

هدف قانون فیرپلی مالی این نیست که اندازه و ثروت همه باشگاه ها را برابر کند، بلکه هدف اصلی آن تشویق باشگاه ها به ساخت موفقیت است به جای اینکه به دنبال یک “تعمیر سریع” باشند.

باشگاههای فوتبال به یک محیط بهبود یافته نیاز دارند که در آن سرمایه گذاری در آینده بهتر است به طوری که باشگاه های بیشتری بتوانند چشم انداز سرمایهگذاری بلند مدت داشته باشند.

با عنایت به سرمایه گذاری در زیرساخت های تیم های پایه و استادیوم و با تنظیم کسری قابل قبول، حتی ارزیابی سود و زیان نیز به عنوان محدودیت کمتری برای باشگاههای کوچک و متوسط انجام شده است.

به همین دلیل به مرور زمان، باشگاههای کوچک تر و متوسط فضای بیشتری برای رشد خواهند داشت.

 

11 – چرا گروه کنترل مالی باشگاه های اروپا به توافقات تسویه حساب با باشگاه ها دست پیدا کرده است؟

اتاق تحقیق سازمان کنترل مالی باشگاه ها می تواند توافقنامه هایی برای حل و فصل ایجاد کند که یک ابزار مشترک برای تنظیم کنندگان مالی است تا به تسهیل سازگاری کمک کند.

ماده 15 قانون آئین دادرسی که گروه کنترل مالی باشگاه های اروپا را اداره می کند، می گوید: ” توافقنامه های تسویه حساب ممکن است تعهدات لازم را برای محکومیت از جمله استفاده از اقدامات احتمالی انضباطی و در صورت لزوم یک بازه زمانی مشخص تعیین کنند.

بازرس ارشد سازمان کنترل مالی باشگاه ها بر اجرای صحیح و به موقع توافق نامه تسویه حساب نظارت می کند.

اگر یک متهم نتواند شرایط توافق نامه تسویه حساب را رعایت کند، بازپرس ارشد سازمان کنترل مالی باشگاه ها باید پرونده را به اتاق محاکمه ارجاع دهد”.

12 – آیا می توانید معیارهای مالی ارائه شده و نحوه تعیین ارقام را توضیح دهید؟

معیارهای مالی با درآمد هر باشگاه از مشارکت در رقابتهای اروپایی در طول دوره ارزیابی مرتبط است .

13 – محدودیتهای ثبت بازیکن و نحوه تعیین آن ها کدامند؟

سازمان کنترل مالی باشگاه ها احساس کرد که این امر الزامی است که باشگاه های ورزشی با محدودیت های ورزشی و همچنین معیارهای مالی در نتیجه عدم انطباق با الزامات سود و زیان مواجه شوند .

محدودیت تعداد بازیکنان که در یک لیست ثبت می شوند، هدف دوگانه محدود کردن منافع میدانی ناشی از عدم انطباق را محقق می کند در حالی که به دستیابی به اهداف کلی صورتحساب سود و زیان نیز کمک می کند .

محدودیت فهرست شامل محدودیت در تعداد بازیکنان جدید است که باشگاه ها می توانند به فهرست اصلی خود اضافه کرده و همچنین میزان هزینه آن ها در نقل و انتقالات.

14 – فرآیند درخواست تجدید نظر برای سایر باشگاه ها چیست؟

هر گونه تصمیم بازرس ارشد سازمان کنترل مالی باشگاه ها برای انعقاد توافق نامه تسویه حساب یا اعمال اقدامات انضباطی ممکن است توسط اتاق داوری به درخواست یک طرف متاثر از طریق انتشار در دادگاه احضاریه ظرف ده روز از تاریخ انتشار تصمیم بررسی شود.

15 – چگونه باشگاه هایی که قانون فیرپلی مالی را نقض کرده اند، صورتحساب سود و زیان را ارائه می کنند؟

توافقات، باشگاه ها را ملزم به سازگاری با قانون فیرپلی مالی در مدت کوتاهی می کند .

عدم موفقیت در برآورده کردن شرایط توافق منجر به این می شود که این باشگاه به طور خودکار به اتاق داوری ارجاع داده شود.

بالعکس، اگر یک باشگاه تک تک بندهای توافق را اجرا کند، ممکن است محرومیتش از محدودیت تعداد بازیکنان برای رقابتهای یوفا در فصل بعد لغو شود.

اگر یک باشگاه در طول دوره توافق صورتحساب سود و زیانش را معین کند، تمام جریمه ها برای فصل بعد به استثنای عنصر غیر مشروط معیار مالی متوقف خواهد شد.

16 – پول حاصل از اقدامات مالی کجا می رود؟

یوفا به هیچ وجه پولی را برای خود نگه نمی دارد .

براساس فرمول توافق شده، یوفا به توزیع کمک مالی به سایر باشگاه های اروپا می پردازد.

جزییات دقیق برای توزیع مجدد وجوه توسط یوفا و کمیته اجرایی آن در دوره مقتضی تصمیم گیری خواهد شد.

17 – چگونه فیرپلی مالی با بدهی برخورد می کند؟

بدهی مدیریت شده مربوط به توسعه بلند مدت (استادیوم، آکادمی، زیرساخت و غیره) باشگاه برای برنامه ریزی مالی کارآمد است و در بسیاری از صنایع استاندارد است.

بدهی به وجود آمده به سبب تامین مالی فعالیت های عملیاتی روزانه مانند پرداخت دستمزدها و هزینه های انتقال یا تامین بودجه کوتاه مدت کمبود نقدینگی، می تواند مشکلاتی را ایجاد کند و باید به طور موثر مدیریت شود.

قانون فیرپلی مالی از طریق الزام باشگاه ها به برآورده کردن تعهدات مالی خود و اجبار در ارائه صورتحساب سود و زیان از بروز بدهی های غیرقابل مهار جلوگیری می کند.

 

عکس های دیدنی از بازیکن ها

عکس نیمارعکس زیدانعکس مسی
عکس رونالدوعکس کوتینیوعکس دی ماریا
عکس کوتینیوعکس دیبروینهعکس پیکه
عکس زلاتانعکس صلاحعکس کاسیاس
عکس بوفونعکس لوکامودریچعکس خامس رودریگز

 

تاریخچه تیم های فوتبال

تاریخچه آث میلانتاریخچه رئال مادریدتاریخچه بارسلونا
تاریخچه یوونتوستاریخچه دورتموندتاریخچه آرسنال
تاریخچه منچستر یونایتدتاریخچه منچسترسیتیتاریخچه بایرن مونیخ
تاریخچه پاریسن ژرمنتاریخچه پورتوتاریخچه اتلتیکو مادرید

 

 

دین بازیکن ها 

دین نیماردین رونالدو
دین مسیدین زلاتان ابراهیموویچ

منبع : باحال مگ

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *