hambergermenu

هش ریت بیت کوین چیست و چه تاثیری بر قیمت دارد

 

هش ریت بیت کوین چیست و چه تاثیری بر قیمت دارد

 

هش ریت بیت کوین از آن دسته از اصطلاحات رایج در بازار ارز دیجیتال است که یک بار باید درباره آن بدانید؛ زیرا نرخ هش ریت می‌تواند تاثیر زیادی روی قیمت بیت کوین داشته و برای تحلیل آنچین این رمز ارز و کل بازار یک داده بسیار مهم محسوب می‌شود. البته هش و نرخ هش تنها مختص بیت کوین نیست و سایر رمز ارزهای قابل استخراج بازار نیز این اصطلاح را در شبکه خود دارند. البته هر ارز دیجیتال قابل استخراج از الگوریتم و تابع مختصی برای استخراج استفاده می‌نماید که این موضوع می‌تواند روی نرخ هش ریت نیز تاثیر داشته باشد. در این مقاله تمام تلاش ما بر این است که هش ریت بیت کوین را به زبان ساده برای شما تشریح کرده و سپس تاثیر آن روی قیمت این رمز ارز را نیز بررسی کنیم.

 

اگر به دنبال خرید بیت کوین به تومان هم هستید، لازم است تا با نرخ هش ریت آشنا شوید؛ زیرا با دقت به این نرخ می‌توانید بهترین زمان برای خرید و فروش بیت کوین و کسب سود از آن را پیدا کرده و یک سرمایه گذاری مطمئن برای خود رقم بزنید.

 

هش ریت بیت کوین چیست

برای اینکه هش ریت بیت کوین را به زبان کاملا ساده برای شما تشریح کنیم، لازم است تا همراه با یک تراکنش بیت کوین در شبکه بلاک چین این رمز ارز همسفر شده و اتفاقات پیش روی آن را باهم بررسی کنیم. وقتی یک تراکنش در شبکه بلاک چین بیت کوین رخ می‌دهد، به عنوان مثال شما به عنوان یک دارنده بیت کوین رمز ارزهای خود را در شبکه به یک کیف پول دیگر یا حساب صرافی انتقال می‌دهید، برای نهایی شدن این انتقال حتما باید تائیدیه لازم از سوی شبکه بلاک چین اعلام شود.

 

تائیدیه در شبکه بلاک چین بیت کوین به معنی تایید تراکنش‌ها، توسط ماینرها انجام می‌پذیرد. در رمز ارزهایی که از الگوریتم اثبات کار ( PoW ) در شبکه خود استفاده می‌نمایند، تایید تراکنش‌ها با ماینرهاست و در رمز ارزهایی که از الگوریتم اثبات سهام ( PoS ) در شبکه خود استفاده می‌کنند، نودها و افرادی که توکن‌های قابل توجهی دارند، این تائیدیه را انجام می‌دهند.

 

اما برای رسیدن به تعریف هش و هش ریت بیت کوین باید سفر خود را با این تراکنش ادامه دهیم. برای اینکه ماینر بتواند تراکنش شما را تایید نماید، لازم است تا یک دستگاه استخراج کننده که قدرت پردازش و محاسبات زیادی دارد را به شبکه بیت کوین متصل کند. این دستگاه که به دستگاه ماینینگ مشهور است، می‌تواند در یک ثانیه محاسبات بسیار پیچیده و زیادی را انجام داده و از این رو برای استخراج بیت کوین مناسب است. برای اینکه تراکنش شما در شبکه تایید شود، لازم است تا یک عبارت 64 کاراکتری توسط ماینر به آن اختصاص داده شود که با تراکنش‌های قبلی و بلاک‌های قبلی در شبکه بلاک چین در ارتباط است.

 

رسیدن به این عبارت 64 کاراکتری که به صورت تصادفی برای هر تراکنش و هر بلاک استفاده می‌شود، تنها با انجام محاسبات پیچیده ریاضی و توسط دستگاه ماینینگ امکان‌پذیر است. ماینر با ارائه یک سری داده‌های ورودی مانند اطلاعات بلاک‌های قبلی می‌توانید این کاراکتر را برای تراکنش شما پیدا کرده و از این طریق تراکنش شما تایید می‌شود. این عبارت همان هش بیت کوین است. الگوریتم در نظر گرفته شده در بلاکچین بیت کوین برای هش تابع SHA-256 است.

 

نرخ هش ریت بیت کوین چیست

 

نرخ هش ریت بیت کوین چیست

در بند قبلی سعی کردیم تا به صورت کامل و به زبان ساده هش بیت کوین را برای شما تشریح کنیم. اکنون به خوبی با این اصطلاح آشنا هستید. اما نرخ هش بیت کوین تعریف متفاوتی دارد. به تعداد کل هش‌هایی که در یک بازه زمانی مشخص ( معمولا ثانیه ) توسط ماینرها تولید می‌گردد؛ نرخ هش بیت کوین گفته می‌شود. به عنوان مثال اگر ماینرها در هر ثانیه 100 هش را تولید نمایند، نرخ هش بیت کوین 100 هش در ثانیه خواهد بود. البته نرخ هش واقعی بیت کوین بسیار بیشتر از این عدد است. این مقدار برای بیت کوین در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله حدود 303 هگزاهش در ثانیه است.

 

خوب کاملا مسلم است که وقتی نرخ هش بیت کوین افزایش پیدا می‌کند یا تعداد ماینرهای حاضر در شبکه بیشتر می‌شوند، سرعت تایید تراکنش‌ها افزایش پیدا کرده و استخراج بلاک‌ها نیز ممکن است در زمان کمتری انجام پذیرد. البته شبکه بیت کوین ساز و کاری برای جلوگیری از این شرایط دارد. برای این منظور پارامتر دیگری به عنوان سختی شبکه یا سختی استخراج بیت کوین تعریف می‌شود که هر دو هفته یک بار بعد از 216 بلاک جدید تنظیم شده به روز رسانی می‌شود. با افزایش سختی استخراج باز هم شاهد رسیدن سرعت استخراج بلاک‌های بیت کوین به یک بلاک در هر 10 دقیقه خواهیم رسید. بنابراین افزایش نرخ هش بیت کوین تنها برای یک بازه زمانی بسیار کوتاه باعث استخراج رمز ارزهای بیشتری خواهد شد و بعد از آن دوباره با تنظیم سختی شرایط به همان وضعیت اولیه باز می‌گردد.

 

دقت داشته باشید که با افزایش نرخ هش ریت بیت کوین سختی استخراج نیز افزایش پیدا خواهد کرد و برای حضور به عنوان یک ماینر برای استخراج بیت کوین نیاز به دستگاه‌های ماینینگ پرقدرت تری خواهید داشت.

 

تاثیر نرخ هش بر قیمت بیت کوین

حالا سوال بسیار مهمی که باید به آن پاسخ دهیم، تاثیر نرخ هش بیت کوین بر قیمت این رمز ارز است. وقتی نرخ هش افزایش یا کاهش دارد، چه تاثیری روی قیمت بیت کوین خواهد داشت؟ اگر بخواهیم در این باره واقع بین باشیم، تاثیر قیمت بیت کوین و نرخ هش آن روی یکدیگر یک رابطه دو طرفه است. به این معنی که وقتی نرخ هش افزایش پیدا می‌کند، قیمت نیز روند افزایشی به خود می‌بیند؛ اما دلیل اصلی افزایش نرخ هش ورود تعداد ماینرهای بیشتر به شبکه است که این مهم نیز زمانی رخ می‌دهد که افراد به این باور برسند که قیمت بیت کوین روند صعودی و افزایشی خواهد داشت.

 

با این تعریف می‌توان این نتیجه گیری را انجام داد که نرخ هش بیت کوین و قیمت این رمز ارز رابطه مستقیم با یکدیگر داشته و افزایش و کاهش هر یک می‌تواند معلولی از افزایش یا کاهش دیگری باشد. وقتی ماینرها به این نتیجه می‌رسند که قیمت بیت کوین می‌تواند روند افزایشی داشته باشد، برای استخراج این رمز ارز هجوم آورده و همین تجمع بالای ماینرها باعث می‌شود تا نرخ هش بیت کوین با افزایش روبرو شود. این مهم همزمان با افزایش قیمت بیت کوین خواهد بود.

 

جمع‌بندی

به تعریف نرخ هش بیت کوین به زبان ساده پرداختیم و نکات لازم را نیز درباره این اصطلاح با شما در میان داشتیم تا از این طریق بتوانید یک تحلیل بهینه درباره قیمت بیت کوین داشته باشید. اگر حتی به دنبال ماینینگ این رمز ارز نیستید، با این اطلاعات می‌توانید یک تحلیل آنچین دقیق از قیمت بیت کوین داشته و تصمیم بهتری برای خرید یا فروش آن بگیرید. ماینرها و میزان استخراج آنها داده‌ای بسیار مهم برای روند قیمت بیت کوین است و می‌تواند سیگنال قدرتمندی برای خرید یا فروش این رمز ارز باشد.

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *