hambergermenu

مشاوره روانشناسی طلاق چیست و آیا برای شما مناسب است؟

برای اکثر افرادی که طلاق را پشت سر می گذارند، دوران سختی در زندگی آن هاست. این اغلب موردی است که آیا آن ها دادرسی را شروع کرده اند یا در حال دریافت درخواست طلاق از طرف همسر خود بوده اند. عواطف تجربه شده می تواند از تسکین و هیجان برای شروعی تازه تا احساس غم و اندوه، از دست دادن و گناه با تثبیت دائمی طلاق متغیر باشد. به دلیل شدت تجربه، بسیاری از زوج ها به دنبال درمان طلاق هستند تا به آن ها کمک کند تا به سمت مرحله بعدی زندگی آن ها پیش بروند.

 

مشاوره روانشناسی طلاق چیست و آیا برای شما مناسب است؟

 

مشاوره روانشناسی طلاق

مشاوره طلاق شکل نسبتاً جدیدی از درمان است. این به زوج ها کمک می کند تا احساسات غالباً پیچیده خود را در مورد ازدواج و طلاق به روشی محترمانه تر و سازنده تر ازآنچه به تنهایی قادر به انجام آن باشند، مدیریت کنند. زوج ها معمولاً در این نوع درمان شرکت می کنند به این امید که خدمات ارائه شده توسط یک روانشناس استرس را برای همه طرف های درگیر کاهش دهد. مشاوره روانشناسی می تواند قبل از تصمیم به طلاق با ارائه بینش عینی و ابزارهایی برای کمک به آن ها در انتخاب درست به زوجین کمک کند.

بااین حال، به دلیل جدید بودن نسبی آن، بسیاری از زوج ها ممکن است مزایای مشاوره روانشناسی طلاق را درک نکنند یا ندانند که آیا این مشاوره برای شرایط آن ها مفید است یا خیر. این احتمال وجود دارد که اکثر زوج هایی که با مشکلات جدی زناشویی با جدایی روبرو هستند، به مرکز مشاوره مراجعه و از نظر درمانگران طلاق حرفه ای بهره مند شوند.

 

اگر احساس می کنید که شما و همسرتان در نقطه ای از زندگی مشترک خود هستید که مشکلاتی دارید که می خواهید به تنهایی حل کنید، یا اگر قبلاً تصمیم به پایان دادن به ازدواج خود گرفته اید، طلاق درمانی می تواند به هردوی شما کمک کند تا با این شرایط کنار بیایید.

 

مزایای مشاوره روانشناسی قبل از طلاق

مزایای بالقوه زیادی برای مشاوره طلاق در مرکز مشاوره وجود دارد. برخی از آن ها عبارت اند از:

•    تکنیک هایی برای مدیریت بهتر احساسات منفی و حل تعارض ها (مخصوصاً درصورتی که فرزندانی داشته باشند)

 

•    راهنمایی درحالی که گزینه طلاق را در نظر می گیرید و به آینده ازدواج خود فکر می کنید (اگر هنوز تصمیم نگرفته اید).

 

•    زمانی برای پرداختن به مسائل حل نشده قبل از رفتن به راه های جداگانه، به هردوی شما بسته می شود و پایه ای مثبت برای شروع فصل بعدی زندگی خود فراهم می کند.

 

•    فرصتی برای درک بهتر اشتباهات در رابطه و چگونگی یادگیری از آن برای موفقیت بیشتر در روابط آینده.

 

•    یک دیدگاه بیرونی از روانشناس برای اطمینان از اینکه هر دو طرف موضوع شنیده می شود و هیچ کس احساس نمی کند که نظرات و احساسات او کمتر از دیگری اهمیت دارد.

 

•    به درک این نکته کمک کنید که زندگی پس از طلاق در کنار نکاتی برای انتقال به زندگی جدیدتان ادامه دارد.

 

مزایای مشاوره روانشناسی قبل از طلاق

 

مشاوره روانشناسی پس از طلاق

پس از قطعی شدن طلاق، ممکن است مسائل جدیدی مطرح شود. این می تواند کاملاً دلهره آور باشد که ذهن خود را در مورد این واقعیت بپیچانید که ازدواج شما به پایان رسیده است و زندگی شما به عنوان یک فرد مجرد از سر گرفته شده است. مشاوره پس از پایان ازدواج می تواند با راهنمایی شما برای یافتن راه های زیر کمک کند:

 

•    احساسات خود را پس از طلاق کنترل کنید

هنگامی که غبار روی روند طلاق فروکش کرد، ممکن است دریابید که برای مقابله با آشفتگی عواطف بعدی به کمک نیاز دارید. این جایی است که مشاوره روانشناسی پس از طلاق نیز می تواند کمک کند. ایجاد احساس پشیمانی، گناه و شرم غیرمعمول نیست. اگر احساسات پس از طلاق موردتوجه قرار نگیرند و پردازش نشوند، ممکن است تشدید شوند و دردسرسازتر شوند.

 

یک مشاور یا روانشناس حرفه ای دارای مجوز که در مشاوره طلاق تخصص دارد می تواند به شما در شناسایی، پردازش و کنار گذاشتن احساسات منفی کمک کند. یادگیری ایجاد عزت نفس، دوست داشتن خود و پذیرش موقعیت های جدید در زندگی به زمان نیاز دارد. این امر مخصوصاً اگر با همسرتان بچه دارید، صادق است، زیرا احتمالاً مجبور خواهید بود با شریک سابق خود به طور منظم در تماس باشید. به یاد داشته باشید که مراقبت از نیازهای عاطفی خود به شما کمک می کند بهترین حمایت ممکن را پس از طلاق از فرزندان خود ارائه دهید.

 

•    به کمک مشاوره روانشناسی با زندگی روزمره بعد از طلاق مقابله کنید

زمانی که طلاق شما نهایی شد، زمان آن فرا می رسد که به روال زندگی روزمره بازگردید. به احتمال زیاد، بسیاری از این روال ها مانند زمانی که شما ازدواج کرده اید، نخواهد بود. شاید در نتیجه طلاق از خانه قبلی خود نقل مکان کرده اید و اکنون به مسیر جدیدی برای کار یا مکان های مختلف برای خرید مواد غذایی عادت کرده اید. مشاوران طلاق می توانند با کمک به شما برای مقابله با استرس ناشی از طلاق همراه با این تغییر زندگی، به شما کمک کنند تا به یک روال عادی برگردید.

اگر به یک شهر کاملاً جدید نقل مکان کردید، ممکن است با محیط های مدرسه جدیدی برای فرزندان خود و شغل یا جامعه جدیدی برای خود روبرو شوید. اگر با هم والدین هستید، می تواند به این معنا باشد که یاد بگیرید چگونه زمانی را که اکنون برای خودتان دارید، در حالی که فرزندانتان با همسر سابقتان وقت می گذرانند، پر کنید. مشاوره روانشناسی در مرکز مشاوره پس از طلاق می تواند توصیه هایی را در مورد نحوه برخورد با این موقعیت های جدید و هرگونه احساس اضطرابی همراه با آن ها ارائه دهد.

 

•    حرکت به عنوان یک فرد پس از طلاق

مهم نیست که ازدواج شما چقدر طول کشید، این دوره زمانی در زندگی شما بود که بخشی از یک گروه بودید. اکنون، ممکن است متوجه شوید که در حال انتقال به انتخاب های بزرگ و کوچک، صرفاً خودتان هستید.

ایده بیرون رفتن به تنهایی می تواند تا حدودی ترسناک باشد. چیزهایی مانند صرف غذا خوردن، تماشای فیلم به تنهایی یا حتی بیرون رفتن با دوستان مجردتان می تواند باعث ایجاد نگرانی شود. همچنین نزدیک شدن به قرار ملاقات و صمیمیت دوباره پس از طلاق می تواند چالش برانگیز باشد.

این اضطراب ممکن است در مواقعی به اندازه کافی قوی باشد که باعث شود شما از موقعیت ها دوری کنید. با کمک گرفتن از یک روانشناس پس از طلاق می تواند تشویقی را برای شما به ارمغان بیاورد تا زندگی خود را به مسیر اصلی بازگردانید.

 

نشانه هایی که نشان می دهد از مشاوره روانشناسی طلاق بهره مند خواهید شد

 

نشانه هایی که نشان می دهد از مشاوره روانشناسی طلاق بهره مند خواهید شد

بسیاری از مردم به تنهایی تصمیم به طلاق می گیرند. در طلاق های کمتر مشاجره آمیز، اغلب چنین است. اما در طلاق های دیگر، یک یا هر دو همسر از نظر عاطفی و عملی کاملاً همخوانی دارند و ممکن است مرتکب اشتباهات جدی شوند که هزینه گزافی برای آن ها به همراه خواهد داشت.

ممکن است در طول هر یک از مراحل عاطفی که در بالا به آن اشاره کردیم از مشاوره روانشناسی در مرکز مشاوره بهره مند شوید، اما اگر با احساس گناه یا افسردگی مشکل دارید، فواید آن بیشتر آشکار می شود.

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد می توانید از همکاری با یک روانشناس در حوزه طلاق بهره مند شوید:

•    مشکل در خوابیدن

 

•    تمرکز ضعیف

 

•    بی علاقگی به فعالیت ها

 

•    عقب نشینی از روابط

 

•    عصبانیت کنترل نشده

 

•    کم اشتها

 

•    کاهش یا افزایش ناگهانی وزن

 

•    حس تنفر از خود

 

•    نگرانی های مکرر در مورد آینده

 

•    افکار خودکشی

 

•    انزوا یا کناره گیری

 

•    هیچ لذتی در سرگرمی ها یا فعالیت ها پیدا نمی کنید

 

•    احساس بی لیاقتی

 

•    احساسات شدید یا محدود

 

•    افسردگی ناتوان کننده

 

•    اضطراب بیش ازحد

 

کلام آخر

تلاش برای کنار آمدن با مشکلات جدی زناشویی یا تأثیرات طلاق به تنهایی می تواند طاقت فرسا باشد و مدیریت یک موقعیت دشوار را حتی سخت تر کند. مراجعه به مرکز مشاوره یک راه عالی برای تسهیل این انتقال است. در حالی که طلاق درمانی یک زیرگروه درمانی نسبتاً جدید است، رابطه درمانی معمولاً به عنوان یک ابزار درمانی مورد استفاده قرار می گیرد و از نظر علمی پشتیبانی می شود.

 

مشاوره روانشناسی طلاق برای هر فرد یا زوج سابقی که مراحل طلاق را پشت سر می گذارد، مزایای زیادی دارد. این می تواند به هر فردی که با اثرات عاطفی طلاق و تغییرات ناشی از آن دست وپنجه نرم می کند، کمک کند. یک روانشناس در زمینه طلاق می تواند از طریق بحث، آموزش مهارت های مقابله ای، بهبود مراقبت از خود، ایجاد یک برنامه زندگی جدید و موارد دیگر به افراد کمک کند.

 

برای یافتن بهترین مرکز مشاوره و یک روانشناس متخصص به سایت ایران جابینو به آدرس https://www.iranjobino.com مراجعه نمایید.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *